Interactive learning objects: Participation and performance of science students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pagnossin, Ivan Ramos
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Cavalcanti, Carolina Magalhães Costa, Soledade, Roberta Takahashi, Marques, Gil da Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1324
Resumo: Due to the growing presence of digital technologies in day-to-day activities, reports of its use in education have been made in Brazil and abroad. The creation and use of increasingly interactive learning objects emerge as alternatives to the teaching materials commonly adopted in distance education such as instructional videos, texts and questionnaires. Aiming to contribute in this scenario, this work presents qualitative and quantitative results of participation and performance of students of the undergraduate blended science teaching course, that exists by a partnership between Universidade de São Paulo and Universidade Virtual do Estado de São Paulo, in the use of interactive learning objects based on situation-problems. Among other results, this work identifies a quantitative correlation between participation and evaluation, and between performance and evaluation. It also sets guidelines and strategies to promote the use and evaluation of these resources in distance learning and blended courses.
id UNICAMP-19_29306486a041ab6d25219748bc445157
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1324
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Interactive learning objects: Participation and performance of science studentsObjetos de aprendizagem interativos: participação e desempenho de estudantes de ciênciasDistance education. Science education. Learning object. Evaluation.EducaçãoComunicação & TecnologiaEducação a distânciaEnsino de ciênciasEducación a distancia. Enseñanza de las ciencias. Objeto de aprendizaje. Evaluación.EducaçãoComunicação & TecnologiaEducação a distânciaEnsino de ciênciasEducação a distância. Ensino de ciências. Objeto de aprendizagem. Avaliação da aprendizagemEducaçãoComunicação & TecnologiaEducação a distânciaEnsino de ciênciasDue to the growing presence of digital technologies in day-to-day activities, reports of its use in education have been made in Brazil and abroad. The creation and use of increasingly interactive learning objects emerge as alternatives to the teaching materials commonly adopted in distance education such as instructional videos, texts and questionnaires. Aiming to contribute in this scenario, this work presents qualitative and quantitative results of participation and performance of students of the undergraduate blended science teaching course, that exists by a partnership between Universidade de São Paulo and Universidade Virtual do Estado de São Paulo, in the use of interactive learning objects based on situation-problems. Among other results, this work identifies a quantitative correlation between participation and evaluation, and between performance and evaluation. It also sets guidelines and strategies to promote the use and evaluation of these resources in distance learning and blended courses.Debido a la creciente presencia de las tecnologías digitales en actividades del día a día, informes de su uso en la educación se han hecho en el Brasil y en el extranjero. La creación y el uso de objetos de aprendizaje cada vez más interactivas surgen como alternativas a los materiales de instrucción comúnmente adoptadas en la educación a distancia como videos didácticos, textos y cuestionarios. Con el objetivo de contribuir a este escenario, este trabajo presenta los resultados cualitativos y cuantitativos de la participación y el desempeño de los estudiantes del curso híbrido de licenciatura en ciencias, ofrecido por la Universidad de São Paulo y la Universidad Virtual de São Paulo, en las actividades de aprendizaje en línea con objetos de aprendizaje interactivos que simulan situaciones problemáticas. Entre otros resultados, se identifican cuantitativamente la correlación entre la participación y la valuación, el desempeño y la evaluación. Establece pautas y estrategias para promover el uso y la avaliación de estes recursos en cursos de la educación a distância y híbridos.Devido à crescente presença das tecnologias digitais em atividades do dia-a-dia, relatos de seu emprego na educação têm sido feitas, no Brasil e no exterior. A criação e utilização de objetos educacionais cada vez mais interativos surgem como alternativas aos materiais didáticos comumente adotados na Educação a Distância como vídeo-aulas, textos e questionários. Visando contribuir com esse cenário, este trabalho apresenta resultados qualitativos e quantitativos de participação e de desempenho de estudantes do curso semipresencial de graduação em licenciatura em ciências, do convênio entre a Universidade de São Paulo e a Universidade Virtual do Estado de São Paulo, em atividades de aprendizagem online baseadas em objetos de aprendizagem interativos que simulam situações-problema. Dentre outros resultados, identifica quantitativamente a correlação existente entre participação e avaliação e entre desempenho e avaliação, e define diretrizes e estratégias para promover a utilização e avaliação destes recursos em cursos EAD e semipresenciais.Universidade Estadual de Campinas2014-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa EmpíricaPesquisa EmpíricaPesquisa Empíricaapplication/pdfimage/jpeghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/132410.20396/etd.v16i2.1324ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 362-380ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 362-380ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 362-3801676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1324/pdf_79https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1324/19461Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessPagnossin, Ivan RamosCavalcanti, Carolina Magalhães CostaSoledade, Roberta TakahashiMarques, Gil da Costa2017-10-10T13:01:44Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1324Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:11.835389ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Interactive learning objects: Participation and performance of science students
Objetos de aprendizagem interativos: participação e desempenho de estudantes de ciências
title Interactive learning objects: Participation and performance of science students
spellingShingle Interactive learning objects: Participation and performance of science students
Pagnossin, Ivan Ramos
Distance education. Science education. Learning object. Evaluation.
