Programming with scratch: telling stories constructed by students of the hackers school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oro, Neuza Terezinha
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Pazinato, Ariane Mileidi, Martins, Lucia Maria Martins, Silva, Thaisa Leal da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14489
Resumo: This paper presents analysis of the programming involved in animation by students from the School of Hackers using Scratch 2.0 software. The School is an interagency project between the City Department of Passo Fundo, the University of Passo Fundo, the Faculdade Meridional and the Instituto Federal Sul Rio Grandense, which provides an opportunity space for learning computer programming, developing autonomy and creativity skills. This analysis seeks to show scientific knowledge applied in the construction of scenes, actors and programming code animations of Christmas stories. The animations in this article were prepared by students of the municipal school Notre Dame, in the 2014 activities year-end.
id UNICAMP-33_8fb0d05d63a7d7246faf846181d503af
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14489
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling Programming with scratch: telling stories constructed by students of the hackers schoolProgramação de computadores com o scratch: contando histórias construídas por alunos da escola de hackersProgrammingScratchhigh school.ProgramaçãoScratchEscolaThis paper presents analysis of the programming involved in animation by students from the School of Hackers using Scratch 2.0 software. The School is an interagency project between the City Department of Passo Fundo, the University of Passo Fundo, the Faculdade Meridional and the Instituto Federal Sul Rio Grandense, which provides an opportunity space for learning computer programming, developing autonomy and creativity skills. This analysis seeks to show scientific knowledge applied in the construction of scenes, actors and programming code animations of Christmas stories. The animations in this article were prepared by students of the municipal school Notre Dame, in the 2014 activities year-end.Este artigo apresenta uma análise da programação envolvida em animações criadas por estudantes da Escola de Hackers, usando o software Scratch 2.0. A Escola de Hackers é um projeto interinstitucional entre a Secretaria Municipal de Passo Fundo, a Universidade de Passo Fundo, a Faculdade Meridional e o Instituto Federal Sul Rio Grandense, que oportunizam espaço para a aprendizagem de programação de computadores, desenvolvendo habilidades de autonomia e criatividade. Nesta análise procuramos evidenciar conhecimentos científicos aplicados na construção dos cenários, atores e códigos de programação de animações de histórias natalinas. As animações neste artigo foram elaboradas por alunos da escola municipal Notre Dame, como encerramento do ano letivo de 2014.Universidade Estadual de Campinas2017-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRelato de experiênnciaRelato de experiênciaTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1448910.20396/tsc.v4i1.14489Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No. 1 (2017); 144-163Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 Núm. 1 (2017); 144-163Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No 1 (2017); 144-163Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 4 n. 1 (2017); 144-1632318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14489/9501Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessOro, Neuza TerezinhaPazinato, Ariane MileidiMartins, Lucia Maria MartinsSilva, Thaisa Leal da2022-02-03T09:08:36Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14489Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-02-03T09:08:36Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Programming with scratch: telling stories constructed by students of the hackers school
Programação de computadores com o scratch: contando histórias construídas por alunos da escola de hackers
title Programming with scratch: telling stories constructed by students of the hackers school
spellingShingle Programming with scratch: telling stories constructed by students of the hackers school
Oro, Neuza Terezinha
Programming
Scratch
high school.
Programação
Scratch
Escola
title_short Programming with scratch: telling stories constructed by students of the hackers school
title_full Programming with scratch: telling stories constructed by students of the hackers school
title_fullStr Programming with scratch: telling stories constructed by students of the hackers school
title_full_unstemmed Programming with scratch: telling stories constructed by students of the hackers school
title_sort Programming with scratch: telling stories constructed by students of the hackers school
author Oro, Neuza Terezinha
author_facet Oro, Neuza Terezinha
Pazinato, Ariane Mileidi
Martins, Lucia Maria Martins
Silva, Thaisa Leal da
author_role author
author2 Pazinato, Ariane Mileidi
Martins, Lucia Maria Martins
Silva, Thaisa Leal da
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oro, Neuza Terezinha
Pazinato, Ariane Mileidi
Martins, Lucia Maria Martins
Silva, Thaisa Leal da
dc.subject.por.fl_str_mv Programming
Scratch
high school.
Programação
Scratch
Escola
topic Programming
Scratch
high school.
Programação
Scratch
Escola
description This paper presents analysis of the programming involved in animation by students from the School of Hackers using Scratch 2.0 software. The School is an interagency project between the City Department of Passo Fundo, the University of Passo Fundo, the Faculdade Meridional and the Instituto Federal Sul Rio Grandense, which provides an opportunity space for learning computer programming, developing autonomy and creativity skills. This analysis seeks to show scientific knowledge applied in the construction of scenes, actors and programming code animations of Christmas stories. The animations in this article were prepared by students of the municipal school Notre Dame, in the 2014 activities year-end.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Relato de experiênncia
Relato de experiência
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14489
10.20396/tsc.v4i1.14489
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14489
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v4i1.14489
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14489/9501
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No. 1 (2017); 144-163
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 Núm. 1 (2017); 144-163
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No 1 (2017); 144-163
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 4 n. 1 (2017); 144-163
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207166905876480