Culture, knowledge and school disciplines in Ibero-America
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa eng |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657761 |
Resumo: | Since the beginning of the 1990s, in the Ibero-American context it is possible to recognize a series of investigations about education. It should be noted that the appearance of this concern for teaching as an object of study coincides with two milestones that have been key for the historiography of education: on the one hand, the publication of monographs 295 and 296 of the Journal of Education of the Ministry of Education. Education of Spain, which made available to the public a set of tools for the study of school subjects as a central issue to understand the relationships between school and culture (Viñao, 2006). In particular, work on the history of school disciplines (Chervel, 1991) and the history of the curriculum (Goodson, 1991) stand out. On the other hand, two years after these monographs, at the closing conference of the fifteenth ISCHE in Lisbon, Portugal, Dominique Julia (2001) raised a set of aspects around the historical study of school culture, in which it was echo of aspects also indicated in the monographs. |
id |
UNICAMP-19_7d56629a35b05edcce12f307a918880e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657761 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Culture, knowledge and school disciplines in Ibero-AmericaCultura, saberes y disciplinas escolares en IberoaméricaCultura, saberes e disciplinas escolares na Ibero-AméricaSchool cultureSchool knowledgeSchool disciplinesCurriculumSchool heritageTeachingSchoolingSchoolsTeaching methodsPedagogyDidacticsChildhoodAdolescenceSchool manualsTeacher trainingCultura escolarConhecimento escolarDisciplinas escolaresCurrículoPatrimônio escolarEnsinoEscolarizaçãoEscolasMétodo de ensinoPedagogiaDid´áticaInfânciaAdolescênciaManuais escolaresFormação de professoresCultura escolarSaberes escolaresDisciplinas escolaresCurrículoPatrimonio escolarEnseñanzaEscolarizaciónEscuelaMétodo de enseñanzaPedagogíaDidácticaInfanciaAdolescenciaManuales escolaresOficio del maestroSince the beginning of the 1990s, in the Ibero-American context it is possible to recognize a series of investigations about education. It should be noted that the appearance of this concern for teaching as an object of study coincides with two milestones that have been key for the historiography of education: on the one hand, the publication of monographs 295 and 296 of the Journal of Education of the Ministry of Education. Education of Spain, which made available to the public a set of tools for the study of school subjects as a central issue to understand the relationships between school and culture (Viñao, 2006). In particular, work on the history of school disciplines (Chervel, 1991) and the history of the curriculum (Goodson, 1991) stand out. On the other hand, two years after these monographs, at the closing conference of the fifteenth ISCHE in Lisbon, Portugal, Dominique Julia (2001) raised a set of aspects around the historical study of school culture, in which it was echo of aspects also indicated in the monographs.Desde inicios de la década de 1990, en el contexto iberoamericano es posible reconocer una serie de investigaciones en torno a la enseñanza. Debe anotarse que la aparición de esa preocupación por la enseñanza como objeto de estudio coincide con dos hitos que han sido claves para la historiografía de la educación: por un lado, la publicación de los monográficos 295 y 296 de la Revista de Educación del Ministerio de Educación de España, que pusieron a disposición del público un conjunto de herramientas para el estudio de las materias escolares como asunto central para comprender las relaciones entre escuela y cultura (Viñao, 2006). En particular, sobresalen los trabajos sobre historia de las disciplinas escolares (Chervel, 1991) e historia del currículo (Goodson, 1991). Del otro lado, dos años después de esos monográficos, en la conferencia de clausura de la decimoquinta ISCHE en Lisboa, Portugal, Dominique Julia (2001) planteaba un conjunto de aspectos en torno al estudio histórico de la cultura escolar, en la que se hacía eco de aspectos también indicados en los monográficos. Desde o início da década de 1990, no contexto ibero-americano, é possível reconhecer uma série de investigações sobre educação. Ressalte-se que o surgimento dessa preocupação com o ensino como objeto de estudo coincide com dois marcos que têm sido fundamentais para a historiografia da educação: de um lado, a publicação das monografias 295 e 296 da Revista de Educação do Ministério da Educação. A Educação de Espanha, que colocou à disposição do público um conjunto de ferramentas para o estudo das disciplinas escolares como questão central para compreender as relações entre escola e cultura (Viñao, 2006). Em particular, sobressaem os trabalhos sobre a história das disciplinas escolares (Chervel, 1991) e a história do currículo (Goodson, 1991). Por outro lado, dois anos após estas monografias, na conferência de encerramento do XV ISCHE em Lisboa, Portugal, Dominique Julia (2001) levantou um conjunto de aspectos em torno do estudo histórico da cultura escolar, em que foi eco de aspectos também indicados nas monografias.Universidade Estadual de Campinas2020-11-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNão avaliada pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865776110.20396/etd.v22i4.8657761ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 4 (2020): Cultura, Saberes y Disciplinas Escolares en Iberoamerica - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 787-792ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 4 (2020): Culture, Knowledge and School Disciplines in Ibero-America - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 787-792ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 4 (2020): Cultura, Saberes y Disciplinas Escolares en Iberoamerica - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 787-7921676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPspaenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657761/23167https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657761/23168Ibero-America; ContemporaryIbero-América; ContemporáneoIbero-América; ContemporâneoCopyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlvarez Gallego, AlejandroRios Beltrán, RafaelMartínez Velasco, Miguel Ángel2020-11-20T00:14:56Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657761Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:34.261809ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Culture, knowledge and school disciplines in Ibero-America Cultura, saberes y disciplinas escolares en Iberoamérica Cultura, saberes e disciplinas escolares na Ibero-América |
