Applicability and benefits of software and simulators in teaching learning processes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658342 |
Resumo: | The aim of this article was to identify the applicability and benefits of software, simulation processes and simulators for educational practice in different contexts. The text presented here integrated the theoretical foundation and enabled the master's thesis entitled “Applicability of simulation software for teaching Computed Tomography for technicians and technologists in Radiology”. The literature consulted shows the applicability of simulation and its aspects in different areas, such as management, industry, automobile, military, Health, among others, with an educational focus. The benefits described in the literature refer to the acquisition of skills, the development of skills, the exhaustive repetition of an activity without harm or risk to patients, at low cost, among others, through software and simulators, and emphasize the use of these as tools to support teachers for teaching and learning. |
id |
UNICAMP-19_3685381d7e63c0b0cad1f6a99b6a30c8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658342 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Applicability and benefits of software and simulators in teaching learning processes Potencialidad y beneficios del software, simuladores y sus procesos de aprendizajeAplicabilidade e benefícios de softwares e simuladores em processos de ensino-aprendizagemEducación SoftwareEducación a través de los medios Técnicas de simulación TecnologíaEducaçãoSoftwareEducação pelas mídiasTécnicas de simulaçãoTecnologiaEducation SoftwareEducation through mediaSimulation techniques TechnologyThe aim of this article was to identify the applicability and benefits of software, simulation processes and simulators for educational practice in different contexts. The text presented here integrated the theoretical foundation and enabled the master's thesis entitled “Applicability of simulation software for teaching Computed Tomography for technicians and technologists in Radiology”. The literature consulted shows the applicability of simulation and its aspects in different areas, such as management, industry, automobile, military, Health, among others, with an educational focus. The benefits described in the literature refer to the acquisition of skills, the development of skills, the exhaustive repetition of an activity without harm or risk to patients, at low cost, among others, through software and simulators, and emphasize the use of these as tools to support teachers for teaching and learning.El objetivo de este artículo fue identificar la aplicabilidad y beneficios de software, procesos de simulación y simuladores para la práctica educativa en diferentes contextos. El texto aquí presentado integró la base teórica y habilitó la tesis de maestría titulada “Aplicabilidad de software de simulación para la enseñanza de la Tomografía Computada para técnicos y tecnólogos en Radiología”. La literatura consultada muestra la aplicabilidad de la simulación y sus aspectos en diferentes áreas, como gestión, industria, automotriz, militar, salud, entre otras, con un enfoque educativo. Los beneficios descritos en la literatura se refieren a la adquisición de habilidades, el desarrollo de habilidades, la repetición exhaustiva de una actividad sin daño ni riesgo para los pacientes, a bajo costo, entre otros, a través de software y simuladores, y enfatizan el uso de estos como herramientas de apoyo a los profesores para la enseñanza y el aprendizaje.O objetivo deste artigo foi o de identificar a aplicabilidade e benefícios de softwares, processos de simulação e simuladores para a prática educacional em diferentes contextos. O texto aqui apresentado integrou a fundamentação teórica e viabilizou a dissertação de mestrado intitulada “Aplicabilidade de softwares de simulação para o ensino de Tomografia Computadorizada para técnicos e tecnólogos em Radiologia”. A literatura consultada evidencia a aplicabilidade da simulação e suas vertentes em diferentes áreas, como gestão, indústria, automobilística, militar, Saúde, dentre outras, com enfoque educacional. Os benefícios descritos na literatura referem-se à aquisição de habilidades, ao desenvolvimento de competências, à repetição exaustiva de uma atividade sem prejuízos ou riscos a pacientes, ao baixo custo, dentre outros, por meio de softwares e simuladores, e salientam o uso destes como ferramentas de apoio ao docente para o ensino-aprendizagem.Universidade Estadual de Campinas2021-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865834210.20396/etd.v23i4.8658342ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 4 (2021): Experiências, aprendizagens, narrativas; 881-903ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 4 (2021): Experiences, learning, narratives; 881-903ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 4 (2021): Experiencias, aprendizajes, narrativas; 881-9031676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658342/27538Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCelestino, Marcelo SalvadorValente, Vânia Cristina Pires Nogueira 2021-11-26T14:44:54Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658342Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:34.896991ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Applicability and benefits of software and simulators in teaching learning processes Potencialidad y beneficios del software, simuladores y sus procesos de aprendizaje Aplicabilidade e benefícios de softwares e simuladores em processos de ensino-aprendizagem |
title |
Applicability and benefits of software and simulators in teaching learning processes |
spellingShingle |
Applicability and benefits of software and simulators in teaching learning processes Celestino, Marcelo Salvador Educación Software Educación a través de los medios Técnicas de simulación Tecnología Educação Software Educação pelas mídias Técnicas de simulação Tecnologia Education Software Education through media Simulation techniques Technology |
title_short |
Applicability and benefits of software and simulators in teaching learning processes |
title_full |
Applicability and benefits of software and simulators in teaching learning processes |
title_fullStr |
Applicability and benefits of software and simulators in teaching learning processes |
title_full_unstemmed |
Applicability and benefits of software and simulators in teaching learning processes |
title_sort |
Applicability and benefits of software and simulators in teaching learning processes |
author |
Celestino, Marcelo Salvador |
author_facet |
Celestino, Marcelo Salvador Valente, Vânia Cristina Pires Nogueira |
author_role |
author |
author2 |
Valente, Vânia Cristina Pires Nogueira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Celestino, Marcelo Salvador Valente, Vânia Cristina Pires Nogueira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación Software Educación a través de los medios Técnicas de simulación Tecnología Educação Software Educação pelas mídias Técnicas de simulação Tecnologia Education Software Education through media Simulation techniques Technology |
topic |
Educación Software Educación a través de los medios Técnicas de simulación Tecnología Educação Software Educação pelas mídias Técnicas de simulação Tecnologia Education Software Education through media Simulation techniques Technology |
description |
The aim of this article was to identify the applicability and benefits of software, simulation processes and simulators for educational practice in different contexts. The text presented here integrated the theoretical foundation and enabled the master's thesis entitled “Applicability of simulation software for teaching Computed Tomography for technicians and technologists in Radiology”. The literature consulted shows the applicability of simulation and its aspects in different areas, such as management, industry, automobile, military, Health, among others, with an educational focus. The benefits described in the literature refer to the acquisition of skills, the development of skills, the exhaustive repetition of an activity without harm or risk to patients, at low cost, among others, through software and simulators, and emphasize the use of these as tools to support teachers for teaching and learning. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658342 10.20396/etd.v23i4.8658342 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658342 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v23i4.8658342 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658342/27538 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 4 (2021): Experiências, aprendizagens, narrativas; 881-903 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 4 (2021): Experiences, learning, narratives; 881-903 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 4 (2021): Experiencias, aprendizajes, narrativas; 881-903 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216654936801280 |