Education and productivity in times pandemic: discourses and senses in digital in digital media
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8662144 |
Resumo: | In times of social isolation caused by the coronavirus crisis (COVID-19), approaches to “remote teaching” have been the subject of heated discussions, both on the part of school institutions and on the part of parents/guardians. Anchored in the theoretical-methodological framework of Discourse Analysis of a pecheuxtiana perspective, we propose in this article a reflection on how education has been discursivized in times of pandemic. Our goal is to reflect, in a particular way, on how the digital space of the internet (specifically, digital media and social networks) has textualized education and its relationship with productivity, in order to understand the way these discourses work and the naturalization of a memory that returns and resignifies itself. |
id |
UNICAMP-32_c3cf7c5cf6a09d0fe4cd1ccc15c810ba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8662144 |
network_acronym_str |
UNICAMP-32 |
network_name_str |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Education and productivity in times pandemic: discourses and senses in digital in digital mediaEducação e produtividade em tempos de pandemia: discursos e sentidos em mídias digitaisEducação e produtividade em tempos de pandemia: discursos e sentidos em mídias digitaisDiscursosEducaçãoProdutividadePandemiaMídia digitalDiscursosEducaçãoProdutividadePandemiaMídia digitalDiscourseEducationProductivity PandemicDigital mediaIn times of social isolation caused by the coronavirus crisis (COVID-19), approaches to “remote teaching” have been the subject of heated discussions, both on the part of school institutions and on the part of parents/guardians. Anchored in the theoretical-methodological framework of Discourse Analysis of a pecheuxtiana perspective, we propose in this article a reflection on how education has been discursivized in times of pandemic. Our goal is to reflect, in a particular way, on how the digital space of the internet (specifically, digital media and social networks) has textualized education and its relationship with productivity, in order to understand the way these discourses work and the naturalization of a memory that returns and resignifies itself.Em tempos de isolamento social ocasionado pela crise do coronavírus (COVID-19), as abordagens sobre o “ensino remoto” têm sido mote de acaloradas discussões, tanto por parte das instituições escolares quanto por parte de pais/mães/responsáveis. Ancorados no referencial teórico-metodológico da Análise do Discurso de vertente pecheuxtiana, propomos uma reflexão sobre como a mídia digital tem discursivizado a educação e sua relação com a produtividade, com a finalidade de compreendermos o modo de funcionamento desses discursos e a naturalização de uma memória que retorna e se ressignifica.Em tempos de isolamento social ocasionado pela crise do coronavírus (COVID-19), as abordagens sobre o “ensino remoto” têm sido mote de acaloradas discussões, tanto por parte das instituições escolares quanto por parte de pais/mães/responsáveis. Ancorados no referencial teórico-metodológico da Análise do Discurso de vertente pecheuxtiana, propomos neste artigo uma reflexão sobre como a educação tem sido discursivizada em tempos de pandemia. Nosso objetivo é refletir, de maneira particularizada, sobre como o espaço digital da internet (como a mídia digital e as redes sociais) tem textualizado a educação e sua relação com a produtividade, com a finalidade de compreendermos o modo de funcionamento desses discursos e a naturalização de uma memória que retorna e se ressignifica.Universidade Estadual de Campinas2021-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresTextoAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/866214410.20396/lil.v24i47.8662144Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 24 No. 47 (2021): jan./jun.; 4-26Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 24 Núm. 47 (2021): jan./jun.; 4-26Línguas e Instrumentos Línguísticos; Vol. 24 No 47 (2021): jan./jun.; 4-26Línguas e Instrumentos Linguísticos; v. 24 n. 47 (2021): jan./jun.; 4-262674-7375reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8662144/27343Brazil; Century XXIBrasi; Siglo XXIBrasil; Século XXICopyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Línguísticoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGalli, Fernanda Correa SilveiraBiziak, Jacob dos Santos2021-10-26T19:18:31Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8662144Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lilPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/oaipublabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br2674-73751519-4906opendoar:2021-10-26T19:18:31Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education and productivity in times pandemic: discourses and senses in digital in digital media Educação e produtividade em tempos de pandemia: discursos e sentidos em mídias digitais Educação e produtividade em tempos de pandemia: discursos e sentidos em mídias digitais |
title |
Education and productivity in times pandemic: discourses and senses in digital in digital media |
spellingShingle |
Education and productivity in times pandemic: discourses and senses in digital in digital media Galli, Fernanda Correa Silveira Discursos Educação Produtividade Pandemia Mídia digital Discursos Educação Produtividade Pandemia Mídia digital Discourse Education Productivity Pandemic Digital media |
title_short |
Education and productivity in times pandemic: discourses and senses in digital in digital media |
title_full |
Education and productivity in times pandemic: discourses and senses in digital in digital media |
title_fullStr |
Education and productivity in times pandemic: discourses and senses in digital in digital media |
title_full_unstemmed |
Education and productivity in times pandemic: discourses and senses in digital in digital media |
title_sort |
Education and productivity in times pandemic: discourses and senses in digital in digital media |
author |
Galli, Fernanda Correa Silveira |
author_facet |
Galli, Fernanda Correa Silveira Biziak, Jacob dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Biziak, Jacob dos Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Galli, Fernanda Correa Silveira Biziak, Jacob dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Discursos Educação Produtividade Pandemia Mídia digital Discursos Educação Produtividade Pandemia Mídia digital Discourse Education Productivity Pandemic Digital media |
topic |
Discursos Educação Produtividade Pandemia Mídia digital Discursos Educação Produtividade Pandemia Mídia digital Discourse Education Productivity Pandemic Digital media |
description |
In times of social isolation caused by the coronavirus crisis (COVID-19), approaches to “remote teaching” have been the subject of heated discussions, both on the part of school institutions and on the part of parents/guardians. Anchored in the theoretical-methodological framework of Discourse Analysis of a pecheuxtiana perspective, we propose in this article a reflection on how education has been discursivized in times of pandemic. Our goal is to reflect, in a particular way, on how the digital space of the internet (specifically, digital media and social networks) has textualized education and its relationship with productivity, in order to understand the way these discourses work and the naturalization of a memory that returns and resignifies itself. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Avaliado pelos pares Texto Avaliado pelos pares Avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8662144 10.20396/lil.v24i47.8662144 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8662144 |
identifier_str_mv |
10.20396/lil.v24i47.8662144 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8662144/27343 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Línguísticos https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Línguísticos https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Century XXI Brasi; Siglo XXI Brasil; Século XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 24 No. 47 (2021): jan./jun.; 4-26 Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 24 Núm. 47 (2021): jan./jun.; 4-26 Línguas e Instrumentos Línguísticos; Vol. 24 No 47 (2021): jan./jun.; 4-26 Línguas e Instrumentos Linguísticos; v. 24 n. 47 (2021): jan./jun.; 4-26 2674-7375 reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
collection |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) |
repository.mail.fl_str_mv |
publabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br |
_version_ |
1799942992303226880 |