The institutionalization of the Libras Letras course in Brazil: language, subjects and meanings

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Maraisa
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8661564
Resumo: This article aims to analyze, based on the History of Linguistic Ideas, from a materialist perspective, articulated with the theoretical-analytical devices of the discourse analysis proposed by Michel Pêcheux and Eni Orlandi, the process of institutionalization of the Letras-Libras undergraduate course in Brazil, thinking about how knowledge production has been developed and historically determined by material conditions that involve the political, the ideological and the symbolical concepts, in this institutionalized space. In addition to that, this article seeks to understand the place that has been designated to deaf people, in Science realm, amid affirmative policies that instrumentalize the proper relations of a social access division to the university. Based on our analysis, we could understand that, besides taking Letras-Libras course as the space for knowledge production concerning sign language, we need to think of it in its discursiveness, understanding how its materialization produces and stabilizes meaning.
id UNICAMP-32_cd74c9789b2de768da9dc999858efeb4
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8661564
network_acronym_str UNICAMP-32
network_name_str Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
repository_id_str
spelling The institutionalization of the Libras Letras course in Brazil: language, subjects and meaningsLa institucionalización del curso Libras Letras en Brasil: lenguaje, materias y significadosA institucionalização do curso de licenciatura em Letras-Libras no Brasil: língua, sujeitos e sentidosCurso de licenciatura em Letras-LibrasProcesso de institucionalizaçãoProdução de sentidosDegree course in Letras-LibrasProcess of institutionalizationProduction of meaningsCurso de Grado en Letras-LibrasProceso de institucionalizaciónProducción de significadosThis article aims to analyze, based on the History of Linguistic Ideas, from a materialist perspective, articulated with the theoretical-analytical devices of the discourse analysis proposed by Michel Pêcheux and Eni Orlandi, the process of institutionalization of the Letras-Libras undergraduate course in Brazil, thinking about how knowledge production has been developed and historically determined by material conditions that involve the political, the ideological and the symbolical concepts, in this institutionalized space. In addition to that, this article seeks to understand the place that has been designated to deaf people, in Science realm, amid affirmative policies that instrumentalize the proper relations of a social access division to the university. Based on our analysis, we could understand that, besides taking Letras-Libras course as the space for knowledge production concerning sign language, we need to think of it in its discursiveness, understanding how its materialization produces and stabilizes meaning.Este artículo tiene como objetivo analizar, desde el dominio de Historia de las ideas lingüísticas, desde una perspectiva materialista, articulado con los dispositivos teórico-analíticos del análisis de discurso de línea propuesto por Michel Pêcheux y Eni Orlandi, el proceso de institucionalización del curso de Licenciatura en LetrasLibras en Brasil, pensando en cómo la producción de conocimiento históricamente determinado por las condiciones materiales que involucran lo político, lo ideológico y lo simbólico, en este espacio institucionalizado. Además, busca comprender qué lugar tiene sujetos sordos, en el espacio de la ciencia, en medio de políticas enunciados que instrumentalizan las relaciones propias de una división acceso a la universidad. Basado en nuestro análisis, entendemos que, además de pensar en el curso Letras-Libras como espacio de producción de conocimiento sobre la lengua de signos, tenemos que pensar en ello en su discurso, entendiendo la forma cómo su materialización produce y estabiliza significados.Este artigo tem por objetivo analisar, a partir do domínio da História das Ideias Linguísticas, sob uma perspectiva materialista, articulada com os dispositivos teórico-analíticos da análise de discurso da linha proposta por Michel Pêcheux e Eni Orlandi, o processo de institucionalização do curso de Licenciatura em LetrasLibras no Brasil, pensando como tem se dado a produção de conhecimento determinada historicamente por condições materiais que envolvem o político, o ideológico e o simbólico, nesse espaço institucionalizado. Além disso, busca-se compreender que lugar tem cabido aos sujeitos surdos, no espaço da Ciência, em meio a políticas afirmativas que instrumentalizam as relações próprias de uma divisão social do acesso à universidade. Com base em nossa análise, compreendemos que, para além de se pensar o curso de Letras-Libras como o espaço de produção de conhecimento sobre a língua de sinais, precisamos pensá-lo em sua discursividade, compreendendo o modo como sua materialização produz e estabiliza sentidos.Universidade Estadual de