Development of didactical knowledge of teachers in statistics: a teacher education experience
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656882 |
Resumo: | This article aims to analyze the development of didactical knowledge of teachers attending an in-service course focusing on statistical representations and investigations, two fundamental aspects of statistics education. This is a statistics course in a specialization program for middle school mathematics teachers, including 13 participants. The data collected was obtained from sessions by a logbook, audio recordings, and document collection and by interviews. The course was structured to articulate didactic knowledge from activities directed to teaching practice. The results show that the teachers deepened their knowledge of statistical representations and how to teach them. About statistical investigations, the teachers emphasize the importance of valuing these activities for the development of citizens who are critical and capable of dealing with information. |
id |
UNICAMP-21_487c75a06f149712b20acc1f5844acf1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656882 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Development of didactical knowledge of teachers in statistics: a teacher education experienceDesenvolvimento do conhecimento didático de professores em Estatística: uma experiência formativaDesenvolvimento do conhecimento didático de professores em Estatística: uma experiência formativaEstatísticaRepresentações estatísticasInvestigações estatísticasConhecimento didáticoStatisticsStatistical representationsStatistical investigationsDidactics knowledgeThis article aims to analyze the development of didactical knowledge of teachers attending an in-service course focusing on statistical representations and investigations, two fundamental aspects of statistics education. This is a statistics course in a specialization program for middle school mathematics teachers, including 13 participants. The data collected was obtained from sessions by a logbook, audio recordings, and document collection and by interviews. The course was structured to articulate didactic knowledge from activities directed to teaching practice. The results show that the teachers deepened their knowledge of statistical representations and how to teach them. About statistical investigations, the teachers emphasize the importance of valuing these activities for the development of citizens who are critical and capable of dealing with information.Este artigo tem como objetivo analisar o desenvolvimento do conhecimento didático de professores em formação continuada, com foco nas representações e investigações estatísticas, dois aspectos fundamentais da Educação Estatística. A formação é relativa à disciplina de Estatística de um Curso de Especialização para professores de Matemática do Ensino Básico, com 13 participantes. Os dados foram recolhidos no decorrer das sessões através de um diário de bordo, gravações de áudio, recolha documental e entrevistas. A disciplina foi estruturada de modo a articular conhecimentos didáticos a partir de atividades direcionadas à prática letiva. Os resultados mostram que os professores aprofundaram seus conhecimentos sobre as representações estatísticas e sobre o modo de as ensinar. Em relação às investigações estatísticas, os professores destacam a importância da valorização destas atividades para a formação de cidadãos críticos capazes de lidar com a informação.Este artigo tem como objetivo analisar o desenvolvimento do conhecimento didático de professores em formação continuada, com foco nas representações e investigações estatísticas, dois aspectos fundamentais da Educação Estatística. A formação é relativa à disciplina de Estatística de um Curso de Especialização para professores de Matemática do Ensino Básico, com 13 participantes. Os dados foram recolhidos no decorrer das sessões através de um diário de bordo, gravações de áudio, recolha documental e entrevistas. A disciplina foi estruturada de modo a articular conhecimentos didáticos a partir de atividades direcionadas à prática letiva. Os resultados mostram que os professores aprofundaram seus conhecimentos sobre as representações estatísticas e sobre o modo de as ensinar. Em relação às investigações estatísticas, os professores destacam a importância da valorização destas atividades para a formação de cidadãos críticos capazes de lidar com a informação.Universidade Estadual de Campinas2020-01-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865688210.20396/zet.v28i0.8656882Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020002Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020002Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e0200022176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656882/22034https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656882/22035Brazil; ContemporanyRio de Janeiro, Brasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Bruna Mayara BatistaPonte, João Pedro Mendes da2024-01-11T14:36:25Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656882Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-11T14:36:25Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Development of didactical knowledge of teachers in statistics: a teacher education experience Desenvolvimento do conhecimento didático de professores em Estatística: uma experiência formativa Desenvolvimento do conhecimento didático de professores em Estatística: uma experiência formativa |
title |
Development of didactical knowledge of teachers in statistics: a teacher education experience |
spellingShingle |
Development of didactical knowledge of teachers in statistics: a teacher education experience Rodrigues, Bruna Mayara Batista Estatística Representações estatísticas Investigações estatísticas Conhecimento didático Statistics Statistical representations Statistical investigations Didactics knowledge |
title_short |
Development of didactical knowledge of teachers in statistics: a teacher education experience |
title_full |
Development of didactical knowledge of teachers in statistics: a teacher education experience |
title_fullStr |
Development of didactical knowledge of teachers in statistics: a teacher education experience |
title_full_unstemmed |
Development of didactical knowledge of teachers in statistics: a teacher education experience |
title_sort |
Development of didactical knowledge of teachers in statistics: a teacher education experience |
author |
Rodrigues, Bruna Mayara Batista |
author_facet |
Rodrigues, Bruna Mayara Batista Ponte, João Pedro Mendes da |
author_role |
author |
author2 |
Ponte, João Pedro Mendes da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Bruna Mayara Batista Ponte, João Pedro Mendes da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estatística Representações estatísticas Investigações estatísticas Conhecimento didático Statistics Statistical representations Statistical investigations Didactics knowledge |
topic |
Estatística Representações estatísticas Investigações estatísticas Conhecimento didático Statistics Statistical representations Statistical investigations Didactics knowledge |
description |
This article aims to analyze the development of didactical knowledge of teachers attending an in-service course focusing on statistical representations and investigations, two fundamental aspects of statistics education. This is a statistics course in a specialization program for middle school mathematics teachers, including 13 participants. The data collected was obtained from sessions by a logbook, audio recordings, and document collection and by interviews. The course was structured to articulate didactic knowledge from activities directed to teaching practice. The results show that the teachers deepened their knowledge of statistical representations and how to teach them. About statistical investigations, the teachers emphasize the importance of valuing these activities for the development of citizens who are critical and capable of dealing with information. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656882 10.20396/zet.v28i0.8656882 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656882 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v28i0.8656882 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656882/22034 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656882/22035 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporany Rio de Janeiro, Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020002 Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020002 Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e020002 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329592908349440 |