Different perspectives of literacy from the National Common Curriculum Base: concepts and challenges
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
DOI: | 10.14393/ER-v25n3e2018-7 |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46452 |
Resumo: | The National Common Curricular Base (BNCC) is a document of guiding the regulatory character of the curriculum teaching systems and networks, as well as pedagogical proposals of all public and private schools of basic education of all Brazil. In this article we propose is to reflect on the meaning attributed to literacy in the final version approved the BNCC, in order to discuss the legal aspects imposed by descriptions document, highlighting the elements that remain or differ in relation to other official documents on the topic. To this end, it develops a descriptive research, qualitative measures, based on analysis of the official document inthe guidelines regarding BNCC and literacy, based on studies of the process of reading comprehension and writing Bajard (2006) and Vygotsky (2000), the design of reading as social practice of production of senses of Chartier (1990; 1996) and Goulemot (1996). |
id |
UFU-8_3e79e74e14e0158de42d7b469a80fd40 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/46452 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
spelling |
Different perspectives of literacy from the National Common Curriculum Base: concepts and challengesDiferentes perspectivas de alfabetización del Currículo Nacional Común: concepciones y desafíosDiferentes perspectivas de alfabetização a partir da Base Nacional Comum Curricular: concepções e desafios Base Nacional Comum CurricularAlfabetizaçãoLeituraEscritaPolíticas de alfabetizaçãoNational CurriculumLiteracyCommon ReadingWriting.Literacy policiesBase de Currículo Nacional ComúnAlfabetizaciónLecturaEscritaPolíticas de alfabetizaciónThe National Common Curricular Base (BNCC) is a document of guiding the regulatory character of the curriculum teaching systems and networks, as well as pedagogical proposals of all public and private schools of basic education of all Brazil. In this article we propose is to reflect on the meaning attributed to literacy in the final version approved the BNCC, in order to discuss the legal aspects imposed by descriptions document, highlighting the elements that remain or differ in relation to other official documents on the topic. To this end, it develops a descriptive research, qualitative measures, based on analysis of the official document inthe guidelines regarding BNCC and literacy, based on studies of the process of reading comprehension and writing Bajard (2006) and Vygotsky (2000), the design of reading as social practice of production of senses of Chartier (1990; 1996) and Goulemot (1996).La Base de Currículo Nacional Común (BNCC) es un documiento normativo que guía el currículo de los sistemas y redes educativas, así como las propuestas pedagógicas de todas las escuelas públicas y privadas de Educación Básica en todo Brasil. En este artículo, nuestra propuesta es reflexionar sobre el significado atribuido a la alfabetización en la versión final aprobada del BNCC, a fin de problematizar las descripciones de los aspectos legales estabelecidos por el documento, destacando los elementos que permanecen o difieren en relación con otros documientos funcionarios sobre el tema. Con este fin, se desarrolla una investigación descriptiva y cualitativa, respaldada por el análisis del documento oficial del BNCC y orientación, basada en estudios del proceso de comprensión de lectura de Bajard (2006) y Vygotsky (2000), de la concepción de la lectura como una práctica social de producción de significado por Chartier (1990; 1996) y Goulemot (1996).bA Base Nacional Comum Curricular (BNCC) se constitui como um documento de caráter normativo norteador dos currículos dos sistemas e redes de ensino, bem como das propostas pedagógicas de todas as escolas públicas e privadas de Educação Básica de todo o Brasil. Neste artigo, nossa proposta é a de refletir sobre o sentido atribuído à alfabetização na versão final aprovada da BNCC, com intuito de problematizar as descrições de aspectos legais instituídos pelo documento, com destaque aos elementos que permanecem ou diferem-se em relação aos demais documentos oficiais sobre o tema. Para tanto, desenvolve-se uma pesquisa descritiva, de cunho qualitativo, apoiada na análise do documento oficial da BNCC e nas orientações a respeito da alfabetização, com base nos estudos do processo de compreensão da leitura e escrita de Bajard (2006) e Vygotsky (2000), da concepção de leitura como prática social de produção de sentidos de Chartier (1990; 1996) e Goulemot (1996). Universidade Federal de Uberlândia2018-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4645210.14393/ER-v25n3e2018-7Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 958-983Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 