Ritornelo and tiktok: media pedagogical issues

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Takara, Samilo
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667442
Resumo: This text problematizes TikTok as a network produced through the use of media artifacts such as smartphones and the possibility of thinking about the use of the concept of retort, as used by Gilles Deleuze and Félix Guattari (2014), in the text About Ritornelo. Given the understanding of sound as one of the effects that territorialize spaces in life and, in dialogue with the contribution of cultural pedagogies investigated by authors of Cultural Studies, this text aims to discuss the pedagogical possibilities of TikTok. This is a qualitative, exploratory and bibliographic study and invests analytically in the proposal to problematize the pedagogical effects of contemporary media in the education of subjectivities. Thus, it is understood that the audios activated in different types of productions in this network, such as dubbing, duet and sewing, enable the creation of refrains that locate pedagogical aspects about the ways of being, being and acting in contemporaneity.
id UNICAMP-19_81f5c913fc520cb846930012f1ba78cb
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8667442
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Ritornelo and tiktok: media pedagogical issuesRitornelo y tiktok: problemas pedagógicos de los mediosRitornelo e TikTok: problematizações pedagógicas da mídiaEducationMediaContemporaneityTikTokCultural studiesEducaçãoMídiasContemporaneidadeTikTokEstudos culturaisEducaciónMedios de comunicaciónEstudios culturalesTiempo contemporáneoTikTokThis text problematizes TikTok as a network produced through the use of media artifacts such as smartphones and the possibility of thinking about the use of the concept of retort, as used by Gilles Deleuze and Félix Guattari (2014), in the text About Ritornelo. Given the understanding of sound as one of the effects that territorialize spaces in life and, in dialogue with the contribution of cultural pedagogies investigated by authors of Cultural Studies, this text aims to discuss the pedagogical possibilities of TikTok. This is a qualitative, exploratory and bibliographic study and invests analytically in the proposal to problematize the pedagogical effects of contemporary media in the education of subjectivities. Thus, it is understood that the audios activated in different types of productions in this network, such as dubbing, duet and sewing, enable the creation of refrains that locate pedagogical aspects about the ways of being, being and acting in contemporaneity.Este texto problematiza TikTok como una red producida a través del uso de artefactos mediáticos como los teléfonos inteligentes y la posibilidad de pensar en el uso del concepto de réplica, como lo utilizan Gilles Deleuze y Félix Guattari (2014), en el texto Acerca de Ritornelo. Dada la comprensión del sonido como uno de los efectos que territorializan los espacios en la vida y, en diálogo con el aporte de las pedagogías culturales investigadas por los autores de Estudios Culturales, este texto tiene como objetivo discutir las posibilidades pedagógicas de TikTok. Se trata de un estudio cualitativo, exploratorio y bibliográfico e invierte analíticamente en la propuesta de problematizar los efectos pedagógicos de los medios contemporáneos en la educación de las subjetividades. Así, se entiende que los audios activados en diferentes tipos de producciones en esta red, como el doblaje, el dúo y la costura, posibilitan la creación de estribillos que ubican aspectos pedagógicos sobre las formas de ser, ser y actuar en la contemporaneidad.Este texto problematiza o TikTok como rede produzida por meio do uso de artefatos midiáticos como os smartphones e a possibilidade de pensar o uso do conceito de ritornelo, tal como empregam Gilles Deleuze e Félix Guattari (2014), no texto Acerca do Ritornelo. Diante da compreensão da sonoridade como um dos efeitos que territorializam espaços na vida e, em diálogo com a contribuição das pedagogias culturais investigadas por autorias dos Estudos Culturais, este texto tem por objetivo problematizar as possibilidades pedagógicas do TikTok. Este é um estudo qualitativo, exploratório e bibliográfico e investe analíticas na proposta de problematizar os efeitos pedagógicos da mídia contemporânea na educação das subjetividades. Desse modo, compreende-se que os áudios acionados em diferentes tipos de produções nessa rede, como a dublagem, o dueto e a costura, possibilitam a criação de ritornelos que localizam aspectos pedagógicos acerca dos modos de ser, estar e agir na contemporaneidade.Universidade Estadual de Campinas2024-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoAvaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866744210.20396/etd.v26i00.8667442ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Continuous publication; e024012 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Publicación continua; e024012 ETD - Educação Temática Digital; v. 26 (2024): Publicação contínua; e024012 1676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667442/33755Brazil; Contemporary Brasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTakara, Samilo2024-04-10T11:36:54Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8667442Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-04-10T11:36:54ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ritornelo and tiktok: media pedagogical issues
Ritornelo y tiktok: problemas pedagógicos de los medios
Ritornelo e TikTok: problematizações pedagógicas da mídia
title Ritornelo and tiktok: media pedagogical issues
spellingShingle Ritornelo and tiktok: media pedagogical issues
Takara, Samilo
Education
Media
Contemporaneity
TikTok
Cultural studies
Educação
Mídias
Contemporaneidade
TikTok
Estudos culturais
Educación
Medios de comunicación
Estudios culturales
Tiempo contemporáneo
TikTok
title_short Ritornelo and tiktok: media pedagogical issues
title_full Ritornelo and tiktok: media pedagogical issues
title_fullStr Ritornelo and tiktok: media pedagogical issues
title_full_unstemmed Ritornelo and tiktok: media pedagogical issues
title_sort Ritornelo and tiktok: media pedagogical issues
author Takara, Samilo
author_facet Takara, Samilo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Takara, Samilo
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Media
Contemporaneity
TikTok
Cultural studies
Educação
Mídias
Contemporaneidade
TikTok
Estudos culturais
Educación
Medios de comunicación
Estudios culturales
Tiempo contemporáneo
TikTok
topic Education
Media
Contemporaneity
TikTok
Cultural studies
Educação
Mídias
Contemporaneidade
TikTok
Estudos culturais
Educación
Medios de comunicación
Estudios culturales
Tiempo contemporáneo
TikTok
description This text problematizes TikTok as a network produced through the use of media artifacts such as smartphones and the possibility of thinking about the use of the concept of retort, as used by Gilles Deleuze and Félix Guattari (2014), in the text About Ritornelo. Given the understanding of sound as one of the effects that territorialize spaces in life and, in dialogue with the contribution of cultural pedagogies investigated by authors of Cultural Studies, this text aims to discuss the pedagogical possibilities of TikTok. This is a qualitative, exploratory and bibliographic study and invests analytically in the proposal to problematize the pedagogical effects of contemporary media in the education of subjectivities. Thus, it is understood that the audios activated in different types of productions in this network, such as dubbing, duet and sewing, enable the creation of refrains that locate pedagogical aspects about the ways of being, being and acting in contemporaneity.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667442
10.20396/etd.v26i00.8667442
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667442
identifier_str_mv 10.20396/etd.v26i00.8667442
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667442/33755
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Continuous publication; e024012
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Publicación continua; e024012
ETD - Educação Temática Digital; v. 26 (2024): Publicação contínua; e024012
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216649072115712