Education and productivity in times pandemic: discourses and senses in digital in digital media

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Galli, Fernanda Correa Silveira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Biziak, Jacob dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8662144
Resumo: In times of social isolation caused by the coronavirus crisis (COVID-19), approaches to “remote teaching” have been the subject of heated discussions, both on the part of school institutions and on the part of parents/guardians. Anchored in the theoretical-methodological framework of Discourse Analysis of a pecheuxtiana perspective, we propose in this article a reflection on how education has been discursivized in times of pandemic. Our goal is to reflect, in a particular way, on how the digital space of the internet (specifically, digital media and social networks) has textualized education and its relationship with productivity, in order to understand the way these discourses work and the naturalization of a memory that returns and resignifies itself.
id UNICAMP-32_c3cf7c5cf6a09d0fe4cd1ccc15c810ba
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8662144
network_acronym_str UNICAMP-32
network_name_str Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
repository_id_str
spelling Education and productivity in times pandemic: discourses and senses in digital in digital mediaEducação e produtividade em tempos de pandemia: discursos e sentidos em mídias digitaisEducação e produtividade em tempos de pandemia: discursos e sentidos em mídias digitaisDiscursosEducaçãoProdutividadePandemiaMídia digitalDiscursosEducaçãoProdutividadePandemiaMídia digitalDiscourseEducationProductivity PandemicDigital mediaIn times of social isolation caused by the coronavirus crisis (COVID-19), approaches to “remote teaching” have been the subject of heated discussions, both on the part of school institutions and on the part of parents/guardians. Anchored in the theoretical-methodological framework of Discourse Analysis of a pecheuxtiana perspective, we propose in this article a reflection on how education has been discursivized in times of pandemic. Our goal is to reflect, in a particular way, on how the digital space of the internet (specifically, digital media and social networks) has textualized education and its relationship with productivity, in order to understand the way these discourses work and the naturalization of a memory that returns and resignifies itself.Em tempos de isolamento social ocasionado pela crise do coronavírus (COVID-19), as abordagens sobre o “ensino remoto” têm sido mote de acaloradas discussões, tanto por parte das instituições escolares quanto por parte de pais/mães/responsáveis. Ancorados no referencial teórico-metodológico da Análise do Discurso de vertente pecheuxtiana, propomos uma reflexão sobre como a mídia digital tem discursivizado a educação e sua relação com a produtividade, com a finalidade de compreendermos o modo de funcionamento desses discursos e a naturalização de uma memória que retorna e se ressignifica.Em tempos de isolamento social ocasionado pela crise do coronavírus (COVID-19), as abordagens sobre o “ensino remoto” têm sido mote de acaloradas discussões, tanto por parte das instituições escolares quanto por parte de pais/mães/responsáveis. Ancorados no referencial teórico-metodológico da Análise do Discurso de vertente pecheuxtiana, propomos neste artigo uma reflexão sobre como a educação tem sido discursivizada em tempos de pandemia. Nosso objetivo é refletir, de maneira particularizada, sobre como o espaço digital da internet (como a mídia digital e as redes sociais) tem textualizado a educação e sua relação com a produtividade, com a finalidade de compreendermos o modo de funcionamento desses discursos e a naturalização de uma memória que retorna e se ressignifica.Universidade Estadual de Campinas2021-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresTextoAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/866214410.20396/lil.v24i47.8662144Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 24 No. 47 (2021): jan./jun.; 4-26Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 24 Núm. 47 (2021): jan./jun.; 4-26Línguas e Instrumentos Línguísticos; Vol. 24 No 47 (2021): jan./jun.; 4-26Línguas e Instrumentos Linguísticos; v. 24 n. 47 (2021): jan./jun.; 4-262674-7375reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8662144/27343Brazil; Century XXIBrasi; Siglo XXIBrasil; Século XXICopyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Línguísticoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGalli, Fernanda Correa SilveiraBiziak, Jacob dos Santos2021-10-26T19:18:31Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8662144Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lilPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/oaipublabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br2674-73751519-4906opendoar:2021-10-26T19:18:31Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)false
dc.title.none.fl_str_mv Education and productivity in times pandemic: discourses and senses in digital in digital media
Educação e produtividade em tempos de pandemia: discursos e sentidos em mídias digitais
Educação e produtividade em tempos de pandemia: discursos e sentidos em mídias digitais
title Education and productivity in times pandemic: discourses and senses in digital in digital media
spellingShingle Education and productivity in times pandemic: discourses and senses in digital in digital media
Galli, Fernanda Correa Silveira
Discursos
Educação
Produtividade
Pandemia
Mídia digital
Discursos
Educação
Produtividade
Pandemia
Mídia digital
Discourse
Education
Productivity
Pandemic
Digital media
title_short Education and productivity in times pandemic: discourses and senses in digital in digital media
title_full Education and productivity in times pandemic: discourses and senses in digital in digital media
title_fullStr Education and productivity in times pandemic: discourses and senses in digital in digital media
title_full_unstemmed Education and productivity in times pandemic: discourses and senses in digital in digital media
title_sort Education and productivity in times pandemic: discourses and senses in digital in digital media
author Galli, Fernanda Correa Silveira
author_facet Galli, Fernanda Correa Silveira
Biziak, Jacob dos Santos
author_role author
author2 Biziak, Jacob dos Santos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Galli, Fernanda Correa Silveira
Biziak, Jacob dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Discursos
Educação
Produtividade
Pandemia
Mídia digital
Discursos
Educação
Produtividade
Pandemia
Mídia digital
Discourse
Education
Productivity
Pandemic
Digital media
topic Discursos
Educação
Produtividade
Pandemia
Mídia digital
Discursos
Educação
Produtividade
Pandemia
Mídia digital
Discourse
Education
Productivity
Pandemic
Digital media
description In times of social isolation caused by the coronavirus crisis (COVID-19), approaches to “remote teaching” have been the subject of heated discussions, both on the part of school institutions and on the part of parents/guardians. Anchored in the theoretical-methodological framework of Discourse Analysis of a pecheuxtiana perspective, we propose in this article a reflection on how education has been discursivized in times of pandemic. Our goal is to reflect, in a particular way, on how the digital space of the internet (specifically, digital media and social networks) has textualized education and its relationship with productivity, in order to understand the way these discourses work and the naturalization of a memory that returns and resignifies itself.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Avaliado pelos pares
Texto
Avaliado pelos pares
Avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8662144
10.20396/lil.v24i47.8662144
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8662144
identifier_str_mv 10.20396/lil.v24i47.8662144
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8662144/27343
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Línguísticos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Línguísticos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Century XXI
Brasi; Siglo XXI
Brasil; Século XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 24 No. 47 (2021): jan./jun.; 4-26
Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 24 Núm. 47 (2021): jan./jun.; 4-26
Línguas e Instrumentos Línguísticos; Vol. 24 No 47 (2021): jan./jun.; 4-26
Línguas e Instrumentos Linguísticos; v. 24 n. 47 (2021): jan./jun.; 4-26
2674-7375
reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
collection Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
repository.name.fl_str_mv Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
repository.mail.fl_str_mv publabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br
_version_ 1799942992303226880