958-983Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 958-9831983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46452/24949Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessBortolanza, Ana Maria EstevesGoulart, Ilsa do Carmo VieiraCabral, Giovanna Rodrigues2019-12-16T17:57:18Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/46452Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-12-16T17:57:18Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Different perspectives of literacy from the National Common Curriculum Base: concepts and challenges Diferentes perspectivas de alfabetización del Currículo Nacional Común: concepciones y desafíos Diferentes perspectivas de alfabetização a partir da Base Nacional Comum Curricular: concepções e desafios |
title |
Different perspectives of literacy from the National Common Curriculum Base: concepts and challenges |
spellingShingle |
Different perspectives of literacy from the National Common Curriculum Base: concepts and challenges Different perspectives of literacy from the National Common Curriculum Base: concepts and challenges Bortolanza, Ana Maria Esteves Base Nacional Comum Curricular Alfabetização Leitura Escrita Políticas de alfabetização National Curriculum Literacy Common Reading Writing. Literacy policies Base de Currículo Nacional Común Alfabetización Lectura Escrita Políticas de alfabetización Bortolanza, Ana Maria Esteves Base Nacional Comum Curricular Alfabetização Leitura Escrita Políticas de alfabetização National Curriculum Literacy Common Reading Writing. Literacy policies Base de Currículo Nacional Común Alfabetización Lectura Escrita Políticas de alfabetización |
title_short |
Different perspectives of literacy from the National Common Curriculum Base: concepts and challenges |
title_full |
Different perspectives of literacy from the National Common Curriculum Base: concepts and challenges |
title_fullStr |
Different perspectives of literacy from the National Common Curriculum Base: concepts and challenges Different perspectives of literacy from the National Common Curriculum Base: concepts and challenges |
title_full_unstemmed |
Different perspectives of literacy from the National Common Curriculum Base: concepts and challenges Different perspectives of literacy from the National Common Curriculum Base: concepts and challenges |
title_sort |
Different perspectives of literacy from the National Common Curriculum Base: concepts and challenges |
author |
Bortolanza, Ana Maria Esteves |
author_facet |
Bortolanza, Ana Maria Esteves Bortolanza, Ana Maria Esteves Goulart, Ilsa do Carmo Vieira Cabral, Giovanna Rodrigues Goulart, Ilsa do Carmo Vieira Cabral, Giovanna Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira Cabral, Giovanna Rodrigues |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bortolanza, Ana Maria Esteves Goulart, Ilsa do Carmo Vieira Cabral, Giovanna Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Base Nacional Comum Curricular Alfabetização Leitura Escrita Políticas de alfabetização National Curriculum Literacy Common Reading Writing. Literacy policies Base de Currículo Nacional Común Alfabetización Lectura Escrita Políticas de alfabetización |
topic |
Base Nacional Comum Curricular Alfabetização Leitura Escrita Políticas de alfabetização National Curriculum Literacy Common Reading Writing. Literacy policies Base de Currículo Nacional Común Alfabetización Lectura Escrita Políticas de alfabetización |
description |
The National Common Curricular Base (BNCC) is a document of guiding the regulatory character of the curriculum teaching systems and networks, as well as pedagogical proposals of all public and private schools of basic education of all Brazil. In this article we propose is to reflect on the meaning attributed to literacy in the final version approved the BNCC, in order to discuss the legal aspects imposed by descriptions document, highlighting the elements that remain or differ in relation to other official documents on the topic. To this end, it develops a descriptive research, qualitative measures, based on analysis of the official document inthe guidelines regarding BNCC and literacy, based on studies of the process of reading comprehension and writing Bajard (2006) and Vygotsky (2000), the design of reading as social practice of production of senses of Chartier (1990; 1996) and Goulemot (1996). |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46452 10.14393/ER-v25n3e2018-7 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46452 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v25n3e2018-7 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46452/24949 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 958-983 Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 958-983 Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 958-983 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1822181556776599552 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.14393/ER-v25n3e2018-7 |