Blindness and science conceptualization: the perception of basic education teachers and students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Veraszto, Estéfano Vizconde
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Camargo, José Tarcísio Franco de, Silva, Elisa Ramos da, Camargo, Eder Pires de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8650633
Resumo: This paper presents the results of a research with the objective of understanding how the process of science conceptualizing occurs from the perspective of congenitally blind students and teachers or specialists in visual impairment. It is a qualitative research in which the information was collected in real scenarios to understand the meaning of physical phenomena to the surveyed subjects. The survey was elaborated considering that although concepts and sensitive phenomena are interrelated by their meanings, they are parts of different categories of consciousness. To facilitate the analysis, the answers were grouped into three topics: “congenital blindness and scientific work,” “congenial blindness and the nature of light,” and “congenital blindness, concepts and scientific phenomena.” The results demonstrate that in a world dominated by sight, it’s natural to establish associations of dependence between sight and thinking capacity, knowledge, study and work—in such a way that those who are visually impaired are considered incapable of performing these functions.
id UNICAMP-19_a35d04a78d355538e938c7d9a611557b
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8650633
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Blindness and science conceptualization: the perception of basic education teachers and studentsCegueira e conceitualização em ciências: a percepção de professores e alunos da educação básicaVisual impairmentSpecial educationPhysical phenomenaInclusive education.Deficiência visualEducação especialFenômenos físicosEducação inclusiva.This paper presents the results of a research with the objective of understanding how the process of science conceptualizing occurs from the perspective of congenitally blind students and teachers or specialists in visual impairment. It is a qualitative research in which the information was collected in real scenarios to understand the meaning of physical phenomena to the surveyed subjects. The survey was elaborated considering that although concepts and sensitive phenomena are interrelated by their meanings, they are parts of different categories of consciousness. To facilitate the analysis, the answers were grouped into three topics: “congenital blindness and scientific work,” “congenial blindness and the nature of light,” and “congenital blindness, concepts and scientific phenomena.” The results demonstrate that in a world dominated by sight, it’s natural to establish associations of dependence between sight and thinking capacity, knowledge, study and work—in such a way that those who are visually impaired are considered incapable of performing these functions.Este texto apresenta os resultados de uma pesquisa realizada com o objetivo de compreender o processo de conceituação em ciências na perspectiva de estudantes cegos congênitos e videntes e seus professores ou especialistas em deficiência visual. Trata-se de uma pesquisa qualitativa cujas informações foram constituídas em cenários reais com o intuito de entender os fenômenos físicos em termos dos significados atribuídos por seus participantes. As questões do instrumento de pesquisa foram elaboradas considerando-se que, embora os conceitos e fenômenos sensíveis estejam interrelacionados por seus significados, psicologicamente, são categorias diferentes de consciência. Para efeito de análise, as respostas foram agrupadas em três tópicos: cegueira congênita e trabalho científico, cegueira congênita e natureza da luz e cegueira congênita, conceitos e fenômenos científicos. Os resultados apontam que ainda prevalece a concepção de que em uma cultura de videntes, é natural o estabelecimento de associações de dependência entre pensamento e visão, conhecimento e visão, realidade e visão, estudo e visão, trabalho e visão, de tal forma que os visualmente impossibilitados são considerados incapazes de exercerem as funções indicadas, como, por exemplo, tornar-se um cientista.Universidade Estadual de Campinas2019-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAnálise Qualitativa; Análise de Conteúdo Qualitative Analysis; Content analysisapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865063310.20396/etd.v21i2.8650633ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 2 (2019): Formação de professores, educação e psicanálise; 435-458ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 2 (2019): Formação de professores, educação e psicanálise; 435-458ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 2 (2019): Formação de professores, educação e psicanálise; 435-4581676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8650633/19361https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8650633/20192Brazil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessVeraszto, Estéfano VizcondeCamargo, José Tarcísio Franco deSilva, Elisa Ramos daCamargo, Eder Pires de2019-07-26T19:13:54Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8650633Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:25.642490ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Blindness and science conceptualization: the perception of basic education teachers and students
Cegueira e conceitualização em ciências: a percepção de professores e alunos da educação básica
title Blindness and science conceptualization: the perception of basic education teachers and students
spellingShingle Blindness and science conceptualization: the perception of basic education teachers and students
Veraszto, Estéfano Vizconde
Visual impairment
Special education
Physical phenomena
Inclusive education.
Deficiência visual
Educação especial
Fenômenos físicos
Educação inclusiva.
title_short Blindness and science conceptualization: the perception of basic education teachers and students
title_full Blindness and science conceptualization: the perception of basic education teachers and students
title_fullStr Blindness and science conceptualization: the perception of basic education teachers and students
title_full_unstemmed Blindness and science conceptualization: the perception of basic education teachers and students
title_sort Blindness and science conceptualization: the perception of basic education teachers and students
author Veraszto, Estéfano Vizconde
author_facet Veraszto, Estéfano Vizconde
Camargo, José Tarcísio Franco de
Silva, Elisa Ramos da
Camargo, Eder Pires de
author_role author
author2 Camargo, José Tarcísio Franco de
Silva, Elisa Ramos da
Camargo, Eder Pires de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Veraszto, Estéfano Vizconde
Camargo, José Tarcísio Franco de
Silva, Elisa Ramos da
Camargo, Eder Pires de
dc.subject.por.fl_str_mv Visual impairment
Special education
Physical phenomena
Inclusive education.
Deficiência visual
Educação especial
Fenômenos físicos
Educação inclusiva.
topic Visual impairment
Special education
Physical phenomena
Inclusive education.
Deficiência visual
Educação especial
Fenômenos físicos
Educação inclusiva.
description This paper presents the results of a research with the objective of understanding how the process of science conceptualizing occurs from the perspective of congenitally blind students and teachers or specialists in visual impairment. It is a qualitative research in which the information was collected in real scenarios to understand the meaning of physical phenomena to the surveyed subjects. The survey was elaborated considering that although concepts and sensitive phenomena are interrelated by their meanings, they are parts of different categories of consciousness. To facilitate the analysis, the answers were grouped into three topics: “congenital blindness and scientific work,” “congenial blindness and the nature of light,” and “congenital blindness, concepts and scientific phenomena.” The results demonstrate that in a world dominated by sight, it’s natural to establish associations of dependence between sight and thinking capacity, knowledge, study and work—in such a way that those who are visually impaired are considered incapable of performing these functions.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Análise Qualitativa; Análise de Conteúdo
Qualitative Analysis; Content analysis
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8650633
10.20396/etd.v21i2.8650633
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8650633
identifier_str_mv 10.20396/etd.v21i2.8650633
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8650633/19361
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8650633/20192
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2019
Brasil; 2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 2 (2019): Formação de professores, educação e psicanálise; 435-458
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 2 (2019): Formação de professores, educação e psicanálise; 435-458
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 2 (2019): Formação de professores, educação e psicanálise; 435-458
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216654255226880