The teaching of rhetoric in three pedagogical projects of the second half of the 18th century in Rio de la Plata
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658322 |
Resumo: | This paper aims to identify, contextualize, and analyze the teaching of the Rhetoric Course in the curricular projects in force in the captaincy later Rio de la Plata viceroyalty during the second half of the 18th Century. This research gathers material referring to the then “glottopolitical” and educational context, including the Rhetoric Course’s pedagogical and academic guidelines and the authorities’ guiding the discipline. The different projects are compared in order to highlight the continuity or rupture policies regarding the actions undertaken by the Crown, which the resolutions established the criteria for the formation of jurists, preachers and future speakers who would influence the independence of the viceroyalty. |
id |
UNICAMP-32_c8fc1808415d336bc122730843b2e5dc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658322 |
network_acronym_str |
UNICAMP-32 |
network_name_str |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The teaching of rhetoric in three pedagogical projects of the second half of the 18th century in Rio de la PlataLa ensenãnza de la retórica em tres proyectos pedagógicos de la segunda mitad del siglo XVIII em Río de la PlataO ensino da retórica em três projetos pedagógicos da segunda metade do século XVIII no Rio da PrataHistória das ideias sobre a linguagemPolítica linguísticaInstrumentos linguísticosRetóricasRio de la Plata.History of ideas on languageLanguage policyLinguistic instrumentsRhetoricRio de la Plata.Historia de las ideas sobre el lenguajePolítica lingüísticaInstrumentos lingüísticosRetóricasRío de la Plata.This paper aims to identify, contextualize, and analyze the teaching of the Rhetoric Course in the curricular projects in force in the captaincy later Rio de la Plata viceroyalty during the second half of the 18th Century. This research gathers material referring to the then “glottopolitical” and educational context, including the Rhetoric Course’s pedagogical and academic guidelines and the authorities’ guiding the discipline. The different projects are compared in order to highlight the continuity or rupture policies regarding the actions undertaken by the Crown, which the resolutions established the criteria for the formation of jurists, preachers and future speakers who would influence the independence of the viceroyalty.El presente artículo se propone identificar, contextualizar y analizar la enseñanza de la asignatura retórica en los proyectos curriculares vigentes en la primero capitanía y luego Virreinato de Río de la Plata durante la segunda mitad del siglo XVIII. La investigación recoge material sobre el contexto glotopolítico y educativo de la época y sobre las directrices pedagógicas y académicas a ella dirigidas. La exposición se centra en el análisis comparado del lugar asignado a su enseñanza en los planes de estudio y las autoridades adoptadas como referencia para mostrar la incidencia de la política de continuidad o los cambios operados por acción de la Corona, cuyas cédulas reales establecían los criterios para formar juristas, predicadores y futuros oradores que influirían en la independencia del virreinato.Este artigo tem como objetivo identificar, contextualizar e analisar o ensino do Curso de Retórica nos projetos curriculares em vigor na capitania, depois do vice-reinado do Rio da Prata durante a segunda metade do século XVIII. Esta pesquisa reúne material referente ao contexto então "glotopolítico" e educacional, incluindo as diretrizes pedagógicas e acadêmicas do Curso de Retórica e as autoridades que orientam a disciplina. Os diferentes projetos são comparados com o objetivo de destacar as políticas de continuidade ou ruptura em relação às ações empreendidas pela Coroa, nas quais as resoluções estabeleceram os critérios para a formação de juristas, pregadores e futuros oradores que influenciassem a independência do vice-reinado.Universidade Estadual de Campinas2019-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresTextoAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/865832210.20396/lil.v0i43.8658322Línguas e Instrumentos Linguísticos; No. 43 (2019): jan./jun.; 33-57Línguas e Instrumentos Linguísticos; Núm. 43 (2019): jan./jun.; 33-57Línguas e Instrumentos Línguísticos; No 43 (2019): jan./jun.; 33-57Línguas e Instrumentos Linguísticos; n. 43 (2019): jan./jun.; 33-572674-7375reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658322/22051Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Línguas e Instrumentos