To what extent the bullying influence the increased demand for youth and adults education?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1321 |
Resumo: | This article aims to describe the process of bullying occurring in schools as a possible cause of school dropout and increasing demand for youth and adult education (YAE) observed in the current Brazilian educational context, in order to seek an answer to the question mooted. This is a theoretical and empirical descriptive essay that uses secondary sources and the life experience of the researchers on bullying to make the analysis. It was shown that public schools are far from being a democratic space always being a hostile environment that discourages the retention of students in regular education. Moreover, many educators are anxious to consolidate the school as a place of wellness, that fighting violence and form new citizens, visualizing the YAE as a way to reverse the process of evasion and bullying. Other researches suggest that the influence of bullying on school dropout is discrete. From these findings, the paper explores possible causes of truancy and the demand by YAE and recommends further research to clarify these issues and the consequences of the bullying process. |
id |
UNICAMP-19_8fcf07e324b4487059c0ea8429080fd8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1321 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
To what extent the bullying influence the increased demand for youth and adults education?¿en qué medida la influencia del intimidación aumento de la demanda de educación de jóvenes y adultos?Até que ponto o bullying influencia o aumento da demanda por educação de jovens e adultos?Bullying. School dropout. Youth and adults education. Demand.BullyingEvasãoEvasión. Absentismo escolar. Educación de jóvenes y adultos. Demanda.BullyingEvasãoBullying. Evasão escolar. Educação de jovens e adultos.BullyingEvasãoThis article aims to describe the process of bullying occurring in schools as a possible cause of school dropout and increasing demand for youth and adult education (YAE) observed in the current Brazilian educational context, in order to seek an answer to the question mooted. This is a theoretical and empirical descriptive essay that uses secondary sources and the life experience of the researchers on bullying to make the analysis. It was shown that public schools are far from being a democratic space always being a hostile environment that discourages the retention of students in regular education. Moreover, many educators are anxious to consolidate the school as a place of wellness, that fighting violence and form new citizens, visualizing the YAE as a way to reverse the process of evasion and bullying. Other researches suggest that the influence of bullying on school dropout is discrete. From these findings, the paper explores possible causes of truancy and the demand by YAE and recommends further research to clarify these issues and the consequences of the bullying process.Este artículo tiene como objetivo describir el proceso de acoso que se produce en las escuelas como posibles causas del absentismo escolar y el aumento de la demanda de educación de jóvenes y adultos (EJA) observada en el actual contexto educativo brasileño, con el fin de buscar una respuesta a la cuestión debatida. Este es un ensayo teórico descriptivo-empírico que utiliza fuentes secundarias y la experiencia de vida de los investigadores sobre el acoso escolar para componer el análisis. Resultados: Eres evidente que la escuela pública está lejos de ser un ambiente democrático y que a menudo desalienta a la retención de los estudiantes en la educación regular. Por otro lado, muchos educadores están interesados en la consolidación de la escuela como un lugar de bienestar, para combatir la violencia y formar nuevos ciudadanos, viendo la EJA como una forma de revertir el proceso de la evasión y la intimidación. A partir de estos hallazgos, el artículo explora las posibles causas de la deserción escolar y la demanda por EJA y recomienda más investigaciones para aclarar estas cuestiones y las consecuencias del proceso de acoso.Este artigo tem por objetivo descrever o processo de bullying que ocorre nas escolas como possível causa da evasão escolar e do aumento da demanda por Educação de Jovens e Adultos (EJA) observada no contexto educacional brasileiro atual, de modo a buscar uma resposta ao questionamento aventado. Trata-se de um ensaio teórico-empírico descritivo, que utiliza fontes secundárias e a experiência de vida dos pesquisadores sobre bullying para compor a análise. Evidenciou-se que a escola pública está longe de ser um espaço democrático, sendo muitas vezes um ambiente hostil que desestimula a permanência dos alunos no ensino regular. Por outro lado, existem muitos educadores preocupados em consolidar a escola como um local de bem-estar, que combate a violência e forma novos cidadãos, visualizando a EJA como uma forma de reverter o processo de evasão e bullying. A