Educação
Comunicação & Tecnologia
Educação a distância
Ensino de ciências
Educación a distancia. Enseñanza de las ciencias. Objeto de aprendizaje. Evaluación.
Educação
Comunicação & Tecnologia
Educação a distância
Ensino de ciências
Educação a distância. Ensino de ciências. Objeto de aprendizagem. Avaliação da aprendizagem
Educação
Comunicação & Tecnologia
Educação a distância
Ensino de ciências
title_short Interactive learning objects: Participation and performance of science students
title_full Interactive learning objects: Participation and performance of science students
title_fullStr Interactive learning objects: Participation and performance of science students
title_full_unstemmed Interactive learning objects: Participation and performance of science students
title_sort Interactive learning objects: Participation and performance of science students
author Pagnossin, Ivan Ramos
author_facet Pagnossin, Ivan Ramos
Cavalcanti, Carolina Magalhães Costa
Soledade, Roberta Takahashi
Marques, Gil da Costa
author_role author
author2 Cavalcanti, Carolina Magalhães Costa
Soledade, Roberta Takahashi
Marques, Gil da Costa
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pagnossin, Ivan Ramos
Cavalcanti, Carolina Magalhães Costa
Soledade, Roberta Takahashi
Marques, Gil da Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Distance education. Science education. Learning object. Evaluation.
Educação
Comunicação & Tecnologia
Educação a distância
Ensino de ciências
Educación a distancia. Enseñanza de las ciencias. Objeto de aprendizaje. Evaluación.
Educação
Comunicação & Tecnologia
Educação a distância
Ensino de ciências
Educação a distância. Ensino de ciências. Objeto de aprendizagem. Avaliação da aprendizagem
Educação
Comunicação & Tecnologia
Educação a distância
Ensino de ciências
topic Distance education. Science education. Learning object. Evaluation.
Educação
Comunicação & Tecnologia
Educação a distância
Ensino de ciências
Educación a distancia. Enseñanza de las ciencias. Objeto de aprendizaje. Evaluación.
Educação
Comunicação & Tecnologia
Educação a distância
Ensino de ciências
Educação a distância. Ensino de ciências. Objeto de aprendizagem. Avaliação da aprendizagem
Educação
Comunicação & Tecnologia
Educação a distância
Ensino de ciências
description Due to the growing presence of digital technologies in day-to-day activities, reports of its use in education have been made in Brazil and abroad. The creation and use of increasingly interactive learning objects emerge as alternatives to the teaching materials commonly adopted in distance education such as instructional videos, texts and questionnaires. Aiming to contribute in this scenario, this work presents qualitative and quantitative results of participation and performance of students of the undergraduate blended science teaching course, that exists by a partnership between Universidade de São Paulo and Universidade Virtual do Estado de São Paulo, in the use of interactive learning objects based on situation-problems. Among other results, this work identifies a quantitative correlation between participation and evaluation, and between performance and evaluation. It also sets guidelines and strategies to promote the use and evaluation of these resources in distance learning and blended courses.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Pesquisa Empírica
Pesquisa Empírica
Pesquisa Empírica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1324
10.20396/etd.v16i2.1324
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1324
identifier_str_mv 10.20396/etd.v16i2.1324
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1324/pdf_79
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1324/19461
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
image/jpeg
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 362-380
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 362-380
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 362-380
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652922486784