Considerations on the history of literacy in brazil: academic and scientific production and the establishment of field research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1224 |
Resumo: | In order to think about the configuration of research field on the history of literacy in Brazil, focuses on the academic-scientific production on the subject, highlighting results of research carried out by different research groups in Brazil, with a design that presents what has been researching the subject. Discusses the movement to set up a field survey of the history of literacy dialogues directly with the historical research on education and the school and which prevail in research on materials, practices, production, utilization and movements of objects for this teaching in primary Brazilian school |
id |
UNICAMP-19_a2a046e41a3399cd5b0d561a7c0e6de2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1224 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Considerations on the history of literacy in brazil: academic and scientific production and the establishment of field researchConsideraciones para la historia alfabetización en brasil: la producción y la ciencia académica-constitución del campo de la investigaciónConsiderações sobre a história da alfabetização no Brasil: produção acadêmico-científica e a constituição do campo de pesquisasLiteracy. History of education. Scientific production.História da AlfabetizaçãoAlfabetización. Historia de la educación. Producción científica.Alfabetização. História da educação. Produção científica.História da AlfabetizaçãoIn order to think about the configuration of research field on the history of literacy in Brazil, focuses on the academic-scientific production on the subject, highlighting results of research carried out by different research groups in Brazil, with a design that presents what has been researching the subject. Discusses the movement to set up a field survey of the history of literacy dialogues directly with the historical research on education and the school and which prevail in research on materials, practices, production, utilization and movements of objects for this teaching in primary Brazilian schoolCom o objetivo de problematizar a configuração do campo de pesquisas da história da alfabetização no Brasil, focaliza-se aqui a produção acadêmico-científica a respeito do tema, destacando resultados de pesquisas desenvolvidas por diferentes grupos de pesquisa brasileiros, com o que se apresenta um delineamento do que vem sendo produzido e enfatizado sobre o tema. Discute-se o movimento de constituição de um campo de pesquisa da história da alfabetização que dialoga diretamente com a pesquisa histórica sobre a educação e sobre a escola, prevalecendo investigações sobre materiais, práticas, produção, utilização e circulação de objetos destinados a esse ensino na escola primária brasileira.Universidade Estadual de Campinas2012-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa história; Revisão de LiteraturaPesquisa história; Revisão de Literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/122410.20396/etd.v14i2.1224ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 94-112ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 94-112ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 94-1121676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1224/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessOriani, Angélica Pall2017-10-04T09:04:17Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1224Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:05.828061ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Considerations on the history of literacy in brazil: academic and scientific production and the establishment of field research Consideraciones para la historia alfabetización en brasil: la producción y la ciencia académica-constitución del campo de la investigación Considerações sobre a história da alfabetização no Brasil: produção acadêmico-científica e a constituição do campo de pesquisas |
title |
Considerations on the history of literacy in brazil: academic and scientific production and the establishment of field research |
spellingShingle |
Considerations on the history of literacy in brazil: academic and scientific production and the establishment of field research Oriani, Angélica Pall Literacy. History of education. Scientific production. História da Alfabetização Alfabetización. Historia de la educación. Producción científica. Alfabetização. História da educação. Produção científica. História da Alfabetização |
title_short |
Considerations on the history of literacy in brazil: academic and scientific production and the establishment of field research |
title_full |
Considerations on the history of literacy in brazil: academic and scientific production and the establishment of field research |
title_fullStr |
Considerations on the history of literacy in brazil: academic and scientific production and the establishment of field research |
title_full_unstemmed |
Considerations on the history of literacy in brazil: academic and scientific production and the establishment of field research |
title_sort |
Considerations on the history of literacy in brazil: academic and scientific production and the establishment of field research |
author |
Oriani, Angélica Pall |
author_facet |
Oriani, Angélica Pall |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oriani, Angélica Pall |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literacy. History of education. Scientific production. História da Alfabetização Alfabetización. Historia de la educación. Producción científica. Alfabetização. História da educação. Produção científica. História da Alfabetização |
topic |
Literacy. History of education. Scientific production. História da Alfabetização Alfabetización. Historia de la educación. Producción científica. Alfabetização. História da educação. Produção científica. História da Alfabetização |
description |
In order to think about the configuration of research field on the history of literacy in Brazil, focuses on the academic-scientific production on the subject, highlighting results of research carried out by different research groups in Brazil, with a design that presents what has been researching the subject. Discusses the movement to set up a field survey of the history of literacy dialogues directly with the historical research on education and the school and which prevail in research on materials, practices, production, utilization and movements of objects for this teaching in primary Brazilian school |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-11-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa história; Revisão de Literatura Pesquisa história; Revisão de Literatura |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1224 10.20396/etd.v14i2.1224 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1224 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v14i2.1224 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1224/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 94-112 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 94-112 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 94-112 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216652418121728 |