Considerations on the history of literacy in brazil: academic and scientific production and the establishment of field research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oriani, Angélica Pall
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1224
Resumo: In order to think about the configuration of research field on the history of literacy in Brazil, focuses on the academic-scientific production on the subject, highlighting results of research carried out by different research groups in Brazil, with a design that presents what has been researching the subject. Discusses the movement to set up a field survey of the history of literacy dialogues directly with the historical research on education and the school and which prevail in research on materials, practices, production, utilization and movements of objects for this teaching in primary Brazilian school
id UNICAMP-19_a2a046e41a3399cd5b0d561a7c0e6de2
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1224
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Considerations on the history of literacy in brazil: academic and scientific production and the establishment of field researchConsideraciones para la historia alfabetización en brasil: la producción y la ciencia académica-constitución del campo de la investigaciónConsiderações sobre a história da alfabetização no Brasil: produção acadêmico-científica e a constituição do campo de pesquisasLiteracy. History of education. Scientific production.História da AlfabetizaçãoAlfabetización. Historia de la educación. Producción científica.Alfabetização. História da educação. Produção científica.História da AlfabetizaçãoIn order to think about the configuration of research field on the history of literacy in Brazil, focuses on the academic-scientific production on the subject, highlighting results of research carried out by different research groups in Brazil, with a design that presents what has been researching the subject. Discusses the movement to set up a field survey of the history of literacy dialogues directly with the historical research on education and the school and which prevail in research on materials, practices, production, utilization and movements of objects for this teaching in primary Brazilian schoolCom o objetivo de problematizar a configuração do campo de pesquisas da história da alfabetização no Brasil, focaliza-se aqui a produção acadêmico-científica a respeito do tema, destacando resultados de pesquisas desenvolvidas por diferentes grupos de pesquisa brasileiros, com o que se apresenta um delineamento do que vem sendo produzido e enfatizado sobre o tema. Discute-se o movimento de constituição de um campo de pesquisa da história da alfabetização que dialoga diretamente com a pesquisa histórica sobre a educação e sobre a escola, prevalecendo investigações sobre materiais, práticas, produção, utilização e circulação de objetos destinados a esse ensino na escola primária brasileira.Universidade Estadual de Campinas2012-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa história; Revisão de LiteraturaPesquisa história; Revisão de Literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/122410.20396/etd.v14i2.1224ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 94-112ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 94-112ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 94-1121676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1224/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessOriani, Angélica Pall2017-10-04T09:04:17Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1224Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:05.828061ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Considerations on the history of literacy in brazil: academic and scientific production and the establishment of field research
Consideraciones para la historia alfabetización en brasil: la producción y la ciencia académica-constitución del campo de la investigación
Considerações sobre a história da alfabetização no Brasil: produção acadêmico-científica e a constituição do campo de pesquisas
title Considerations on the history of literacy in brazil: academic and scientific production and the establishment of field research
spellingShingle Considerations on the history of literacy in brazil: academic and scientific production and the establishment of field research
Oriani, Angélica Pall
Literacy. History of education. Scientific production.
História da Alfabetização
Alfabetización. Historia de la educación. Producción científica.
Alfabetização. História da educação. Produção científica.
História da Alfabetização
title_short Considerations on the history of literacy in brazil: academic and scientific production and the establishment of field research
title_full Considerations on the history of literacy in brazil: academic and scientific production and the establishment of field research
title_fullStr Considerations on the history of literacy in brazil: academic and scientific production and the establishment of field research
title_full_unstemmed Considerations on the history of literacy in brazil: academic and scientific production and the establishment of field research
title_sort Considerations on the history of literacy in brazil: academic and scientific production and the establishment of field research
author Oriani, Angélica Pall
author_facet Oriani, Angélica Pall
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oriani, Angélica Pall
dc.subject.por.fl_str_mv Literacy. History of education. Scientific production.
História da Alfabetização
Alfabetización. Historia de la educación. Producción científica.
Alfabetização. História da educação. Produção científica.
História da Alfabetização
topic Literacy. History of education. Scientific production.
História da Alfabetização
Alfabetización. Historia de la educación. Producción científica.
Alfabetização. História da educação. Produção científica.
História da Alfabetização
description In order to think about the configuration of research field on the history of literacy in Brazil, focuses on the academic-scientific production on the subject, highlighting results of research carried out by different research groups in Brazil, with a design that presents what has been researching the subject. Discusses the movement to set up a field survey of the history of literacy dialogues directly with the historical research on education and the school and which prevail in research on materials, practices, production, utilization and movements of objects for this teaching in primary Brazilian school
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-11-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa história; Revisão de Literatura
Pesquisa história; Revisão de Literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1224
10.20396/etd.v14i2.1224
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1224
identifier_str_mv 10.20396/etd.v14i2.1224
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1224/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 94-112
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 94-112
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 94-112
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652418121728