The statistic on secondary school: in pursuit of contextualization

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Alyson Fernandes de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Rosa, Dalva Eterna Gonçalves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657024
Resumo: Through a case study, we seek to understand how statistics education has been approached in secondary school classroom, and how it provides to the students a contextualization of content and a critical perspective of the contemporary world. The empirical materials were developed through a qualitative approach via observations on the class environment, interviews with teachers and focus groups with students from the third year of secondary school. Then, it was systematized and studied according to the Content Analysis. Although the students can establish some relation between statistics and daily life, the results from this study indicate the way it has been approached in the classroom does not allow them to understand their concepts critically, since it is not approached in a contextualized way.
id UNICAMP-21_c6a6383748cb464d42cfae9729109e27
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657024
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling The statistic on secondary school: in pursuit of contextualization A estatística no ensino médio: em busca da contextualizaçãoA estatística no ensino médio: em busca da contextualizaçãoContextualizationStatistics educationSecondary schoolContextualizaçãoEducação estatísticaEnsino médioThrough a case study, we seek to understand how statistics education has been approached in secondary school classroom, and how it provides to the students a contextualization of content and a critical perspective of the contemporary world. The empirical materials were developed through a qualitative approach via observations on the class environment, interviews with teachers and focus groups with students from the third year of secondary school. Then, it was systematized and studied according to the Content Analysis. Although the students can establish some relation between statistics and daily life, the results from this study indicate the way it has been approached in the classroom does not allow them to understand their concepts critically, since it is not approached in a contextualized way.Este trabalho, caracterizado como estudo de caso, busca compreender como a Estatística vem sendo abordada em sala de aula no Ensino Médio, de forma a propiciar aos estudantes a contextualização dos conteúdos e uma visão crítica sobre o mundo contemporâneo. Em uma abordagem qualitativa, os dados produzidos foram obtidos por meio de observações no ambiente de investigação, entrevistas com professores e grupos focais com alunos da 3ª série do Ensino Médio, os quais foram sistematizados e interpretados de acordo com a Análise de Conteúdo. Os resultados obtidos permitem considerar que, por mais que os estudantes consigam estabelecer algumas relações entre a Estatística e o cotidiano, a maneira como ela vem sendo abordada, em sala de aula, não possibilita que compreendam seus conceitos de forma crítica, visto que ela não é trabalhada de modo contextualizado.Este trabalho, caracterizado como estudo de caso, busca compreender como a Estatística vem sendo abordada em sala de aula no Ensino Médio, de forma a propiciar aos estudantes a contextualização dos conteúdos e uma visão crítica sobre o mundo contemporâneo. Em uma abordagem qualitativa, os dados produzidos foram obtidos por meio de observações no ambiente de investigação, entrevistas com professores e grupos focais com alunos da 3ª série do Ensino Médio, os quais foram sistematizados e interpretados de acordo com a Análise de Conteúdo. Os resultados obtidos permitem considerar que, por mais que os estudantes consigam estabelecer algumas relações entre a Estatística e o cotidiano, a maneira como ela vem sendo abordada, em sala de aula, não possibilita que compreendam seus conceitos de forma crítica, visto que ela não é trabalhada de modo contextualizado.Universidade Estadual de Campinas2020-02-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865702410.20396/zet.v28i0.8657024Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020006Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020006Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e0200062176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657024/22072https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657024/22073Brazil; Century XXIBrasil; Século XXIBrasil; Século XXICopyright (c) 2020 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Alyson Fernandes de Rosa, Dalva Eterna Gonçalves 2024-01-11T15:09:48Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657024Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-11T15:09:48Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The statistic on secondary school: in pursuit of contextualization
A estatística no ensino médio: em busca da contextualização
A estatística no ensino médio: em busca da contextualização
title The statistic on secondary school: in pursuit of contextualization
spellingShingle The statistic on secondary school: in pursuit of contextualization
Oliveira, Alyson Fernandes de
Contextualization
Statistics education
Secondary school
Contextualização
Educação estatística
Ensino médio
title_short The statistic on secondary school: in pursuit of contextualization
title_full The statistic on secondary school: in pursuit of contextualization
title_fullStr The statistic on secondary school: in pursuit of contextualization
title_full_unstemmed The statistic on secondary school: in pursuit of contextualization
title_sort The statistic on secondary school: in pursuit of contextualization
author Oliveira, Alyson Fernandes de
author_facet Oliveira, Alyson Fernandes de
Rosa, Dalva Eterna Gonçalves
author_role author
author2 Rosa, Dalva Eterna Gonçalves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Alyson Fernandes de
Rosa, Dalva Eterna Gonçalves
dc.subject.por.fl_str_mv Contextualization
Statistics education
Secondary school
Contextualização
Educação estatística
Ensino médio
topic Contextualization
Statistics education
Secondary school
Contextualização
Educação estatística
Ensino médio
description Through a case study, we seek to understand how statistics education has been approached in secondary school classroom, and how it provides to the students a contextualization of content and a critical perspective of the contemporary world. The empirical materials were developed through a qualitative approach via observations on the class environment, interviews with teachers and focus groups with students from the third year of secondary school. Then, it was systematized and studied according to the Content Analysis. Although the students can establish some relation between statistics and daily life, the results from this study indicate the way it has been approached in the classroom does not allow them to understand their concepts critically, since it is not approached in a contextualized way.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657024
10.20396/zet.v28i0.8657024
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657024
identifier_str_mv 10.20396/zet.v28i0.8657024
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657024/22072
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657024/22073
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Century XXI
Brasil; Século XXI
Brasil; Século XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020006
Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020006
Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e020006
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329592926175232