Professores que explicitam a utilização de formas de pensamento flexível podem estar contribuindo para o sucesso em matemática de alguns de seus alunos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1998 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646806 |
Resumo: | In this article we examine the characteristics of the successful/unsuccessful student in Mathematics considering psychological and cognate factors. The successful student at a long range was identified with that one which exhibits a flexible way of thinking, which allows him to attain a more global and significant understanding of the concepts. Starting from teacher and students interactions and from classroom observations we have verified that when teachers make use of flexible forms of thinking, even when teachers I a non-deliberate fashion, they may be contributing for some students to seek for a sense in the use of mathematical concepts and formulas, and, a last, contributing for their success in Mathematics. We suggest that teachers deliberately assume a classroom attitude which will stimulate problem solving abilities ad forms of flexible and autonomous thinking. |
id |
UNICAMP-21_19a6e815d1362f726f216b8f8c48c12d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646806 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Professores que explicitam a utilização de formas de pensamento flexível podem estar contribuindo para o sucesso em matemática de alguns de seus alunosProfessores que explicitam a utilização de formas de pensamento flexível podem estar contribuindo para o sucesso em matemática de alguns de seus alunosSucesso e fracasso em MatemáticaFlexibilidade de pensamentoCogniçãoSuccess and failure in MathematicsFlexible thinkingCognitionIn this article we examine the characteristics of the successful/unsuccessful student in Mathematics considering psychological and cognate factors. The successful student at a long range was identified with that one which exhibits a flexible way of thinking, which allows him to attain a more global and significant understanding of the concepts. Starting from teacher and students interactions and from classroom observations we have verified that when teachers make use of flexible forms of thinking, even when teachers I a non-deliberate fashion, they may be contributing for some students to seek for a sense in the use of mathematical concepts and formulas, and, a last, contributing for their success in Mathematics. We suggest that teachers deliberately assume a classroom attitude which will stimulate problem solving abilities ad forms of flexible and autonomous thinking.Neste artigo analisamos as características do aluno de sucesso/fracasso em matemática, levando em consideração fatores de ordem psicológica e cognitiva. O aluno de sucesso ao longo prazo passou a ser identificado como aquele que apresenta um pensamento flexível, que lhe permite alcançar uma compreensão mais global e significativa dos conceitos. Partindo de observações de sala de aula e das interações entre professor e alunos verificamos que, quando os professores fazem uso de formas de pensamento flexível, mesmo que de forma não deliberada, eles pode estar contribuindo para que alguns alunos busquem um sentindo para o uso de fórmulas e conceitos matemáticos, e, em última análise, contribuindo para o sucesso em matemática. Sugere-se que os professores adotem, deliberadamente, uma postura em sala de aula que incentive habilidades de resolução de problemas e formas de pensamento autônomo e flexível.Universidade Estadual de Campinas1998-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864680610.20396/zet.v6i9.8646806Zetetike; Vol. 6 No. 1 (1998): jan./jun. [9]; 31-58Zetetike; Vol. 6 Núm. 1 (1998): jan./jun. [9]; 31-58Zetetike; v. 6 n. 1 (1998): jan./jun. [9]; 31-582176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646806/13708Brazil; 1998Brasil; 1998Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessDavid, Maria Manuela Martins SoaresLopes, Maria da Penha2023-10-26T11:51:03Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646806Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:51:03Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Professores que explicitam a utilização de formas de pensamento flexível podem estar contribuindo para o sucesso em matemática de alguns de seus alunos Professores que explicitam a utilização de formas de pensamento flexível podem estar contribuindo para o sucesso em matemática de alguns de seus alunos |
title |
Professores que explicitam a utilização de formas de pensamento flexível podem estar contribuindo para o sucesso em matemática de alguns de seus alunos |
spellingShingle |
Professores que explicitam a utilização de formas de pensamento flexível podem estar contribuindo para o sucesso em matemática de alguns de seus alunos David, Maria Manuela Martins Soares Sucesso e fracasso em Matemática Flexibilidade de pensamento Cognição Success and failure in Mathematics Flexible thinking Cognition |
title_short |
Professores que explicitam a utilização de formas de pensamento flexível podem estar contribuindo para o sucesso em matemática de alguns de seus alunos |
title_full |
Professores que explicitam a utilização de formas de pensamento flexível podem estar contribuindo para o sucesso em matemática de alguns de seus alunos |
title_fullStr |
Professores que explicitam a utilização de formas de pensamento flexível podem estar contribuindo para o sucesso em matemática de alguns de seus alunos |
title_full_unstemmed |
Professores que explicitam a utilização de formas de pensamento flexível podem estar contribuindo para o sucesso em matemática de alguns de seus alunos |
title_sort |
Professores que explicitam a utilização de formas de pensamento flexível podem estar contribuindo para o sucesso em matemática de alguns de seus alunos |
author |
David, Maria Manuela Martins Soares |
author_facet |
David, Maria Manuela Martins Soares Lopes, Maria da Penha |
author_role |
author |
author2 |
Lopes, Maria da Penha |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
David, Maria Manuela Martins Soares Lopes, Maria da Penha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sucesso e fracasso em Matemática Flexibilidade de pensamento Cognição Success and failure in Mathematics Flexible thinking Cognition |
topic |
Sucesso e fracasso em Matemática Flexibilidade de pensamento Cognição Success and failure in Mathematics Flexible thinking Cognition |
description |
In this article we examine the characteristics of the successful/unsuccessful student in Mathematics considering psychological and cognate factors. The successful student at a long range was identified with that one which exhibits a flexible way of thinking, which allows him to attain a more global and significant understanding of the concepts. Starting from teacher and students interactions and from classroom observations we have verified that when teachers make use of flexible forms of thinking, even when teachers I a non-deliberate fashion, they may be contributing for some students to seek for a sense in the use of mathematical concepts and formulas, and, a last, contributing for their success in Mathematics. We suggest that teachers deliberately assume a classroom attitude which will stimulate problem solving abilities ad forms of flexible and autonomous thinking. |
publishDate |
1998 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1998-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646806 10.20396/zet.v6i9.8646806 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646806 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v6i9.8646806 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646806/13708 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 1998 Brasil; 1998 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 6 No. 1 (1998): jan./jun. [9]; 31-58 Zetetike; Vol. 6 Núm. 1 (1998): jan./jun. [9]; 31-58 Zetetike; v. 6 n. 1 (1998): jan./jun. [9]; 31-58 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329591057612800 |