The teaching of rhetoric in three pedagogical projects of the second half of the 18th century in Rio de la Plata

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Roca, María del Pilar
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658322
Resumo: This paper aims to identify, contextualize, and analyze the teaching of the Rhetoric Course in the curricular projects in force in the captaincy later Rio de la Plata viceroyalty during the second half of the 18th Century. This research gathers material referring to the then “glottopolitical” and educational context, including the Rhetoric Course’s pedagogical and academic guidelines and the authorities’ guiding the discipline. The different projects are compared in order to highlight the continuity or rupture policies regarding the actions undertaken by the Crown, which the resolutions established the criteria for the formation of jurists, preachers and future speakers who would influence the independence of the viceroyalty.
id UNICAMP-32_c8fc1808415d336bc122730843b2e5dc
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658322
network_acronym_str UNICAMP-32
network_name_str Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
repository_id_str
spelling The teaching of rhetoric in three pedagogical projects of the second half of the 18th century in Rio de la PlataLa ensenãnza de la retórica em tres proyectos pedagógicos de la segunda mitad del siglo XVIII em Río de la PlataO ensino da retórica em três projetos pedagógicos da segunda metade do século XVIII no Rio da PrataHistória das ideias sobre a linguagemPolítica linguísticaInstrumentos linguísticosRetóricasRio de la Plata.History of ideas on languageLanguage policyLinguistic instrumentsRhetoricRio de la Plata.Historia de las ideas sobre el lenguajePolítica lingüísticaInstrumentos lingüísticosRetóricasRío de la Plata.This paper aims to identify, contextualize, and analyze the teaching of the Rhetoric Course in the curricular projects in force in the captaincy later Rio de la Plata viceroyalty during the second half of the 18th Century. This research gathers material referring to the then “glottopolitical” and educational context, including the Rhetoric Course’s pedagogical and academic guidelines and the authorities’ guiding the discipline. The different projects are compared in order to highlight the continuity or rupture policies regarding the actions undertaken by the Crown, which the resolutions established the criteria for the formation of jurists, preachers and future speakers who would influence the independence of the viceroyalty.El presente artículo se propone identificar, contextualizar y analizar la enseñanza de la asignatura retórica en los proyectos curriculares vigentes en la primero capitanía y luego Virreinato de Río de la Plata durante la segunda mitad del siglo XVIII. La investigación recoge material sobre el contexto glotopolítico y educativo de la época y sobre las directrices pedagógicas y académicas a ella dirigidas. La exposición se centra en el análisis comparado del lugar asignado a su enseñanza en los planes de estudio y las autoridades adoptadas como referencia para mostrar la incidencia de la política de continuidad o los cambios operados por acción de la Corona, cuyas cédulas reales establecían los criterios para formar juristas, predicadores y futuros oradores que influirían en la independencia del virreinato.Este artigo tem como objetivo identificar, contextualizar e analisar o ensino do Curso de Retórica nos projetos curriculares em vigor na capitania, depois do vice-reinado do Rio da Prata durante a segunda metade do século XVIII. Esta pesquisa reúne material referente ao contexto então "glotopolítico" e educacional, incluindo as diretrizes pedagógicas e acadêmicas do Curso de Retórica e as autoridades que orientam a disciplina. Os diferentes projetos são comparados com o objetivo de destacar as políticas de continuidade ou ruptura em relação às ações empreendidas pela Coroa, nas quais as resoluções estabeleceram os critérios para a formação de juristas, pregadores e futuros oradores que influenciassem a independência do vice-reinado.Universidade Estadual de Campinas2019-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresTextoAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/865832210.20396/lil.v0i43.8658322Línguas e Instrumentos Linguísticos; No. 43 (2019): jan./jun.; 33-57Línguas e Instrumentos Linguísticos; Núm. 43 (2019): jan./jun.; 33-57Línguas e Instrumentos Línguísticos; No 43 (2019): jan./jun.; 33-57Línguas e Instrumentos Linguísticos; n. 43 (2019): jan./jun.; 33-572674-7375reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658322/22051Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Línguas e Instrumentos Linguísticosinfo:eu-repo/semantics/openAccessRoca, María del Pilar2020-04-28T19:00:05Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658322Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lilPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/oaipublabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br2674-73751519-4906opendoar:2020-04-28T19:00:05Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)false
dc.title.none.fl_str_mv The teaching of rhetoric in three pedagogical projects of the second half of the 18th century in Rio de la Plata
La ensenãnza de la retórica em tres proyectos pedagógicos de la segunda mitad del siglo XVIII em Río de la Plata
O ensino da retórica em três projetos pedagógicos da segunda metade do século XVIII no Rio da Prata
title The teaching of rhetoric in three pedagogical projects of the second half of the 18th century in Rio de la Plata
spellingShingle The teaching of rhetoric in three pedagogical projects of the second half of the 18th century in Rio de la Plata
Roca, María del Pilar
História das ideias sobre a linguagem
Política linguística
Instrumentos linguísticos
Retóricas
Rio de la Plata.
