Self-regulation, autonomy and authorship of students and teachers through the use of Scratch
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14515 |
Resumo: | The article aims to reflect on the case study at the João de Lima Paiva Municipal School in the city of São Paulo and the direct relationship between the use of Scratch programming language and self-regulation in Rosário (1997, 2007) and Zimmerman (2000), the autonomy of learning in Freire (1996, 2009) and the authorship of the students and teachers according to (Dewey (2010) and Resnick (2013). The bibliographic and documentary researchoffers background and reflections on the agents involved in this process and the importance of having freedom to resignify and expose their interpretations.In Papert (1994, 2007) the contextualization of learning and the appreciation of practice allowed the observation of the necessary adjustments to a learning that suits the emerging reality. |
id |
UNICAMP-33_baecb0bf4fe833e0c9db554d4f1006f2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14515 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
Self-regulation, autonomy and authorship of students and teachers through the use of ScratchA autorregulação, a autonomia e a autoria discente e docente através do uso do ScratchAutonomyAuthorshipSelf-regulationxScratchAutonomiaAutoriaAutorregulaçãoScratchThe article aims to reflect on the case study at the João de Lima Paiva Municipal School in the city of São Paulo and the direct relationship between the use of Scratch programming language and self-regulation in Rosário (1997, 2007) and Zimmerman (2000), the autonomy of learning in Freire (1996, 2009) and the authorship of the students and teachers according to (Dewey (2010) and Resnick (2013). The bibliographic and documentary researchoffers background and reflections on the agents involved in this process and the importance of having freedom to resignify and expose their interpretations.In Papert (1994, 2007) the contextualization of learning and the appreciation of practice allowed the observation of the necessary adjustments to a learning that suits the emerging reality.O artigo visa uma reflexão sobre o estudo de caso na Escola Municipal João de Lima Paiva no município de São Paulo e a relação direta entre a utilização da linguagem de programação Scratch e a autorregulação em Rosário (1997, 2007) e Zimmerman (2000), a autonomia de aprendizagem em Freire (1996, 2009) e a autoria dos estudantes e docentes conforme (Dewey (2010) e Resnick (2013). A pesquisa bibliográfica e documental oferece embasamento e reflexões sobre os agentes envolvidos neste processo e a importância de ter liberdade para ressignificar e expor suas interpretações. Em Papert (1994, 2007) a contextualização da aprendizagem e a valorização da prática, permitiu a observação de adequações necessárias a uma aprendizagem que se adeque a realidade emergente.Universidade Estadual de Campinas2019-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1451510.20396/tsc.v6i2.14515Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 81-95Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 Núm. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 81-95Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 81-95Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 6 n. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 81-952318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14515/9528Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Aldo Mendes Filhohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMendes Filho, Aldo2021-09-06T18:59:08Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14515Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2021-09-06T18:59:08Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Self-regulation, autonomy and authorship of students and teachers through the use of Scratch A autorregulação, a autonomia e a autoria discente e docente através do uso do Scratch |
title |
Self-regulation, autonomy and authorship of students and teachers through the use of Scratch |
spellingShingle |
Self-regulation, autonomy and authorship of students and teachers through the use of Scratch Mendes Filho, Aldo Autonomy Authorship Self-regulationx Scratch Autonomia Autoria Autorregulação Scratch |
title_short |
Self-regulation, autonomy and authorship of students and teachers through the use of Scratch |
title_full |
Self-regulation, autonomy and authorship of students and teachers through the use of Scratch |
title_fullStr |
Self-regulation, autonomy and authorship of students and teachers through the use of Scratch |
title_full_unstemmed |
Self-regulation, autonomy and authorship of students and teachers through the use of Scratch |
title_sort |
Self-regulation, autonomy and authorship of students and teachers through the use of Scratch |
author |
Mendes Filho, Aldo |
author_facet |
Mendes Filho, Aldo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendes Filho, Aldo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autonomy Authorship Self-regulationx Scratch Autonomia Autoria Autorregulação Scratch |
topic |
Autonomy Authorship Self-regulationx Scratch Autonomia Autoria Autorregulação Scratch |
description |
The article aims to reflect on the case study at the João de Lima Paiva Municipal School in the city of São Paulo and the direct relationship between the use of Scratch programming language and self-regulation in Rosário (1997, 2007) and Zimmerman (2000), the autonomy of learning in Freire (1996, 2009) and the authorship of the students and teachers according to (Dewey (2010) and Resnick (2013). The bibliographic and documentary researchoffers background and reflections on the agents involved in this process and the importance of having freedom to resignify and expose their interpretations.In Papert (1994, 2007) the contextualization of learning and the appreciation of practice allowed the observation of the necessary adjustments to a learning that suits the emerging reality. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares Artigo avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14515 10.20396/tsc.v6i2.14515 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14515 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v6i2.14515 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14515/9528 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Aldo Mendes Filho http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Aldo Mendes Filho http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 81-95 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 Núm. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 81-95 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 81-95 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 6 n. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 81-95 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207166921605120 |