Training and knowledge of university teachers for digital technologies integration in remote teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18329 |
Resumo: | This paper presents a reflection about the formative actions of university professors in the context of remote teaching, based on the need to integrate digital technologies into the higher education curriculum. To this end, we conducted an exploratory study in a public Brazilian university, through the application of a questionnaire answered by 334 professors. We analyzed how they considered their knowledge to work with digital technologies and how they sought new teaching learning in face of the remote teaching situation. The results show that teachers have attended the training courses offered by the university, and at the same time they have sought knowledge on their own, from different sources. As autonomous training, the exchanges among peers, as well as with students, stand out. |
id |
UNICAMP-33_9b23bb474f69bc13ad29ee309b14e262 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/18329 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
Training and knowledge of university teachers for digital technologies integration in remote teachingFormação e conhecimentos de docentes universitários para a integração de tecnologias digitais no ensino remotoEnsino remotoformação docentetecnologias digitaisTICdocência universitáriaRemote teachingteacher trainingdigital technologiesICTuniversity teachingThis paper presents a reflection about the formative actions of university professors in the context of remote teaching, based on the need to integrate digital technologies into the higher education curriculum. To this end, we conducted an exploratory study in a public Brazilian university, through the application of a questionnaire answered by 334 professors. We analyzed how they considered their knowledge to work with digital technologies and how they sought new teaching learning in face of the remote teaching situation. The results show that teachers have attended the training courses offered by the university, and at the same time they have sought knowledge on their own, from different sources. As autonomous training, the exchanges among peers, as well as with students, stand out.O artigo apresenta uma reflexão acerca das ações formativas de docentes universitários no contexto de ensino remoto, a partir da necessidade de integrar as tecnologias digitais ao currículo do ensino superior. Para isso, realizamos um estudo de cunho exploratório em uma universidade pública brasileira, por meio de um questionário que obteve respostas de 334 professores. Analisamos como eles consideram seus conhecimentos para a atuação com tecnologias digitais e de que forma buscaram novas aprendizagens docentes diante da situação de ensino remoto. Os resultados apontam que os professores realizaram as formações oferecidas pela universidade, ao mesmo tempo em que buscaram conhecimentos por conta própria, em fontes diversificadas. Como formação autônoma, destacam-se as trocas entre os pares, bem como com os estudantes.Universidade Estadual de Campinas2023-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1832910.20396/tsc.v10i2.18329Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 196-216Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 Núm. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 196-216Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 196-216Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 10 n. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 196-2162318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18329/13332Florianópolis/SC; 2020/2021Florianópolis/SC; 2020/2021Copyright (c) 2024 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWill, Daniela Erani MonteiroEspíndola, Marina Bazzo deCerny, Roseli ZenErdmann, Alacoque LorenziniSchmidt, Catiele RaquelSantos, José Luís Guedes dosLorenzini, Elisiane2024-04-30T15:23:35Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/18329Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2024-04-30T15:23:35Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Training and knowledge of university teachers for digital technologies integration in remote teaching Formação e conhecimentos de docentes universitários para a integração de tecnologias digitais no ensino remoto |
title |
Training and knowledge of university teachers for digital technologies integration in remote teaching |
spellingShingle |
Training and knowledge of university teachers for digital technologies integration in remote teaching Will, Daniela Erani Monteiro Ensino remoto formação docente tecnologias digitais TIC docência universitária Remote teaching teacher training digital technologies ICT university teaching |
title_short |
Training and knowledge of university teachers for digital technologies integration in remote teaching |
title_full |
Training and knowledge of university teachers for digital technologies integration in remote teaching |
title_fullStr |
Training and knowledge of university teachers for digital technologies integration in remote teaching |
title_full_unstemmed |
Training and knowledge of university teachers for digital technologies integration in remote teaching |
title_sort |
Training and knowledge of university teachers for digital technologies integration in remote teaching |
author |
Will, Daniela Erani Monteiro |
author_facet |
Will, Daniela Erani Monteiro Espíndola, Marina Bazzo de Cerny, Roseli Zen Erdmann, Alacoque Lorenzini Schmidt, Catiele Raquel Santos, José Luís Guedes dos Lorenzini, Elisiane |
author_role |
author |
author2 |
Espíndola, Marina Bazzo de Cerny, Roseli Zen Erdmann, Alacoque Lorenzini Schmidt, Catiele Raquel Santos, José Luís Guedes dos Lorenzini, Elisiane |
author2_role |
author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Will, Daniela Erani Monteiro Espíndola, Marina Bazzo de Cerny, Roseli Zen Erdmann, Alacoque Lorenzini Schmidt, Catiele Raquel Santos, José Luís Guedes dos Lorenzini, Elisiane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino remoto formação docente tecnologias digitais TIC docência universitária Remote teaching teacher training digital technologies ICT university teaching |
topic |
Ensino remoto formação docente tecnologias digitais TIC docência universitária Remote teaching teacher training digital technologies ICT university teaching |
description |
This paper presents a reflection about the formative actions of university professors in the context of remote teaching, based on the need to integrate digital technologies into the higher education curriculum. To this end, we conducted an exploratory study in a public Brazilian university, through the application of a questionnaire answered by 334 professors. We analyzed how they considered their knowledge to work with digital technologies and how they sought new teaching learning in face of the remote teaching situation. The results show that teachers have attended the training courses offered by the university, and at the same time they have sought knowledge on their own, from different sources. As autonomous training, the exchanges among peers, as well as with students, stand out. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares Artigo avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18329 10.20396/tsc.v10i2.18329 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18329 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v10i2.18329 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18329/13332 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Florianópolis/SC; 2020/2021 Florianópolis/SC; 2020/2021 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 196-216 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 Núm. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 196-216 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 196-216 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 10 n. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 196-216 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207167154388992 |