Self-regulation, autonomy and authorship of students and teachers through the use of Scratch

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes Filho, Aldo
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14515
Resumo: The article aims to reflect on the case study at the João de Lima Paiva Municipal School in the city of São Paulo and the direct relationship between the use of Scratch programming language and self-regulation in Rosário (1997, 2007) and Zimmerman (2000), the autonomy of learning in Freire (1996, 2009) and the authorship of the students and teachers according to (Dewey (2010) and Resnick (2013). The bibliographic and documentary researchoffers background and reflections on the agents involved in this process and the importance of having freedom to resignify and expose their interpretations.In Papert (1994, 2007) the contextualization of learning and the appreciation of practice allowed the observation of the necessary adjustments to a learning that suits the emerging reality.
id UNICAMP-33_baecb0bf4fe833e0c9db554d4f1006f2
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14515
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling Self-regulation, autonomy and authorship of students and teachers through the use of ScratchA autorregulação, a autonomia e a autoria discente e docente através do uso do ScratchAutonomyAuthorshipSelf-regulationxScratchAutonomiaAutoriaAutorregulaçãoScratchThe article aims to reflect on the case study at the João de Lima Paiva Municipal School in the city of São Paulo and the direct relationship between the use of Scratch programming language and self-regulation in Rosário (1997, 2007) and Zimmerman (2000), the autonomy of learning in Freire (1996, 2009) and the authorship of the students and teachers according to (Dewey (2010) and Resnick (2013). The bibliographic and documentary researchoffers background and reflections on the agents involved in this process and the importance of having freedom to resignify and expose their interpretations.In Papert (1994, 2007) the contextualization of learning and the appreciation of practice allowed the observation of the necessary adjustments to a learning that suits the emerging reality.O artigo visa uma reflexão sobre o estudo de caso na Escola Municipal João de Lima Paiva no município de São Paulo e a relação direta entre a utilização da linguagem de programação Scratch e a autorregulação em Rosário (1997, 2007) e Zimmerman (2000), a autonomia de aprendizagem em Freire (1996, 2009) e a autoria dos estudantes e docentes conforme (Dewey (2010) e Resnick (2013). A pesquisa bibliográfica e documental oferece embasamento e reflexões sobre os agentes envolvidos neste processo e a importância de ter liberdade para ressignificar e expor suas interpretações. Em Papert (1994, 2007) a contextualização da aprendizagem e a valorização da prática, permitiu a observação de adequações necessárias a uma aprendizagem que se adeque a realidade emergente.Universidade Estadual de Campinas2019-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1451510.20396/tsc.v6i2.14515Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 81-95Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 Núm. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 81-95Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 81-95Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 6 n. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 81-952318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14515/9528Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Aldo Mendes Filhohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMendes Filho, Aldo2021-09-06T18:59:08Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14515Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2021-09-06T18:59:08Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Self-regulation, autonomy and authorship of students and teachers through the use of Scratch
A autorregulação, a autonomia e a autoria discente e docente através do uso do Scratch
title Self-regulation, autonomy and authorship of students and teachers through the use of Scratch
spellingShingle Self-regulation, autonomy and authorship of students and teachers through the use of Scratch
Mendes Filho, Aldo
Autonomy
Authorship
Self-regulationx
Scratch
Autonomia
Autoria
Autorregulação
Scratch
title_short Self-regulation, autonomy and authorship of students and teachers through the use of Scratch
title_full Self-regulation, autonomy and authorship of students and teachers through the use of Scratch
title_fullStr Self-regulation, autonomy and authorship of students and teachers through the use of Scratch
title_full_unstemmed Self-regulation, autonomy and authorship of students and teachers through the use of Scratch
title_sort Self-regulation, autonomy and authorship of students and teachers through the use of Scratch
author Mendes Filho, Aldo
author_facet Mendes Filho, Aldo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendes Filho, Aldo
dc.subject.por.fl_str_mv Autonomy
Authorship
Self-regulationx
Scratch
Autonomia
Autoria
Autorregulação
Scratch
topic Autonomy
Authorship
Self-regulationx
Scratch
Autonomia
Autoria
Autorregulação
Scratch
description The article aims to reflect on the case study at the João de Lima Paiva Municipal School in the city of São Paulo and the direct relationship between the use of Scratch programming language and self-regulation in Rosário (1997, 2007) and Zimmerman (2000), the autonomy of learning in Freire (1996, 2009) and the authorship of the students and teachers according to (Dewey (2010) and Resnick (2013). The bibliographic and documentary researchoffers background and reflections on the agents involved in this process and the importance of having freedom to resignify and expose their interpretations.In Papert (1994, 2007) the contextualization of learning and the appreciation of practice allowed the observation of the necessary adjustments to a learning that suits the emerging reality.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
Artigo avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14515
10.20396/tsc.v6i2.14515
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14515
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v6i2.14515
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14515/9528
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Aldo Mendes Filho
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Aldo Mendes Filho
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 81-95
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 Núm. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 81-95
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 81-95
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 6 n. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 81-95
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207166921605120