Student formative process in mathematics: digital games and Parkinson's treatment

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Azevedo, Greiton Toledo
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Maltempi, Marcus Vinicius, Lyra-Silva, Gene Maria Vieira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8651962
Resumo: This work seeks to understand the formative process of Basic Education students in addition to the usual math classroom practices, involving the production of digital games and their use with Parkinson's patients. This initiative was carried out within the Mathematics Extension Project of the Goiano Federal Institute, Advanced Ipameri Campus, in a public school in the metropolitan region of Goiania, guided by qualitative research. The data produced were analyzed from elements of the Construction and Learning Turbulence identified in the activities mobilized beyond the social and human aspects fabricated throughout the student's formation. The results obtained with the data analysis indicate elements of the created environment that act as context and motor for the production of meanings in mathematics by the students, evidencing the relevance of a contextualized and active formation.
id UNICAMP-21_32d8c3e791142dbc634dde0ce180529e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8651962
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Student formative process in mathematics: digital games and Parkinson's treatmentProcesso formativo do aluno em matemática : jogos digitais e tratamento de ParkinsonProcesso formativo do aluno em matemática : jogos digitais e tratamento de ParkinsonFormação em matemáticaProgramação de jogosConstrucionismoDoença de ParkinsonMathematics trainingGame programmingConstructionParkinson's diseaseThis work seeks to understand the formative process of Basic Education students in addition to the usual math classroom practices, involving the production of digital games and their use with Parkinson's patients. This initiative was carried out within the Mathematics Extension Project of the Goiano Federal Institute, Advanced Ipameri Campus, in a public school in the metropolitan region of Goiania, guided by qualitative research. The data produced were analyzed from elements of the Construction and Learning Turbulence identified in the activities mobilized beyond the social and human aspects fabricated throughout the student's formation. The results obtained with the data analysis indicate elements of the created environment that act as context and motor for the production of meanings in mathematics by the students, evidencing the relevance of a contextualized and active formation.Este trabalho busca compreender o processo formativo de alunos da Educação Básica para além das práticas usuais de sala de aula de matemática, envolvendo a produção de jogos digitais e seu uso com pacientes de Parkinson. Tal iniciativa foi realizada no âmbito do Projeto de extensão Mattics, do Instituto Federal Goiano, Campus Avançado Ipameri, em uma escola pública da região metropolitana de Goiânia, norteada pela pesquisa qualitativa. Os dados produzidos foram analisados a partir de elementos do Construcionismo e do Turbilhão de Aprendizagem identificados nas atividades mobilizadas além dos aspectos sociais e humanos tecidos ao longo da formação do aluno. Os resultados obtidos com a análise de dados indicam elementos do ambiente criado que atuam como contexto e motor para a produção de significados em matemática pelos alunos, evidenciando a relevância de uma formação contextualizada e atuante.Este trabalho busca compreender o processo formativo de alunos da Educação Básica para além das práticas usuais de sala de aula de matemática, envolvendo a produção de jogos digitais e seu uso com pacientes de Parkinson. Tal iniciativa foi realizada no âmbito do Projeto de extensão Mattics, do Instituto Federal Goiano, Campus Avançado Ipameri, em uma escola pública da região metropolitana de Goiânia, norteada pela pesquisa qualitativa. Os dados produzidos foram analisados a partir de elementos do Construcionismo e do Turbilhão de Aprendizagem identificados nas atividades mobilizadas além dos aspectos sociais e humanos tecidos ao longo da formação do aluno. Os resultados obtidos com a análise de dados indicam elementos do ambiente criado que atuam como contexto e motor para a produção de significados em matemática pelos alunos, evidenciando a relevância de uma formação contextualizada e atuante.Universidade Estadual de Campinas2018-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865196210.20396/zet.v26i3.8651962Zetetike; Vol. 26 No. 3 (2018): set./dez.; 569-585Zetetike; Vol. 26 Núm. 3 (2018): set./dez.; 569-585Zetetike; v. 26 n. 3 (2018): set./dez.; 569-5852176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8651962/18884https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8651962/22689Brazil; ContemporanyGoiania, Brasil; ContemporâneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2018 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAzevedo, Greiton ToledoMaltempi, Marcus ViniciusLyra-Silva, Gene Maria Vieira2024-01-08T11:41:37Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8651962Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-08T11:41:37Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Student formative process in mathematics: digital games and Parkinson's treatment
Processo formativo do aluno em matemática : jogos digitais e tratamento de Parkinson
Processo formativo do aluno em matemática : jogos digitais e tratamento de Parkinson
title Student formative process in mathematics: digital games and Parkinson's treatment
spellingShingle Student formative process in mathematics: digital games and Parkinson's treatment
Azevedo, Greiton Toledo
Formação em matemática
Programação de jogos
Construcionismo
Doença de Parkinson
Mathematics training
Game programming
Construction
Parkinson's disease
title_short Student formative process in mathematics: digital games and Parkinson's treatment
title_full Student formative process in mathematics: digital games and Parkinson's treatment
title_fullStr Student formative process in mathematics: digital games and Parkinson's treatment
title_full_unstemmed Student formative process in mathematics: digital games and Parkinson's treatment
title_sort Student formative process in mathematics: digital games and Parkinson's treatment
author Azevedo, Greiton Toledo
author_facet Azevedo, Greiton Toledo
Maltempi, Marcus Vinicius
Lyra-Silva, Gene Maria Vieira
author_role author
author2 Maltempi, Marcus Vinicius
Lyra-Silva, Gene Maria Vieira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Azevedo, Greiton Toledo
Maltempi, Marcus Vinicius
Lyra-Silva, Gene Maria Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Formação em matemática
Programação de jogos
Construcionismo
Doença de Parkinson
Mathematics training
Game programming
Construction
Parkinson's disease
topic Formação em matemática
Programação de jogos
Construcionismo
Doença de Parkinson
Mathematics training
Game programming
Construction
Parkinson's disease
description This work seeks to understand the formative process of Basic Education students in addition to the usual math classroom practices, involving the production of digital games and their use with Parkinson's patients. This initiative was carried out within the Mathematics Extension Project of the Goiano Federal Institute, Advanced Ipameri Campus, in a public school in the metropolitan region of Goiania, guided by qualitative research. The data produced were analyzed from elements of the Construction and Learning Turbulence identified in the activities mobilized beyond the social and human aspects fabricated throughout the student's formation. The results obtained with the data analysis indicate elements of the created environment that act as context and motor for the production of meanings in mathematics by the students, evidencing the relevance of a contextualized and active formation.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8651962
10.20396/zet.v26i3.8651962
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8651962
identifier_str_mv 10.20396/zet.v26i3.8651962
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8651962/18884
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8651962/22689
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporany
Goiania, Brasil; Contemporâneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 26 No. 3 (2018): set./dez.; 569-585
Zetetike; Vol. 26 Núm. 3 (2018): set./dez.; 569-585
Zetetike; v. 26 n. 3 (2018): set./dez.; 569-585
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329592367284224