Interactive learning objects: Participation and performance of science students
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1324 |
Resumo: | Due to the growing presence of digital technologies in day-to-day activities, reports of its use in education have been made in Brazil and abroad. The creation and use of increasingly interactive learning objects emerge as alternatives to the teaching materials commonly adopted in distance education such as instructional videos, texts and questionnaires. Aiming to contribute in this scenario, this work presents qualitative and quantitative results of participation and performance of students of the undergraduate blended science teaching course, that exists by a partnership between Universidade de São Paulo and Universidade Virtual do Estado de São Paulo, in the use of interactive learning objects based on situation-problems. Among other results, this work identifies a quantitative correlation between participation and evaluation, and between performance and evaluation. It also sets guidelines and strategies to promote the use and evaluation of these resources in distance learning and blended courses. |
id |
UNICAMP-19_29306486a041ab6d25219748bc445157 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1324 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Interactive learning objects: Participation and performance of science studentsObjetos de aprendizagem interativos: participação e desempenho de estudantes de ciênciasDistance education. Science education. Learning object. Evaluation.EducaçãoComunicação & TecnologiaEducação a distânciaEnsino de ciênciasEducación a distancia. Enseñanza de las ciencias. Objeto de aprendizaje. Evaluación.EducaçãoComunicação & TecnologiaEducação a distânciaEnsino de ciênciasEducação a distância. Ensino de ciências. Objeto de aprendizagem. Avaliação da aprendizagemEducaçãoComunicação & TecnologiaEducação a distânciaEnsino de ciênciasDue to the growing presence of digital technologies in day-to-day activities, reports of its use in education have been made in Brazil and abroad. The creation and use of increasingly interactive learning objects emerge as alternatives to the teaching materials commonly adopted in distance education such as instructional videos, texts and questionnaires. Aiming to contribute in this scenario, this work presents qualitative and quantitative results of participation and performance of students of the undergraduate blended science teaching course, that exists by a partnership between Universidade de São Paulo and Universidade Virtual do Estado de São Paulo, in the use of interactive learning objects based on situation-problems. Among other results, this work identifies a quantitative correlation between participation and evaluation, and between performance and evaluation. It also sets guidelines and strategies to promote the use and evaluation of these resources in distance learning and blended courses.Debido a la creciente presencia de las tecnologías digitales en actividades del día a día, informes de su uso en la educación se han hecho en el Brasil y en el extranjero. La creación y el uso de objetos de aprendizaje cada vez más interactivas surgen como alternativas a los materiales de instrucción comúnmente adoptadas en la educación a distancia como videos didácticos, textos y cuestionarios. Con el objetivo de contribuir a este escenario, este trabajo presenta los resultados cualitativos y cuantitativos de la participación y el desempeño de los estudiantes del curso híbrido de licenciatura en ciencias, ofrecido por la Universidad de São Paulo y la Universidad Virtual de São Paulo, en las actividades de aprendizaje en línea con objetos de aprendizaje interactivos que simulan situaciones problemáticas. Entre otros resultados, se identifican cuantitativamente la correlación entre la participación y la valuación, el desempeño y la evaluación. Establece pautas y estrategias para promover el uso y la avaliación de estes recursos en cursos de la educación a distância y híbridos.Devido à crescente presença das tecnologias digitais em atividades do dia-a-dia, relatos de seu emprego na educação têm sido feitas, no Brasil e no exterior. A criação e utilização de objetos educacionais cada vez mais interativos surgem como alternativas aos materiais didáticos comumente adotados na Educação a Distância como vídeo-aulas, textos e questionários. Visando contribuir com esse cenário, este trabalho apresenta resultados qualitativos e quantitativos de participação e de desempenho de estudantes do curso semipresencial de graduação em licenciatura em ciências, do convênio entre a Universidade de São Paulo e a Universidade Virtual do Estado de São Paulo, em atividades de aprendizagem online baseadas em objetos de aprendizagem interativos que simulam situações-problema. Dentre outros resultados, identifica quantitativamente a correlação existente entre participação e avaliação e entre desempenho e avaliação, e define diretrizes e estratégias para promover a utilização e avaliação destes recursos em cursos EAD e semipresenciais.Universidade Estadual de Campinas2014-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa EmpíricaPesquisa EmpíricaPesquisa