Ethnomatematics: a methodology, a tool or simply an ethnorevolution?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Fernando José Monteiro da
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646571
Resumo: earning is not a linear and simple movement that would embrace students in an equal manner. Rather, the processing is complex, sometimes negligible and almost always discouraging in some subjects such as Math. Ethnomathematics appears as a kind of a safe shelter to a crowd of students that probably do not have cognitive difficulties, but have found in Mathematics a barrenness of thought and school practices. The anchoring of new knowledge is an important issue for the teaching and learning process, making indispensable an inclusion standard as the flag for the whole universe of knowledge acquisition.
id UNICAMP-21_1c7d25638b9a6c129c0922cf3ef3d2fe
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646571
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Ethnomatematics: a methodology, a tool or simply an ethnorevolution?Etnomatemática: metodologia, ferramenta ou, simplesmente, etnorevolução?EtnomatemáticaTeoria das situações didáticasEnsino inclusivoetnomatemáticateoria das situações didáticasensino inclusivoEthno mathematicsTheory of didactic situationsInclusive educationEthno mathematicstheory of didactic situationsinclusive educationearning is not a linear and simple movement that would embrace students in an equal manner. Rather, the processing is complex, sometimes negligible and almost always discouraging in some subjects such as Math. Ethnomathematics appears as a kind of a safe shelter to a crowd of students that probably do not have cognitive difficulties, but have found in Mathematics a barrenness of thought and school practices. The anchoring of new knowledge is an important issue for the teaching and learning process, making indispensable an inclusion standard as the flag for the whole universe of knowledge acquisition.A aprendizagem não se constitui num movimento linear, simples e que abrace os alunos do mesmo modo. Antes pelo contrário, o processamento é complexo, por vezes, pouco significativo e, quase sempre, desencorajante em algumas disciplinas, como é o caso da matemática. A etnomatemática aparece como uma espécie de porto de abrigo, em relação a uma multidão de alunos que, provavelmente, não tendo dificuldades cognitivas, encontram na matemática uma aridez de pensamento e de práticas escolares. A ancoragem dos novos conhecimentos é uma matéria importante para o processo de ensino e aprendizagem, sendo indispensável que uma norma inclusiva seja o chapéu para todo o universo da aquisição de conhecimentos e de saberes explícitos.   Universidade Estadual de Campinas2015-01-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864657110.20396/zet.v22i42.8646571Zetetike; Vol. 22 No. 2 (2014): jul./dez. [42]; 181-196Zetetike; Vol. 22 Núm. 2 (2014): jul./dez. [42]; 181-196Zetetike; v. 22 n. 2 (2014): jul./dez. [42]; 181-1962176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646571/13471Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2015 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Fernando José Monteiro da2023-12-01T15:19:28Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646571Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-12-01T15:19:28Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ethnomatematics: a methodology, a tool or simply an ethnorevolution?
Etnomatemática: metodologia, ferramenta ou, simplesmente, etnorevolução?
title Ethnomatematics: a methodology, a tool or simply an ethnorevolution?
spellingShingle Ethnomatematics: a methodology, a tool or simply an ethnorevolution?
Costa, Fernando José Monteiro da
Etnomatemática
Teoria das situações didáticas
Ensino inclusivo
etnomatemática
teoria das situações didáticas
ensino inclusivo
Ethno mathematics
Theory of didactic situations
Inclusive education
Ethno mathematics
theory of didactic situations
inclusive education
title_short Ethnomatematics: a methodology, a tool or simply an ethnorevolution?
title_full Ethnomatematics: a methodology, a tool or simply an ethnorevolution?
title_fullStr Ethnomatematics: a methodology, a tool or simply an ethnorevolution?
title_full_unstemmed Ethnomatematics: a methodology, a tool or simply an ethnorevolution?
title_sort Ethnomatematics: a methodology, a tool or simply an ethnorevolution?
author Costa, Fernando José Monteiro da
author_facet Costa, Fernando José Monteiro da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Fernando José Monteiro da
dc.subject.por.fl_str_mv Etnomatemática
Teoria das situações didáticas
Ensino inclusivo
etnomatemática
teoria das situações didáticas
ensino inclusivo
Ethno mathematics
Theory of didactic situations
Inclusive education
Ethno mathematics
theory of didactic situations
inclusive education
topic Etnomatemática
Teoria das situações didáticas
Ensino inclusivo
etnomatemática
teoria das situações didáticas
ensino inclusivo
Ethno mathematics
Theory of didactic situations
Inclusive education
Ethno mathematics
theory of didactic situations
inclusive education
description earning is not a linear and simple movement that would embrace students in an equal manner. Rather, the processing is complex, sometimes negligible and almost always discouraging in some subjects such as Math. Ethnomathematics appears as a kind of a safe shelter to a crowd of students that probably do not have cognitive difficulties, but have found in Mathematics a barrenness of thought and school practices. The anchoring of new knowledge is an important issue for the teaching and learning process, making indispensable an inclusion standard as the flag for the whole universe of knowledge acquisition.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-01-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646571
10.20396/zet.v22i42.8646571
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646571
identifier_str_mv 10.20396/zet.v22i42.8646571
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646571/13471
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 22 No. 2 (2014): jul./dez. [42]; 181-196
Zetetike; Vol. 22 Núm. 2 (2014): jul./dez. [42]; 181-196
Zetetike; v. 22 n. 2 (2014): jul./dez. [42]; 181-196
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329589850701824