Statistics performance of elementary and middle school students in the context of D-Estat

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cazorla, Irene Maurício
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Utsumi, Miriam Cardoso, Santana, Eurivalda Ribeiro dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656917
Resumo: We analyzed the statistical performance of 1,305 students from 1st to 9th grade, in elementary and middle schools, in four public schools in the state of Bahia-Brazil, in the context of a collaborative university-school research (D-Estat). We built three instruments, according to the education level, from which we analyzed three issues involving qualitative, discrete and continuous variables; conversion of native language data to bar graphs; reading of frequency distribution and two-way tables; calculation of mean, median and mode. The main results show that performance falls substantially from one level to another, but within each school grade there is a growing trend, greater in Elementary School, signaling stagnation in the Middle School. The results indicate the need to elaborate teaching sequences validated in the reality of the schools, which allow the active role of students, in the learning processes and, consequently, for statistical literacy.
id UNICAMP-21_55f1d70b7603a9593d583f2edf14d7e2
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656917
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Statistics performance of elementary and middle school students in the context of D-EstatDesempenho em Estatística de estudantes do Ensino Fundamental, no contexto do D-EstatDesempenho em estatística de estudantes do Ensino Fundamental, no contexto do D-EstatTeaching of statisticsElementary and middle schoolDiagnostic studyD-EstatEnsino de estatísticaEnsino fundamentalEstudo diagnósticoD-EstatWe analyzed the statistical performance of 1,305 students from 1st to 9th grade, in elementary and middle schools, in four public schools in the state of Bahia-Brazil, in the context of a collaborative university-school research (D-Estat). We built three instruments, according to the education level, from which we analyzed three issues involving qualitative, discrete and continuous variables; conversion of native language data to bar graphs; reading of frequency distribution and two-way tables; calculation of mean, median and mode. The main results show that performance falls substantially from one level to another, but within each school grade there is a growing trend, greater in Elementary School, signaling stagnation in the Middle School. The results indicate the need to elaborate teaching sequences validated in the reality of the schools, which allow the active role of students, in the learning processes and, consequently, for statistical literacy.Analisamos o desempenho em Estatística de 1.305 estudantes do 1º ao 9º ano, do ensino fundamental, de quatro escolas públicas do interior da Bahia, no âmbito de uma pesquisa colaborativa universidade-escola (D-Estat). Construímos três instrumentos, de acordo com o nível de ensino, dos quais analisamos três questões que envolvem variáveis qualitativas, discretas e contínuas; conversão de dados em língua materna para gráficos de barras simples; leitura em tabelas simples e de dupla entrada; cálculo da média, mediana e moda. Os principais resultados mostram que o desempenho cai substancialmente de um nível para outro, mas dentro de cada nível se observa uma tendência crescente, maior nos anos iniciais, sinalizando estagnação nos anos finais. Os resultados sinalizam que é preciso elaborar sequências de ensino validadas na realidade das escolas, que possibilitem o papel ativo dos estudantes, em seus processos de aprendizagem e, consequentemente, para o letramento estatístico.Analisamos o desempenho em Estatística de 1.305 estudantes do 1º ao 9º ano, do ensino fundamental, de quatro escolas públicas do interior da Bahia, no âmbito de uma pesquisa colaborativa universidade-escola (D-Estat). Construímos três instrumentos, de acordo com o nível de ensino, dos quais analisamos três questões que envolvem variáveis qualitativas, discretas e contínuas; conversão de dados em língua materna para gráficos de barras simples; leitura em tabelas simples e de dupla entrada; cálculo da média, mediana e moda. Os principais resultados mostram que o desempenho cai substancialmente de um nível para outro, mas dentro de cada nível se observa uma tendência crescente, maior nos anos iniciais, sinalizando estagnação nos anos finais. Os resultados sinalizam que é preciso elaborar sequências de ensino validadas na realidade das escolas, que possibilitem o papel ativo dos estudantes, em seus processos de aprendizagem e, consequentemente, para o letramento estatístico.Universidade Estadual de Campinas2020-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865691710.20396/zet.v28i0.8656917Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020016Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020016Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e0200162176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656917/22434https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656917/22435Brazil; ContemporanyBrasil; ContemporâneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCazorla, Irene MaurícioUtsumi, Miriam CardosoSantana, Eurivalda Ribeiro dos Santos2024-01-11T13:53:46Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656917Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-11T13:53:46Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Statistics performance of elementary and middle school students in the context of D-Estat
Desempenho em Estatística de estudantes do Ensino Fundamental, no contexto do D-Estat
Desempenho em estatística de estudantes do Ensino Fundamental, no contexto do D-Estat
title Statistics performance of elementary and middle school students in the context of D-Estat
spellingShingle Statistics performance of elementary and middle school students in the context of D-Estat
Cazorla, Irene Maurício
Teaching of statistics
Elementary and middle school
Diagnostic study
D-Estat
Ensino de estatística
Ensino fundamental
Estudo diagnóstico
D-Estat
title_short Statistics performance of elementary and middle school students in the context of D-Estat
title_full Statistics performance of elementary and middle school students in the context of D-Estat
title_fullStr Statistics performance of elementary and middle school students in the context of D-Estat
title_full_unstemmed Statistics performance of elementary and middle school students in the context of D-Estat
title_sort Statistics performance of elementary and middle school students in the context of D-Estat
author Cazorla, Irene Maurício
author_facet Cazorla, Irene Maurício
Utsumi, Miriam Cardoso
Santana, Eurivalda Ribeiro dos Santos
author_role author
author2 Utsumi, Miriam Cardoso
Santana, Eurivalda Ribeiro dos Santos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cazorla, Irene Maurício
Utsumi, Miriam Cardoso
Santana, Eurivalda Ribeiro dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching of statistics
Elementary and middle school
Diagnostic study
D-Estat
Ensino de estatística
Ensino fundamental
Estudo diagnóstico
D-Estat
topic Teaching of statistics
Elementary and middle school
Diagnostic study
D-Estat
Ensino de estatística
Ensino fundamental
Estudo diagnóstico
D-Estat
description We analyzed the statistical performance of 1,305 students from 1st to 9th grade, in elementary and middle schools, in four public schools in the state of Bahia-Brazil, in the context of a collaborative university-school research (D-Estat). We built three instruments, according to the education level, from which we analyzed three issues involving qualitative, discrete and continuous variables; conversion of native language data to bar graphs; reading of frequency distribution and two-way tables; calculation of mean, median and mode. The main results show that performance falls substantially from one level to another, but within each school grade there is a growing trend, greater in Elementary School, signaling stagnation in the Middle School. The results indicate the need to elaborate teaching sequences validated in the reality of the schools, which allow the active role of students, in the learning processes and, consequently, for statistical literacy.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656917
10.20396/zet.v28i0.8656917
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656917
identifier_str_mv 10.20396/zet.v28i0.8656917
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656917/22434
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656917/22435
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporany
Brasil; Contemporâneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020016
Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020016
Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e020016
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329592917786624