Recontextualizations from a pedagogical intervention program for mathematics teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
DOI: | 10.20396/zet.v28i0.8657456 |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657456 |
Resumo: | In this paper, we present a study that sought to understand how teachers recontextualize texts of the Pedagogical Intervention Program for mathematics teaching in primary school carried out by the Teresina Municipal Department of Education in a public-private partnership with "Instituto Alfa e Beto". This is a qualitative study in which data were collected through observations, documents, and interviews with two teachers who participated in the program and teach mathematics in the 5th grade. The data, analyzed in light of some concepts of sociology of Basil Bernstein and Stephen Ball, suggest that the participating teachers recontextualize the texts recommended by the program including activities designed by themselves to help prepare students for “Prova Brasil” and performing textual transformations to meet these students' performance standards. |
id |
UNICAMP-21_979542840a4627ea1e681bc0f8e1f855 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657456 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
spelling |
Recontextualizations from a pedagogical intervention program for mathematics teachingRecontextualizações de um Programa de Intervenção Pedagógica para o ensino de matemáticaRecontextualizações de um programa de intervenção pedagógica para o ensino de matemáticaPedagogical recontextualizationPerformativityMathematics teachingRecontextualização pedagógicaPerformatividadeEnsino de matemáticaRecontextualización pedagógicaPerformatividadEnseñanza de las matemáticasIn this paper, we present a study that sought to understand how teachers recontextualize texts of the Pedagogical Intervention Program for mathematics teaching in primary school carried out by the Teresina Municipal Department of Education in a public-private partnership with "Instituto Alfa e Beto". This is a qualitative study in which data were collected through observations, documents, and interviews with two teachers who participated in the program and teach mathematics in the 5th grade. The data, analyzed in light of some concepts of sociology of Basil Bernstein and Stephen Ball, suggest that the participating teachers recontextualize the texts recommended by the program including activities designed by themselves to help prepare students for “Prova Brasil” and performing textual transformations to meet these students' performance standards.Este artigo apresenta um estudo que buscou compreender como professores recontextualizam textos do Programa de Intervenção Pedagógica para o Ensino de Matemática nos anos iniciais, realizado pela Secretaria Municipal de Educação de Teresina (PI), em parceria público-privada com Instituto Alfa e Beto. Trata-se de um estudo qualitativo em que os dados foram coletados por meio de observações, análise de documentos e entrevistas com dois professores que participam do referido Programa e ensinam matemática no 5.º ano do Ensino Fundamental. Os dados, analisados à luz de alguns conceitos da sociologia de Basil Bernstein e de Stephen Ball, sugerem que os professores participantes recontextualizam os textos preconizados pelo Programa, ao incluir atividades elaboradas por eles mesmos para favorecer a preparação de estudantes para a Prova Brasil e ao realizar transformações textuais para atender aos padrões de desempenho desses estudantes.Este artigo apresenta um estudo que buscou compreender como professores recontextualizam textos do Programa de Intervenção Pedagógica para o Ensino de Matemática nos anos iniciais, realizado pela Secretaria Municipal de Educação de Teresina (PI), em parceria público-privada com Instituto Alfa e Beto. Trata-se de um estudo qualitativo em que os dados foram coletados por meio de observações, análise de documentos e entrevistas com dois professores que participam do referido Programa e ensinam matemática no 5.º ano do Ensino Fundamental. Os dados, analisados à luz de alguns conceitos da sociologia de Basil Bernstein e de Stephen Ball, sugerem que os professores participantes recontextualizam os textos preconizados pelo Programa, ao incluir atividades elaboradas por eles mesmos para favorecer a preparação de estudantes para a Prova Brasil e ao realizar transformações textuais para atender aos padrões de desempenho desses estudantes.Universidade Estadual de Campinas2020-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865745610.20396/zet.v28i0.8657456Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020023Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020023Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e0200232176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657456/23011https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657456/23012Teresina; 2019Teresina; 2019Teresina; 2019Copyright (c) 2020 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLira, Ismael SantosBarbosa, Jonei Cerqueira2024-01-11T11:49:21Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657456Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-11T11:49:21Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Recontextualizations from a pedagogical intervention program for mathematics teaching Recontextualizações de um Programa de Intervenção Pedagógica para o ensino de matemática Recontextualizações de um programa de intervenção pedagógica para o ensino de matemática |
title |
Recontextualizations from a pedagogical intervention program for mathematics teaching |
spellingShingle |
Recontextualizations from a pedagogical intervention program for mathematics teaching Recontextualizations from a pedagogical intervention program for mathematics teaching Lira, Ismael Santos Pedagogical recontextualization Performativity Mathematics teaching Recontextualização pedagógica Performatividade Ensino de matemática Recontextualización pedagógica Performatividad Enseñanza de las matemáticas Lira, Ismael Santos Pedagogical recontextualization Performativity Mathematics teaching Recontextualização pedagógica Performatividade Ensino de matemática Recontextualización pedagógica Performatividad Enseñanza de las matemáticas |
title_short |
Recontextualizations from a pedagogical intervention program for mathematics teaching |
title_full |
Recontextualizations from a pedagogical intervention program for mathematics teaching |
title_fullStr |
Recontextualizations from a pedagogical intervention program for mathematics teaching Recontextualizations from a pedagogical intervention program for mathematics teaching |
title_full_unstemmed |
Recontextualizations from a pedagogical intervention program for mathematics teaching Recontextualizations from a pedagogical intervention program for mathematics teaching |
title_sort |
Recontextualizations from a pedagogical intervention program for mathematics teaching |
author |
Lira, Ismael Santos |
author_facet |
Lira, Ismael Santos Lira, Ismael Santos Barbosa, Jonei Cerqueira Barbosa, Jonei Cerqueira |
author_role |
author |
author2 |
Barbosa, Jonei Cerqueira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lira, Ismael Santos Barbosa, Jonei Cerqueira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogical recontextualization Performativity Mathematics teaching Recontextualização pedagógica Performatividade Ensino de matemática Recontextualización pedagógica Performatividad Enseñanza de las matemáticas |
topic |
Pedagogical recontextualization Performativity Mathematics teaching Recontextualização pedagógica Performatividade Ensino de matemática Recontextualización pedagógica Performatividad Enseñanza de las matemáticas |
description |
In this paper, we present a study that sought to understand how teachers recontextualize texts of the Pedagogical Intervention Program for mathematics teaching in primary school carried out by the Teresina Municipal Department of Education in a public-private partnership with "Instituto Alfa e Beto". This is a qualitative study in which data were collected through observations, documents, and interviews with two teachers who participated in the program and teach mathematics in the 5th grade. The data, analyzed in light of some concepts of sociology of Basil Bernstein and Stephen Ball, suggest that the participating teachers recontextualize the texts recommended by the program including activities designed by themselves to help prepare students for “Prova Brasil” and performing textual transformations to meet these students' performance standards. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657456 10.20396/zet.v28i0.8657456 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657456 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v28i0.8657456 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657456/23011 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657456/23012 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Teresina; 2019 Teresina; 2019 Teresina; 2019 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020023 Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020023 Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e020023 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1822181117210394624 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.20396/zet.v28i0.8657456 |