An analysis of thesis and dissertations about the pedagogical training special program

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fortunato, Ivan
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Araújo, Osmar Hélio Alves, Ferreira, Liliana Soares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8661108
Resumo: This paper presents a state of knowledge of theses and dissertations regarding the Special Pedagogical Training Program. An inventory is presented as a result of a mapping carried out in the CAPES Thesis and Dissertations Catalog, in which eight dissertations about the course were founded between 2013 and 2018. Overall, the dissertations present the points of view of students of Pedagogical Training courses, in addition to teachers and course coordinators and even school principals and supervisors. As a result, we saw that the perception of the people involved contradicts the criticisms produced by the academy that this type of teacher training is abridged, therefore without quality. In the end, it is expected that the positive aspects highlighted by the inventory will help to strengthen the Special Pedagogical Training Programs to be consolidated as an effective means of pre-service and/or on the job teacher education.
id UNICAMP-19_d44e9b30d04bb8061d1ed0ff7adc0dd6
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8661108
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling An analysis of thesis and dissertations about the pedagogical training special programUma análise de tesis y disertaciones sobre el programa especial de capacitación pedagógicaUma análise de teses e dissertações sobre o programa especial de formação docenteFormación de professoresCapacitación pedagógicaEstado del conocimientoFormação de professoresFormação pedagógicaEstado do conhecimentoTeacher educationPedagogical trainingState of knowledgeThis paper presents a state of knowledge of theses and dissertations regarding the Special Pedagogical Training Program. An inventory is presented as a result of a mapping carried out in the CAPES Thesis and Dissertations Catalog, in which eight dissertations about the course were founded between 2013 and 2018. Overall, the dissertations present the points of view of students of Pedagogical Training courses, in addition to teachers and course coordinators and even school principals and supervisors. As a result, we saw that the perception of the people involved contradicts the criticisms produced by the academy that this type of teacher training is abridged, therefore without quality. In the end, it is expected that the positive aspects highlighted by the inventory will help to strengthen the Special Pedagogical Training Programs to be consolidated as an effective means of pre-service and/or on the job teacher education.Este artículo presenta un estado de conocimiento de las tesis y disertaciones defendidas sobre el Programa Especial de Capacitación Pedagógica. Se presenta un inventario como resultado de un mapeo realizado en el Catálogo de Tesis y Disertaciones de CAPES, en el que se ubicaron ocho disertaciones sobre el curso entre 2013 y 2018. Como resultados En general, las disertaciones presentan los puntos de vista de los estudiantes de cursos de Formación Pedagógica, además de los maestros y coordinadores de cursos e incluso directores y supervisores escolares. Como resultado, vimos que la percepción de las personas involucradas contradice las críticas producidas por la academia de que este tipo de formación docente se aligera, por lo tanto, sin calidad. Al final, se espera que los aspectos positivos resaltados por el inventario ayuden a fortalecer los Programas Especiales de Capacitación Pedagógica para consolidarse como un medio efectivo de capacitación docente, inicial y/o continua.Este artigo apresenta um estado do conhecimento das teses e dissertações defendidas a respeito do Programa Especial de Formação Pedagógica. Apresenta-se um inventário como resultado de um mapeamento realizado no Catálogo de Teses e Dissertações da CAPES, no qual foram localizadas oito dissertações a respeito do curso entre 2013 e 2018. De modo geral, as dissertações apresentando os pontos de vistas de estudantes de cursos de Formação Pedagógica, além de docentes e coordenadores de cursos e até mesmo diretores e supervisores escolares. Como resultado, vimos que a percepção das pessoas envolvidas contrariam as críticas produzidas pela academia de que este tipo de formação docente é aligeirada, portanto sem qualidade. Ao final, espera-se que os aspectos positivos ressaltados pelo inventário ajudem o fortalecimento dos Programas Especiais de Formação Pedagógica a se consolidarem como um meio efetivo de formação docente, inicial e/ou continuada.Universidade Estadual de Campinas2022-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866110810.20396/etd.v24i3.8661108ETD - Educação Temática Digital; v. 24 n. 3 (2022): Fazer e Pensar a Educação; 545-563ETD - Educação Temática Digital; Vol. 24 No. 3 (2022): Doing and Thinking Education; 545-563ETD - Educação Temática Digital; Vol. 24 Núm. 3 (2022): Hacer y Pensar Educación; 545-5631676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8661108/29852Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFortunato, IvanAraújo, Osmar Hélio Alves Ferreira, Liliana Soares 2022-09-05T18:30:35Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8661108Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:37.989766ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv An analysis of thesis and dissertations about the pedagogical training special program
Uma análise de tesis y disertaciones sobre el programa especial de capacitación pedagógica
Uma análise de teses e dissertações sobre o programa especial de formação docente
title An analysis of thesis and dissertations about the pedagogical training special program
spellingShingle An analysis of thesis and dissertations about the pedagogical training special program
Fortunato, Ivan
Formación de professores
Capacitación pedagógica
Estado del conocimiento
Formação de professores
Formação pedagógica
Estado do conhecimento
Teacher education
Pedagogical training
State of knowledge
title_short An analysis of thesis and dissertations about the pedagogical training special program
title_full An analysis of thesis and dissertations about the pedagogical training special program
title_fullStr An analysis of thesis and dissertations about the pedagogical training special program
title_full_unstemmed An analysis of thesis and dissertations about the pedagogical training special program
title_sort An analysis of thesis and dissertations about the pedagogical training special program
author Fortunato, Ivan
author_facet Fortunato, Ivan
Araújo, Osmar Hélio Alves
Ferreira, Liliana Soares
author_role author
author2 Araújo, Osmar Hélio Alves
Ferreira, Liliana Soares
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fortunato, Ivan
Araújo, Osmar Hélio Alves
Ferreira, Liliana Soares
dc.subject.por.fl_str_mv Formación de professores
Capacitación pedagógica
Estado del conocimiento
Formação de professores
Formação pedagógica
Estado do conhecimento
Teacher education
Pedagogical training
State of knowledge
topic Formación de professores
Capacitación pedagógica
Estado del conocimiento
Formação de professores
Formação pedagógica
Estado do conhecimento
Teacher education
Pedagogical training
State of knowledge
description This paper presents a state of knowledge of theses and dissertations regarding the Special Pedagogical Training Program. An inventory is presented as a result of a mapping carried out in the CAPES Thesis and Dissertations Catalog, in which eight dissertations about the course were founded between 2013 and 2018. Overall, the dissertations present the points of view of students of Pedagogical Training courses, in addition to teachers and course coordinators and even school principals and supervisors. As a result, we saw that the perception of the people involved contradicts the criticisms produced by the academy that this type of teacher training is abridged, therefore without quality. In the end, it is expected that the positive aspects highlighted by the inventory will help to strengthen the Special Pedagogical Training Programs to be consolidated as an effective means of pre-service and/or on the job teacher education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8661108
10.20396/etd.v24i3.8661108
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8661108
identifier_str_mv 10.20396/etd.v24i3.8661108
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8661108/29852
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 24 n. 3 (2022): Fazer e Pensar a Educação; 545-563
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 24 No. 3 (2022): Doing and Thinking Education; 545-563
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 24 Núm. 3 (2022): Hacer y Pensar Educación; 545-563
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216655062630400