Ritornelo and tiktok: media pedagogical issues
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667442 |
Resumo: | This text problematizes TikTok as a network produced through the use of media artifacts such as smartphones and the possibility of thinking about the use of the concept of retort, as used by Gilles Deleuze and Félix Guattari (2014), in the text About Ritornelo. Given the understanding of sound as one of the effects that territorialize spaces in life and, in dialogue with the contribution of cultural pedagogies investigated by authors of Cultural Studies, this text aims to discuss the pedagogical possibilities of TikTok. This is a qualitative, exploratory and bibliographic study and invests analytically in the proposal to problematize the pedagogical effects of contemporary media in the education of subjectivities. Thus, it is understood that the audios activated in different types of productions in this network, such as dubbing, duet and sewing, enable the creation of refrains that locate pedagogical aspects about the ways of being, being and acting in contemporaneity. |
id |
UNICAMP-19_81f5c913fc520cb846930012f1ba78cb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8667442 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Ritornelo and tiktok: media pedagogical issuesRitornelo y tiktok: problemas pedagógicos de los mediosRitornelo e TikTok: problematizações pedagógicas da mídiaEducationMediaContemporaneityTikTokCultural studiesEducaçãoMídiasContemporaneidadeTikTokEstudos culturaisEducaciónMedios de comunicaciónEstudios culturalesTiempo contemporáneoTikTokThis text problematizes TikTok as a network produced through the use of media artifacts such as smartphones and the possibility of thinking about the use of the concept of retort, as used by Gilles Deleuze and Félix Guattari (2014), in the text About Ritornelo. Given the understanding of sound as one of the effects that territorialize spaces in life and, in dialogue with the contribution of cultural pedagogies investigated by authors of Cultural Studies, this text aims to discuss the pedagogical possibilities of TikTok. This is a qualitative, exploratory and bibliographic study and invests analytically in the proposal to problematize the pedagogical effects of contemporary media in the education of subjectivities. Thus, it is understood that the audios activated in different types of productions in this network, such as dubbing, duet and sewing, enable the creation of refrains that locate pedagogical aspects about the ways of being, being and acting in contemporaneity.Este texto problematiza TikTok como una red producida a través del uso de artefactos mediáticos como los teléfonos inteligentes y la posibilidad de pensar en el uso del concepto de réplica, como lo utilizan Gilles Deleuze y Félix Guattari (2014), en el texto Acerca de Ritornelo. Dada la comprensión del sonido como uno de los efectos que territorializan los espacios en la vida y, en diálogo con el aporte de las pedagogías culturales investigadas por los autores de Estudios Culturales, este texto tiene como objetivo discutir las posibilidades pedagógicas de TikTok. Se trata de un estudio cualitativo, exploratorio y bibliográfico e invierte analíticamente en la propuesta de problematizar los efectos pedagógicos de los medios contemporáneos en la educación de las subjetividades. Así, se entiende que los audios activados en diferentes tipos de producciones en esta red, como el doblaje, el dúo y la costura, posibilitan la creación de estribillos que ubican aspectos pedagógicos sobre las formas de ser, ser y actuar en la contemporaneidad.Este texto problematiza o TikTok como rede produzida por meio do uso de artefatos midiáticos como os smartphones e a possibilidade de pensar o uso do conceito de ritornelo, tal como empregam Gilles Deleuze e Félix Guattari (2014), no texto Acerca do Ritornelo. Diante da compreensão da sonoridade como um dos efeitos que territorializam espaços na vida e, em diálogo com a contribuição das pedagogias culturais investigadas por autorias dos Estudos Culturais, este texto tem por objetivo problematizar as possibilidades pedagógicas do TikTok. Este é um estudo qualitativo, exploratório e bibliográfico e investe analíticas na proposta de problematizar os efeitos pedagógicos da mídia contemporânea na educação das subjetividades. Desse modo, compreende-se que os áudios acionados em diferentes tipos de produções nessa rede, como a dublagem, o dueto e a costura, possibilitam a criação de ritornelos que localizam aspectos pedagógicos acerca dos modos de ser, estar e agir na contemporaneidade.Universidade Estadual de Campinas2024-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoAvaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866744210.20396/etd.v26i00.8667442ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Continuous publication; e024012 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Publicación continua; e024012 ETD - Educação Temática Digital; v. 26 (2024): Publicação contínua; e024012 1676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667442/33755Brazil; Contemporary Brasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTakara, Samilo2024-04-10T11:36:54Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8667442Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-04-10T11:36:54ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ritornelo and tiktok: media pedagogical issues Ritornelo y tiktok: problemas pedagógicos de los medios Ritornelo e TikTok: problematizações pedagógicas da mídia |
title |
Ritornelo and tiktok: media pedagogical issues |
spellingShingle |
Ritornelo and tiktok: media pedagogical issues Takara, Samilo Education Media Contemporaneity TikTok Cultural studies Educação Mídias Contemporaneidade TikTok Estudos culturais Educación Medios de comunicación Estudios culturales Tiempo contemporáneo TikTok |
title_short |
Ritornelo and tiktok: media pedagogical issues |
title_full |
Ritornelo and tiktok: media pedagogical issues |
title_fullStr |
Ritornelo and tiktok: media pedagogical issues |
title_full_unstemmed |
Ritornelo and tiktok: media pedagogical issues |
title_sort |
Ritornelo and tiktok: media pedagogical issues |
author |
Takara, Samilo |
author_facet |
Takara, Samilo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Takara, Samilo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Media Contemporaneity TikTok Cultural studies Educação Mídias Contemporaneidade TikTok Estudos culturais Educación Medios de comunicación Estudios culturales Tiempo contemporáneo TikTok |
topic |
Education Media Contemporaneity TikTok Cultural studies Educação Mídias Contemporaneidade TikTok Estudos culturais Educación Medios de comunicación Estudios culturales Tiempo contemporáneo TikTok |
description |
This text problematizes TikTok as a network produced through the use of media artifacts such as smartphones and the possibility of thinking about the use of the concept of retort, as used by Gilles Deleuze and Félix Guattari (2014), in the text About Ritornelo. Given the understanding of sound as one of the effects that territorialize spaces in life and, in dialogue with the contribution of cultural pedagogies investigated by authors of Cultural Studies, this text aims to discuss the pedagogical possibilities of TikTok. This is a qualitative, exploratory and bibliographic study and invests analytically in the proposal to problematize the pedagogical effects of contemporary media in the education of subjectivities. Thus, it is understood that the audios activated in different types of productions in this network, such as dubbing, duet and sewing, enable the creation of refrains that locate pedagogical aspects about the ways of being, being and acting in contemporaneity. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667442 10.20396/etd.v26i00.8667442 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667442 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v26i00.8667442 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8667442/33755 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Continuous publication; e024012 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Publicación continua; e024012 ETD - Educação Temática Digital; v. 26 (2024): Publicação contínua; e024012 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216649072115712 |