Introductory notes to a critical-historical method of literacy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coelho, Izac Trindade
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Mazzeu, Francisco José Carvalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9210
Resumo: This article deals with literacy according to Critical-Historical Pedagogy, aiming at establishing theoretical foundations which can contribute to the development of methodological tools coherent with the assumptions of such pedagogy. Adopting several theoretical approaches, assumptions that may accurately substantiate a critical-historical method of literacy are underlined, such as: the need of a dialectically overcome of the current literacy methods; the identification of literacy´s contents and objectives; the centrality of word as a guiding-tool in such teaching/learning process; and the need of redeeming teacher´s role as a producer of his own teaching activities. This article looks forward to a lively and fruitful debate resulting faster and more consistent advances in providing literacy teachers with a more specific guidance on how to carry out their own work inside the scope of the Critical-Historical Pedagogy.
id UNESP-15_18a4b012c06373e04514e05c9749a5ca
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9210
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Introductory notes to a critical-historical method of literacyNotas introductorias para un método histórico-crítico de alfabetizaciónNotas introdutórias para um método histórico-crítico de alfabetizaçãoLiteracy. Critical-historical pedagogy. Literacy methods.Alfabetización. Pedagogía histórico-crítica. Métodos de alfabetización.Alfabetização. Pedagogia histórico-crítica. Métodos de alfabetização.This article deals with literacy according to Critical-Historical Pedagogy, aiming at establishing theoretical foundations which can contribute to the development of methodological tools coherent with the assumptions of such pedagogy. Adopting several theoretical approaches, assumptions that may accurately substantiate a critical-historical method of literacy are underlined, such as: the need of a dialectically overcome of the current literacy methods; the identification of literacy´s contents and objectives; the centrality of word as a guiding-tool in such teaching/learning process; and the need of redeeming teacher´s role as a producer of his own teaching activities. This article looks forward to a lively and fruitful debate resulting faster and more consistent advances in providing literacy teachers with a more specific guidance on how to carry out their own work inside the scope of the Critical-Historical Pedagogy.Este artículo aborda la alfabetización en la perspectiva de la Pedagogía Histórico-Crítica y tiene el objetivo de indicar fundamentos teóricos que contribuyan para elaboraciones metodológicas coherentes con los aportes de esa concepción pedagógica. A partir de la busca de referencias en diferentes áreas del conocimiento intentamos apuntar algunos de los elementos que podrían fundamentar un método histórico-crítico de alfabetización, entre ellos: la necesidad de superar dialécticamente los métodos ya existentes, la identificación de los contenidos y objetivos del proceso de alfabetización, la centralidad de la palabra como instrumento-guía en el proceso de enseñanza-aprendizaje y la necesidad de rescatar el papel del profesor como produtor de sus propias actividades didácticas. Se espera con ese trabajo fomentar un debate fructífero que resulte en avances en la dirección de ofrecer a los profesores que alfabetizan un conjunto de orientaciones más específicas sobre cómo pueden inserir su trabajo en el ámbito de la Pedagogía Histórico-Crítica.Este artigo aborda a alfabetização na perspectiva da Pedagogia Histórico-Crítica e tem o propósito de indicar fundamentos teóricos que contribuam para elaborações metodológicas coerentes com os pressupostos dessa concepção pedagógica. Buscando referências em diferentes áreas do conhecimento procuramos apontar alguns dos elementos que poderiam fundamentar um método histórico-crítico de alfabetização, dentre eles: a necessidade de superar dialeticamente os métodos já existentes, a identificação dos conteúdos e objetivos do processo de alfabetização, a centralidade da palavra como instrumento-guia no processo de ensino-aprendizagem e a necessidade de resgatar o papel do professor como produtor das suas próprias atividades didáticas. Espera-se com esse trabalho fomentar um debate frutífero que resulte em avanços na direção de oferecer aos professores que alfabetizam um conjunto de orientações mais específicas sobre como podem inserir o seu trabalho no âmbito da Pedagogia Histórico-Crítica.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/921010.21723/riaee.v11.n.esp4.9210Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2576-2593Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2576-25931982-55872446-860610.21723/riaee.v0i0reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9210/6102Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCoelho, Izac TrindadeMazzeu, Francisco José Carvalho2019-01-11T12:47:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9210Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-01-11T12:47:12Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Introductory notes to a critical-historical method of literacy
Notas introductorias para un método histórico-crítico de alfabetización
Notas introdutórias para um método histórico-crítico de alfabetização
title Introductory notes to a critical-historical method of literacy
spellingShingle Introductory notes to a critical-historical method of literacy
Coelho, Izac Trindade
Literacy. Critical-historical pedagogy. Literacy methods.
Alfabetización. Pedagogía histórico-crítica. Métodos de alfabetización.
Alfabetização. Pedagogia histórico-crítica. Métodos de alfabetização.
title_short Introductory notes to a critical-historical method of literacy
title_full Introductory notes to a critical-historical method of literacy
title_fullStr Introductory notes to a critical-historical method of literacy
title_full_unstemmed Introductory notes to a critical-historical method of literacy
title_sort Introductory notes to a critical-historical method of literacy
author Coelho, Izac Trindade
author_facet Coelho, Izac Trindade
Mazzeu, Francisco José Carvalho
author_role author
author2 Mazzeu, Francisco José Carvalho
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coelho, Izac Trindade
Mazzeu, Francisco José Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv Literacy. Critical-historical pedagogy. Literacy methods.
Alfabetización. Pedagogía histórico-crítica. Métodos de alfabetización.
Alfabetização. Pedagogia histórico-crítica. Métodos de alfabetização.
topic Literacy. Critical-historical pedagogy. Literacy methods.
Alfabetización. Pedagogía histórico-crítica. Métodos de alfabetización.
Alfabetização. Pedagogia histórico-crítica. Métodos de alfabetização.
description This article deals with literacy according to Critical-Historical Pedagogy, aiming at establishing theoretical foundations which can contribute to the development of methodological tools coherent with the assumptions of such pedagogy. Adopting several theoretical approaches, assumptions that may accurately substantiate a critical-historical method of literacy are underlined, such as: the need of a dialectically overcome of the current literacy methods; the identification of literacy´s contents and objectives; the centrality of word as a guiding-tool in such teaching/learning process; and the need of redeeming teacher´s role as a producer of his own teaching activities. This article looks forward to a lively and fruitful debate resulting faster and more consistent advances in providing literacy teachers with a more specific guidance on how to carry out their own work inside the scope of the Critical-Historical Pedagogy.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9210
10.21723/riaee.v11.n.esp4.9210
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9210
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v11.n.esp4.9210
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9210/6102
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2576-2593
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2576-2593
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v0i0
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215855504556032