Curriculum and technologies in Australian education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14859 |
Resumo: | Taking as a context the inclusion of new digital technologies in the school curriculum, this paper aims to present/show the public policies of curriculum and technologies in Australia, identifying the presence of elements related to spaces and maker times created through ICT, as well as checking if the adoption of the maker culture in educational processes is being reframed, considering the pedagogical intentionality, the relationship with the curriculum, the understanding of the knowledge of different areas of knowledge. It consists on a critical reflection about the models, spaces, concepts and strategies used in pedagogical practice with a focus on this maker culture. The results showed that the Australian curriculum presents a very detailed organization, with a specific part of technologies for Basic Education. |
id |
UNICAMP-33_830aac3ffe064e155c985ee6846ba5dc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14859 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
Curriculum and technologies in Australian educationCurrículo e tecnologias na educação australianaCurrículoTecnologias de informação e comunicaçãoPolíticas públicasCultura makerPensamento computacionalCurriculumInformation and communication technologiesPublic policyMaker cultureComputational thinkingTaking as a context the inclusion of new digital technologies in the school curriculum, this paper aims to present/show the public policies of curriculum and technologies in Australia, identifying the presence of elements related to spaces and maker times created through ICT, as well as checking if the adoption of the maker culture in educational processes is being reframed, considering the pedagogical intentionality, the relationship with the curriculum, the understanding of the knowledge of different areas of knowledge. It consists on a critical reflection about the models, spaces, concepts and strategies used in pedagogical practice with a focus on this maker culture. The results showed that the Australian curriculum presents a very detailed organization, with a specific part of technologies for Basic Education.Tendo como contexto a inclusão das novas tecnologias digitais no currículo escolar, este artigo tem por objetivo apresentar as políticas públicas de currículo e tecnologias da Austrália, identificando a presença de elementos relacionados a espaços e tempos maker criados por meio das TIC, bem como verificando se a adoção da cultura maker em processos educativos está sendo ressignificada, considerando-se a intencionalidade pedagógica, a relação com o currículo, a compreensão sobre os conhecimentos de distintas áreas do saber. Consiste em uma reflexão crítica sobre modelos, espaços, concepções e estratégias empregados na prática pedagógica com foco nessa cultura maker. Os resultados mostraram que o currículo australiano apresenta uma organização bem detalhada, com uma parte específica de tecnologias para a Educação Básica. Universidade Estadual de Campinas2020-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1485910.20396/tsc.v7i2.14859Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 9 - 32Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 9 - 32Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 9 - 32Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 9 - 322318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14859/9891Austrália; 2019Austrália; 2019Copyright (c) 2020 Claudia Mandaio, Marisa Garbellini Sensatohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMandaio, ClaudiaSensato, Marisa Garbellini2021-03-22T17:03:18Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14859Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2021-03-22T17:03:18Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Curriculum and technologies in Australian education Currículo e tecnologias na educação australiana |
title |
Curriculum and technologies in Australian education |
spellingShingle |
Curriculum and technologies in Australian education Mandaio, Claudia Currículo Tecnologias de informação e comunicação Políticas públicas Cultura maker Pensamento computacional Curriculum Information and communication technologies Public policy Maker culture Computational thinking |
title_short |
Curriculum and technologies in Australian education |
title_full |
Curriculum and technologies in Australian education |
title_fullStr |
Curriculum and technologies in Australian education |
title_full_unstemmed |
Curriculum and technologies in Australian education |
title_sort |
Curriculum and technologies in Australian education |
author |
Mandaio, Claudia |
author_facet |
Mandaio, Claudia Sensato, Marisa Garbellini |
author_role |
author |
author2 |
Sensato, Marisa Garbellini |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mandaio, Claudia Sensato, Marisa Garbellini |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Tecnologias de informação e comunicação Políticas públicas Cultura maker Pensamento computacional Curriculum Information and communication technologies Public policy Maker culture Computational thinking |
topic |
Currículo Tecnologias de informação e comunicação Políticas públicas Cultura maker Pensamento computacional Curriculum Information and communication technologies Public policy Maker culture Computational thinking |
description |
Taking as a context the inclusion of new digital technologies in the school curriculum, this paper aims to present/show the public policies of curriculum and technologies in Australia, identifying the presence of elements related to spaces and maker times created through ICT, as well as checking if the adoption of the maker culture in educational processes is being reframed, considering the pedagogical intentionality, the relationship with the curriculum, the understanding of the knowledge of different areas of knowledge. It consists on a critical reflection about the models, spaces, concepts and strategies used in pedagogical practice with a focus on this maker culture. The results showed that the Australian curriculum presents a very detailed organization, with a specific part of technologies for Basic Education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares Artigo avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14859 10.20396/tsc.v7i2.14859 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14859 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v7i2.14859 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14859/9891 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Claudia Mandaio, Marisa Garbellini Sensato http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Claudia Mandaio, Marisa Garbellini Sensato http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Austrália; 2019 Austrália; 2019 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 9 - 32 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 9 - 32 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 9 - 32 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 9 - 32 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207167000248320 |