Curriculum and technologies in Australian education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mandaio, Claudia
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Sensato, Marisa Garbellini
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14859
Resumo: Taking as a context the inclusion of new digital technologies in the school curriculum, this paper aims to present/show the public policies of curriculum and technologies in Australia, identifying the presence of elements related to spaces and maker times created through ICT, as well as checking if the adoption of the maker culture in educational processes is being reframed, considering the pedagogical intentionality, the relationship with the curriculum, the understanding of the knowledge of different areas of knowledge. It consists on a critical reflection about the models, spaces, concepts and strategies used in pedagogical practice with a focus on this maker culture. The results showed that the Australian curriculum presents a very detailed organization, with a specific part of technologies for Basic Education.
id UNICAMP-33_830aac3ffe064e155c985ee6846ba5dc
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14859
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling Curriculum and technologies in Australian educationCurrículo e tecnologias na educação australianaCurrículoTecnologias de informação e comunicaçãoPolíticas públicasCultura makerPensamento computacionalCurriculumInformation and communication technologiesPublic policyMaker cultureComputational thinkingTaking as a context the inclusion of new digital technologies in the school curriculum, this paper aims to present/show the public policies of curriculum and technologies in Australia, identifying the presence of elements related to spaces and maker times created through ICT, as well as checking if the adoption of the maker culture in educational processes is being reframed, considering the pedagogical intentionality, the relationship with the curriculum, the understanding of the knowledge of different areas of knowledge. It consists on a critical reflection about the models, spaces, concepts and strategies used in pedagogical practice with a focus on this maker culture. The results showed that the Australian curriculum presents a very detailed organization, with a specific part of technologies for Basic Education.Tendo como contexto a inclusão das novas tecnologias digitais no currículo escolar, este artigo tem por objetivo apresentar as políticas públicas de currículo e tecnologias da Austrália, identificando a presença de elementos relacionados a espaços e tempos maker criados por meio das TIC, bem como verificando se a adoção da cultura maker em processos educativos está sendo ressignificada, considerando-se a intencionalidade pedagógica, a relação com o currículo, a compreensão sobre os conhecimentos de distintas áreas do saber. Consiste em uma reflexão crítica sobre modelos, espaços, concepções e estratégias empregados na prática pedagógica com foco nessa cultura maker. Os resultados mostraram que o currículo australiano apresenta uma organização bem detalhada, com uma parte específica de tecnologias para a Educação Básica.  Universidade Estadual de Campinas2020-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1485910.20396/tsc.v7i2.14859Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 9 - 32Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 9 - 32Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 9 - 32Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 9 - 322318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14859/9891Austrália; 2019Austrália; 2019Copyright (c) 2020 Claudia Mandaio, Marisa Garbellini Sensatohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMandaio, ClaudiaSensato, Marisa Garbellini2021-03-22T17:03:18Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14859Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2021-03-22T17:03:18Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Curriculum and technologies in Australian education
Currículo e tecnologias na educação australiana
title Curriculum and technologies in Australian education
spellingShingle Curriculum and technologies in Australian education
Mandaio, Claudia
Currículo
Tecnologias de informação e comunicação
Políticas públicas
Cultura maker
Pensamento computacional
Curriculum
Information and communication technologies
Public policy
Maker culture
Computational thinking
title_short Curriculum and technologies in Australian education
title_full Curriculum and technologies in Australian education
title_fullStr Curriculum and technologies in Australian education
title_full_unstemmed Curriculum and technologies in Australian education
title_sort Curriculum and technologies in Australian education
author Mandaio, Claudia
author_facet Mandaio, Claudia
Sensato, Marisa Garbellini
author_role author
author2 Sensato, Marisa Garbellini
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mandaio, Claudia
Sensato, Marisa Garbellini
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Tecnologias de informação e comunicação
Políticas públicas
Cultura maker
Pensamento computacional
Curriculum
Information and communication technologies
Public policy
Maker culture
Computational thinking
topic Currículo
Tecnologias de informação e comunicação
Políticas públicas
Cultura maker
Pensamento computacional
Curriculum
Information and communication technologies
Public policy
Maker culture
Computational thinking
description Taking as a context the inclusion of new digital technologies in the school curriculum, this paper aims to present/show the public policies of curriculum and technologies in Australia, identifying the presence of elements related to spaces and maker times created through ICT, as well as checking if the adoption of the maker culture in educational processes is being reframed, considering the pedagogical intentionality, the relationship with the curriculum, the understanding of the knowledge of different areas of knowledge. It consists on a critical reflection about the models, spaces, concepts and strategies used in pedagogical practice with a focus on this maker culture. The results showed that the Australian curriculum presents a very detailed organization, with a specific part of technologies for Basic Education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
Artigo avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14859
10.20396/tsc.v7i2.14859
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14859
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v7i2.14859
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14859/9891
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Claudia Mandaio, Marisa Garbellini Sensato
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Claudia Mandaio, Marisa Garbellini Sensato
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Austrália; 2019
Austrália; 2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 9 - 32
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 9 - 32
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 9 - 32
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 9 - 32
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207167000248320