The vocational education in Brazil: history and politics of the Federal Institutes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brazorotto, Cintia Magno
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Venco, Selma Borghi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656863
Resumo: Historically, vocational education was aimed at the poorest sections of the population who, through technical education, aimed to obtain an occupation for entry into the labour market (CUNHA, 2005). However, the trajectory of the federal schools (BANDERA, 2016) and, subsequently, the Federal Institutes indicate the majority presence of students belonging to the middle class. It is in this context that this article is developed by articulating, on the one hand, the educational policy of the Federal Institutes that achieves the democratization of access to technical education; and, on the other hand, through the results of quantitative research, the socioeconomic profile of integrated high school entrants in a campus of the Federal Institute of São Paulo. It is observed that the priority target audience of the policy is not contemplated and, therefore, it follows a different path from that traced out in the early stages of vocational education in Brazil.
id UNICAMP-19_b13c725569c2671c281cec108256d9aa
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656863
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling The vocational education in Brazil: history and politics of the Federal InstitutesLa formación profesional en Brasil: historia y política de los Institutos FederalesA educação profissional no Brasil: história e política dos Institutos FederaisPolítica educacionalEducação profissionalEnsino médio integradoEducational policyVocational educationIntegrated educationPolítica educativaEducación profesionalEnseñanza media integrada a la formación profesionalHistorically, vocational education was aimed at the poorest sections of the population who, through technical education, aimed to obtain an occupation for entry into the labour market (CUNHA, 2005). However, the trajectory of the federal schools (BANDERA, 2016) and, subsequently, the Federal Institutes indicate the majority presence of students belonging to the middle class. It is in this context that this article is developed by articulating, on the one hand, the educational policy of the Federal Institutes that achieves the democratization of access to technical education; and, on the other hand, through the results of quantitative research, the socioeconomic profile of integrated high school entrants in a campus of the Federal Institute of São Paulo. It is observed that the priority target audience of the policy is not contemplated and, therefore, it follows a different path from that traced out in the early stages of vocational education in Brazil.Históricamente, la educación profesional estaba dirigida a los sectores más pobres de la población que, a través de la educación técnica, buscaban obtener una ocupación para ingresar al mercado laboral (CUNHA, 2005). Sin embargo, la trayectoria de las escuelas federales (BANDERA, 2016) y, posteriormente, de los Institutos Federales indica la presencia mayoritaria de estudiantes pertenecientes a la clase media. Es en este contexto que este artículo se desarrolla articulando, por un lado, la política educativa de los Institutos Federales que logra la democratización del acceso a la educación técnica; y, por otro lado, a través de los resultados de la investigación cuantitativa, el perfil socioeconómico de los ingresantes de secundaria integrados en un campus del Instituto Federal de São Paulo. Se observa que el público objetivo prioritario de la política no está contemplado y, por lo tanto, sigue un camino diferente al que se trazó en las primeras etapas de la educación profesional en Brasil.Historicamente a educação profissional foi destinada às camadas mais pobres da população que visavam, por meio do ensino técnico, obter uma ocupação para ingresso no mercado de trabalho (CUNHA, 2005). Todavia, a trajetória das escolas federais (BANDERA, 2016) e, posteriormente, os Institutos Federais indica a presença majoritária de estudantes pertencentes à classe média. É nesse contexto que o presente artigo se desenvolve abordando articuladamente, de um lado, a política educacional dos Institutos Federais que logra a democratização do acesso ao ensino técnico; e, de outro, por meio dos resultados de pesquisa quantitativa, o perfil socioeconômico dos ingressantes no ensino médio integrado em um campus do Instituto Federal de São Paulo. Constata-se que o público-alvo prioritário da política não é contemplado e, portanto, segue caminho diverso ao traçado nos primórdios da educação profissional no Brasil.Universidade Estadual de Campinas2021-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865686310.20396/etd.v23i2.8656863ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 2 (2021): As telas da escola: cinema e professores de geografia. Perguntas e reflexões em torno de uma pesquisa; 487-505ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 2 (2021): School screens: cinema and geography teachers. Questions and reflections around a survey; 487-505ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 2 (2021): Pantallas escolares: profesores de cine y geografía. Preguntas y reflexiones en torno a una encuesta; 487-5051676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656863/26750https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656863/26752Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Cintia Magno Brazorotto, Selma Borghi Vencohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrazorotto, Cintia MagnoVenco, Selma Borghi2022-04-06T15:22:20Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656863Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:33.523767ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The vocational education in Brazil: history and politics of the Federal Institutes
La formación profesional en Brasil: historia y política de los Institutos Federales
A educação profissional no Brasil: história e política dos Institutos Federais
title The vocational education in Brazil: history and politics of the Federal Institutes
spellingShingle The vocational education in Brazil: history and politics of the Federal Institutes
Brazorotto, Cintia Magno
Política educacional
Educação profissional
Ensino médio integrado
Educational policy
Vocational education
Integrated education
Política educativa
Educación profesional
Enseñanza media integrada a la formación profesional
title_short The vocational education in Brazil: history and politics of the Federal Institutes
title_full The vocational education in Brazil: history and politics of the Federal Institutes
title_fullStr The vocational education in Brazil: history and politics of the Federal Institutes
title_full_unstemmed The vocational education in Brazil: history and politics of the Federal Institutes
title_sort The vocational education in Brazil: history and politics of the Federal Institutes
author Brazorotto, Cintia Magno
author_facet Brazorotto, Cintia Magno
Venco, Selma Borghi
author_role author
author2 Venco, Selma Borghi
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brazorotto, Cintia Magno
Venco, Selma Borghi
dc.subject.por.fl_str_mv Política educacional
Educação profissional
Ensino médio integrado
Educational policy
Vocational education
Integrated education
Política educativa
Educación profesional
Enseñanza media integrada a la formación profesional
topic Política educacional
Educação profissional
Ensino médio integrado
Educational policy
Vocational education
Integrated education
Política educativa
Educación profesional
Enseñanza media integrada a la formación profesional
description Historically, vocational education was aimed at the poorest sections of the population who, through technical education, aimed to obtain an occupation for entry into the labour market (CUNHA, 2005). However, the trajectory of the federal schools (BANDERA, 2016) and, subsequently, the Federal Institutes indicate the majority presence of students belonging to the middle class. It is in this context that this article is developed by articulating, on the one hand, the educational policy of the Federal Institutes that achieves the democratization of access to technical education; and, on the other hand, through the results of quantitative research, the socioeconomic profile of integrated high school entrants in a campus of the Federal Institute of São Paulo. It is observed that the priority target audience of the policy is not contemplated and, therefore, it follows a different path from that traced out in the early stages of vocational education in Brazil.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656863
10.20396/etd.v23i2.8656863
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656863
identifier_str_mv 10.20396/etd.v23i2.8656863
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656863/26750
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656863/26752
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Cintia Magno Brazorotto, Selma Borghi Venco
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Cintia Magno Brazorotto, Selma Borghi Venco
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 2 (2021): As telas da escola: cinema e professores de geografia. Perguntas e reflexões em torno de uma pesquisa; 487-505
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 2 (2021): School screens: cinema and geography teachers. Questions and reflections around a survey; 487-505
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 2 (2021): Pantallas escolares: profesores de cine y geografía. Preguntas y reflexiones en torno a una encuesta; 487-505
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216654880178176