Psychoanalysis and education: remote teaching, the concept of subject and the virtual Other on the screen

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Anderson de Carvalho
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8669175
Resumo: The article discusses the contrast between the concept of subject in Psychoanalysis, constituted by the historical dimension of the Other, and the notion of the psychological individual framed in a process of massification of information governed by the virtual machinery of remote teaching. For this, the Freudian concept of transference, the Lacanian concept of subject, and the contributions of the interface between Psychoanalysis and Education by Kupfer and Patto are rescued. This debate is redemption supposedly brought about by remote teaching. Because of this, we end the debate pointing to remote teaching as a symptom, in line with a form of the psychopathology of everyday life and its deepening of the malaise of contemporary education. 
id UNICAMP-19_717402f473e532f9b7edb38500ed595d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8669175
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Psychoanalysis and education: remote teaching, the concept of subject and the virtual Other on the screenPsicoanálisis y educación: la enseñanza a distancia, el concepto de sujeto y la virtualidad el gran Otro en la pantallaPsicanálise e educação: o ensino remoto sujeito às virtualidades do Outro na telaPsicoanálisis y educaciónEnseñanza remotaEducación a distanciaPsychoanalysis and educationRemote teachingDistance educationPsicanálise e educaçãoEnsino remotoEducação à distânciaThe article discusses the contrast between the concept of subject in Psychoanalysis, constituted by the historical dimension of the Other, and the notion of the psychological individual framed in a process of massification of information governed by the virtual machinery of remote teaching. For this, the Freudian concept of transference, the Lacanian concept of subject, and the contributions of the interface between Psychoanalysis and Education by Kupfer and Patto are rescued. This debate is redemption supposedly brought about by remote teaching. Because of this, we end the debate pointing to remote teaching as a symptom, in line with a form of the psychopathology of everyday life and its deepening of the malaise of contemporary education. El artículo discute el contraste entre el concepto de sujeto em Psicoanálisis, constituido por la dimensión histórica del gran Otro y la noción de individuo psicológico en marcado em un proceso de masificación de la información regido por la maquinaria virtual. Para eso se utiliza del concepto freudiano de transferencia, el concepto lacaniano de sujeto y Educación de Kupfer y Patto. Este debate también es abordado a través de problematizaciones sobre la precariedad de la rutina académica brasileña y la naturalización de la redención supuestamente traída por la enseñanza a distancia. Por ello, cerramos el debate señalando la enseñanza a distancia como síntoma, en consonancia con una forma de psicopatología de la vida cotidiana y su profundización del malestar de la educación contemporánea.O artigo discute a contraposição entre o conceito de sujeito da Psicanálise, constituído pela dimensão histórica do grande Outro e a noção de indivíduo psicológico enquadrado em um processo de massificação da informação regido pela maquinaria virtual do ensino remoto. Para isto, é resgatado o conceito freudiano de transferência, o conceito lacaniano de sujeito e as contribuições da interface entre Psicanálise e Educação de Kupfer e Patto. Este debate é percorrido também por meio de problematizações da precarização da rotina acadêmica brasileira e a naturalização da redenção supostamente trazida pelo ensino remoto. Por conta disso, finalizamos o debate apontando para o ensino remoto como um sintoma, na linha de uma forma de psicopatologia da vida cotidiana em uma conjuntura mais complexa de mal-estar da educação contemporânea.Universidade Estadual de Campinas2024-02-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866917510.20396/etd.v26i00.8669175ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Continuous publication; e023002ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Publicación continua; e023002ETD - Educação Temática Digital; v. 26 (2024): Publicação contínua; e0230021676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8669175/33569Brazil; Contemporary Brasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Anderson de Carvalho2024-03-08T11:23:49Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8669175Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-03-08T11:23:49ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Psychoanalysis and education: remote teaching, the concept of subject and the virtual Other on the screen
Psicoanálisis y educación: la enseñanza a distancia, el concepto de sujeto y la virtualidad el gran Otro en la pantalla
Psicanálise e educação: o ensino remoto sujeito às virtualidades do Outro na tela
title Psychoanalysis and education: remote teaching, the concept of subject and the virtual Other on the screen
spellingShingle Psychoanalysis and education: remote teaching, the concept of subject and the virtual Other on the screen
Pereira, Anderson de Carvalho
Psicoanálisis y educación
Enseñanza remota
Educación a distancia
Psychoanalysis and education
Remote teaching
Distance education
Psicanálise e educação
Ensino remoto
Educação à distância
title_short Psychoanalysis and education: remote teaching, the concept of subject and the virtual Other on the screen
title_full Psychoanalysis and education: remote teaching, the concept of subject and the virtual Other on the screen
title_fullStr Psychoanalysis and education: remote teaching, the concept of subject and the virtual Other on the screen
title_full_unstemmed Psychoanalysis and education: remote teaching, the concept of subject and the virtual Other on the screen
title_sort Psychoanalysis and education: remote teaching, the concept of subject and the virtual Other on the screen
author Pereira, Anderson de Carvalho
author_facet Pereira, Anderson de Carvalho
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Anderson de Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv Psicoanálisis y educación
Enseñanza remota
Educación a distancia
Psychoanalysis and education
Remote teaching
Distance education
Psicanálise e educação
Ensino remoto
Educação à distância
topic Psicoanálisis y educación
Enseñanza remota
Educación a distancia
Psychoanalysis and education
Remote teaching
Distance education
Psicanálise e educação
Ensino remoto
Educação à distância
description The article discusses the contrast between the concept of subject in Psychoanalysis, constituted by the historical dimension of the Other, and the notion of the psychological individual framed in a process of massification of information governed by the virtual machinery of remote teaching. For this, the Freudian concept of transference, the Lacanian concept of subject, and the contributions of the interface between Psychoanalysis and Education by Kupfer and Patto are rescued. This debate is redemption supposedly brought about by remote teaching. Because of this, we end the debate pointing to remote teaching as a symptom, in line with a form of the psychopathology of everyday life and its deepening of the malaise of contemporary education. 
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8669175
10.20396/etd.v26i00.8669175
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8669175
identifier_str_mv 10.20396/etd.v26i00.8669175
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8669175/33569
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Continuous publication; e023002
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Publicación continua; e023002
ETD - Educação Temática Digital; v. 26 (2024): Publicação contínua; e023002
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216649079455744