The offer of physical education teacher training on distance learning in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652084 |
Resumo: | This article presents an analysis about the offer of physical education teacher training in the Distance Learning (DL) modality, seeking to compare its expansion with educational policies and the participation of the State as a crucial agent in the strategy of expansion of higher education, especially for the sector private. The work methodology focused on the literature review on teacher education policies by DL and the extraction of data from the Statistical Synopsis of Higher Education in the years 2006, 2009, 2012, 2015 and 2017. The results attest to the continuous expansion of enrollment by DL in the courses of Physical Education and that growth has been sustained through the vacancies offered, mainly by the University of North of Paraná (Unopar). The increase of this modality reinforces the need to deepen the studies on a social process that significantly changes the forms of teaching and learning in higher education and that creates a new niche market for the private sector, protected and stimulated by the political actions of the State |
id |
UNICAMP-19_b052049854afc300b43e4d56f6466032 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8652084 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
The offer of physical education teacher training on distance learning in BrazilLa oferta de formación de profesores en educación física en la modalidad de educación a distancia en BrasilA oferta da formação de professores em educação física na modalidade de educação a distância no BrasilEducación a distanciaEducación FísicaFormación de profesores.Educação a distânciaEducação FísicaFormação de professores.Distance learningPhysical EducationTeacher training.This article presents an analysis about the offer of physical education teacher training in the Distance Learning (DL) modality, seeking to compare its expansion with educational policies and the participation of the State as a crucial agent in the strategy of expansion of higher education, especially for the sector private. The work methodology focused on the literature review on teacher education policies by DL and the extraction of data from the Statistical Synopsis of Higher Education in the years 2006, 2009, 2012, 2015 and 2017. The results attest to the continuous expansion of enrollment by DL in the courses of Physical Education and that growth has been sustained through the vacancies offered, mainly by the University of North of Paraná (Unopar). The increase of this modality reinforces the need to deepen the studies on a social process that significantly changes the forms of teaching and learning in higher education and that creates a new niche market for the private sector, protected and stimulated by the political actions of the StateEste artículo presenta un análisis sobre la oferta de la formación de profesores de educación física en la modalidad de Educación a Distancia (EaD), buscando cortejar su expansión con las políticas educacionales y la participación del Estado como agente crucial en la estrategia de expansión de la enseñanza superior, especialmente para el sector privado. La metodología de trabajo privilegió la revisión bibliográfica sobre políticas de formación de profesores por EaD y la extracción de datos de la Sinopsis Estadísticas de la Enseñanza Superior de los años de 2006, 2009, 2012, 2015 y 2017. Los resultados demuestran la expansión continua de las matrículas por EaD en los cursos de Educación Física y que el crecimiento se ha sostenido a través de los cupos ofrecidos, sobre todo por la Universidad del Norte de Paraná (Unopar). El incremento de esta modalidad refuerza la necesidad de profundizar en los estudios sobre un proceso social que cambia las formas de enseñanza y aprendizaje en la educación superior y que crea un nuevo tipo de mercado para el sector privado, tutelado y estimulado por las acciones políticas del Estado.Este artigo apresenta uma análise sobre a oferta da formação de professores de Educação Física na modalidade da Educação a Distância (EaD), buscando cotejar a sua expansão com as políticas educacionais e a participação do Estado como agente crucial na estratégia de expansão do ensino superior, especialmente para o setor privado. A metodologia de trabalho privilegiou a revisão bibliográfica sobre políticas de formação de professores por EaD e a extração de dados da Sinopse Estatística da Educação Superior dos anos de 2006, 2009, 2012 e 2015. Os resultados atestam a expansão contínua das matrículas por EaD nos cursos de Educação Física e que o crescimento tem se sustentado através das vagas ofertadas, sobretudo pela Universidade do Norte do Paraná (Unopar). O incremento dessa modalidade reforça a necessidade de aprofundamento nos estudos sobre um processo social que altera significativamente as formas de ensino e aprendizagem na educação superior e que cria um novo nicho de mercado para o setor privado, tutelado e estimulado pelas ações políticas do Estado.Universidade Estadual de Campinas2019-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa teórico-analíticaTheoretical and analytical researchInvestigación teórica y analíticaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865208410.20396/etd.v21i3.8652084ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 3 (2019): Luto é Verbo. Educação e Democracia; 760-781ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 3 (2019): Grief is Verb. Education and Democracy; 760-781ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 3 (2019): Luto es Verbo. Educación y Democracia; 760-7811676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652084/21001Brazil; 2019Brasil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Rafael Teixeira daGawryszewski, Bruno2019-07-29T15:22:48Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8652084Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:27.564188ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The offer of physical education teacher training on distance learning in Brazil La oferta de formación de profesores en educación física en la modalidad de educación a distancia en Brasil A oferta da formação de professores em educação física na modalidade de educação a distância no Brasil |
title |
The offer of physical education teacher training on distance learning in Brazil |
spellingShingle |
The offer of physical education teacher training on distance learning in Brazil Silva, Rafael Teixeira da Educación a distancia Educación Física Formación de profesores. Educação a distância Educação Física Formação de professores. Distance learning Physical Education Teacher training. |
title_short |
The offer of physical education teacher training on distance learning in Brazil |
title_full |
The offer of physical education teacher training on distance learning in Brazil |
title_fullStr |
The offer of physical education teacher training on distance learning in Brazil |
title_full_unstemmed |
The offer of physical education teacher training on distance learning in Brazil |
title_sort |
The offer of physical education teacher training on distance learning in Brazil |
author |
Silva, Rafael Teixeira da |
author_facet |
Silva, Rafael Teixeira da Gawryszewski, Bruno |
author_role |
author |
author2 |
Gawryszewski, Bruno |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Rafael Teixeira da Gawryszewski, Bruno |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación a distancia Educación Física Formación de profesores. Educação a distância Educação Física Formação de professores. Distance learning Physical Education Teacher training. |
topic |
Educación a distancia Educación Física Formación de profesores. Educação a distância Educação Física Formação de professores. Distance learning Physical Education Teacher training. |
description |
This article presents an analysis about the offer of physical education teacher training in the Distance Learning (DL) modality, seeking to compare its expansion with educational policies and the participation of the State as a crucial agent in the strategy of expansion of higher education, especially for the sector private. The work methodology focused on the literature review on teacher education policies by DL and the extraction of data from the Statistical Synopsis of Higher Education in the years 2006, 2009, 2012, 2015 and 2017. The results attest to the continuous expansion of enrollment by DL in the courses of Physical Education and that growth has been sustained through the vacancies offered, mainly by the University of North of Paraná (Unopar). The increase of this modality reinforces the need to deepen the studies on a social process that significantly changes the forms of teaching and learning in higher education and that creates a new niche market for the private sector, protected and stimulated by the political actions of the State |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa teórico-analítica Theoretical and analytical research Investigación teórica y analítica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652084 10.20396/etd.v21i3.8652084 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652084 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v21i3.8652084 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652084/21001 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2019 Brasil; 2019 Brasil; 2019 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 3 (2019): Luto é Verbo. Educação e Democracia; 760-781 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 3 (2019): Grief is Verb. Education and Democracy; 760-781 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 3 (2019): Luto es Verbo. Educación y Democracia; 760-781 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216654329675776 |