Campinas2020-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresTextoAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/866156410.20396/lil.v42i42.8661564Línguas e Instrumentos Linguísticos; No. 42 (2018): jul./dez.Línguas e Instrumentos Linguísticos; Núm. 42 (2018): jul./dez.Línguas e Instrumentos Línguísticos; No 42 (2018): jul./dez.Línguas e Instrumentos Linguísticos; n. 42 (2018): jul./dez.2674-7375reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8661564/23131Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Línguas e Instrumentos Línguísticoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Maraisa2020-11-06T16:53:42Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8661564Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lilPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/oaipublabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br2674-73751519-4906opendoar:2020-11-06T16:53:42Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)false
dc.title.none.fl_str_mv The institutionalization of the Libras Letras course in Brazil: language, subjects and meanings
La institucionalización del curso Libras Letras en Brasil: lenguaje, materias y significados
A institucionalização do curso de licenciatura em Letras-Libras no Brasil: língua, sujeitos e sentidos
title The institutionalization of the Libras Letras course in Brazil: language, subjects and meanings
spellingShingle The institutionalization of the Libras Letras course in Brazil: language, subjects and meanings
Lopes, Maraisa
Curso de licenciatura em Letras-Libras
Processo de institucionalização
Produção de sentidos
Degree course in Letras-Libras
Process of institutionalization
Production of meanings
Curso de Grado en Letras-Libras
Proceso de institucionalización
Producción de significados
title_short The institutionalization of the Libras Letras course in Brazil: language, subjects and meanings
title_full The institutionalization of the Libras Letras course in Brazil: language, subjects and meanings
title_fullStr The institutionalization of the Libras Letras course in Brazil: language, subjects and meanings
title_full_unstemmed The institutionalization of the Libras Letras course in Brazil: language, subjects and meanings
title_sort The institutionalization of the Libras Letras course in Brazil: language, subjects and meanings
author Lopes, Maraisa
author_facet Lopes, Maraisa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Maraisa
dc.subject.por.fl_str_mv Curso de licenciatura em Letras-Libras
Processo de institucionalização
Produção de sentidos
Degree course in Letras-Libras
Process of institutionalization
Production of meanings
Curso de Grado en Letras-Libras
Proceso de institucionalización
Producción de significados
topic Curso de licenciatura em Letras-Libras
Processo de institucionalização
Produção de sentidos
Degree course in Letras-Libras
Process of institutionalization
Production of meanings
Curso de Grado en Letras-Libras
Proceso de institucionalización
Producción de significados
description This article aims to analyze, based on the History of Linguistic Ideas, from a materialist perspective, articulated with the theoretical-analytical devices of the discourse analysis proposed by Michel Pêcheux and Eni Orlandi, the process of institutionalization of the Letras-Libras undergraduate course in Brazil, thinking about how knowledge production has been developed and historically determined by material conditions that involve the political, the ideological and the symbolical concepts, in this institutionalized space. In addition to that, this article seeks to understand the place that has been designated to deaf people, in Science realm, amid affirmative policies that instrumentalize the proper relations of a social access division to the university. Based on our analysis, we could understand that, besides taking Letras-Libras course as the space for knowledge production concerning sign language, we need to think of it in its discursiveness, understanding how its materialization produces and stabilizes meaning.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Avaliado pelos pares
Texto
Avaliado pelos pares
Avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8661564
10.20396/lil.v42i42.8661564
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8661564
identifier_str_mv 10.20396/lil.v42i42.8661564
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8661564/23131
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Línguas e Instrumentos Línguísticos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Línguas e Instrumentos Línguísticos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Línguas e Instrumentos Linguísticos; No. 42 (2018): jul./dez.
Línguas e Instrumentos Linguísticos; Núm. 42 (2018): jul./dez.
Línguas e Instrumentos Línguísticos; No 42 (2018): jul./dez.
Línguas e Instrumentos Linguísticos; n. 42 (2018): jul./dez.
2674-7375
reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
collection Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
repository.name.fl_str_mv Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
repository.mail.fl_str_mv publabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br
_version_ 1799942992243458048