"Professor, why do you say ok?" Excuse to talk about linguistic policies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8664861 |
Resumo: | This article presents discussions which permeate classes directed to forming Guarani/Kaiowá teachers in the region of Dourados. A prominent element is the introduction of writing in these communities. In this respect, some questions to think about pointed out by the author are:the oral tradition of Indian languages; the lack of opening to participation of speakers of Indian languages in the debate about the written modality of their languages; the lack of space to the writing in these languages in thenon-Indian Brazilian community. |
id |
UNICAMP-32_a218a2dd217b21e2c7816d1159d6ae12 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664861 |
network_acronym_str |
UNICAMP-32 |
network_name_str |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
"Professor, why do you say ok?" Excuse to talk about linguistic policies"Profesor, ¿por qué dice ok?" Excusa para hablar de políticas lingüísticas“Professor, por que você fala ok?” Desculpa para falar de políticas linguísticasEscribiendoPolítica linguísticaEducación indígenaWritingLinguistic policiesIndigenous educationPolítica linguísticaEscritaEducação indígenaThis article presents discussions which permeate classes directed to forming Guarani/Kaiowá teachers in the region of Dourados. A prominent element is the introduction of writing in these communities. In this respect, some questions to think about pointed out by the author are:the oral tradition of Indian languages; the lack of opening to participation of speakers of Indian languages in the debate about the written modality of their languages; the lack of space to the writing in these languages in thenon-Indian Brazilian community.Este artículo presenta discusiones que impregnan clases orientadas a la formación de maestros guaraní / kaiowá en la región de Dourados. Un elemento destacado es la inserción de la escritura en las comunidadesgente indígena. En este sentido, algunas cuestiones a reflexionar planteadas por el autor son: la tradición oral de las lenguas indígenas; la falta de apertura a la participación de hablantes de lenguas indígenas en el debate sobre el deporte escribir su idioma; y la falta de espacio para escribir estos idiomas en comunidad brasileña no indígena.Este artigo apresenta discussões que permeiam aulas direcionadas à formação dos professores Guarani/Kaiowá na região de Dourados. Um elemento destacado é a inserção da escrita nas comunidades indígenas. A esse respeito, algumas questões para se pensar apontadas pelo autor são: a tradição oral das línguas indígenas; a falta de abertura à participação de falantes de línguas indígenas no debate sobre a modalidade escrita de sua língua; e a falta de espaço para a escrita dessas línguas na comunidade brasileira não indígena.Universidade Estadual de Campinas2008-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresTextoAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/866486110.20396/lil.v11i22.8664861Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 11 No. 22 (2008): jul./dez.; 45-72Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 11 Núm. 22 (2008): jul./dez.; 45-72Línguas e Instrumentos Línguísticos; Vol. 11 No 22 (2008): jul./dez.; 45-72Línguas e Instrumentos Linguísticos; v. 11 n. 22 (2008): jul./dez.; 45-722674-7375reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8664861/26339Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Línguísticoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Francisco Vanderlei Ferreira da2023-12-07T11:21:54Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664861Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lilPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/oaipublabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br2674-73751519-4906opendoar:2023-12-07T11:21:54Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
"Professor, why do you say ok?" Excuse to talk about linguistic policies "Profesor, ¿por qué dice ok?" Excusa para hablar de políticas lingüísticas “Professor, por que você fala ok?” Desculpa para falar de políticas linguísticas |
title |
"Professor, why do you say ok?" Excuse to talk about linguistic policies |
spellingShingle |
"Professor, why do you say ok?" Excuse to talk about linguistic policies Costa, Francisco Vanderlei Ferreira da Escribiendo Política linguística Educación indígena Writing Linguistic policies Indigenous education Política linguística Escrita Educação indígena |
title_short |
"Professor, why do you say ok?" Excuse to talk about linguistic policies |
title_full |
"Professor, why do you say ok?" Excuse to talk about linguistic policies |
title_fullStr |
"Professor, why do you say ok?" Excuse to talk about linguistic policies |
title_full_unstemmed |
"Professor, why do you say ok?" Excuse to talk about linguistic policies |
title_sort |
"Professor, why do you say ok?" Excuse to talk about linguistic policies |
author |
Costa, Francisco Vanderlei Ferreira da |
author_facet |
Costa, Francisco Vanderlei Ferreira da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Francisco Vanderlei Ferreira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escribiendo Política linguística Educación indígena Writing Linguistic policies Indigenous education Política linguística Escrita Educação indígena |
topic |
Escribiendo Política linguística Educación indígena Writing Linguistic policies Indigenous education Política linguística Escrita Educação indígena |
description |
This article presents discussions which permeate classes directed to forming Guarani/Kaiowá teachers in the region of Dourados. A prominent element is the introduction of writing in these communities. In this respect, some questions to think about pointed out by the author are:the oral tradition of Indian languages; the lack of opening to participation of speakers of Indian languages in the debate about the written modality of their languages; the lack of space to the writing in these languages in thenon-Indian Brazilian community. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Avaliado pelos pares Texto Avaliado pelos pares Avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8664861 10.20396/lil.v11i22.8664861 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8664861 |
identifier_str_mv |
10.20396/lil.v11i22.8664861 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8664861/26339 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Línguísticos https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Línguísticos https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 11 No. 22 (2008): jul./dez.; 45-72 Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 11 Núm. 22 (2008): jul./dez.; 45-72 Línguas e Instrumentos Línguísticos; Vol. 11 No 22 (2008): jul./dez.; 45-72 Línguas e Instrumentos Linguísticos; v. 11 n. 22 (2008): jul./dez.; 45-72 2674-7375 reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
collection |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) |
repository.mail.fl_str_mv |
publabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br |
_version_ |
1799942992347267072 |