Aroldo de azevedo and hermano justo ramón: their contributions to the teaching of geography

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Daniel Mendes
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Taborda Caró, Maria Alejandra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1284
Resumo: This article is the result of a comparison of two major authors of textbooks Geography: Aroldo de Azevedo, Brazil, and Hermano Justo Ramón, Colombia. These authors, in their respective countries, have large production delimited and didactic knowledge in geography at school that lasted for many years. Then fell to the research investigating changes in education - curriculum reforms, changes in public school, changes in publishing - which resulted in output of these authors in the production of textbooks, both in the early 1970s. A comparison between these two countries provide establish relationships common in the History of the Discipline of Geography in Brazil and Colombia, contributed to this field of research.
id UNICAMP-19_7d4e6c81db8124217794244249ac40bd
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1284
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Aroldo de azevedo and hermano justo ramón: their contributions to the teaching of geographyAroldo de azevedo y hermano justo ramón: su contribución a la enseñanza de la geografíaAroldo de Azevedo e Hermano Justo Ramón: suas contribuições para o ensino de geografiaCurricula. Personalities. History of Brazilian education.História da EducaçãoContenidos Curriculares. Personalidades. Historia de la educación brasileña.História da EducaçãoConteúdos curriculares. Personalidades. História da educação brasileira.História da EducaçãoThis article is the result of a comparison of two major authors of textbooks Geography: Aroldo de Azevedo, Brazil, and Hermano Justo Ramón, Colombia. These authors, in their respective countries, have large production delimited and didactic knowledge in geography at school that lasted for many years. Then fell to the research investigating changes in education - curriculum reforms, changes in public school, changes in publishing - which resulted in output of these authors in the production of textbooks, both in the early 1970s. A comparison between these two countries provide establish relationships common in the History of the Discipline of Geography in Brazil and Colombia, contributed to this field of research. Esta investigación es el resultado de la comparación de dos grandes autores de libros de texto de geografía: Aroldo de Azevedo, en Brasil, y Hermano justo Ramón, en Colombia. Estos dos autores, en sus respectivos países, lograron una importante producción didáctica y delimitado conocimientos en el área de geografía en la escuela que han perdurado a través de los años. Los cambios ocurridos en el campo de la educación como: las reformas de los programas de estudios; los cambios en la escuela pública; cambios en mercado editorial - provocó la salida de estos autores en la producción de libros, al comienzo de la década de 1970. Una comparación entre estos dos países a través de estos autores nos permite a futuro establecer las relaciones comunes en la historia de la disciplina de la geografía escolar en Brasil y en Colombia, configurando un promisorio campo de investigación. Esta pesquisa é o resultado de uma comparação de dois grandes autores de livros didáticos de Geografia: Aroldo de Azevedo no Brasil e Hermano Justo Ramón na Colômbia. Estes dois autores, em seus respectivos países, tiveram larga produção didática e delimitaram conhecimentos na área de Geografia na escola que perduraram por longos anos. Coube então à pesquisa investigar as mudanças no campo educacional – reformas curriculares; mudanças no público escolar; modificações no mercado editorial - que causaram a saída desses autores da produção de livros didáticos, ambos no início da década de 1970. Uma comparação entre esses dois países proporcionará estabelecer relações comuns na História da Disciplina de Geografia entre Brasil e Colômbia contribuindo para esse campo de pesquisa.Universidade Estadual de Campinas2013-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa HistóricaPesquisa HistóricaPesquisa Históricaapplication/pdfapplication/mswordimage/jpeghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/128410.20396/etd.v15i2.1284ETD - Educação Temática Digital; v. 15 n. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 300-319ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 No. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 300-319ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 Núm. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 300-3191676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1284/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1284/19435https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1284/19436https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1284/19437Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Daniel MendesTaborda Caró, Maria Alejandra2017-10-06T14:40:03Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1284Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:09.367465ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Aroldo de azevedo and hermano justo ramón: their contributions to the teaching of geography
Aroldo de azevedo y hermano justo ramón: su contribución a la enseñanza de la geografía
Aroldo de Azevedo e Hermano Justo Ramón: suas contribuições para o ensino de geografia
title Aroldo de azevedo and hermano justo ramón: their contributions to the teaching of geography
spellingShingle Aroldo de azevedo and hermano justo ramón: their contributions to the teaching of geography
Gomes, Daniel Mendes
Curricula. Personalities. History of Brazilian education.
História da Educação
Contenidos Curriculares. Personalidades. Historia de la educación brasileña.
História da Educação
Conteúdos curriculares. Personalidades. História da educação brasileira.
História da Educação
title_short Aroldo de azevedo and hermano justo ramón: their contributions to the teaching of geography
title_full Aroldo de azevedo and hermano justo ramón: their contributions to the teaching of geography
title_fullStr Aroldo de azevedo and hermano justo ramón: their contributions to the teaching of geography
title_full_unstemmed Aroldo de azevedo and hermano justo ramón: their contributions to the teaching of geography
title_sort Aroldo de azevedo and hermano justo ramón: their contributions to the teaching of geography
author Gomes, Daniel Mendes
author_facet Gomes, Daniel Mendes
Taborda Caró, Maria Alejandra
author_role author
author2 Taborda Caró, Maria Alejandra
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Daniel Mendes
Taborda Caró, Maria Alejandra
dc.subject.por.fl_str_mv Curricula. Personalities. History of Brazilian education.
História da Educação
Contenidos Curriculares. Personalidades. Historia de la educación brasileña.
História da Educação
Conteúdos curriculares. Personalidades. História da educação brasileira.
História da Educação
topic Curricula. Personalities. History of Brazilian education.
História da Educação
Contenidos Curriculares. Personalidades. Historia de la educación brasileña.
História da Educação
Conteúdos curriculares. Personalidades. História da educação brasileira.
História da Educação
description This article is the result of a comparison of two major authors of textbooks Geography: Aroldo de Azevedo, Brazil, and Hermano Justo Ramón, Colombia. These authors, in their respective countries, have large production delimited and didactic knowledge in geography at school that lasted for many years. Then fell to the research investigating changes in education - curriculum reforms, changes in public school, changes in publishing - which resulted in output of these authors in the production of textbooks, both in the early 1970s. A comparison between these two countries provide establish relationships common in the History of the Discipline of Geography in Brazil and Colombia, contributed to this field of research.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-07-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica
Pesquisa Histórica
Pesquisa Histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1284
10.20396/etd.v15i2.1284
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1284
identifier_str_mv 10.20396/etd.v15i2.1284
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1284/pdf
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1284/19435
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1284/19436
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1284/19437
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv
application/pdf
application/msword
image/jpeg
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 15 n. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 300-319
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 No. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 300-319
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 Núm. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 300-319
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652823920640