Writing and poetics in education research: autofiction and performance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Esteves, Diego Winck
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Adó, Máximo Daniel Lamela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654564
Resumo: This study addresses the text space to unfold, in and by writing, problems that prospect the research in Education through the way of poetics. It understands that research, when done by writing, does not transcribe a previous reality, but creates a reality in the composition of the text; that this reality, then, can only be accessed through a fictional route. To this end, this study shows some questions on which it draws lines that define our provisional points, anchorages to think the thinking that thinks the writing of and in the research in Education. Thus, it puts the thought and its relation to the unknown in scene. In fact, this researcher who dramatizes through writing is composed in a co-existential space, in which the notion of authorship is reviewed and exchanged with the image of the narrator of a fiction. This image, in turn, is taken as an autofiction while it puts the writing in relation to a certain notion of performance. The researcher, in this process, becomes the one who narrates the research when composing, also, in this fictional, multiple, polyphonic and polysemic space.
id UNICAMP-19_e9ba8d4bedd993826fbbd7eb93b8a16b
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654564
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Writing and poetics in education research: autofiction and performanceEscritura y poética em la investigación en educación: autoficción y performanceEscrita e poética na pesquisa em educação: autoficção e performancePesquisaEducação.PoéticaAutoficçãoPerformanceInvestigaciónEducaciónPoéticaAutoficciónPerformanceResearchEducationPoeticAutofictionPerformanceThis study addresses the text space to unfold, in and by writing, problems that prospect the research in Education through the way of poetics. It understands that research, when done by writing, does not transcribe a previous reality, but creates a reality in the composition of the text; that this reality, then, can only be accessed through a fictional route. To this end, this study shows some questions on which it draws lines that define our provisional points, anchorages to think the thinking that thinks the writing of and in the research in Education. Thus, it puts the thought and its relation to the unknown in scene. In fact, this researcher who dramatizes through writing is composed in a co-existential space, in which the notion of authorship is reviewed and exchanged with the image of the narrator of a fiction. This image, in turn, is taken as an autofiction while it puts the writing in relation to a certain notion of performance. The researcher, in this process, becomes the one who narrates the research when composing, also, in this fictional, multiple, polyphonic and polysemic space.Este ensayo se ocupa del espacio del texto para desplegar, en y por la escritura, problemáticas que perspectivan la investigación en Educación por la vía de la poética. Comprende que la investigación, al hacerse por la escritura, no transcribe una realidad previa, sino que crea una realidad en la composición del texto; que ese real, entonces, solo puede ser accedido por una vía ficcional. Por lo tanto, este ensayo presenta algunas cuestiones por las cuales traza líneas que definen puntos provisorios, anclajes para pensar el pensamiento que piensa la escritura de y en la investigación en Educación. De este modo, pone el pensamiento y su relación con lo desconocido en escena. Con efecto, ese investigador que dramatiza vía la escritura, se compone en un espacio coexistencial, en el qual la noción de autoría es reexaminada y permutada con la imagen del narrador de una ficción. Esa imagen, a su vez, es tomada como una autoficción al mismo tiempo que coloca la escritura en relación con cierta noción de performance. El investigador, en ese proceso, se torna aquel que narra la investigación al componerse, también, en ese espacio ficcional, múltiplo, polifónico y polisémico.Este ensaio se ocupa do espaço do texto para desdobrar, na e pela escrita, problemáticas que perspectivam o pesquisar em Educação pela via da poética. Compreende que a pesquisa ao se fazer pela escrita não transcreve uma realidade prévia, senão que cria uma realidade na composição do texto; que o real, então, só pode ser acessado por uma via ficcional. Para tanto, este ensaio apresenta algumas questões sobre as quais traça linhas que definem pontos provisórios, ancoragens para pensar o pensamento que pensa a escrita da e na pesquisa em Educação. Põe em cena, assim, o pensamento e sua relação com o desconhecido. Com efeito, esse pesquisador que dramatiza via a escrita, compõe-se num espaço coexistencial, onde a noção de autoria é revista e permutada com a imagem do narrador de uma ficção. Essa imagem, por sua vez, é tomada como uma autoficção ao mesmo tempo que coloca a escrita em relação com certa noção de performance. O pesquisador, nesse processo, torna-se aquele que narra o pesquisar ao se compor, também, nesse espaço ficcional, múltiplo, polifônico e polissêmico.Universidade Estadual de Campinas2020-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865456410.20396/etd.v22i2.8654564ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 2 (2020): Virtualidades e Educação; 354-368ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 2 (2020): Virtualities and Education; 354-368ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 2 (2020): Virtualidades y Educación; 354-3681676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654564/22387Brazil; Contemporary Brasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessEsteves, Diego WinckAdó, Máximo Daniel Lamela2020-05-31T18:54:26Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654564Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:30.389567ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Writing and poetics in education research: autofiction and performance
Escritura y poética em la investigación en educación: autoficción y performance
Escrita e poética na pesquisa em educação: autoficção e performance
title Writing and poetics in education research: autofiction and performance
spellingShingle Writing and poetics in education research: autofiction and performance
Esteves, Diego Winck
Pesquisa
Educação.
Poética
Autoficção
Performance
Investigación
Educación
Poética
Autoficción
Performance
Research
Education
Poetic
Autofiction
Performance
title_short Writing and poetics in education research: autofiction and performance
title_full Writing and poetics in education research: autofiction and performance
title_fullStr Writing and poetics in education research: autofiction and performance
title_full_unstemmed Writing and poetics in education research: autofiction and performance
title_sort Writing and poetics in education research: autofiction and performance
author Esteves, Diego Winck
author_facet Esteves, Diego Winck
Adó, Máximo Daniel Lamela
author_role author
author2 Adó, Máximo Daniel Lamela
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Esteves, Diego Winck
Adó, Máximo Daniel Lamela
dc.subject.por.fl_str_mv Pesquisa
Educação.
Poética
Autoficção
Performance
Investigación
Educación
Poética
Autoficción
Performance
Research
Education
Poetic
Autofiction
Performance
topic Pesquisa
Educação.
Poética
Autoficção
Performance
Investigación
Educación
Poética
Autoficción
Performance
Research
Education
Poetic
Autofiction
Performance
description This study addresses the text space to unfold, in and by writing, problems that prospect the research in Education through the way of poetics. It understands that research, when done by writing, does not transcribe a previous reality, but creates a reality in the composition of the text; that this reality, then, can only be accessed through a fictional route. To this end, this study shows some questions on which it draws lines that define our provisional points, anchorages to think the thinking that thinks the writing of and in the research in Education. Thus, it puts the thought and its relation to the unknown in scene. In fact, this researcher who dramatizes through writing is composed in a co-existential space, in which the notion of authorship is reviewed and exchanged with the image of the narrator of a fiction. This image, in turn, is taken as an autofiction while it puts the writing in relation to a certain notion of performance. The researcher, in this process, becomes the one who narrates the research when composing, also, in this fictional, multiple, polyphonic and polysemic space.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654564
10.20396/etd.v22i2.8654564
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654564
identifier_str_mv 10.20396/etd.v22i2.8654564
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654564/22387
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 2 (2020): Virtualidades e Educação; 354-368
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 2 (2020): Virtualities and Education; 354-368
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 2 (2020): Virtualidades y Educación; 354-368
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216654405173248