"Professor, why do you say ok?" Excuse to talk about linguistic policies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Francisco Vanderlei Ferreira da
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8664861
Resumo: This article presents discussions which permeate classes directed to forming Guarani/Kaiowá teachers in the region of Dourados. A prominent element is the introduction of writing in these communities. In this respect, some questions to think about pointed out by the author are:the oral tradition of Indian languages; the lack of opening to participation of speakers of Indian languages in the debate about the written modality of their languages; the lack of space to the writing in these languages in thenon-Indian Brazilian community.
id UNICAMP-32_a218a2dd217b21e2c7816d1159d6ae12
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664861
network_acronym_str UNICAMP-32
network_name_str Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
repository_id_str
spelling "Professor, why do you say ok?" Excuse to talk about linguistic policies"Profesor, ¿por qué dice ok?" Excusa para hablar de políticas lingüísticas“Professor, por que você fala ok?” Desculpa para falar de políticas linguísticasEscribiendoPolítica linguísticaEducación indígenaWritingLinguistic policiesIndigenous educationPolítica linguísticaEscritaEducação indígenaThis article presents discussions which permeate classes directed to forming Guarani/Kaiowá teachers in the region of Dourados. A prominent element is the introduction of writing in these communities. In this respect, some questions to think about pointed out by the author are:the oral tradition of Indian languages; the lack of opening to participation of speakers of Indian languages in the debate about the written modality of their languages; the lack of space to the writing in these languages in thenon-Indian Brazilian community.Este artículo presenta discusiones que impregnan clases orientadas a la formación de maestros guaraní / kaiowá en la región de Dourados. Un elemento destacado es la inserción de la escritura en las comunidadesgente indígena. En este sentido, algunas cuestiones a reflexionar planteadas por el autor son: la tradición oral de las lenguas indígenas; la falta de apertura a la participación de hablantes de lenguas indígenas en el debate sobre el deporte escribir su idioma; y la falta de espacio para escribir estos idiomas en comunidad brasileña no indígena.Este artigo apresenta discussões que permeiam aulas direcionadas à formação dos professores Guarani/Kaiowá na região de Dourados. Um elemento destacado é a inserção da escrita nas comunidades indígenas. A esse respeito, algumas questões para se pensar apontadas pelo autor são: a tradição oral das línguas indígenas; a falta de abertura à participação de falantes de línguas indígenas no debate sobre a modalidade escrita de sua língua; e a falta de espaço para a escrita dessas línguas na comunidade brasileira não indígena.Universidade Estadual de Campinas2008-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresTextoAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/866486110.20396/lil.v11i22.8664861Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 11 No. 22 (2008): jul./dez.; 45-72Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 11 Núm. 22 (2008): jul./dez.; 45-72Línguas e Instrumentos Línguísticos; Vol. 11 No 22 (2008): jul./dez.; 45-72Línguas e Instrumentos Linguísticos; v. 11 n. 22 (2008): jul./dez.; 45-722674-7375reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8664861/26339Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Línguísticoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Francisco Vanderlei Ferreira da2023-12-07T11:21:54Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664861Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lilPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/oaipublabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br2674-73751519-4906opendoar:2023-12-07T11:21:54Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)false
dc.title.none.fl_str_mv "Professor, why do you say ok?" Excuse to talk about linguistic policies
"Profesor, ¿por qué dice ok?" Excusa para hablar de políticas lingüísticas
“Professor, por que você fala ok?” Desculpa para falar de políticas linguísticas
title "Professor, why do you say ok?" Excuse to talk about linguistic policies
spellingShingle "Professor, why do you say ok?" Excuse to talk about linguistic policies
Costa, Francisco Vanderlei Ferreira da
Escribiendo
Política linguística
Educación indígena
Writing
Linguistic policies
Indigenous education
Política linguística
Escrita
Educação indígena
title_short "Professor, why do you say ok?" Excuse to talk about linguistic policies
title_full "Professor, why do you say ok?" Excuse to talk about linguistic policies
title_fullStr "Professor, why do you say ok?" Excuse to talk about linguistic policies
title_full_unstemmed "Professor, why do you say ok?" Excuse to talk about linguistic policies
title_sort "Professor, why do you say ok?" Excuse to talk about linguistic policies
author Costa, Francisco Vanderlei Ferreira da
author_facet Costa, Francisco Vanderlei Ferreira da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Francisco Vanderlei Ferreira da
dc.subject.por.fl_str_mv Escribiendo
Política linguística
Educación indígena
Writing
Linguistic policies
Indigenous education
Política linguística
Escrita
Educação indígena
topic Escribiendo
Política linguística
Educación indígena
Writing
Linguistic policies
Indigenous education
Política linguística
Escrita
Educação indígena
description This article presents discussions which permeate classes directed to forming Guarani/Kaiowá teachers in the region of Dourados. A prominent element is the introduction of writing in these communities. In this respect, some questions to think about pointed out by the author are:the oral tradition of Indian languages; the lack of opening to participation of speakers of Indian languages in the debate about the written modality of their languages; the lack of space to the writing in these languages in thenon-Indian Brazilian community.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Avaliado pelos pares
Texto
Avaliado pelos pares
Avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8664861
10.20396/lil.v11i22.8664861
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8664861
identifier_str_mv 10.20396/lil.v11i22.8664861
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8664861/26339
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Línguísticos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Línguísticos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 11 No. 22 (2008): jul./dez.; 45-72
Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 11 Núm. 22 (2008): jul./dez.; 45-72
Línguas e Instrumentos Línguísticos; Vol. 11 No 22 (2008): jul./dez.; 45-72
Línguas e Instrumentos Linguísticos; v. 11 n. 22 (2008): jul./dez.; 45-72
2674-7375
reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
collection Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
repository.name.fl_str_mv Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
repository.mail.fl_str_mv publabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br
_version_ 1799942992347267072