The statistic on secondary school: in pursuit of contextualization
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657024 |
Resumo: | Through a case study, we seek to understand how statistics education has been approached in secondary school classroom, and how it provides to the students a contextualization of content and a critical perspective of the contemporary world. The empirical materials were developed through a qualitative approach via observations on the class environment, interviews with teachers and focus groups with students from the third year of secondary school. Then, it was systematized and studied according to the Content Analysis. Although the students can establish some relation between statistics and daily life, the results from this study indicate the way it has been approached in the classroom does not allow them to understand their concepts critically, since it is not approached in a contextualized way. |
id |
UNICAMP-21_c6a6383748cb464d42cfae9729109e27 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657024 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The statistic on secondary school: in pursuit of contextualization A estatística no ensino médio: em busca da contextualizaçãoA estatística no ensino médio: em busca da contextualizaçãoContextualizationStatistics educationSecondary schoolContextualizaçãoEducação estatísticaEnsino médioThrough a case study, we seek to understand how statistics education has been approached in secondary school classroom, and how it provides to the students a contextualization of content and a critical perspective of the contemporary world. The empirical materials were developed through a qualitative approach via observations on the class environment, interviews with teachers and focus groups with students from the third year of secondary school. Then, it was systematized and studied according to the Content Analysis. Although the students can establish some relation between statistics and daily life, the results from this study indicate the way it has been approached in the classroom does not allow them to understand their concepts critically, since it is not approached in a contextualized way.Este trabalho, caracterizado como estudo de caso, busca compreender como a Estatística vem sendo abordada em sala de aula no Ensino Médio, de forma a propiciar aos estudantes a contextualização dos conteúdos e uma visão crítica sobre o mundo contemporâneo. Em uma abordagem qualitativa, os dados produzidos foram obtidos por meio de observações no ambiente de investigação, entrevistas com professores e grupos focais com alunos da 3ª série do Ensino Médio, os quais foram sistematizados e interpretados de acordo com a Análise de Conteúdo. Os resultados obtidos permitem considerar que, por mais que os estudantes consigam estabelecer algumas relações entre a Estatística e o cotidiano, a maneira como ela vem sendo abordada, em sala de aula, não possibilita que compreendam seus conceitos de forma crítica, visto que ela não é trabalhada de modo contextualizado.Este trabalho, caracterizado como estudo de caso, busca compreender como a Estatística vem sendo abordada em sala de aula no Ensino Médio, de forma a propiciar aos estudantes a contextualização dos conteúdos e uma visão crítica sobre o mundo contemporâneo. Em uma abordagem qualitativa, os dados produzidos foram obtidos por meio de observações no ambiente de investigação, entrevistas com professores e grupos focais com alunos da 3ª série do Ensino Médio, os quais foram sistematizados e interpretados de acordo com a Análise de Conteúdo. Os resultados obtidos permitem considerar que, por mais que os estudantes consigam estabelecer algumas relações entre a Estatística e o cotidiano, a maneira como ela vem sendo abordada, em sala de aula, não possibilita que compreendam seus conceitos de forma crítica, visto que ela não é trabalhada de modo contextualizado.Universidade Estadual de Campinas2020-02-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865702410.20396/zet.v28i0.8657024Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020006Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020006Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e0200062176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657024/22072https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657024/22073Brazil; Century XXIBrasil; Século XXIBrasil; Século XXICopyright (c) 2020 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Alyson Fernandes de Rosa, Dalva Eterna Gonçalves 2024-01-11T15:09:48Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657024Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-11T15:09:48Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The statistic on secondary school: in pursuit of contextualization A estatística no ensino médio: em busca da contextualização A estatística no ensino médio: em busca da contextualização |
title |
The statistic on secondary school: in pursuit of contextualization |
spellingShingle |
The statistic on secondary school: in pursuit of contextualization Oliveira, Alyson Fernandes de Contextualization Statistics education Secondary school Contextualização Educação estatística Ensino médio |
title_short |
The statistic on secondary school: in pursuit of contextualization |
title_full |
The statistic on secondary school: in pursuit of contextualization |
title_fullStr |
The statistic on secondary school: in pursuit of contextualization |
title_full_unstemmed |
The statistic on secondary school: in pursuit of contextualization |
title_sort |
The statistic on secondary school: in pursuit of contextualization |
author |
Oliveira, Alyson Fernandes de |
author_facet |
Oliveira, Alyson Fernandes de Rosa, Dalva Eterna Gonçalves |
author_role |
author |
author2 |
Rosa, Dalva Eterna Gonçalves |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Alyson Fernandes de Rosa, Dalva Eterna Gonçalves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Contextualization Statistics education Secondary school Contextualização Educação estatística Ensino médio |
topic |
Contextualization Statistics education Secondary school Contextualização Educação estatística Ensino médio |
description |
Through a case study, we seek to understand how statistics education has been approached in secondary school classroom, and how it provides to the students a contextualization of content and a critical perspective of the contemporary world. The empirical materials were developed through a qualitative approach via observations on the class environment, interviews with teachers and focus groups with students from the third year of secondary school. Then, it was systematized and studied according to the Content Analysis. Although the students can establish some relation between statistics and daily life, the results from this study indicate the way it has been approached in the classroom does not allow them to understand their concepts critically, since it is not approached in a contextualized way. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657024 10.20396/zet.v28i0.8657024 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657024 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v28i0.8657024 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657024/22072 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657024/22073 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Century XXI Brasil; Século XXI Brasil; Século XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020006 Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020006 Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e020006 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329592926175232 |