A proposal to teach programming to children with scratch and computational thinking
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14484 |
Resumo: | This paper presents a proposal for a set of programming classes, which explores the logic programming content and Computational Thinking in a motivating and creative approach. This paper proposes programming activities for children from 10 to 13years old using as a programming tool Scratch Environment. These activities can be applied in a formal context of teaching in schools that have a specific time dedicated for teaching computational content or activities outside the formal context of the school, in different learning environments. |
id |
UNICAMP-33_b3003f4f0d17a6d11196e35c5688a26c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14484 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
A proposal to teach programming to children with scratch and computational thinkingProposta de ensino de programação para crianças com scratch e pensamento computacionalEnsino de programaçãoScratchOficinaPensamento computacionalTeaching programming ScratchWorkshopComputational thinkingThis paper presents a proposal for a set of programming classes, which explores the logic programming content and Computational Thinking in a motivating and creative approach. This paper proposes programming activities for children from 10 to 13years old using as a programming tool Scratch Environment. These activities can be applied in a formal context of teaching in schools that have a specific time dedicated for teaching computational content or activities outside the formal context of the school, in different learning environments.Este trabalho apresenta uma proposta para um conjunto de práticas pedagógicas, com o objetivo de explorar o conteúdo de Lógica de Programação e Pensamento Computacional, em uma abordagem motivadora e criativa. São propostas atividades de Programação para crianças de 10 a 13 anos de idade usando como ferramenta de programação o ambiente Scratch. Essas atividades podem ser aplicadas em um contexto formal de ensino, em escolas que tenham uma carga horária específica para ensino de Computação ou em atividades fora do contexto formal da escola, em ambientes diferenciados de aprendizado.Palavras-chave: Ensino de programação; Scratch; Pensamento Computacional; Oficina.Universidade Estadual de Campinas2017-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1448410.20396/tsc.v4i1.14484Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No. 1 (2017); 43-58Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 Núm. 1 (2017); 43-58Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No 1 (2017); 43-58Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 4 n. 1 (2017); 43-582318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14484/9496Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessZanetti, Humberto Augusto PiovesanaBorges, Marcos Augusto FranciscoLeal, Valéria Cristina GomesMatsuzaki, Igor Yukio2022-02-03T09:02:57Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14484Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-02-03T09:02:57Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A proposal to teach programming to children with scratch and computational thinking Proposta de ensino de programação para crianças com scratch e pensamento computacional |
title |
A proposal to teach programming to children with scratch and computational thinking |
spellingShingle |
A proposal to teach programming to children with scratch and computational thinking Zanetti, Humberto Augusto Piovesana Ensino de programação Scratch Oficina Pensamento computacional Teaching programming Scratch Workshop Computational thinking |
title_short |
A proposal to teach programming to children with scratch and computational thinking |
title_full |
A proposal to teach programming to children with scratch and computational thinking |
title_fullStr |
A proposal to teach programming to children with scratch and computational thinking |
title_full_unstemmed |
A proposal to teach programming to children with scratch and computational thinking |
title_sort |
A proposal to teach programming to children with scratch and computational thinking |
author |
Zanetti, Humberto Augusto Piovesana |
author_facet |
Zanetti, Humberto Augusto Piovesana Borges, Marcos Augusto Francisco Leal, Valéria Cristina Gomes Matsuzaki, Igor Yukio |
author_role |
author |
author2 |
Borges, Marcos Augusto Francisco Leal, Valéria Cristina Gomes Matsuzaki, Igor Yukio |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zanetti, Humberto Augusto Piovesana Borges, Marcos Augusto Francisco Leal, Valéria Cristina Gomes Matsuzaki, Igor Yukio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de programação Scratch Oficina Pensamento computacional Teaching programming Scratch Workshop Computational thinking |
topic |
Ensino de programação Scratch Oficina Pensamento computacional Teaching programming Scratch Workshop Computational thinking |
description |
This paper presents a proposal for a set of programming classes, which explores the logic programming content and Computational Thinking in a motivating and creative approach. This paper proposes programming activities for children from 10 to 13years old using as a programming tool Scratch Environment. These activities can be applied in a formal context of teaching in schools that have a specific time dedicated for teaching computational content or activities outside the formal context of the school, in different learning environments. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares Artigo avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14484 10.20396/tsc.v4i1.14484 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14484 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v4i1.14484 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14484/9496 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No. 1 (2017); 43-58 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 Núm. 1 (2017); 43-58 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No 1 (2017); 43-58 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 4 n. 1 (2017); 43-58 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207166896439296 |