title |
Culture, knowledge and school disciplines in Ibero-America |
spellingShingle |
Culture, knowledge and school disciplines in Ibero-America Alvarez Gallego, Alejandro School culture School knowledge School disciplines Curriculum School heritage Teaching Schooling Schools Teaching methods Pedagogy Didactics Childhood Adolescence School manuals Teacher training Cultura escolar Conhecimento escolar Disciplinas escolares Currículo Patrimônio escolar Ensino Escolarização Escolas Método de ensino Pedagogia Did´ática Infância Adolescência Manuais escolares Formação de professores Cultura escolar Saberes escolares Disciplinas escolares Currículo Patrimonio escolar Enseñanza Escolarización Escuela Método de enseñanza Pedagogía Didáctica Infancia Adolescencia Manuales escolares Oficio del maestro |
title_short |
Culture, knowledge and school disciplines in Ibero-America |
title_full |
Culture, knowledge and school disciplines in Ibero-America |
title_fullStr |
Culture, knowledge and school disciplines in Ibero-America |
title_full_unstemmed |
Culture, knowledge and school disciplines in Ibero-America |
title_sort |
Culture, knowledge and school disciplines in Ibero-America |
author |
Alvarez Gallego, Alejandro |
author_facet |
Alvarez Gallego, Alejandro Rios Beltrán, Rafael Martínez Velasco, Miguel Ángel |
author_role |
author |
author2 |
Rios Beltrán, Rafael Martínez Velasco, Miguel Ángel |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alvarez Gallego, Alejandro Rios Beltrán, Rafael Martínez Velasco, Miguel Ángel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School culture School knowledge School disciplines Curriculum School heritage Teaching Schooling Schools Teaching methods Pedagogy Didactics Childhood Adolescence School manuals Teacher training Cultura escolar Conhecimento escolar Disciplinas escolares Currículo Patrimônio escolar Ensino Escolarização Escolas Método de ensino Pedagogia Did´ática Infância Adolescência Manuais escolares Formação de professores Cultura escolar Saberes escolares Disciplinas escolares Currículo Patrimonio escolar Enseñanza Escolarización Escuela Método de enseñanza Pedagogía Didáctica Infancia Adolescencia Manuales escolares Oficio del maestro |
topic |
School culture School knowledge School disciplines Curriculum School heritage Teaching Schooling Schools Teaching methods Pedagogy Didactics Childhood Adolescence School manuals Teacher training Cultura escolar Conhecimento escolar Disciplinas escolares Currículo Patrimônio escolar Ensino Escolarização Escolas Método de ensino Pedagogia Did´ática Infância Adolescência Manuais escolares Formação de professores Cultura escolar Saberes escolares Disciplinas escolares Currículo Patrimonio escolar Enseñanza Escolarización Escuela Método de enseñanza Pedagogía Didáctica Infancia Adolescencia Manuales escolares Oficio del maestro |
description |
Since the beginning of the 1990s, in the Ibero-American context it is possible to recognize a series of investigations about education. It should be noted that the appearance of this concern for teaching as an object of study coincides with two milestones that have been key for the historiography of education: on the one hand, the publication of monographs 295 and 296 of the Journal of Education of the Ministry of Education. Education of Spain, which made available to the public a set of tools for the study of school subjects as a central issue to understand the relationships between school and culture (Viñao, 2006). In particular, work on the history of school disciplines (Chervel, 1991) and the history of the curriculum (Goodson, 1991) stand out. On the other hand, two years after these monographs, at the closing conference of the fifteenth ISCHE in Lisbon, Portugal, Dominique Julia (2001) raised a set of aspects around the historical study of school culture, in which it was echo of aspects also indicated in the monographs. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Não avaliada pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657761 10.20396/etd.v22i4.8657761 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657761 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v22i4.8657761 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657761/23167 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657761/23168 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Ibero-America; Contemporary Ibero-América; Contemporáneo Ibero-América; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 4 (2020): Cultura, Saberes y Disciplinas Escolares en Iberoamerica - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 787-792 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 4 (2020): Culture, Knowledge and School Disciplines in Ibero-America - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 787-792 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 4 (2020): Cultura, Saberes y Disciplinas Escolares en Iberoamerica - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 787-792 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216654909538304 |