Avaliação da aprendizagem e formação de professores de fisica para o ensino de nivel medio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2002 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
Texto Completo: | https://hdl.handle.net/20.500.12733/1593943 |
Resumo: | Orientador: Dirceu da Silva |
id |
UNICAMP-30_7338615c5ee75bbf7885068fe49f4989 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::281333 |
network_acronym_str |
UNICAMP-30 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository_id_str |
|
spelling |
Avaliação da aprendizagem e formação de professores de fisica para o ensino de nivel medioAprendizagemEnsino superiorProfessores - FormaçãoProfessores de físicaEstatística - AnáliseOrientador: Dirceu da SilvaTese (doutorado) - Universiade Estadual de Campinas, Faculdade de EducaçãoResumo: Neste trabalho, implementamos a temática "avaliação da aprendizagem" na disciplina "Prática de Ensino e Estágio SupervisionadoAbstract: In this work we researched the assessment learning thematic in the "Practice of Teaching" (Methodology of Physics Teaching) in a physics' teacher formation component curricular curse second part. For this proposal, in first step, we make a research support to investigate the high school teachers' reality and some spontaneous ideas about teaching, learning and assessment. For this propose, we development and tested two instruments: 1. Survey Likert scale, to investigate the ideas about 165 high school teachers' assessment. The dates where analyzed with statistical method and we had nine factors and we confirmed the ideas of other researcher; 2. Dissertate question test survey to analyses the 72 high school teachers' reality and their ideas about teaching and learning. In a Second moment, we investigated the students of the curricular component curse, mentioned above, when we where professor and researcher. We debated the critical mode of traditional assessment. Also we generate students' insatisfations with traditional assessment model and to constructing, with the students, alternative solutions to pass over the common difficulties. Thus, each student development a sort course (about 12 hours), with the self-relevant aspects. Also, the students had a class in high schools. Finally we analyzed in front of the institutional limits, the difficulties to realize a course integrated with new aspects and the assessment proposal.Concluding, we experiment the great resistance to implemented a new proposalDoutoradoDoutor em Educação[s.n.]Silva, Dirceu da, 1957-Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Faculdade de EducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINASBarros Filho, Jomar2002info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdf185 p.(Broch.)https://hdl.handle.net/20.500.12733/1593943BARROS FILHO, Jomar. Avaliação da aprendizagem e formação de professores de fisica para o ensino de nivel medio. 2002. 185 p. Tese (doutorado) - Universiade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1593943. Acesso em: 2 set. 2024.https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/281333porreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-02-18T03:45:55Zoai::281333Biblioteca Digital de Teses e DissertaçõesPUBhttp://repositorio.unicamp.br/oai/tese/oai.aspsbubd@unicamp.bropendoar:2017-02-18T03:45:55Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação da aprendizagem e formação de professores de fisica para o ensino de nivel medio |
title |
Avaliação da aprendizagem e formação de professores de fisica para o ensino de nivel medio |
spellingShingle |
Avaliação da aprendizagem e formação de professores de fisica para o ensino de nivel medio Barros Filho, Jomar Aprendizagem Ensino superior Professores - Formação Professores de física Estatística - Análise |
title_short |
Avaliação da aprendizagem e formação de professores de fisica para o ensino de nivel medio |
title_full |
Avaliação da aprendizagem e formação de professores de fisica para o ensino de nivel medio |
title_fullStr |
Avaliação da aprendizagem e formação de professores de fisica para o ensino de nivel medio |
title_full_unstemmed |
Avaliação da aprendizagem e formação de professores de fisica para o ensino de nivel medio |
title_sort |
Avaliação da aprendizagem e formação de professores de fisica para o ensino de nivel medio |
author |
Barros Filho, Jomar |
author_facet |
Barros Filho, Jomar |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Silva, Dirceu da, 1957- Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Faculdade de Educação Programa de Pós-Graduação em Educação UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barros Filho, Jomar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem Ensino superior Professores - Formação Professores de física Estatística - Análise |
topic |
Aprendizagem Ensino superior Professores - Formação Professores de física Estatística - Análise |
description |
Orientador: Dirceu da Silva |
publishDate |
2002 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2002 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
(Broch.) https://hdl.handle.net/20.500.12733/1593943 BARROS FILHO, Jomar. Avaliação da aprendizagem e formação de professores de fisica para o ensino de nivel medio. 2002. 185 p. Tese (doutorado) - Universiade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1593943. Acesso em: 2 set. 2024. |
identifier_str_mv |
(Broch.) BARROS FILHO, Jomar. Avaliação da aprendizagem e formação de professores de fisica para o ensino de nivel medio. 2002. 185 p. Tese (doutorado) - Universiade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1593943. Acesso em: 2 set. 2024. |
url |
https://hdl.handle.net/20.500.12733/1593943 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/281333 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf 185 p. |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
[s.n.] |
publisher.none.fl_str_mv |
[s.n.] |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
sbubd@unicamp.br |
_version_ |
1809188885364736000 |