Ethnomatematics: a methodology, a tool or simply an ethnorevolution?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646571 |
Resumo: | earning is not a linear and simple movement that would embrace students in an equal manner. Rather, the processing is complex, sometimes negligible and almost always discouraging in some subjects such as Math. Ethnomathematics appears as a kind of a safe shelter to a crowd of students that probably do not have cognitive difficulties, but have found in Mathematics a barrenness of thought and school practices. The anchoring of new knowledge is an important issue for the teaching and learning process, making indispensable an inclusion standard as the flag for the whole universe of knowledge acquisition. |
id |
UNICAMP-21_1c7d25638b9a6c129c0922cf3ef3d2fe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646571 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ethnomatematics: a methodology, a tool or simply an ethnorevolution?Etnomatemática: metodologia, ferramenta ou, simplesmente, etnorevolução?EtnomatemáticaTeoria das situações didáticasEnsino inclusivoetnomatemáticateoria das situações didáticasensino inclusivoEthno mathematicsTheory of didactic situationsInclusive educationEthno mathematicstheory of didactic situationsinclusive educationearning is not a linear and simple movement that would embrace students in an equal manner. Rather, the processing is complex, sometimes negligible and almost always discouraging in some subjects such as Math. Ethnomathematics appears as a kind of a safe shelter to a crowd of students that probably do not have cognitive difficulties, but have found in Mathematics a barrenness of thought and school practices. The anchoring of new knowledge is an important issue for the teaching and learning process, making indispensable an inclusion standard as the flag for the whole universe of knowledge acquisition.A aprendizagem não se constitui num movimento linear, simples e que abrace os alunos do mesmo modo. Antes pelo contrário, o processamento é complexo, por vezes, pouco significativo e, quase sempre, desencorajante em algumas disciplinas, como é o caso da matemática. A etnomatemática aparece como uma espécie de porto de abrigo, em relação a uma multidão de alunos que, provavelmente, não tendo dificuldades cognitivas, encontram na matemática uma aridez de pensamento e de práticas escolares. A ancoragem dos novos conhecimentos é uma matéria importante para o processo de ensino e aprendizagem, sendo indispensável que uma norma inclusiva seja o chapéu para todo o universo da aquisição de conhecimentos e de saberes explícitos. Universidade Estadual de Campinas2015-01-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864657110.20396/zet.v22i42.8646571Zetetike; Vol. 22 No. 2 (2014): jul./dez. [42]; 181-196Zetetike; Vol. 22 Núm. 2 (2014): jul./dez. [42]; 181-196Zetetike; v. 22 n. 2 (2014): jul./dez. [42]; 181-1962176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646571/13471Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2015 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Fernando José Monteiro da2023-12-01T15:19:28Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646571Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-12-01T15:19:28Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ethnomatematics: a methodology, a tool or simply an ethnorevolution? Etnomatemática: metodologia, ferramenta ou, simplesmente, etnorevolução? |
title |
Ethnomatematics: a methodology, a tool or simply an ethnorevolution? |
spellingShingle |
Ethnomatematics: a methodology, a tool or simply an ethnorevolution? Costa, Fernando José Monteiro da Etnomatemática Teoria das situações didáticas Ensino inclusivo etnomatemática teoria das situações didáticas ensino inclusivo Ethno mathematics Theory of didactic situations Inclusive education Ethno mathematics theory of didactic situations inclusive education |
title_short |
Ethnomatematics: a methodology, a tool or simply an ethnorevolution? |
title_full |
Ethnomatematics: a methodology, a tool or simply an ethnorevolution? |
title_fullStr |
Ethnomatematics: a methodology, a tool or simply an ethnorevolution? |
title_full_unstemmed |
Ethnomatematics: a methodology, a tool or simply an ethnorevolution? |
title_sort |
Ethnomatematics: a methodology, a tool or simply an ethnorevolution? |
author |
Costa, Fernando José Monteiro da |
author_facet |
Costa, Fernando José Monteiro da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Fernando José Monteiro da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Etnomatemática Teoria das situações didáticas Ensino inclusivo etnomatemática teoria das situações didáticas ensino inclusivo Ethno mathematics Theory of didactic situations Inclusive education Ethno mathematics theory of didactic situations inclusive education |
topic |
Etnomatemática Teoria das situações didáticas Ensino inclusivo etnomatemática teoria das situações didáticas ensino inclusivo Ethno mathematics Theory of didactic situations Inclusive education Ethno mathematics theory of didactic situations inclusive education |
description |
earning is not a linear and simple movement that would embrace students in an equal manner. Rather, the processing is complex, sometimes negligible and almost always discouraging in some subjects such as Math. Ethnomathematics appears as a kind of a safe shelter to a crowd of students that probably do not have cognitive difficulties, but have found in Mathematics a barrenness of thought and school practices. The anchoring of new knowledge is an important issue for the teaching and learning process, making indispensable an inclusion standard as the flag for the whole universe of knowledge acquisition. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-01-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646571 10.20396/zet.v22i42.8646571 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646571 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v22i42.8646571 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646571/13471 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 22 No. 2 (2014): jul./dez. [42]; 181-196 Zetetike; Vol. 22 Núm. 2 (2014): jul./dez. [42]; 181-196 Zetetike; v. 22 n. 2 (2014): jul./dez. [42]; 181-196 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329589850701824 |