Training and performance of Mathematics teachers graduated from EaD/Uniube — Janaúba/MG (2006-2020)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Líeton Borges de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Almeida, Shirley Patricia Nogueira de Castro e, Lima, Katia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4410
Resumo: Teacher training is a subject under constant study in research in Education. In view of the growth in the supply of undergraduate courses in the form of Distance Education (EaD), this study aims to identify and problematize the view of Mathematics teachers graduated from the University of Uberaba (Uniube), in the campus of Janaúba/MG, in the period from 2006 to 2020, shedding light on the challenges and possibilities experienced in their entry, process of academic training in Mathematics in the EaD modality. The research has a qualitative approach, and semi-structured interviews were carried out with three (3) professors from the aforementioned Higher Education Institution, in the municipality of Janaúba/MG, who teach in public schools of the State Education Network in that same municipality. The survey results indicate that distance education, despite the challenges, presents possibilities for a solid training to exercise the teaching profession.
id UCS-4_dee9e04d2e480f03ae2834d65f93e39a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4410
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Training and performance of Mathematics teachers graduated from EaD/Uniube — Janaúba/MG (2006-2020)Formación y desempeño de profesores de matemáticas graduados en EaD/Uniube — Janaúba/MG (2006-2020)Formação e atuação dos professores de Matemática graduados na EaD/Uniube — Janaúba/MG (2006-2020)Formação DocenteEducação MatemáticaEducação a DistânciaTeacher TrainingMathematics EducationDistance EducationFormación del ProfesoradoEducación MatemáticaEducación a DistanciaTeacher training is a subject under constant study in research in Education. In view of the growth in the supply of undergraduate courses in the form of Distance Education (EaD), this study aims to identify and problematize the view of Mathematics teachers graduated from the University of Uberaba (Uniube), in the campus of Janaúba/MG, in the period from 2006 to 2020, shedding light on the challenges and possibilities experienced in their entry, process of academic training in Mathematics in the EaD modality. The research has a qualitative approach, and semi-structured interviews were carried out with three (3) professors from the aforementioned Higher Education Institution, in the municipality of Janaúba/MG, who teach in public schools of the State Education Network in that same municipality. The survey results indicate that distance education, despite the challenges, presents possibilities for a solid training to exercise the teaching profession.La formación docente es un tema en constante estudio en la investigación en Educación. En vista del crecimiento de la oferta de cursos de pregrado en la modalidad de Educación a Distancia (Educación a Distancia), este estudio tiene como objetivo identificar y problematizar la visión de los profesores de matemáticas graduados de la Universidad de Uberaba (Uniube), en el eje Janaúba/MG, en el período de 2006 a 2020, arrojando luz sobre los retos y posibilidades vividas en su ingreso, proceso de formación académica en Matemáticas en la modalidad EaD. La investigación tiene un enfoque cualitativo, y se realizaron entrevistas semiestructuradas con tres (3) profesores egresados de dicha Institución de Educación Superior, en el municipio de Janaúba/MG, y que enseñan en escuelas públicas del Sistema Escolar Estatal de ese mismo municipio. Los resultados de la investigación indican que el DS, a pesar de los desafíos, presenta posibilidades de una formación sólida para el ejercicio de la profesión docente.A formação de professores é uma temática em constante estudo nas pesquisas em Educação. Tendo em vista o crescimento da oferta de cursos de graduação na modalidade de Educação a Distância (EaD), este estudo tem por objetivo identificar e problematizar a visão dos professores de Matemática graduados pela Universidade de Uberaba (Uniube), no polo de Janaúba/MG, no período de 2006 a 2020, lançando luz sobre os desafios e possibilidades vivenciadas em seu ingresso, processo de formação acadêmica em Matemática na modalidade EaD. A pesquisa possui abordagem qualitativa, tendo sido realizadas entrevistas semiestruturadas com três (3) professores egressos da referida Instituição de Ensino Superior, no município de Janaúba/MG, e que lecionam em escolas públicas da rede Estadual de Ensino desse mesmo município. Os resultados da pesquisa indicam que a EaD, apesar dos desafios, apresenta possibilidades de uma sólida formação para exercício da profissão docente.Editora Cruzeiro do Sul2023-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/441010.26843/rencima.v14n1a14Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 1 (2023): jan./mar.; 1-242179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4410/1938https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Líeton Borges deAlmeida, Shirley Patricia Nogueira de Castro eLima, Katia2023-01-02T14:27:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4410Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-01-02T14:27:48Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Training and performance of Mathematics teachers graduated from EaD/Uniube — Janaúba/MG (2006-2020)
Formación y desempeño de profesores de matemáticas graduados en EaD/Uniube — Janaúba/MG (2006-2020)
Formação e atuação dos professores de Matemática graduados na EaD/Uniube — Janaúba/MG (2006-2020)
title Training and performance of Mathematics teachers graduated from EaD/Uniube — Janaúba/MG (2006-2020)
spellingShingle Training and performance of Mathematics teachers graduated from EaD/Uniube — Janaúba/MG (2006-2020)
Souza, Líeton Borges de
Formação Docente
Educação Matemática
Educação a Distância
Teacher Training
Mathematics Education
Distance Education
Formación del Profesorado
Educación Matemática
Educación a Distancia
title_short Training and performance of Mathematics teachers graduated from EaD/Uniube — Janaúba/MG (2006-2020)
title_full Training and performance of Mathematics teachers graduated from EaD/Uniube — Janaúba/MG (2006-2020)
title_fullStr Training and performance of Mathematics teachers graduated from EaD/Uniube — Janaúba/MG (2006-2020)
title_full_unstemmed Training and performance of Mathematics teachers graduated from EaD/Uniube — Janaúba/MG (2006-2020)
title_sort Training and performance of Mathematics teachers graduated from EaD/Uniube — Janaúba/MG (2006-2020)
author Souza, Líeton Borges de
author_facet Souza, Líeton Borges de
Almeida, Shirley Patricia Nogueira de Castro e
Lima, Katia
author_role author
author2 Almeida, Shirley Patricia Nogueira de Castro e
Lima, Katia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Líeton Borges de
Almeida, Shirley Patricia Nogueira de Castro e
Lima, Katia
dc.subject.por.fl_str_mv Formação Docente
Educação Matemática
Educação a Distância
Teacher Training
Mathematics Education
Distance Education
Formación del Profesorado
Educación Matemática
Educación a Distancia
topic Formação Docente
Educação Matemática
Educação a Distância
Teacher Training
Mathematics Education
Distance Education
Formación del Profesorado
Educación Matemática
Educación a Distancia
description Teacher training is a subject under constant study in research in Education. In view of the growth in the supply of undergraduate courses in the form of Distance Education (EaD), this study aims to identify and problematize the view of Mathematics teachers graduated from the University of Uberaba (Uniube), in the campus of Janaúba/MG, in the period from 2006 to 2020, shedding light on the challenges and possibilities experienced in their entry, process of academic training in Mathematics in the EaD modality. The research has a qualitative approach, and semi-structured interviews were carried out with three (3) professors from the aforementioned Higher Education Institution, in the municipality of Janaúba/MG, who teach in public schools of the State Education Network in that same municipality. The survey results indicate that distance education, despite the challenges, presents possibilities for a solid training to exercise the teaching profession.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4410
10.26843/rencima.v14n1a14
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4410
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n1a14
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4410/1938
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 1 (2023): jan./mar.; 1-24
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306134140485632