Research in education and concepts of knowledge: the production of knowledge in question

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Natalia Regina
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1327
Resumo: In the field of knowledge in education, discussion about the treatment given to its definition as a field, investigative object and different possibilities theoretical-methodological, epistemological, was frequent in the last decades of the twentieth century. In this perspective, the aspects that relate to the process of construction and production of research in the field of education and knowledge of different theoretical and methodological possibilities deserve more theoretical and conceptual investment. Thus, this paper, from the literature, aims to present a brief discussion of the different conceptions of knowledge in the construction of research in the field of knowledge in education and two theoretical and methodological positions the practice of educational research. As a final consideration, the intention of this article is not to exhaust the issue in question, for there are many issues that permeate the practice of educational research.
id UNICAMP-19_4022bd1efbc04d8d86337bb0c3e660b3
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1327
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Research in education and concepts of knowledge: the production of knowledge in questionInvestigación en educación y conceptos de conocimiento: la producción del conocimiento en cuestiónPesquisa em educação e concepções de conhecimento: a produção do conhecimento em questãoResearch in education. Concepts of knowledge. Epistemology. Production of knowledge.Investigación en educación. Conceptos de conocimiento. Epistemología. Producción de conocimientoPesquisa em educação. Concepções de conhecimento. Epistemologia. Produção do conhecimento.Filosofia da EducaçãoIn the field of knowledge in education, discussion about the treatment given to its definition as a field, investigative object and different possibilities theoretical-methodological, epistemological, was frequent in the last decades of the twentieth century. In this perspective, the aspects that relate to the process of construction and production of research in the field of education and knowledge of different theoretical and methodological possibilities deserve more theoretical and conceptual investment. Thus, this paper, from the literature, aims to present a brief discussion of the different conceptions of knowledge in the construction of research in the field of knowledge in education and two theoretical and methodological positions the practice of educational research. As a final consideration, the intention of this article is not to exhaust the issue in question, for there are many issues that permeate the practice of educational research.En el campo del conocimiento en la educación, la discusión sobre el tratamiento que se da a su definición como un campo, objeto de investigación y las diferentes posibilidades teórico-metodológicas, epistemológicas, ha sido frecuente en las últimas décadas del siglo XX. En esta perspectiva, los aspectos que se relacionan con el proceso de construcción y la producción de la investigación en el campo de la educación y el conocimiento de las diferentes posibilidades teórico-metodológicas merecen más inversión teórico-conceptual. Por lo tanto, este artículo, a partir de la literatura, tiene como objetivo presentar un breve análisis de las diferentes concepciones del conocimiento en la construcción de la investigación en el campo del conocimiento, en la educación y dos posiciones teórico-metodológicas de la práctica de la investigación educativa. Como consideración final, la intención de este artículo no es agotar el tema en cuestión, ya que hay muchos temas que impregnan la práctica de la investigación educativa.No campo de conhecimento em educação, a discussão sobre o tratamento atribuído à sua definição como campo, objeto investigativo e diferentes possibilidades teórico-metodológicas, epistemológicas, foi frequente nas últimas décadas do século XX. Nessa perspectiva, os aspectos que dizem respeito ao processo de construção e de produção de pesquisas no campo do conhecimento em educação e das diferentes possibilidades teórico-metodológicas merecem mais investimento teórico-conceitual. Desse modo, o presente artigo, a partir da pesquisa bibliográfica, tem por objetivo apresentar uma breve discussão sobre as diferentes concepções de conhecimento na construção de pesquisas no campo do conhecimento em educação e duas posições teórico-metodológicas da prática da pesquisa em educação. A título de considerações finais, a intenção aqui não é a de esgotamento da problemática em questão, pois são muitos os assuntos que permeiam a prática da pesquisa em educação.Universidade Estadual de Campinas2014-04-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa bibliográficaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/132710.20396/etd.v16i1.1327ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 24-35ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 24-35ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 24-351676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1327/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Natalia Regina2017-10-10T10:46:51Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1327Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:12.003667ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Research in education and concepts of knowledge: the production of knowledge in question
Investigación en educación y conceptos de conocimiento: la producción del conocimiento en cuestión
Pesquisa em educação e concepções de conhecimento: a produção do conhecimento em questão
title Research in education and concepts of knowledge: the production of knowledge in question
spellingShingle Research in education and concepts of knowledge: the production of knowledge in question
Almeida, Natalia Regina
Research in education. Concepts of knowledge. Epistemology. Production of knowledge.
Investigación en educación. Conceptos de conocimiento. Epistemología. Producción de conocimiento
Pesquisa em educação. Concepções de conhecimento. Epistemologia. Produção do conhecimento.
Filosofia da Educação
title_short Research in education and concepts of knowledge: the production of knowledge in question
title_full Research in education and concepts of knowledge: the production of knowledge in question
title_fullStr Research in education and concepts of knowledge: the production of knowledge in question
title_full_unstemmed Research in education and concepts of knowledge: the production of knowledge in question
title_sort Research in education and concepts of knowledge: the production of knowledge in question
author Almeida, Natalia Regina
author_facet Almeida, Natalia Regina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Natalia Regina
dc.subject.por.fl_str_mv Research in education. Concepts of knowledge. Epistemology. Production of knowledge.
Investigación en educación. Conceptos de conocimiento. Epistemología. Producción de conocimiento
Pesquisa em educação. Concepções de conhecimento. Epistemologia. Produção do conhecimento.
Filosofia da Educação
topic Research in education. Concepts of knowledge. Epistemology. Production of knowledge.
Investigación en educación. Conceptos de conocimiento. Epistemología. Producción de conocimiento
Pesquisa em educação. Concepções de conhecimento. Epistemologia. Produção do conhecimento.
Filosofia da Educação
description In the field of knowledge in education, discussion about the treatment given to its definition as a field, investigative object and different possibilities theoretical-methodological, epistemological, was frequent in the last decades of the twentieth century. In this perspective, the aspects that relate to the process of construction and production of research in the field of education and knowledge of different theoretical and methodological possibilities deserve more theoretical and conceptual investment. Thus, this paper, from the literature, aims to present a brief discussion of the different conceptions of knowledge in the construction of research in the field of knowledge in education and two theoretical and methodological positions the practice of educational research. As a final consideration, the intention of this article is not to exhaust the issue in question, for there are many issues that permeate the practice of educational research.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa bibliográfica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1327
10.20396/etd.v16i1.1327
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1327
identifier_str_mv 10.20396/etd.v16i1.1327
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1327/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 24-35
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 24-35
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 24-35
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652928778240