Pedagogical work of the teachers in the school: propositions to think about desmobolization and deinstitutionalization

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Liliana Soares
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653656
Resumo: The arguments are presented in interrelated sections on deinstitutionalization related to desmobolization, the effects of these processes on teachers' pedagogical work. Such an argumentative sequence has as a method the systematization of what is read, what is experienced as a researcher on the subject of work and what is being elaborated as considerations. From this experience, there are produced arguments presented in an interrelated way, with the intention of deepening understandings about the pedagogical work, here cut out as the work of the teachers in the school and elaborate questions that will give continuity to the studies, because this is the objective of systematization. Thus, pedagogical work presents itself as a possibility for teachers to find conditions of authorship, belonging and new meanings for the work they produce.
id UNICAMP-19_46cd542fd5445818c340220c9216001f
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8653656
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Pedagogical work of the teachers in the school: propositions to think about desmobolization and deinstitutionalizationTrabajo pedagógico de los profesores en la escuela : proposiciones para pensar en dicimbolización y desinstitucionalizaciónTrabalho pedagógico dos professores na escola: proposições para se pensar em dessimbolização e desinstitucionalização Trabajo PedagógicoDessimbolizaçãoDesinstitucionalizaciónEscuelaTrabalho pedagógicoDessimbolizaçãoDesinstitucionalizaçãoEscolaPedagogical workDesmobolizationDeinstitutionalizationSchoolThe arguments are presented in interrelated sections on deinstitutionalization related to desmobolization, the effects of these processes on teachers' pedagogical work. Such an argumentative sequence has as a method the systematization of what is read, what is experienced as a researcher on the subject of work and what is being elaborated as considerations. From this experience, there are produced arguments presented in an interrelated way, with the intention of deepening understandings about the pedagogical work, here cut out as the work of the teachers in the school and elaborate questions that will give continuity to the studies, because this is the objective of systematization. Thus, pedagogical work presents itself as a possibility for teachers to find conditions of authorship, belonging and new meanings for the work they produce.Se presentan los argumentos en secciones interrelacionadas sobre la desinstitucionalización relacionada a la desimbolización, los efectos de esos procesos en el trabajo pedagógico de los profesores. Tal secuencia argumentativa tiene como método la sistematización de lo que se lee, de lo que se vive en la condición de investigador sobre el tema trabajo y del que se pasa a elaborar como consideraciones. De esta vivencia, se van produciendo argumentos presentados de modo interrelacionado, con el intuito de profundizar entendimientos acerca del trabajo pedagógico, aquí recortado como el trabajo de los profesores en la escuela y elaborar cuestionamientos que darán continuidad a los estudios, pues éste es el objetivo de una sistematización. Entonces, el trabajo pedagógico se presenta como posibilidad de que los profesores encuentren condiciones de autoría, pertenencia y nuevos significados para el trabajo que producen.Apresentam-se os argumentos em seções inter-relacionadas sobre a desinstitucionalização relacionada à dessimbolização, os efeitos desses processos no trabalho pedagógico dos professores. Tal sequência argumentativa tem como método a sistematização do que se lê, do que se vivencia na condição de pesquisador sobre o tema trabalho e do se passa a elaborar como considerações. Dessa vivência, vão-se produzindo argumentos apresentados de modo inter-relacionado, com o intuito de aprofundar entendimentos acerca do trabalho pedagógico, aqui recortado como o trabalho dos professores na escola e elaborar questionamentos que darão continuidade aos estudos, pois este é o objetivo de uma sistematização. Então, o trabalho pedagógico apresenta-se como possibilidade de os professores encontrarem condições de autoria, pertença e novos significados para o trabalho que produzem.Universidade Estadual de Campinas2020-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865365610.20396/etd.v22i1.8653656ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 1 (2020): Autismo: aspectos pedagógicos e sociais; 164-180ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 1 (2020): Autism: pedagogical and social aspects; 164-180ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 1 (2020): Autismo: aspectos pedagógicos y sociales; 164-1801676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653656/22102Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Liliana Soares2020-05-28T21:52:44Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8653656Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:29.677660ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogical work of the teachers in the school: propositions to think about desmobolization and deinstitutionalization
Trabajo pedagógico de los profesores en la escuela : proposiciones para pensar en dicimbolización y desinstitucionalización
Trabalho pedagógico dos professores na escola: proposições para se pensar em dessimbolização e desinstitucionalização
title Pedagogical work of the teachers in the school: propositions to think about desmobolization and deinstitutionalization
spellingShingle Pedagogical work of the teachers in the school: propositions to think about desmobolization and deinstitutionalization
Ferreira, Liliana Soares
Trabajo Pedagógico
Dessimbolização
Desinstitucionalización
Escuela
Trabalho pedagógico
Dessimbolização
Desinstitucionalização
Escola
Pedagogical work
Desmobolization
Deinstitutionalization
School
title_short Pedagogical work of the teachers in the school: propositions to think about desmobolization and deinstitutionalization
title_full Pedagogical work of the teachers in the school: propositions to think about desmobolization and deinstitutionalization
title_fullStr Pedagogical work of the teachers in the school: propositions to think about desmobolization and deinstitutionalization
title_full_unstemmed Pedagogical work of the teachers in the school: propositions to think about desmobolization and deinstitutionalization
title_sort Pedagogical work of the teachers in the school: propositions to think about desmobolization and deinstitutionalization
author Ferreira, Liliana Soares
author_facet Ferreira, Liliana Soares
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Liliana Soares
dc.subject.por.fl_str_mv Trabajo Pedagógico
Dessimbolização
Desinstitucionalización
Escuela
Trabalho pedagógico
Dessimbolização
Desinstitucionalização
Escola
Pedagogical work
Desmobolization
Deinstitutionalization
School
topic Trabajo Pedagógico
Dessimbolização
Desinstitucionalización
Escuela
Trabalho pedagógico
Dessimbolização
Desinstitucionalização
Escola
Pedagogical work
Desmobolization
Deinstitutionalization
School
description The arguments are presented in interrelated sections on deinstitutionalization related to desmobolization, the effects of these processes on teachers' pedagogical work. Such an argumentative sequence has as a method the systematization of what is read, what is experienced as a researcher on the subject of work and what is being elaborated as considerations. From this experience, there are produced arguments presented in an interrelated way, with the intention of deepening understandings about the pedagogical work, here cut out as the work of the teachers in the school and elaborate questions that will give continuity to the studies, because this is the objective of systematization. Thus, pedagogical work presents itself as a possibility for teachers to find conditions of authorship, belonging and new meanings for the work they produce.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653656
10.20396/etd.v22i1.8653656
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653656
identifier_str_mv 10.20396/etd.v22i1.8653656
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653656/22102
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 1 (2020): Autismo: aspectos pedagógicos e sociais; 164-180
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 1 (2020): Autism: pedagogical and social aspects; 164-180
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 1 (2020): Autismo: aspectos pedagógicos y sociales; 164-180
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216654373715968