The institutionalization of the Libras Letras course in Brazil: language, subjects and meanings
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8661564 |
Resumo: | This article aims to analyze, based on the History of Linguistic Ideas, from a materialist perspective, articulated with the theoretical-analytical devices of the discourse analysis proposed by Michel Pêcheux and Eni Orlandi, the process of institutionalization of the Letras-Libras undergraduate course in Brazil, thinking about how knowledge production has been developed and historically determined by material conditions that involve the political, the ideological and the symbolical concepts, in this institutionalized space. In addition to that, this article seeks to understand the place that has been designated to deaf people, in Science realm, amid affirmative policies that instrumentalize the proper relations of a social access division to the university. Based on our analysis, we could understand that, besides taking Letras-Libras course as the space for knowledge production concerning sign language, we need to think of it in its discursiveness, understanding how its materialization produces and stabilizes meaning. |
id |
UNICAMP-32_cd74c9789b2de768da9dc999858efeb4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8661564 |
network_acronym_str |
UNICAMP-32 |
network_name_str |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The institutionalization of the Libras Letras course in Brazil: language, subjects and meaningsLa institucionalización del curso Libras Letras en Brasil: lenguaje, materias y significadosA institucionalização do curso de licenciatura em Letras-Libras no Brasil: língua, sujeitos e sentidosCurso de licenciatura em Letras-LibrasProcesso de institucionalizaçãoProdução de sentidosDegree course in Letras-LibrasProcess of institutionalizationProduction of meaningsCurso de Grado en Letras-LibrasProceso de institucionalizaciónProducción de significadosThis article aims to analyze, based on the History of Linguistic Ideas, from a materialist perspective, articulated with the theoretical-analytical devices of the discourse analysis proposed by Michel Pêcheux and Eni Orlandi, the process of institutionalization of the Letras-Libras undergraduate course in Brazil, thinking about how knowledge production has been developed and historically determined by material conditions that involve the political, the ideological and the symbolical concepts, in this institutionalized space. In addition to that, this article seeks to understand the place that has been designated to deaf people, in Science realm, amid affirmative policies that instrumentalize the proper relations of a social access division to the university. Based on our analysis, we could understand that, besides taking Letras-Libras course as the space for knowledge production concerning sign language, we need to think of it in its discursiveness, understanding how its materialization produces and stabilizes meaning.Este artículo tiene como objetivo analizar, desde el dominio de Historia de las ideas lingüísticas, desde una perspectiva materialista, articulado con los dispositivos teórico-analíticos del análisis de discurso de línea propuesto por Michel Pêcheux y Eni Orlandi, el proceso de institucionalización del curso de Licenciatura en LetrasLibras en Brasil, pensando en cómo la producción de conocimiento históricamente determinado por las condiciones materiales que involucran lo político, lo ideológico y lo simbólico, en este espacio institucionalizado. Además, busca comprender qué lugar tiene sujetos sordos, en el espacio de la ciencia, en medio de políticas enunciados que instrumentalizan las relaciones propias de una división acceso a la universidad. Basado en nuestro análisis, entendemos que, además de pensar en el curso Letras-Libras como espacio de producción de conocimiento sobre la lengua de signos, tenemos que pensar en ello en su discurso, entendiendo la forma cómo su materialización produce y estabiliza significados.Este artigo tem por objetivo analisar, a partir do domínio da História das Ideias Linguísticas, sob uma perspectiva materialista, articulada com os dispositivos teórico-analíticos da análise de discurso da linha proposta por Michel Pêcheux e Eni Orlandi, o processo de institucionalização do curso de Licenciatura em LetrasLibras no Brasil, pensando como tem se dado a produção de conhecimento determinada historicamente por condições materiais que envolvem o político, o ideológico e o simbólico, nesse espaço institucionalizado. Além disso, busca-se compreender que lugar tem cabido aos sujeitos surdos, no espaço da Ciência, em meio a políticas afirmativas que instrumentalizam as relações próprias de uma divisão social do acesso à universidade. Com base em nossa análise, compreendemos que, para além de se pensar o curso de Letras-Libras como o espaço de produção de conhecimento sobre a língua de sinais, precisamos pensá-lo em sua discursividade, compreendendo o modo como sua materialização produz e estabiliza sentidos.Universidade Estadual de