Technologies and digital literacy: sailing towards the challenges

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Ivanda Martins
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1164
Resumo: Computers,mobile technologies,social networks, search tools and on-line interaction are resources used by students in the dynamic world of cyberculture. The information technologies and communication are demanding readers and writers even more involved. The printed texts add to the hypertexts and electronic media that require different strategies of reading and writing. Does the school can create spaces for the digital literacy practices of students? Teachers must learn to manage information technology and communication. Teaching with and for the critical use of technology is the school's primary role in the process of digital inclusion Just using technologies without clear goals or plans is not enough. It is important transforming the relationship of subjects with technologies. This paper discusses the integration of technology in schools and presents contributions to rethink the pedagogical planning, considering many technological resources that teachers can use in the organization of learning situations that allow students to improve digital literacy practices.  .  
id UNICAMP-19_71ba69df5c33df41f2d3d2ba5aafecca
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1164
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Technologies and digital literacy: sailing towards the challengesLas tecnologías y la alfabetización digital: Navegación en los retosTecnologias e letramento digital: navegando rumo aos desafiosLiteracy. Reading. Writing. Technology.Alfabetización. Lectura. Redacción. Tecnología.Letramento. Leitura. Escrita. Tecnologias.EducaçãoComputers,mobile technologies,social networks, search tools and on-line interaction are resources used by students in the dynamic world of cyberculture. The information technologies and communication are demanding readers and writers even more involved. The printed texts add to the hypertexts and electronic media that require different strategies of reading and writing. Does the school can create spaces for the digital literacy practices of students? Teachers must learn to manage information technology and communication. Teaching with and for the critical use of technology is the school's primary role in the process of digital inclusion Just using technologies without clear goals or plans is not enough. It is important transforming the relationship of subjects with technologies. This paper discusses the integration of technology in schools and presents contributions to rethink the pedagogical planning, considering many technological resources that teachers can use in the organization of learning situations that allow students to improve digital literacy practices.  .  Computadores, celulares, redes sociais, ferramentas de pesquisa e interação on-line são recursos utilizados pelos alunos no mundo dinâmico da cibercultura. As tecnologias da informação e comunicação estão exigindo leitores e produtores de textos ainda mais participativos. Aos textos impressos, somam-se os hipertextos e os suportes eletrônicos, que demandam diferentes estratégias de leitura e escrita. Será que a escola consegue criar espaços para as práticas de letramento digital dos alunos? Os professores precisam aprender a gerenciar as tecnologias da informação e comunicação. Ensinar com e para o uso crítico das tecnologias é função primordial da escola no processo de inclusão digital. Nesse sentido, não basta apenas usar aleatoriamente as tecnologias, sem planejamentos ou objetivos claros, mas sim transformar as relações dos sujeitos com os suportes tecnológicos. O presente trabalho discute a inserção das tecnologias na escola e apresenta contribuições para repensar o planejamento didático, considerando a diversidade de recursos tecnológicos que os professores podem utilizar na organização de situações de aprendizagem que levem o aluno a aprimorar as práticas de letramento digital.Universidade Estadual de Campinas2011-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa bibliográficaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/116410.20396/etd.v13i1.1164ETD - Educação Temática Digital; v. 13 n. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 27-43ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 No. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 27-43ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 Núm. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 27-431676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1164/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Ivanda Martins2017-09-25T14:08:17Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1164Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:02.284988ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Technologies and digital literacy: sailing towards the challenges
Las tecnologías y la alfabetización digital: Navegación en los retos
Tecnologias e letramento digital: navegando rumo aos desafios
title Technologies and digital literacy: sailing towards the challenges
spellingShingle Technologies and digital literacy: sailing towards the challenges
Silva, Ivanda Martins
Literacy. Reading. Writing. Technology.
Alfabetización. Lectura. Redacción. Tecnología.
Letramento. Leitura. Escrita. Tecnologias.
Educação
title_short Technologies and digital literacy: sailing towards the challenges
title_full Technologies and digital literacy: sailing towards the challenges
title_fullStr Technologies and digital literacy: sailing towards the challenges
title_full_unstemmed Technologies and digital literacy: sailing towards the challenges
title_sort Technologies and digital literacy: sailing towards the challenges
author Silva, Ivanda Martins
author_facet Silva, Ivanda Martins
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Ivanda Martins
dc.subject.por.fl_str_mv Literacy. Reading. Writing. Technology.
Alfabetización. Lectura. Redacción. Tecnología.
Letramento. Leitura. Escrita. Tecnologias.
Educação
topic Literacy. Reading. Writing. Technology.
Alfabetización. Lectura. Redacción. Tecnología.
Letramento. Leitura. Escrita. Tecnologias.
Educação
description Computers,mobile technologies,social networks, search tools and on-line interaction are resources used by students in the dynamic world of cyberculture. The information technologies and communication are demanding readers and writers even more involved. The printed texts add to the hypertexts and electronic media that require different strategies of reading and writing. Does the school can create spaces for the digital literacy practices of students? Teachers must learn to manage information technology and communication. Teaching with and for the critical use of technology is the school's primary role in the process of digital inclusion Just using technologies without clear goals or plans is not enough. It is important transforming the relationship of subjects with technologies. This paper discusses the integration of technology in schools and presents contributions to rethink the pedagogical planning, considering many technological resources that teachers can use in the organization of learning situations that allow students to improve digital literacy practices.  .  
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa bibliográfica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1164
10.20396/etd.v13i1.1164
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1164
identifier_str_mv 10.20396/etd.v13i1.1164
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1164/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 13 n. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 27-43
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 No. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 27-43
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 Núm. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 27-43
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652309069824