Blindness and science conceptualization: the perception of basic education teachers and students
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8650633 |
Resumo: | This paper presents the results of a research with the objective of understanding how the process of science conceptualizing occurs from the perspective of congenitally blind students and teachers or specialists in visual impairment. It is a qualitative research in which the information was collected in real scenarios to understand the meaning of physical phenomena to the surveyed subjects. The survey was elaborated considering that although concepts and sensitive phenomena are interrelated by their meanings, they are parts of different categories of consciousness. To facilitate the analysis, the answers were grouped into three topics: “congenital blindness and scientific work,” “congenial blindness and the nature of light,” and “congenital blindness, concepts and scientific phenomena.” The results demonstrate that in a world dominated by sight, it’s natural to establish associations of dependence between sight and thinking capacity, knowledge, study and work—in such a way that those who are visually impaired are considered incapable of performing these functions. |
id |
UNICAMP-19_a35d04a78d355538e938c7d9a611557b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8650633 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Blindness and science conceptualization: the perception of basic education teachers and studentsCegueira e conceitualização em ciências: a percepção de professores e alunos da educação básicaVisual impairmentSpecial educationPhysical phenomenaInclusive education.Deficiência visualEducação especialFenômenos físicosEducação inclusiva.This paper presents the results of a research with the objective of understanding how the process of science conceptualizing occurs from the perspective of congenitally blind students and teachers or specialists in visual impairment. It is a qualitative research in which the information was collected in real scenarios to understand the meaning of physical phenomena to the surveyed subjects. The survey was elaborated considering that although concepts and sensitive phenomena are interrelated by their meanings, they are parts of different categories of consciousness. To facilitate the analysis, the answers were grouped into three topics: “congenital blindness and scientific work,” “congenial blindness and the nature of light,” and “congenital blindness, concepts and scientific phenomena.” The results demonstrate that in a world dominated by sight, it’s natural to establish associations of dependence between sight and thinking capacity, knowledge, study and work—in such a way that those who are visually impaired are considered incapable of performing these functions.Este texto apresenta os resultados de uma pesquisa realizada com o objetivo de compreender o processo de conceituação em ciências na perspectiva de estudantes cegos congênitos e videntes e seus professores ou especialistas em deficiência visual. Trata-se de uma pesquisa qualitativa cujas informações foram constituídas em cenários reais com o intuito de entender os fenômenos físicos em termos dos significados atribuídos por seus participantes. As questões do instrumento de pesquisa foram elaboradas considerando-se que, embora os conceitos e fenômenos sensíveis estejam interrelacionados por seus significados, psicologicamente, são categorias diferentes de consciência. Para efeito de análise, as respostas foram agrupadas em três tópicos: cegueira congênita e trabalho científico, cegueira congênita e natureza da luz e cegueira congênita, conceitos e fenômenos científicos. Os resultados apontam que ainda prevalece a concepção de que em uma cultura de videntes, é natural o estabelecimento de associações de dependência entre pensamento e visão, conhecimento e visão, realidade e visão, estudo e visão, trabalho e visão, de tal forma que os visualmente impossibilitados são considerados incapazes de exercerem as funções indicadas, como, por exemplo, tornar-se um cientista.Universidade Estadual de Campinas2019-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionQualitative Analysis; Content analysisAnálise Qualitativa; Análise de Conteúdo application/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865063310.20396/etd.v21i2.8650633ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 2 (2019): Formação de professores, educação e psicanálise; 435-458ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 2 (2019): Formação de professores, educação e psicanálise; 435-458ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 2 (2019): Formação de professores, educação e psicanálise; 435-4581676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8650633/19361https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8650633/20192Brazil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessVeraszto, Estéfano VizcondeCamargo, José Tarcísio Franco deSilva, Elisa Ramos daCamargo, Eder Pires de2019-07-26T19:13:54Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8650633Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2019-07-26T19:13:54ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Blindness and science conceptualization: the perception of basic education teachers and students Cegueira e conceitualização em ciências: a percepção de professores e alunos da educação básica |
title |
Blindness and science conceptualization: the perception of basic education teachers and students |
spellingShingle |
Blindness and science conceptualization: the perception of basic education teachers and students Veraszto, Estéfano Vizconde Visual impairment Special education Physical phenomena Inclusive education. Deficiência visual Educação especial Fenômenos físicos Educação inclusiva. |
title_short |
Blindness and science conceptualization: the perception of basic education teachers and students |
title_full |
Blindness and science conceptualization: the perception of basic education teachers and students |
title_fullStr |
Blindness and science conceptualization: the perception of basic education teachers and students |
title_full_unstemmed |
Blindness and science conceptualization: the perception of basic education teachers and students |
title_sort |
Blindness and science conceptualization: the perception of basic education teachers and students |
author |
Veraszto, Estéfano Vizconde |
author_facet |
Veraszto, Estéfano Vizconde Camargo, José Tarcísio Franco de Silva, Elisa Ramos da Camargo, Eder Pires de |
author_role |
author |
author2 |
Camargo, José Tarcísio Franco de Silva, Elisa Ramos da Camargo, Eder Pires de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Veraszto, Estéfano Vizconde Camargo, José Tarcísio Franco de Silva, Elisa Ramos da Camargo, Eder Pires de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Visual impairment Special education Physical phenomena Inclusive education. Deficiência visual Educação especial Fenômenos físicos Educação inclusiva. |
topic |
Visual impairment Special education Physical phenomena Inclusive education. Deficiência visual Educação especial Fenômenos físicos Educação inclusiva. |
description |
This paper presents the results of a research with the objective of understanding how the process of science conceptualizing occurs from the perspective of congenitally blind students and teachers or specialists in visual impairment. It is a qualitative research in which the information was collected in real scenarios to understand the meaning of physical phenomena to the surveyed subjects. The survey was elaborated considering that although concepts and sensitive phenomena are interrelated by their meanings, they are parts of different categories of consciousness. To facilitate the analysis, the answers were grouped into three topics: “congenital blindness and scientific work,” “congenial blindness and the nature of light,” and “congenital blindness, concepts and scientific phenomena.” The results demonstrate that in a world dominated by sight, it’s natural to establish associations of dependence between sight and thinking capacity, knowledge, study and work—in such a way that those who are visually impaired are considered incapable of performing these functions. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Qualitative Analysis; Content analysis Análise Qualitativa; Análise de Conteúdo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8650633 10.20396/etd.v21i2.8650633 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8650633 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v21i2.8650633 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8650633/19361 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8650633/20192 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2019 Brasil; 2019 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 2 (2019): Formação de professores, educação e psicanálise; 435-458 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 2 (2019): Formação de professores, educação e psicanálise; 435-458 ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 2 (2019): Formação de professores, educação e psicanálise; 435-458 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1824498892116328448 |