Research in education and concepts of knowledge: the production of knowledge in question
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1327 |
Resumo: | In the field of knowledge in education, discussion about the treatment given to its definition as a field, investigative object and different possibilities theoretical-methodological, epistemological, was frequent in the last decades of the twentieth century. In this perspective, the aspects that relate to the process of construction and production of research in the field of education and knowledge of different theoretical and methodological possibilities deserve more theoretical and conceptual investment. Thus, this paper, from the literature, aims to present a brief discussion of the different conceptions of knowledge in the construction of research in the field of knowledge in education and two theoretical and methodological positions the practice of educational research. As a final consideration, the intention of this article is not to exhaust the issue in question, for there are many issues that permeate the practice of educational research. |
id |
UNICAMP-19_4022bd1efbc04d8d86337bb0c3e660b3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1327 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Research in education and concepts of knowledge: the production of knowledge in questionInvestigación en educación y conceptos de conocimiento: la producción del conocimiento en cuestiónPesquisa em educação e concepções de conhecimento: a produção do conhecimento em questãoResearch in education. Concepts of knowledge. Epistemology. Production of knowledge.Investigación en educación. Conceptos de conocimiento. Epistemología. Producción de conocimientoPesquisa em educação. Concepções de conhecimento. Epistemologia. Produção do conhecimento.Filosofia da EducaçãoIn the field of knowledge in education, discussion about the treatment given to its definition as a field, investigative object and different possibilities theoretical-methodological, epistemological, was frequent in the last decades of the twentieth century. In this perspective, the aspects that relate to the process of construction and production of research in the field of education and knowledge of different theoretical and methodological possibilities deserve more theoretical and conceptual investment. Thus, this paper, from the literature, aims to present a brief discussion of the different conceptions of knowledge in the construction of research in the field of knowledge in education and two theoretical and methodological positions the practice of educational research. As a final consideration, the intention of this article is not to exhaust the issue in question, for there are many issues that permeate the practice of educational research.En el campo del conocimiento en la educación, la discusión sobre el tratamiento que se da a su definición como un campo, objeto de investigación y las diferentes posibilidades teórico-metodológicas, epistemológicas, ha sido frecuente en las últimas décadas del siglo XX. En esta perspectiva, los aspectos que se relacionan con el proceso de construcción y la producción de la investigación en el campo de la educación y el conocimiento de las diferentes posibilidades teórico-metodológicas merecen más inversión teórico-conceptual. Por lo tanto, este artículo, a partir de la literatura, tiene como objetivo presentar un breve análisis de las diferentes concepciones del conocimiento en la construcción de la investigación en el campo del conocimiento, en la educación y dos posiciones teórico-metodológicas de la práctica de la investigación educativa. Como consideración final, la intención de este artículo no es agotar el tema en cuestión, ya que hay muchos temas que impregnan la práctica de la investigación educativa.No campo de conhecimento em educação, a discussão sobre o tratamento atribuído à sua definição como campo, objeto investigativo e diferentes possibilidades teórico-metodológicas, epistemológicas, foi frequente nas últimas décadas do século XX. Nessa perspectiva, os aspectos que dizem respeito ao processo de construção e de produção de pesquisas no campo do conhecimento em educação e das diferentes possibilidades teórico-metodológicas merecem mais investimento teórico-conceitual. Desse modo, o presente artigo, a partir da pesquisa bibliográfica, tem por objetivo apresentar uma breve discussão sobre as diferentes concepções de conhecimento na construção de pesquisas no campo do conhecimento em educação e duas posições teórico-metodológicas da prática da pesquisa em educação. A título de considerações finais, a intenção aqui não é a de esgotamento da problemática em questão, pois são muitos os assuntos que permeiam a prática da pesquisa em educação.Universidade Estadual de Campinas2014-04-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa bibliográficaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/132710.20396/etd.v16i1.1327ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 24-35ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 24-35ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 24-351676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1327/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Natalia Regina2017-10-10T10:46:51Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1327Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2017-10-10T10:46:51ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Research in education and concepts of knowledge: the production of knowledge in question Investigación en educación y conceptos de conocimiento: la producción del conocimiento en cuestión Pesquisa em educação e concepções de conhecimento: a produção do conhecimento em questão |
title |
Research in education and concepts of knowledge: the production of knowledge in question |
spellingShingle |
Research in education and concepts of knowledge: the production of knowledge in question Almeida, Natalia Regina Research in education. Concepts of knowledge. Epistemology. Production of knowledge. Investigación en educación. Conceptos de conocimiento. Epistemología. Producción de conocimiento Pesquisa em educação. Concepções de conhecimento. Epistemologia. Produção do conhecimento. Filosofia da Educação |
title_short |
Research in education and concepts of knowledge: the production of knowledge in question |
title_full |
Research in education and concepts of knowledge: the production of knowledge in question |
title_fullStr |
Research in education and concepts of knowledge: the production of knowledge in question |
title_full_unstemmed |
Research in education and concepts of knowledge: the production of knowledge in question |
title_sort |
Research in education and concepts of knowledge: the production of knowledge in question |
author |
Almeida, Natalia Regina |
author_facet |
Almeida, Natalia Regina |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Natalia Regina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Research in education. Concepts of knowledge. Epistemology. Production of knowledge. Investigación en educación. Conceptos de conocimiento. Epistemología. Producción de conocimiento Pesquisa em educação. Concepções de conhecimento. Epistemologia. Produção do conhecimento. Filosofia da Educação |
topic |
Research in education. Concepts of knowledge. Epistemology. Production of knowledge. Investigación en educación. Conceptos de conocimiento. Epistemología. Producción de conocimiento Pesquisa em educação. Concepções de conhecimento. Epistemologia. Produção do conhecimento. Filosofia da Educação |
description |
In the field of knowledge in education, discussion about the treatment given to its definition as a field, investigative object and different possibilities theoretical-methodological, epistemological, was frequent in the last decades of the twentieth century. In this perspective, the aspects that relate to the process of construction and production of research in the field of education and knowledge of different theoretical and methodological possibilities deserve more theoretical and conceptual investment. Thus, this paper, from the literature, aims to present a brief discussion of the different conceptions of knowledge in the construction of research in the field of knowledge in education and two theoretical and methodological positions the practice of educational research. As a final consideration, the intention of this article is not to exhaust the issue in question, for there are many issues that permeate the practice of educational research. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-04-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa bibliográfica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1327 10.20396/etd.v16i1.1327 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1327 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v16i1.1327 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1327/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 24-35 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 24-35 ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 24-35 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1819873160637448192 |