partir dessas constatações, o artigo explora possíveis causas da evasão e da demanda pela EJA e recomenda novas pesquisas para esclarecer essas questões e as consequências do processo de bullying.Universidade Estadual de Campinas2014-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEnsaio teórico-empíricoEnsaio teórico-empíricoEnsaio teórico-empíricoapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/132110.20396/etd.v16i2.1321ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 307-326ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 307-326ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 307-3261676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1321/pdf_76Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessJacometti, MárcioBlasius, LucianoPolido, Márcio JoséAndrade, Murilo Martins de2017-10-10T12:59:59Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1321Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:11.624987ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
To what extent the bullying influence the increased demand for youth and adults education? ¿en qué medida la influencia del intimidación aumento de la demanda de educación de jóvenes y adultos? Até que ponto o bullying influencia o aumento da demanda por educação de jovens e adultos? |
title |
To what extent the bullying influence the increased demand for youth and adults education? |
spellingShingle |
To what extent the bullying influence the increased demand for youth and adults education? Jacometti, Márcio Bullying. School dropout. Youth and adults education. Demand. Bullying Evasão Evasión. Absentismo escolar. Educación de jóvenes y adultos. Demanda. Bullying Evasão Bullying. Evasão escolar. Educação de jovens e adultos. Bullying Evasão |
title_short |
To what extent the bullying influence the increased demand for youth and adults education? |
title_full |
To what extent the bullying influence the increased demand for youth and adults education? |
title_fullStr |
To what extent the bullying influence the increased demand for youth and adults education? |
title_full_unstemmed |
To what extent the bullying influence the increased demand for youth and adults education? |
title_sort |
To what extent the bullying influence the increased demand for youth and adults education? |
author |
Jacometti, Márcio |
author_facet |
Jacometti, Márcio Blasius, Luciano Polido, Márcio José Andrade, Murilo Martins de |
author_role |
author |
author2 |
Blasius, Luciano Polido, Márcio José Andrade, Murilo Martins de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jacometti, Márcio Blasius, Luciano Polido, Márcio José Andrade, Murilo Martins de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bullying. School dropout. Youth and adults education. Demand. Bullying Evasão Evasión. Absentismo escolar. Educación de jóvenes y adultos. Demanda. Bullying Evasão Bullying. Evasão escolar. Educação de jovens e adultos. Bullying Evasão |
topic |
Bullying. School dropout. Youth and adults education. Demand. Bullying Evasão Evasión. Absentismo escolar. Educación de jóvenes y adultos. Demanda. Bullying Evasão Bullying. Evasão escolar. Educação de jovens e adultos. Bullying Evasão |
description |
This article aims to describe the process of bullying occurring in schools as a possible cause of school dropout and increasing demand for youth and adult education (YAE) observed in the current Brazilian educational context, in order to seek an answer to the question mooted. This is a theoretical and empirical descriptive essay that uses secondary sources and the life experience of the researchers on bullying to make the analysis. It was shown that public schools are far from being a democratic space always being a hostile environment that discourages the retention of students in regular education. Moreover, many educators are anxious to consolidate the school as a place of wellness, that fighting violence and form new citizens, visualizing the YAE as a way to reverse the process of evasion and bullying. Other researches suggest that the influence of bullying on school dropout is discrete. From these findings, the paper explores possible causes of truancy and the demand by YAE and recommends further research to clarify these issues and the consequences of the bullying process. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-07-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Ensaio teórico-empírico Ensaio teórico-empírico Ensaio teórico-empírico |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1321 10.20396/etd.v16i2.1321 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1321 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v16i2.1321 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1321/pdf_76 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 307-326 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 307-326 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 307-326 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216652913049600 |