Student formative process in mathematics: digital games and Parkinson's treatment
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8651962 |
Resumo: | This work seeks to understand the formative process of Basic Education students in addition to the usual math classroom practices, involving the production of digital games and their use with Parkinson's patients. This initiative was carried out within the Mathematics Extension Project of the Goiano Federal Institute, Advanced Ipameri Campus, in a public school in the metropolitan region of Goiania, guided by qualitative research. The data produced were analyzed from elements of the Construction and Learning Turbulence identified in the activities mobilized beyond the social and human aspects fabricated throughout the student's formation. The results obtained with the data analysis indicate elements of the created environment that act as context and motor for the production of meanings in mathematics by the students, evidencing the relevance of a contextualized and active formation. |
id |
UNICAMP-21_32d8c3e791142dbc634dde0ce180529e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8651962 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Student formative process in mathematics: digital games and Parkinson's treatmentProcesso formativo do aluno em matemática : jogos digitais e tratamento de ParkinsonProcesso formativo do aluno em matemática : jogos digitais e tratamento de ParkinsonFormação em matemáticaProgramação de jogosConstrucionismoDoença de ParkinsonMathematics trainingGame programmingConstructionParkinson's diseaseThis work seeks to understand the formative process of Basic Education students in addition to the usual math classroom practices, involving the production of digital games and their use with Parkinson's patients. This initiative was carried out within the Mathematics Extension Project of the Goiano Federal Institute, Advanced Ipameri Campus, in a public school in the metropolitan region of Goiania, guided by qualitative research. The data produced were analyzed from elements of the Construction and Learning Turbulence identified in the activities mobilized beyond the social and human aspects fabricated throughout the student's formation. The results obtained with the data analysis indicate elements of the created environment that act as context and motor for the production of meanings in mathematics by the students, evidencing the relevance of a contextualized and active formation.Este trabalho busca compreender o processo formativo de alunos da Educação Básica para além das práticas usuais de sala de aula de matemática, envolvendo a produção de jogos digitais e seu uso com pacientes de Parkinson. Tal iniciativa foi realizada no âmbito do Projeto de extensão Mattics, do Instituto Federal Goiano, Campus Avançado Ipameri, em uma escola pública da região metropolitana de Goiânia, norteada pela pesquisa qualitativa. Os dados produzidos foram analisados a partir de elementos do Construcionismo e do Turbilhão de Aprendizagem identificados nas atividades mobilizadas além dos aspectos sociais e humanos tecidos ao longo da formação do aluno. Os resultados obtidos com a análise de dados indicam elementos do ambiente criado que atuam como contexto e motor para a produção de significados em matemática pelos alunos, evidenciando a relevância de uma formação contextualizada e atuante.Este trabalho busca compreender o processo formativo de alunos da Educação Básica para além das práticas usuais de sala de aula de matemática, envolvendo a produção de jogos digitais e seu uso com pacientes de Parkinson. Tal iniciativa foi realizada no âmbito do Projeto de extensão Mattics, do Instituto Federal Goiano, Campus Avançado Ipameri, em uma escola pública da região metropolitana de Goiânia, norteada pela pesquisa qualitativa. Os dados produzidos foram analisados a partir de elementos do Construcionismo e do Turbilhão de Aprendizagem identificados nas atividades mobilizadas além dos aspectos sociais e humanos tecidos ao longo da formação do aluno. Os resultados obtidos com a análise de dados indicam elementos do ambiente criado que atuam como contexto e motor para a produção de significados em matemática pelos alunos, evidenciando a relevância de uma formação contextualizada e atuante.Universidade Estadual de Campinas2018-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865196210.20396/zet.v26i3.8651962Zetetike; Vol. 26 No. 3 (2018): set./dez.; 569-585Zetetike; Vol. 26 Núm. 3 (2018): set./dez.; 569-585Zetetike; v. 26 n. 3 (2018): set./dez.; 569-5852176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8651962/18884https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8651962/22689Brazil; ContemporanyGoiania, Brasil; ContemporâneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2018 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAzevedo, Greiton ToledoMaltempi, Marcus ViniciusLyra-Silva, Gene Maria Vieira2024-01-08T11:41:37Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8651962Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-08T11:41:37Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Student formative process in mathematics: digital games and Parkinson's treatment Processo formativo do aluno em matemática : jogos digitais e tratamento de Parkinson Processo formativo do aluno em matemática : jogos digitais e tratamento de Parkinson |
title |
Student formative process in mathematics: digital games and Parkinson's treatment |
spellingShingle |
Student formative process in mathematics: digital games and Parkinson's treatment Azevedo, Greiton Toledo Formação em matemática Programação de jogos Construcionismo Doença de Parkinson Mathematics training Game programming Construction Parkinson's disease |
title_short |
Student formative process in mathematics: digital games and Parkinson's treatment |
title_full |
Student formative process in mathematics: digital games and Parkinson's treatment |
title_fullStr |
Student formative process in mathematics: digital games and Parkinson's treatment |
title_full_unstemmed |
Student formative process in mathematics: digital games and Parkinson's treatment |
title_sort |
Student formative process in mathematics: digital games and Parkinson's treatment |
author |
Azevedo, Greiton Toledo |
author_facet |
Azevedo, Greiton Toledo Maltempi, Marcus Vinicius Lyra-Silva, Gene Maria Vieira |
author_role |
author |
author2 |
Maltempi, Marcus Vinicius Lyra-Silva, Gene Maria Vieira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Azevedo, Greiton Toledo Maltempi, Marcus Vinicius Lyra-Silva, Gene Maria Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação em matemática Programação de jogos Construcionismo Doença de Parkinson Mathematics training Game programming Construction Parkinson's disease |
topic |
Formação em matemática Programação de jogos Construcionismo Doença de Parkinson Mathematics training Game programming Construction Parkinson's disease |
description |
This work seeks to understand the formative process of Basic Education students in addition to the usual math classroom practices, involving the production of digital games and their use with Parkinson's patients. This initiative was carried out within the Mathematics Extension Project of the Goiano Federal Institute, Advanced Ipameri Campus, in a public school in the metropolitan region of Goiania, guided by qualitative research. The data produced were analyzed from elements of the Construction and Learning Turbulence identified in the activities mobilized beyond the social and human aspects fabricated throughout the student's formation. The results obtained with the data analysis indicate elements of the created environment that act as context and motor for the production of meanings in mathematics by the students, evidencing the relevance of a contextualized and active formation. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8651962 10.20396/zet.v26i3.8651962 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8651962 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v26i3.8651962 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8651962/18884 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8651962/22689 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporany Goiania, Brasil; Contemporâneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 26 No. 3 (2018): set./dez.; 569-585 Zetetike; Vol. 26 Núm. 3 (2018): set./dez.; 569-585 Zetetike; v. 26 n. 3 (2018): set./dez.; 569-585 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329592367284224 |