Culture, knowledge and school disciplines in Ibero-America

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alvarez Gallego, Alejandro
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Rios Beltrán, Rafael, Martínez Velasco, Miguel Ángel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
eng
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657761
Resumo: Since the beginning of the 1990s, in the Ibero-American context it is possible to recognize a series of investigations about education. It should be noted that the appearance of this concern for teaching as an object of study coincides with two milestones that have been key for the historiography of education: on the one hand, the publication of monographs 295 and 296 of the Journal of Education of the Ministry of Education. Education of Spain, which made available to the public a set of tools for the study of school subjects as a central issue to understand the relationships between school and culture (Viñao, 2006). In particular, work on the history of school disciplines (Chervel, 1991) and the history of the curriculum (Goodson, 1991) stand out. On the other hand, two years after these monographs, at the closing conference of the fifteenth ISCHE in Lisbon, Portugal, Dominique Julia (2001) raised a set of aspects around the historical study of school culture, in which it was echo of aspects also indicated in the monographs.
id UNICAMP-19_7d56629a35b05edcce12f307a918880e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657761
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Culture, knowledge and school disciplines in Ibero-AmericaCultura, saberes y disciplinas escolares en IberoaméricaCultura, saberes e disciplinas escolares na Ibero-AméricaSchool cultureSchool knowledgeSchool disciplinesCurriculumSchool heritageTeachingSchoolingSchoolsTeaching methodsPedagogyDidacticsChildhoodAdolescenceSchool manualsTeacher trainingCultura escolarConhecimento escolarDisciplinas escolaresCurrículoPatrimônio escolarEnsinoEscolarizaçãoEscolasMétodo de ensinoPedagogiaDid´áticaInfânciaAdolescênciaManuais escolaresFormação de professoresCultura escolarSaberes escolaresDisciplinas escolaresCurrículoPatrimonio escolarEnseñanzaEscolarizaciónEscuelaMétodo de enseñanzaPedagogíaDidácticaInfanciaAdolescenciaManuales escolaresOficio del maestroSince the beginning of the 1990s, in the Ibero-American context it is possible to recognize a series of investigations about education. It should be noted that the appearance of this concern for teaching as an object of study coincides with two milestones that have been key for the historiography of education: on the one hand, the publication of monographs 295 and 296 of the Journal of Education of the Ministry of Education. Education of Spain, which made available to the public a set of tools for the study of school subjects as a central issue to understand the relationships between school and culture (Viñao, 2006). In particular, work on the history of school disciplines (Chervel, 1991) and the history of the curriculum (Goodson, 1991) stand out. On the other hand, two years after these monographs, at the closing conference of the fifteenth ISCHE in Lisbon, Portugal, Dominique Julia (2001) raised a set of aspects around the historical study of school culture, in which it was echo of aspects also indicated in the monographs.Desde inicios de la década de 1990, en el contexto iberoamericano es posible reconocer una serie de investigaciones en torno a la enseñanza. Debe anotarse que la aparición de esa preocupación por la enseñanza como objeto de estudio coincide con dos hitos que han sido claves para la historiografía de la educación: por un lado, la publicación de los monográficos 295 y 296 de la Revista de Educación del Ministerio de Educación de España, que pusieron a disposición del público un conjunto de herramientas para el estudio de las materias escolares como asunto central para comprender las relaciones entre escuela y cultura (Viñao, 2006). En particular, sobresalen los trabajos sobre historia de las disciplinas escolares (Chervel, 1991) e historia del currículo (Goodson, 1991). Del otro lado, dos años después de esos monográficos, en la conferencia de clausura de la decimoquinta ISCHE en Lisboa, Portugal, Dominique Julia (2001) planteaba un conjunto de aspectos en torno al estudio histórico de la cultura escolar, en la que se hacía eco de aspectos también indicados en los monográficos.  Desde o início da década de 1990, no contexto ibero-americano, é possível reconhecer uma série de investigações sobre educação. Ressalte-se que o surgimento dessa preocupação com o ensino como objeto de estudo coincide com dois marcos que têm sido fundamentais para a historiografia da educação: de um lado, a publicação das monografias 295 e 296 da Revista de Educação do Ministério da Educação. A Educação de Espanha, que colocou à disposição do público um conjunto de ferramentas para o estudo das disciplinas escolares como questão central para compreender as relações entre escola e cultura (Viñao, 2006). Em particular, sobressaem os trabalhos sobre a história das disciplinas escolares (Chervel, 1991) e a história do currículo (Goodson, 1991). Por outro lado, dois anos após estas monografias, na conferência de encerramento do XV ISCHE em Lisboa, Portugal, Dominique Julia (2001) levantou um conjunto de aspectos em torno do estudo histórico da cultura escolar, em que foi eco de aspectos também indicados nas monografias.Universidade Estadual de Campinas2020-11-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNão avaliada pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865776110.20396/etd.v22i4.8657761ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 4 (2020): Cultura, Saberes y Disciplinas Escolares en Iberoamerica - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 787-792ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 4 (2020): Culture, Knowledge and School Disciplines in Ibero-America - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 787-792ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 4 (2020): Cultura, Saberes y Disciplinas Escolares en Iberoamerica - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 787-7921676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPspaenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657761/23167https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657761/23168Ibero-America; ContemporaryIbero-América; ContemporáneoIbero-América; ContemporâneoCopyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlvarez Gallego, AlejandroRios Beltrán, RafaelMartínez Velasco, Miguel Ángel2020-11-20T00:14:56Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657761Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:34.261809ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Culture, knowledge and school disciplines in Ibero-America
