Training and knowledge of university teachers for digital technologies integration in remote teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Will, Daniela Erani Monteiro
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Espíndola, Marina Bazzo de, Cerny, Roseli Zen, Erdmann, Alacoque Lorenzini, Schmidt, Catiele Raquel, Santos, José Luís Guedes dos, Lorenzini, Elisiane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18329
Resumo: This paper presents a reflection about the formative actions of university professors in the context of remote teaching, based on the need to integrate digital technologies into the higher education curriculum. To this end, we conducted an exploratory study in a public Brazilian university, through the application of a questionnaire answered by 334 professors. We analyzed how they considered their knowledge to work with digital technologies and how they sought new teaching learning in face of the remote teaching situation. The results show that teachers have attended the training courses offered by the university, and at the same time they have sought knowledge on their own, from different sources. As autonomous training, the exchanges among peers, as well as with students, stand out.
id UNICAMP-33_9b23bb474f69bc13ad29ee309b14e262
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/18329
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling Training and knowledge of university teachers for digital technologies integration in remote teachingFormação e conhecimentos de docentes universitários para a integração de tecnologias digitais no ensino remotoEnsino remotoformação docentetecnologias digitaisTICdocência universitáriaRemote teachingteacher trainingdigital technologiesICTuniversity teachingThis paper presents a reflection about the formative actions of university professors in the context of remote teaching, based on the need to integrate digital technologies into the higher education curriculum. To this end, we conducted an exploratory study in a public Brazilian university, through the application of a questionnaire answered by 334 professors. We analyzed how they considered their knowledge to work with digital technologies and how they sought new teaching learning in face of the remote teaching situation. The results show that teachers have attended the training courses offered by the university, and at the same time they have sought knowledge on their own, from different sources. As autonomous training, the exchanges among peers, as well as with students, stand out.O artigo apresenta uma reflexão acerca das ações formativas de docentes universitários no contexto de ensino remoto, a partir da necessidade de integrar as tecnologias digitais ao currículo do ensino superior. Para isso, realizamos um estudo de cunho exploratório em uma universidade pública brasileira, por meio de um questionário que obteve respostas de 334 professores. Analisamos como eles consideram seus conhecimentos para a atuação com tecnologias digitais e de que forma buscaram novas aprendizagens docentes diante da situação de ensino remoto. Os resultados apontam que os professores realizaram as formações oferecidas pela universidade, ao mesmo tempo em que buscaram conhecimentos por conta própria, em fontes diversificadas. Como formação autônoma, destacam-se as trocas entre os pares, bem como com os estudantes.Universidade Estadual de Campinas2023-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1832910.20396/tsc.v10i2.18329Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 196-216Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 Núm. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 196-216Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 196-216Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 10 n. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 196-2162318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18329/13332Florianópolis/SC; 2020/2021Florianópolis/SC; 2020/2021Copyright (c) 2024 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWill, Daniela Erani MonteiroEspíndola, Marina Bazzo deCerny, Roseli ZenErdmann, Alacoque LorenziniSchmidt, Catiele RaquelSantos, José Luís Guedes dosLorenzini, Elisiane2024-04-30T15:23:35Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/18329Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2024-04-30T15:23:35Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Training and knowledge of university teachers for digital technologies integration in remote teaching
Formação e conhecimentos de docentes universitários para a integração de tecnologias digitais no ensino remoto
title Training and knowledge of university teachers for digital technologies integration in remote teaching
spellingShingle Training and knowledge of university teachers for digital technologies integration in remote teaching
Will, Daniela Erani Monteiro
Ensino remoto
formação docente
tecnologias digitais
TIC
docência universitária
Remote teaching
teacher training
digital technologies
ICT
university teaching
title_short Training and knowledge of university teachers for digital technologies integration in remote teaching
title_full Training and knowledge of university teachers for digital technologies integration in remote teaching
title_fullStr Training and knowledge of university teachers for digital technologies integration in remote teaching
title_full_unstemmed Training and knowledge of university teachers for digital technologies integration in remote teaching
title_sort Training and knowledge of university teachers for digital technologies integration in remote teaching
author Will, Daniela Erani Monteiro
author_facet Will, Daniela Erani Monteiro
Espíndola, Marina Bazzo de
Cerny, Roseli Zen
Erdmann, Alacoque Lorenzini
Schmidt, Catiele Raquel
Santos, José Luís Guedes dos
Lorenzini, Elisiane
author_role author
author2 Espíndola, Marina Bazzo de
Cerny, Roseli Zen
Erdmann, Alacoque Lorenzini
Schmidt, Catiele Raquel
Santos, José Luís Guedes dos
Lorenzini, Elisiane
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Will, Daniela Erani Monteiro
Espíndola, Marina Bazzo de
Cerny, Roseli Zen
Erdmann, Alacoque Lorenzini
Schmidt, Catiele Raquel
Santos, José Luís Guedes dos
Lorenzini, Elisiane
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino remoto
formação docente
tecnologias digitais
TIC
docência universitária
Remote teaching
teacher training
digital technologies
ICT
university teaching
topic Ensino remoto
formação docente
tecnologias digitais
TIC
docência universitária
Remote teaching
teacher training
digital technologies
ICT
university teaching
description This paper presents a reflection about the formative actions of university professors in the context of remote teaching, based on the need to integrate digital technologies into the higher education curriculum. To this end, we conducted an exploratory study in a public Brazilian university, through the application of a questionnaire answered by 334 professors. We analyzed how they considered their knowledge to work with digital technologies and how they sought new teaching learning in face of the remote teaching situation. The results show that teachers have attended the training courses offered by the university, and at the same time they have sought knowledge on their own, from different sources. As autonomous training, the exchanges among peers, as well as with students, stand out.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
Artigo avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18329
10.20396/tsc.v10i2.18329
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18329
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v10i2.18329
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18329/13332
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Florianópolis/SC; 2020/2021
Florianópolis/SC; 2020/2021
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 196-216
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 Núm. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 196-216
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 196-216
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 10 n. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 196-216
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207167154388992