As potencialidades pedagógicas da história da matemática em questão: argumentos reforçadores e questionadores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646849 |
Resumo: | The purpose of this article is to highlight and analyse some of the arguments that attempt to reinforce the pedagogic potentialities of the history of mathematics, in opposition to the arguments, less frequent but not less important, that try to point out specific obstacles rendering difficult he realization of these potentialities. The Discussion takes place in the light of a non-exhausting set of arguments taken and International periodicals of Mathematic Education, abridgements contained in national and international annals and Meetings of Mathematic Education, chapters of books and sparse references from the works of mathematicians, mathematic historians and mathematic educators. |
id |
UNICAMP-21_875f286fe2d8ce437f9917214fcf521a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646849 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
As potencialidades pedagógicas da história da matemática em questão: argumentos reforçadores e questionadoresAs potencialidades pedagógicas da história da matemática em questão: argumentos reforçadores e questionadoresHistória da matemáticaEducação matemáticaHistory of MathematicsMathematics educationThe purpose of this article is to highlight and analyse some of the arguments that attempt to reinforce the pedagogic potentialities of the history of mathematics, in opposition to the arguments, less frequent but not less important, that try to point out specific obstacles rendering difficult he realization of these potentialities. The Discussion takes place in the light of a non-exhausting set of arguments taken and International periodicals of Mathematic Education, abridgements contained in national and international annals and Meetings of Mathematic Education, chapters of books and sparse references from the works of mathematicians, mathematic historians and mathematic educators.O propósito deste artigo é destacar e analisar alguns argumentos que tentam reforçar as potencialidades pedagógicas da história de matemática, contrapondo-os a outros, menos dificuldades ou obstáculos que se colocam á concretização dessas potencialidades. A discussão se processa á luz de um conjunto não-exaustivo de argumentos extraídos de uma documentação básica constituída de artigos publicados em revistas nacionais e internacionais de Educação Matemática, súmulas contidas em anais de Encontros nacionais e internacionais de Educação Matemática, capítulos de livros e referências esparsas contidas nas obras de matemática, historiadores da matemática e educadores matemáticos. The purpose of this article is to highlight and analyse some of the arguments that attempt to reinforce the pedagogic potentialities of the history of mathematics, in opposition to the arguments, less frequent but not less important, that try to point out specific obstacles rendering difficult he realization of these potentialities. The Discussion takes place in the light of a non-exhausting set of arguments taken and International periodicals of Mathematic Education, abridgements contained in national and international annals and Meetings of Mathematic Education, chapters of books and sparse references from the works of mathematicians, mathematic historians and mathematic educators. Universidade Estadual de Campinas2009-10-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864684910.20396/zet.v5i8.8646849Zetetike; Vol. 5 No. 2 (1997): jul./dez. [8]Zetetike; Vol. 5 Núm. 2 (1997): jul./dez. [8]Zetetike; v. 5 n. 2 (1997): jul./dez. [8]2176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646849/13750Brazil; 1997Brasil; 1997Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMiguel, Antonio2023-10-26T11:49:20Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646849Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:49:20Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As potencialidades pedagógicas da história da matemática em questão: argumentos reforçadores e questionadores As potencialidades pedagógicas da história da matemática em questão: argumentos reforçadores e questionadores |
title |
As potencialidades pedagógicas da história da matemática em questão: argumentos reforçadores e questionadores |
spellingShingle |
As potencialidades pedagógicas da história da matemática em questão: argumentos reforçadores e questionadores Miguel, Antonio História da matemática Educação matemática History of Mathematics Mathematics education |
title_short |
As potencialidades pedagógicas da história da matemática em questão: argumentos reforçadores e questionadores |
title_full |
As potencialidades pedagógicas da história da matemática em questão: argumentos reforçadores e questionadores |
title_fullStr |
As potencialidades pedagógicas da história da matemática em questão: argumentos reforçadores e questionadores |
title_full_unstemmed |
As potencialidades pedagógicas da história da matemática em questão: argumentos reforçadores e questionadores |
title_sort |
As potencialidades pedagógicas da história da matemática em questão: argumentos reforçadores e questionadores |
author |
Miguel, Antonio |
author_facet |
Miguel, Antonio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Miguel, Antonio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História da matemática Educação matemática History of Mathematics Mathematics education |
topic |
História da matemática Educação matemática History of Mathematics Mathematics education |
description |
The purpose of this article is to highlight and analyse some of the arguments that attempt to reinforce the pedagogic potentialities of the history of mathematics, in opposition to the arguments, less frequent but not less important, that try to point out specific obstacles rendering difficult he realization of these potentialities. The Discussion takes place in the light of a non-exhausting set of arguments taken and International periodicals of Mathematic Education, abridgements contained in national and international annals and Meetings of Mathematic Education, chapters of books and sparse references from the works of mathematicians, mathematic historians and mathematic educators. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-10-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646849 10.20396/zet.v5i8.8646849 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646849 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v5i8.8646849 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646849/13750 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 1997 Brasil; 1997 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 5 No. 2 (1997): jul./dez. [8] Zetetike; Vol. 5 Núm. 2 (1997): jul./dez. [8] Zetetike; v. 5 n. 2 (1997): jul./dez. [8] 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329591097458688 |