A proposal to teach programming to children with scratch and computational thinking

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zanetti, Humberto Augusto Piovesana
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Borges, Marcos Augusto Francisco, Leal, Valéria Cristina Gomes, Matsuzaki, Igor Yukio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14484
Resumo: This paper presents a proposal for a set of programming classes, which explores the logic programming content and Computational Thinking in a motivating and creative approach. This paper proposes programming activities for children from 10 to 13years old using as a programming tool Scratch Environment. These activities can be applied in a formal context of teaching in schools that have a specific time dedicated for teaching computational content or activities outside the formal context of the school, in different learning environments.
id UNICAMP-33_b3003f4f0d17a6d11196e35c5688a26c
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14484
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling A proposal to teach programming to children with scratch and computational thinkingProposta de ensino de programação para crianças com scratch e pensamento computacionalEnsino de programaçãoScratchOficinaPensamento computacionalTeaching programming ScratchWorkshopComputational thinkingThis paper presents a proposal for a set of programming classes, which explores the logic programming content and Computational Thinking in a motivating and creative approach. This paper proposes programming activities for children from 10 to 13years old using as a programming tool Scratch Environment. These activities can be applied in a formal context of teaching in schools that have a specific time dedicated for teaching computational content or activities outside the formal context of the school, in different learning environments.Este trabalho apresenta uma proposta para um conjunto de práticas pedagógicas, com o objetivo de explorar o conteúdo de Lógica de Programação e Pensamento Computacional, em uma abordagem motivadora e criativa. São propostas atividades de Programação para crianças de 10 a 13 anos de idade usando como ferramenta de programação o ambiente Scratch. Essas atividades podem ser aplicadas em um contexto formal de ensino, em escolas que tenham uma carga horária específica para ensino de Computação ou em atividades fora do contexto formal da escola, em ambientes diferenciados de aprendizado.Palavras-chave: Ensino de programação; Scratch; Pensamento Computacional; Oficina.Universidade Estadual de Campinas2017-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1448410.20396/tsc.v4i1.14484Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No. 1 (2017); 43-58Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 Núm. 1 (2017); 43-58Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No 1 (2017); 43-58Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 4 n. 1 (2017); 43-582318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14484/9496Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessZanetti, Humberto Augusto PiovesanaBorges, Marcos Augusto FranciscoLeal, Valéria Cristina GomesMatsuzaki, Igor Yukio2022-02-03T09:02:57Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14484Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-02-03T09:02:57Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv A proposal to teach programming to children with scratch and computational thinking
Proposta de ensino de programação para crianças com scratch e pensamento computacional
title A proposal to teach programming to children with scratch and computational thinking
spellingShingle A proposal to teach programming to children with scratch and computational thinking
Zanetti, Humberto Augusto Piovesana
Ensino de programação
Scratch
Oficina
Pensamento computacional
Teaching programming
Scratch
Workshop
Computational thinking
title_short A proposal to teach programming to children with scratch and computational thinking
title_full A proposal to teach programming to children with scratch and computational thinking
title_fullStr A proposal to teach programming to children with scratch and computational thinking
title_full_unstemmed A proposal to teach programming to children with scratch and computational thinking
title_sort A proposal to teach programming to children with scratch and computational thinking
author Zanetti, Humberto Augusto Piovesana
author_facet Zanetti, Humberto Augusto Piovesana
Borges, Marcos Augusto Francisco
Leal, Valéria Cristina Gomes
Matsuzaki, Igor Yukio
author_role author
author2 Borges, Marcos Augusto Francisco
Leal, Valéria Cristina Gomes
Matsuzaki, Igor Yukio
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zanetti, Humberto Augusto Piovesana
Borges, Marcos Augusto Francisco
Leal, Valéria Cristina Gomes
Matsuzaki, Igor Yukio
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de programação
Scratch
Oficina
Pensamento computacional
Teaching programming
Scratch
Workshop
Computational thinking
topic Ensino de programação
Scratch
Oficina
Pensamento computacional
Teaching programming
Scratch
Workshop
Computational thinking
description This paper presents a proposal for a set of programming classes, which explores the logic programming content and Computational Thinking in a motivating and creative approach. This paper proposes programming activities for children from 10 to 13years old using as a programming tool Scratch Environment. These activities can be applied in a formal context of teaching in schools that have a specific time dedicated for teaching computational content or activities outside the formal context of the school, in different learning environments.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
Artigo avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14484
10.20396/tsc.v4i1.14484
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14484
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v4i1.14484
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14484/9496
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No. 1 (2017); 43-58
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 Núm. 1 (2017); 43-58
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No 1 (2017); 43-58
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 4 n. 1 (2017); 43-58
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207166896439296