History of ideas on language
Language policy
Linguistic instruments
Rhetoric
Rio de la Plata.
Historia de las ideas sobre el lenguaje
Política lingüística
Instrumentos lingüísticos
Retóricas
Río de la Plata.
title_short The teaching of rhetoric in three pedagogical projects of the second half of the 18th century in Rio de la Plata
title_full The teaching of rhetoric in three pedagogical projects of the second half of the 18th century in Rio de la Plata
title_fullStr The teaching of rhetoric in three pedagogical projects of the second half of the 18th century in Rio de la Plata
title_full_unstemmed The teaching of rhetoric in three pedagogical projects of the second half of the 18th century in Rio de la Plata
title_sort The teaching of rhetoric in three pedagogical projects of the second half of the 18th century in Rio de la Plata
author Roca, María del Pilar
author_facet Roca, María del Pilar
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Roca, María del Pilar
dc.subject.por.fl_str_mv História das ideias sobre a linguagem
Política linguística
Instrumentos linguísticos
Retóricas
Rio de la Plata.
History of ideas on language
Language policy
Linguistic instruments
Rhetoric
Rio de la Plata.
Historia de las ideas sobre el lenguaje
Política lingüística
Instrumentos lingüísticos
Retóricas
Río de la Plata.
topic História das ideias sobre a linguagem
Política linguística
Instrumentos linguísticos
Retóricas
Rio de la Plata.
History of ideas on language
Language policy
Linguistic instruments
Rhetoric
Rio de la Plata.
Historia de las ideas sobre el lenguaje
Política lingüística
Instrumentos lingüísticos
Retóricas
Río de la Plata.
description This paper aims to identify, contextualize, and analyze the teaching of the Rhetoric Course in the curricular projects in force in the captaincy later Rio de la Plata viceroyalty during the second half of the 18th Century. This research gathers material referring to the then “glottopolitical” and educational context, including the Rhetoric Course’s pedagogical and academic guidelines and the authorities’ guiding the discipline. The different projects are compared in order to highlight the continuity or rupture policies regarding the actions undertaken by the Crown, which the resolutions established the criteria for the formation of jurists, preachers and future speakers who would influence the independence of the viceroyalty.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Avaliado pelos pares
Texto
Avaliado pelos pares
Avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658322
10.20396/lil.v0i43.8658322
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658322
identifier_str_mv 10.20396/lil.v0i43.8658322
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658322/22051
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Línguas e Instrumentos Linguísticos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Línguas e Instrumentos Linguísticos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Línguas e Instrumentos Linguísticos; No. 43 (2019): jan./jun.; 33-57
Línguas e Instrumentos Linguísticos; Núm. 43 (2019): jan./jun.; 33-57
Línguas e Instrumentos Línguísticos; No 43 (2019): jan./jun.; 33-57
Línguas e Instrumentos Linguísticos; n. 43 (2019): jan./jun.; 33-57
2674-7375
reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
collection Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
repository.name.fl_str_mv Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
repository.mail.fl_str_mv publabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br
_version_ 1799942991751675904