Linguísticosinfo:eu-repo/semantics/openAccessRoca, María del Pilar2020-04-28T19:00:05Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658322Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lilPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/oaipublabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br2674-73751519-4906opendoar:2020-04-28T19:00:05Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The teaching of rhetoric in three pedagogical projects of the second half of the 18th century in Rio de la Plata La ensenãnza de la retórica em tres proyectos pedagógicos de la segunda mitad del siglo XVIII em Río de la Plata O ensino da retórica em três projetos pedagógicos da segunda metade do século XVIII no Rio da Prata |
title |
The teaching of rhetoric in three pedagogical projects of the second half of the 18th century in Rio de la Plata |
spellingShingle |
The teaching of rhetoric in three pedagogical projects of the second half of the 18th century in Rio de la Plata Roca, María del Pilar História das ideias sobre a linguagem Política linguística Instrumentos linguísticos Retóricas Rio de la Plata. History of ideas on language Language policy Linguistic instruments Rhetoric Rio de la Plata. Historia de las ideas sobre el lenguaje Política lingüística Instrumentos lingüísticos Retóricas Río de la Plata. |
title_short |
The teaching of rhetoric in three pedagogical projects of the second half of the 18th century in Rio de la Plata |
title_full |
The teaching of rhetoric in three pedagogical projects of the second half of the 18th century in Rio de la Plata |
title_fullStr |
The teaching of rhetoric in three pedagogical projects of the second half of the 18th century in Rio de la Plata |
title_full_unstemmed |
The teaching of rhetoric in three pedagogical projects of the second half of the 18th century in Rio de la Plata |
title_sort |
The teaching of rhetoric in three pedagogical projects of the second half of the 18th century in Rio de la Plata |
author |
Roca, María del Pilar |
author_facet |
Roca, María del Pilar |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Roca, María del Pilar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História das ideias sobre a linguagem Política linguística Instrumentos linguísticos Retóricas Rio de la Plata. History of ideas on language Language policy Linguistic instruments Rhetoric Rio de la Plata. Historia de las ideas sobre el lenguaje Política lingüística Instrumentos lingüísticos Retóricas Río de la Plata. |
topic |
História das ideias sobre a linguagem Política linguística Instrumentos linguísticos Retóricas Rio de la Plata. History of ideas on language Language policy Linguistic instruments Rhetoric Rio de la Plata. Historia de las ideas sobre el lenguaje Política lingüística Instrumentos lingüísticos Retóricas Río de la Plata. |
description |
This paper aims to identify, contextualize, and analyze the teaching of the Rhetoric Course in the curricular projects in force in the captaincy later Rio de la Plata viceroyalty during the second half of the 18th Century. This research gathers material referring to the then “glottopolitical” and educational context, including the Rhetoric Course’s pedagogical and academic guidelines and the authorities’ guiding the discipline. The different projects are compared in order to highlight the continuity or rupture policies regarding the actions undertaken by the Crown, which the resolutions established the criteria for the formation of jurists, preachers and future speakers who would influence the independence of the viceroyalty. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Avaliado pelos pares Texto Avaliado pelos pares Avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658322 10.20396/lil.v0i43.8658322 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658322 |
identifier_str_mv |
10.20396/lil.v0i43.8658322 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658322/22051 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Línguas e Instrumentos Linguísticos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Línguas e Instrumentos Linguísticos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Línguas e Instrumentos Linguísticos; No. 43 (2019): jan./jun.; 33-57 Línguas e Instrumentos Linguísticos; Núm. 43 (2019): jan./jun.; 33-57 Línguas e Instrumentos Línguísticos; No 43 (2019): jan./jun.; 33-57 Línguas e Instrumentos Linguísticos; n. 43 (2019): jan./jun.; 33-57 2674-7375 reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
collection |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) |
repository.mail.fl_str_mv |
publabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br |
_version_ |
1799942991751675904 |