Empíricaapplication/pdfimage/jpeghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/132410.20396/etd.v16i2.1324ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 362-380ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 362-380ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 362-3801676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1324/pdf_79https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1324/19461Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessPagnossin, Ivan RamosCavalcanti, Carolina Magalhães CostaSoledade, Roberta TakahashiMarques, Gil da Costa2017-10-10T13:01:44Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1324Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:11.835389ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interactive learning objects: Participation and performance of science students Objetos de aprendizagem interativos: participação e desempenho de estudantes de ciências |
title |
Interactive learning objects: Participation and performance of science students |
spellingShingle |
Interactive learning objects: Participation and performance of science students Pagnossin, Ivan Ramos Distance education. Science education. Learning object. Evaluation. Educação Comunicação & Tecnologia Educação a distância Ensino de ciências Educación a distancia. Enseñanza de las ciencias. Objeto de aprendizaje. Evaluación. Educação Comunicação & Tecnologia Educação a distância Ensino de ciências Educação a distância. Ensino de ciências. Objeto de aprendizagem. Avaliação da aprendizagem Educação Comunicação & Tecnologia Educação a distância Ensino de ciências |
title_short |
Interactive learning objects: Participation and performance of science students |
title_full |
Interactive learning objects: Participation and performance of science students |
title_fullStr |
Interactive learning objects: Participation and performance of science students |
title_full_unstemmed |
Interactive learning objects: Participation and performance of science students |
title_sort |
Interactive learning objects: Participation and performance of science students |
author |
Pagnossin, Ivan Ramos |
author_facet |
Pagnossin, Ivan Ramos Cavalcanti, Carolina Magalhães Costa Soledade, Roberta Takahashi Marques, Gil da Costa |
author_role |
author |
author2 |
Cavalcanti, Carolina Magalhães Costa Soledade, Roberta Takahashi Marques, Gil da Costa |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pagnossin, Ivan Ramos Cavalcanti, Carolina Magalhães Costa Soledade, Roberta Takahashi Marques, Gil da Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Distance education. Science education. Learning object. Evaluation. Educação Comunicação & Tecnologia Educação a distância Ensino de ciências Educación a distancia. Enseñanza de las ciencias. Objeto de aprendizaje. Evaluación. Educação Comunicação & Tecnologia Educação a distância Ensino de ciências Educação a distância. Ensino de ciências. Objeto de aprendizagem. Avaliação da aprendizagem Educação Comunicação & Tecnologia Educação a distância Ensino de ciências |
topic |
Distance education. Science education. Learning object. Evaluation. Educação Comunicação & Tecnologia Educação a distância Ensino de ciências Educación a distancia. Enseñanza de las ciencias. Objeto de aprendizaje. Evaluación. Educação Comunicação & Tecnologia Educação a distância Ensino de ciências Educação a distância. Ensino de ciências. Objeto de aprendizagem. Avaliação da aprendizagem Educação Comunicação & Tecnologia Educação a distância Ensino de ciências |
description |
Due to the growing presence of digital technologies in day-to-day activities, reports of its use in education have been made in Brazil and abroad. The creation and use of increasingly interactive learning objects emerge as alternatives to the teaching materials commonly adopted in distance education such as instructional videos, texts and questionnaires. Aiming to contribute in this scenario, this work presents qualitative and quantitative results of participation and performance of students of the undergraduate blended science teaching course, that exists by a partnership between Universidade de São Paulo and Universidade Virtual do Estado de São Paulo, in the use of interactive learning objects based on situation-problems. Among other results, this work identifies a quantitative correlation between participation and evaluation, and between performance and evaluation. It also sets guidelines and strategies to promote the use and evaluation of these resources in distance learning and blended courses. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Pesquisa Empírica Pesquisa Empírica Pesquisa Empírica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1324 10.20396/etd.v16i2.1324 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1324 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v16i2.1324 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1324/pdf_79 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1324/19461 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf image/jpeg |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 362-380 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 362-380 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 362-380 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216652922486784 |