Cultura, saberes y disciplinas escolares en Iberoamérica
Cultura, saberes e disciplinas escolares na Ibero-América
title Culture, knowledge and school disciplines in Ibero-America
spellingShingle Culture, knowledge and school disciplines in Ibero-America
Alvarez Gallego, Alejandro
School culture
School knowledge
School disciplines
Curriculum
School heritage
Teaching
Schooling
Schools
Teaching methods
Pedagogy
Didactics
Childhood
Adolescence
School manuals
Teacher training
Cultura escolar
Conhecimento escolar
Disciplinas escolares
Currículo
Patrimônio escolar
Ensino
Escolarização
Escolas
Método de ensino
Pedagogia
Did´ática
Infância
Adolescência
Manuais escolares
Formação de professores
Cultura escolar
Saberes escolares
Disciplinas escolares
Currículo
Patrimonio escolar
Enseñanza
Escolarización
Escuela
Método de enseñanza
Pedagogía
Didáctica
Infancia
Adolescencia
Manuales escolares
Oficio del maestro
title_short Culture, knowledge and school disciplines in Ibero-America
title_full Culture, knowledge and school disciplines in Ibero-America
title_fullStr Culture, knowledge and school disciplines in Ibero-America
title_full_unstemmed Culture, knowledge and school disciplines in Ibero-America
title_sort Culture, knowledge and school disciplines in Ibero-America
author Alvarez Gallego, Alejandro
author_facet Alvarez Gallego, Alejandro
Rios Beltrán, Rafael
Martínez Velasco, Miguel Ángel
author_role author
author2 Rios Beltrán, Rafael
Martínez Velasco, Miguel Ángel
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alvarez Gallego, Alejandro
Rios Beltrán, Rafael
Martínez Velasco, Miguel Ángel
dc.subject.por.fl_str_mv School culture
School knowledge
School disciplines
Curriculum
School heritage
Teaching
Schooling
Schools
Teaching methods
Pedagogy
Didactics
Childhood
Adolescence
School manuals
Teacher training
Cultura escolar
Conhecimento escolar
Disciplinas escolares
Currículo
Patrimônio escolar
Ensino
Escolarização
Escolas
Método de ensino
Pedagogia
Did´ática
Infância
Adolescência
Manuais escolares
Formação de professores
Cultura escolar
Saberes escolares
Disciplinas escolares
Currículo
Patrimonio escolar
Enseñanza
Escolarización
Escuela
Método de enseñanza
Pedagogía
Didáctica
Infancia
Adolescencia
Manuales escolares
Oficio del maestro
topic School culture
School knowledge
School disciplines
Curriculum
School heritage
Teaching
Schooling
Schools
Teaching methods
Pedagogy
Didactics
Childhood
Adolescence
School manuals
Teacher training
Cultura escolar
Conhecimento escolar
Disciplinas escolares
Currículo
Patrimônio escolar
Ensino
Escolarização
Escolas
Método de ensino
Pedagogia
Did´ática
Infância
Adolescência
Manuais escolares
Formação de professores
Cultura escolar
Saberes escolares
Disciplinas escolares
Currículo
Patrimonio escolar
Enseñanza
Escolarización
Escuela
Método de enseñanza
Pedagogía
Didáctica
Infancia
Adolescencia
Manuales escolares
Oficio del maestro
description Since the beginning of the 1990s, in the Ibero-American context it is possible to recognize a series of investigations about education. It should be noted that the appearance of this concern for teaching as an object of study coincides with two milestones that have been key for the historiography of education: on the one hand, the publication of monographs 295 and 296 of the Journal of Education of the Ministry of Education. Education of Spain, which made available to the public a set of tools for the study of school subjects as a central issue to understand the relationships between school and culture (Viñao, 2006). In particular, work on the history of school disciplines (Chervel, 1991) and the history of the curriculum (Goodson, 1991) stand out. On the other hand, two years after these monographs, at the closing conference of the fifteenth ISCHE in Lisbon, Portugal, Dominique Julia (2001) raised a set of aspects around the historical study of school culture, in which it was echo of aspects also indicated in the monographs.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Não avaliada pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657761
10.20396/etd.v22i4.8657761
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657761
identifier_str_mv 10.20396/etd.v22i4.8657761
dc.language.iso.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657761/23167
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657761/23168
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Ibero-America; Contemporary
Ibero-América; Contemporáneo
Ibero-América; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 4 (2020): Cultura, Saberes y Disciplinas Escolares en Iberoamerica - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 787-792
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 4 (2020): Culture, Knowledge and School Disciplines in Ibero-America - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 787-792
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 4 (2020): Cultura, Saberes y Disciplinas Escolares en Iberoamerica - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 787-792
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216654909538304