Introductory notes to a critical-historical method of literacy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
DOI: | 10.21723/riaee.v11.n.esp4.9210 |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9210 |
Resumo: | This article deals with literacy according to Critical-Historical Pedagogy, aiming at establishing theoretical foundations which can contribute to the development of methodological tools coherent with the assumptions of such pedagogy. Adopting several theoretical approaches, assumptions that may accurately substantiate a critical-historical method of literacy are underlined, such as: the need of a dialectically overcome of the current literacy methods; the identification of literacy´s contents and objectives; the centrality of word as a guiding-tool in such teaching/learning process; and the need of redeeming teacher´s role as a producer of his own teaching activities. This article looks forward to a lively and fruitful debate resulting faster and more consistent advances in providing literacy teachers with a more specific guidance on how to carry out their own work inside the scope of the Critical-Historical Pedagogy. |
id |
UNESP-15_18a4b012c06373e04514e05c9749a5ca |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9210 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
spelling |
Introductory notes to a critical-historical method of literacyNotas introductorias para un método histórico-crítico de alfabetizaciónNotas introdutórias para um método histórico-crítico de alfabetizaçãoLiteracy. Critical-historical pedagogy. Literacy methods.Alfabetización. Pedagogía histórico-crítica. Métodos de alfabetización.Alfabetização. Pedagogia histórico-crítica. Métodos de alfabetização.This article deals with literacy according to Critical-Historical Pedagogy, aiming at establishing theoretical foundations which can contribute to the development of methodological tools coherent with the assumptions of such pedagogy. Adopting several theoretical approaches, assumptions that may accurately substantiate a critical-historical method of literacy are underlined, such as: the need of a dialectically overcome of the current literacy methods; the identification of literacy´s contents and objectives; the centrality of word as a guiding-tool in such teaching/learning process; and the need of redeeming teacher´s role as a producer of his own teaching activities. This article looks forward to a lively and fruitful debate resulting faster and more consistent advances in providing literacy teachers with a more specific guidance on how to carry out their own work inside the scope of the Critical-Historical Pedagogy.Este artículo aborda la alfabetización en la perspectiva de la Pedagogía Histórico-Crítica y tiene el objetivo de indicar fundamentos teóricos que contribuyan para elaboraciones metodológicas coherentes con los aportes de esa concepción pedagógica. A partir de la busca de referencias en diferentes áreas del conocimiento intentamos apuntar algunos de los elementos que podrían fundamentar un método histórico-crítico de alfabetización, entre ellos: la necesidad de superar dialécticamente los métodos ya existentes, la identificación de los contenidos y objetivos del proceso de alfabetización, la centralidad de la palabra como instrumento-guía en el proceso de enseñanza-aprendizaje y la necesidad de rescatar el papel del profesor como produtor de sus propias actividades didácticas. Se espera con ese trabajo fomentar un debate fructífero que resulte en avances en la dirección de ofrecer a los profesores que alfabetizan un conjunto de orientaciones más específicas sobre cómo pueden inserir su trabajo en el ámbito de la Pedagogía Histórico-Crítica.Este artigo aborda a alfabetização na perspectiva da Pedagogia Histórico-Crítica e tem o propósito de indicar fundamentos teóricos que contribuam para elaborações metodológicas coerentes com os pressupostos dessa concepção pedagógica. Buscando referências em diferentes áreas do conhecimento procuramos apontar alguns dos elementos que poderiam fundamentar um método histórico-crítico de alfabetização, dentre eles: a necessidade de superar dialeticamente os métodos já existentes, a identificação dos conteúdos e objetivos do processo de alfabetização, a centralidade da palavra como instrumento-guia no processo de ensino-aprendizagem e a necessidade de resgatar o papel do professor como produtor das suas próprias atividades didáticas. Espera-se com esse trabalho fomentar um debate frutífero que resulte em avanços na direção de oferecer aos professores que alfabetizam um conjunto de orientações mais específicas sobre como podem inserir o seu trabalho no âmbito da Pedagogia Histórico-Crítica.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/921010.21723/riaee.v11.n.esp4.9210Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2576-2593Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2576-25931982-55872446-860610.21723/riaee.v0i0reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9210/6102Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCoelho, Izac TrindadeMazzeu, Francisco José Carvalho2019-01-11T12:47:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9210Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-01-11T12:47:12Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Introductory notes to a critical-historical method of literacy Notas introductorias para un método histórico-crítico de alfabetización Notas introdutórias para um método histórico-crítico de alfabetização |
title |
Introductory notes to a critical-historical method of literacy |
spellingShingle |
Introductory notes to a critical-historical method of literacy Introductory notes to a critical-historical method of literacy Coelho, Izac Trindade Literacy. Critical-historical pedagogy. Literacy methods. Alfabetización. Pedagogía histórico-crítica. Métodos de alfabetización. Alfabetização. Pedagogia histórico-crítica. Métodos de alfabetização. Coelho, Izac Trindade Literacy. Critical-historical pedagogy. Literacy methods. Alfabetización. Pedagogía histórico-crítica. Métodos de alfabetización. Alfabetização. Pedagogia histórico-crítica. Métodos de alfabetização. |
title_short |
Introductory notes to a critical-historical method of literacy |
title_full |
Introductory notes to a critical-historical method of literacy |
title_fullStr |
Introductory notes to a critical-historical method of literacy Introductory notes to a critical-historical method of literacy |
title_full_unstemmed |
Introductory notes to a critical-historical method of literacy Introductory notes to a critical-historical method of literacy |
title_sort |
Introductory notes to a critical-historical method of literacy |
author |
Coelho, Izac Trindade |
author_facet |
Coelho, Izac Trindade Coelho, Izac Trindade Mazzeu, Francisco José Carvalho Mazzeu, Francisco José Carvalho |
author_role |
author |
author2 |
Mazzeu, Francisco José Carvalho |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Coelho, Izac Trindade Mazzeu, Francisco José Carvalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literacy. Critical-historical pedagogy. Literacy methods. Alfabetización. Pedagogía histórico-crítica. Métodos de alfabetización. Alfabetização. Pedagogia histórico-crítica. Métodos de alfabetização. |
topic |
Literacy. Critical-historical pedagogy. Literacy methods. Alfabetización. Pedagogía histórico-crítica. Métodos de alfabetización. Alfabetização. Pedagogia histórico-crítica. Métodos de alfabetização. |
description |
This article deals with literacy according to Critical-Historical Pedagogy, aiming at establishing theoretical foundations which can contribute to the development of methodological tools coherent with the assumptions of such pedagogy. Adopting several theoretical approaches, assumptions that may accurately substantiate a critical-historical method of literacy are underlined, such as: the need of a dialectically overcome of the current literacy methods; the identification of literacy´s contents and objectives; the centrality of word as a guiding-tool in such teaching/learning process; and the need of redeeming teacher´s role as a producer of his own teaching activities. This article looks forward to a lively and fruitful debate resulting faster and more consistent advances in providing literacy teachers with a more specific guidance on how to carry out their own work inside the scope of the Critical-Historical Pedagogy. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9210 10.21723/riaee.v11.n.esp4.9210 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9210 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v11.n.esp4.9210 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9210/6102 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2576-2593 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2576-2593 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v0i0 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1822179047236435968 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.21723/riaee.v11.n.esp4.9210 |