The offer of physical education teacher training on distance learning in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Rafael Teixeira da
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Gawryszewski, Bruno
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652084
Resumo: This article presents an analysis about the offer of physical education teacher training in the Distance Learning (DL) modality, seeking to compare its expansion with educational policies and the participation of the State as a crucial agent in the strategy of expansion of higher education, especially for the sector private. The work methodology focused on the literature review on teacher education policies by DL and the extraction of data from the Statistical Synopsis of Higher Education in the years 2006, 2009, 2012, 2015 and 2017. The results attest to the continuous expansion of enrollment by DL in the courses of Physical Education and that growth has been sustained through the vacancies offered, mainly by the University of North of Paraná (Unopar). The increase of this modality reinforces the need to deepen the studies on a social process that significantly changes the forms of teaching and learning in higher education and that creates a new niche market for the private sector, protected and stimulated by the political actions of the State
id UNICAMP-19_b052049854afc300b43e4d56f6466032
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8652084
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling The offer of physical education teacher training on distance learning in BrazilLa oferta de formación de profesores en educación física en la modalidad de educación a distancia en BrasilA oferta da formação de professores em educação física na modalidade de educação a distância no BrasilEducación a distanciaEducación FísicaFormación de profesores.Educação a distânciaEducação FísicaFormação de professores.Distance learningPhysical EducationTeacher training.This article presents an analysis about the offer of physical education teacher training in the Distance Learning (DL) modality, seeking to compare its expansion with educational policies and the participation of the State as a crucial agent in the strategy of expansion of higher education, especially for the sector private. The work methodology focused on the literature review on teacher education policies by DL and the extraction of data from the Statistical Synopsis of Higher Education in the years 2006, 2009, 2012, 2015 and 2017. The results attest to the continuous expansion of enrollment by DL in the courses of Physical Education and that growth has been sustained through the vacancies offered, mainly by the University of North of Paraná (Unopar). The increase of this modality reinforces the need to deepen the studies on a social process that significantly changes the forms of teaching and learning in higher education and that creates a new niche market for the private sector, protected and stimulated by the political actions of the StateEste artículo presenta un análisis sobre la oferta de la formación de profesores de educación física en la modalidad de Educación a Distancia (EaD), buscando cortejar su expansión con las políticas educacionales y la participación del Estado como agente crucial en la estrategia de expansión de la enseñanza superior, especialmente para el sector privado. La metodología de trabajo privilegió la revisión bibliográfica sobre políticas de formación de profesores por EaD y la extracción de datos de la Sinopsis Estadísticas de la Enseñanza Superior de los años de 2006, 2009, 2012, 2015 y 2017. Los resultados demuestran la expansión continua de las matrículas por EaD en los cursos de Educación Física y que el crecimiento se ha sostenido a través de los cupos ofrecidos, sobre todo por la Universidad del Norte de Paraná (Unopar). El incremento de esta modalidad refuerza la necesidad de profundizar en los estudios sobre un proceso social que cambia las formas de enseñanza y aprendizaje en la educación superior y que crea un nuevo tipo de mercado para el sector privado, tutelado y estimulado por las acciones políticas del Estado.Este artigo apresenta uma análise sobre a oferta da formação de professores de Educação Física na modalidade da Educação a Distância (EaD), buscando cotejar a sua expansão com as políticas educacionais e a participação do Estado como agente crucial na estratégia de expansão do ensino superior, especialmente para o setor privado. A metodologia de trabalho privilegiou a revisão bibliográfica sobre políticas de formação de professores por EaD e a extração de dados da Sinopse Estatística da Educação Superior dos anos de 2006, 2009, 2012 e 2015. Os resultados atestam a expansão contínua das matrículas por EaD nos cursos de Educação Física e que o crescimento tem se sustentado através das vagas ofertadas, sobretudo pela Universidade do Norte do Paraná (Unopar). O incremento dessa modalidade reforça a necessidade de aprofundamento nos estudos sobre um processo social que altera significativamente as formas de ensino e aprendizagem na educação superior e que cria um novo nicho de mercado para o setor privado, tutelado e estimulado pelas ações políticas do Estado.Universidade Estadual de Campinas2019-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa teórico-analíticaTheoretical and analytical researchInvestigación teórica y analíticaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865208410.20396/etd.v21i3.8652084ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 3 (2019): Luto é Verbo. Educação e Democracia; 760-781ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 3 (2019): Grief is Verb. Education and Democracy; 760-781ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 3 (2019): Luto es Verbo. Educación y Democracia; 760-7811676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652084/21001Brazil; 2019Brasil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Rafael Teixeira daGawryszewski, Bruno2019-07-29T15:22:48Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8652084Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:27.564188ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The offer of physical education teacher training on distance learning in Brazil
La oferta de formación de profesores en educación física en la modalidad de educación a distancia en Brasil
A oferta da formação de professores em educação física na modalidade de educação a distância no Brasil
title The offer of physical education teacher training on distance learning in Brazil
spellingShingle The offer of physical education teacher training on distance learning in Brazil
Silva, Rafael Teixeira da
Educación a distancia
Educación Física
Formación de profesores.
Educação a distância
Educação Física
Formação de professores.
Distance learning
Physical Education
Teacher training.
title_short The offer of physical education teacher training on distance learning in Brazil
title_full The offer of physical education teacher training on distance learning in Brazil
title_fullStr The offer of physical education teacher training on distance learning in Brazil
title_full_unstemmed The offer of physical education teacher training on distance learning in Brazil
title_sort The offer of physical education teacher training on distance learning in Brazil
author Silva, Rafael Teixeira da
author_facet Silva, Rafael Teixeira da
Gawryszewski, Bruno
author_role author
author2 Gawryszewski, Bruno
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Rafael Teixeira da
Gawryszewski, Bruno
dc.subject.por.fl_str_mv Educación a distancia
Educación Física
Formación de profesores.
Educação a distância
Educação Física
Formação de professores.
Distance learning
Physical Education
Teacher training.
topic Educación a distancia
Educación Física
Formación de profesores.
Educação a distância
Educação Física
Formação de professores.
Distance learning
Physical Education
Teacher training.
description This article presents an analysis about the offer of physical education teacher training in the Distance Learning (DL) modality, seeking to compare its expansion with educational policies and the participation of the State as a crucial agent in the strategy of expansion of higher education, especially for the sector private. The work methodology focused on the literature review on teacher education policies by DL and the extraction of data from the Statistical Synopsis of Higher Education in the years 2006, 2009, 2012, 2015 and 2017. The results attest to the continuous expansion of enrollment by DL in the courses of Physical Education and that growth has been sustained through the vacancies offered, mainly by the University of North of Paraná (Unopar). The increase of this modality reinforces the need to deepen the studies on a social process that significantly changes the forms of teaching and learning in higher education and that creates a new niche market for the private sector, protected and stimulated by the political actions of the State
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa teórico-analítica
Theoretical and analytical research
Investigación teórica y analítica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652084
10.20396/etd.v21i3.8652084
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652084
identifier_str_mv 10.20396/etd.v21i3.8652084
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652084/21001
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2019
Brasil; 2019
Brasil; 2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 3 (2019): Luto é Verbo. Educação e Democracia; 760-781
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 3 (2019): Grief is Verb. Education and Democracy; 760-781
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 3 (2019): Luto es Verbo. Educación y Democracia; 760-781
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216654329675776