Campinas2020-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresTextoAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/866156410.20396/lil.v42i42.8661564Línguas e Instrumentos Linguísticos; No. 42 (2018): jul./dez.Línguas e Instrumentos Linguísticos; Núm. 42 (2018): jul./dez.Línguas e Instrumentos Línguísticos; No 42 (2018): jul./dez.Línguas e Instrumentos Linguísticos; n. 42 (2018): jul./dez.2674-7375reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8661564/23131Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Línguas e Instrumentos Línguísticoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Maraisa2020-11-06T16:53:42Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8661564Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lilPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/oaipublabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br2674-73751519-4906opendoar:2020-11-06T16:53:42Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The institutionalization of the Libras Letras course in Brazil: language, subjects and meanings La institucionalización del curso Libras Letras en Brasil: lenguaje, materias y significados A institucionalização do curso de licenciatura em Letras-Libras no Brasil: língua, sujeitos e sentidos |
title |
The institutionalization of the Libras Letras course in Brazil: language, subjects and meanings |
spellingShingle |
The institutionalization of the Libras Letras course in Brazil: language, subjects and meanings Lopes, Maraisa Curso de licenciatura em Letras-Libras Processo de institucionalização Produção de sentidos Degree course in Letras-Libras Process of institutionalization Production of meanings Curso de Grado en Letras-Libras Proceso de institucionalización Producción de significados |
title_short |
The institutionalization of the Libras Letras course in Brazil: language, subjects and meanings |
title_full |
The institutionalization of the Libras Letras course in Brazil: language, subjects and meanings |
title_fullStr |
The institutionalization of the Libras Letras course in Brazil: language, subjects and meanings |
title_full_unstemmed |
The institutionalization of the Libras Letras course in Brazil: language, subjects and meanings |
title_sort |
The institutionalization of the Libras Letras course in Brazil: language, subjects and meanings |
author |
Lopes, Maraisa |
author_facet |
Lopes, Maraisa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Maraisa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Curso de licenciatura em Letras-Libras Processo de institucionalização Produção de sentidos Degree course in Letras-Libras Process of institutionalization Production of meanings Curso de Grado en Letras-Libras Proceso de institucionalización Producción de significados |
topic |
Curso de licenciatura em Letras-Libras Processo de institucionalização Produção de sentidos Degree course in Letras-Libras Process of institutionalization Production of meanings Curso de Grado en Letras-Libras Proceso de institucionalización Producción de significados |
description |
This article aims to analyze, based on the History of Linguistic Ideas, from a materialist perspective, articulated with the theoretical-analytical devices of the discourse analysis proposed by Michel Pêcheux and Eni Orlandi, the process of institutionalization of the Letras-Libras undergraduate course in Brazil, thinking about how knowledge production has been developed and historically determined by material conditions that involve the political, the ideological and the symbolical concepts, in this institutionalized space. In addition to that, this article seeks to understand the place that has been designated to deaf people, in Science realm, amid affirmative policies that instrumentalize the proper relations of a social access division to the university. Based on our analysis, we could understand that, besides taking Letras-Libras course as the space for knowledge production concerning sign language, we need to think of it in its discursiveness, understanding how its materialization produces and stabilizes meaning. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Avaliado pelos pares Texto Avaliado pelos pares Avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8661564 10.20396/lil.v42i42.8661564 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8661564 |
identifier_str_mv |
10.20396/lil.v42i42.8661564 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8661564/23131 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Línguas e Instrumentos Línguísticos https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Línguas e Instrumentos Línguísticos https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Línguas e Instrumentos Linguísticos; No. 42 (2018): jul./dez. Línguas e Instrumentos Linguísticos; Núm. 42 (2018): jul./dez. Línguas e Instrumentos Línguísticos; No 42 (2018): jul./dez. Línguas e Instrumentos Linguísticos; n. 42 (2018): jul./dez. 2674-7375 reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
collection |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) |
repository.mail.fl_str_mv |
publabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br |
_version_ |
1799942992243458048 |