Intersexuality and physical education: analysis of knowledge and experiences of higher education teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida Silva Soares, Raphael
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Figueiredo da Silva, Carlos Alberto, Torres Coelho , Rafael
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Resgate (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8666286
Resumo: Facing invisibility, silencing and discrimination, intersex people have biological markers that touch both genders. This study sought to analyze the perception of teachers of the Physical Education course to establish the first approaches to the subject from the perspective of this area of knowledge. The findings suggest that many of the stigmatizing situations found within heteronormative society are reverberated and affirmed by situations experienced by teachers in their educational practices. Approximately 50% believe it is pertinent to discuss issues of gender and intersexuality in the physical education teacher training curriculum. On the other hand, the same percentage considers that the name/sex of registration should be a decisive factor for normative situations in society, such as the use of bathrooms.
id UNICAMP-6_7b60bbcc824dba5567b1db95faca58a9
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666286
network_acronym_str UNICAMP-6
network_name_str Resgate (Online)
repository_id_str
spelling Intersexuality and physical education: analysis of knowledge and experiences of higher education teachersIntersexualidad y educación física: análisis de conocimientos y experiencias de profesores de educación superiorIntersexualidade e educação física: análise do conhecimento e das experiências de docentes do ensino superiorGénero; SexualidadEducación FísicaCuerpo humanoGendeSexualityPhysical EducationHuman bodyGêneroSexualidadeEducação FísicaCorpo humanoFacing invisibility, silencing and discrimination, intersex people have biological markers that touch both genders. This study sought to analyze the perception of teachers of the Physical Education course to establish the first approaches to the subject from the perspective of this area of knowledge. The findings suggest that many of the stigmatizing situations found within heteronormative society are reverberated and affirmed by situations experienced by teachers in their educational practices. Approximately 50% believe it is pertinent to discuss issues of gender and intersexuality in the physical education teacher training curriculum. On the other hand, the same percentage considers that the name/sex of registration should be a decisive factor for normative situations in society, such as the use of bathrooms.Frente a la invisibilidad, el silenciamiento y la discriminación, las personas intersexuales tienen marcadores biológicos que afectan a ambos sexos. Este estudio analizó la percepción de los docentes del curso de Educación Física para establecer los primeros acercamientos al tema desde la perspectiva de esta área de conocimiento. Los hallazgos sugieren que muchas de las situaciones estigmatizantes que se encuentran dentro de la sociedad heteronormativa son reverberadas y afirmadas por situaciones vividas por los docentes en sus prácticas. El 50% de los profesores cree que es pertinente discutir el tema en la formación de educación física. Sin embargo, el mismo porcentaje considera que el nombre/género registrado debe ser un factor decisivo, por ejemplo, para el uso de baños.Enfrentando invisibilidade, silenciamento e discriminação, pessoas intersexuais possuem marcadores biológicos que tangenciam ambos os sexos. O presente estudo buscou analisar a percepção de docentes do curso de Educação Física para estabelecer as primeiras aproximações do assunto sobre a ótica dessa área de conhecimento. Os achados sugerem que muitas das situações estigmatizantes encontradas no seio da sociedade heteronormativa são reverberadas e afirmadas por situações vivenciadas pelos docentes em suas práticas educativas. Aproximadamente 50% acreditam ser pertinente discutir questões de gênero e intersexualidade no currículo da formação do professor de educação física. Por outro lado, o mesmo percentual considera que o nome/sexo de registro deve ser fator decisivo para situações normativas da sociedade, como por exemplo, a utilização de banheiros.Universidade Estadual de Campinas2023-03-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/866628610.20396/resgate.v30i00.8666286Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 30 (2022): Publicação contínua; e022014Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 30 (2022): Publicação contínua; e022014Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; v. 30 (2022): Publicação contínua; e0220142178-3284reponame:Resgate (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8666286/31639Physical EducationEducación FísicaEducação FísicaCopyright (c) 2023 Resgate: Revista Interdisciplinar de Culturahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida Silva Soares, RaphaelFigueiredo da Silva, Carlos Alberto Torres Coelho , Rafael 2023-03-14T14:07:41Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666286Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/oai||resgate@unicamp.br2178-32842178-3284opendoar:2023-03-14T14:07:41Resgate (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Intersexuality and physical education: analysis of knowledge and experiences of higher education teachers
Intersexualidad y educación física: análisis de conocimientos y experiencias de profesores de educación superior
Intersexualidade e educação física: análise do conhecimento e das experiências de docentes do ensino superior
title Intersexuality and physical education: analysis of knowledge and experiences of higher education teachers
spellingShingle Intersexuality and physical education: analysis of knowledge and experiences of higher education teachers
Almeida Silva Soares, Raphael
Género
; Sexualidad
Educación Física
Cuerpo humano
Gende
Sexuality
Physical Education
Human body
Gênero
Sexualidade
Educação Física
Corpo humano
title_short Intersexuality and physical education: analysis of knowledge and experiences of higher education teachers
title_full Intersexuality and physical education: analysis of knowledge and experiences of higher education teachers
title_fullStr Intersexuality and physical education: analysis of knowledge and experiences of higher education teachers
title_full_unstemmed Intersexuality and physical education: analysis of knowledge and experiences of higher education teachers
title_sort Intersexuality and physical education: analysis of knowledge and experiences of higher education teachers
author Almeida Silva Soares, Raphael
author_facet Almeida Silva Soares, Raphael
Figueiredo da Silva, Carlos Alberto
Torres Coelho , Rafael
author_role author
author2 Figueiredo da Silva, Carlos Alberto
Torres Coelho , Rafael
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida Silva Soares, Raphael
Figueiredo da Silva, Carlos Alberto
Torres Coelho , Rafael
dc.subject.por.fl_str_mv Género
; Sexualidad
Educación Física
Cuerpo humano
Gende
Sexuality
Physical Education
Human body
Gênero
Sexualidade
Educação Física
Corpo humano
topic Género
; Sexualidad
Educación Física
Cuerpo humano
Gende
Sexuality
Physical Education
Human body
Gênero
Sexualidade
Educação Física
Corpo humano
description Facing invisibility, silencing and discrimination, intersex people have biological markers that touch both genders. This study sought to analyze the perception of teachers of the Physical Education course to establish the first approaches to the subject from the perspective of this area of knowledge. The findings suggest that many of the stigmatizing situations found within heteronormative society are reverberated and affirmed by situations experienced by teachers in their educational practices. Approximately 50% believe it is pertinent to discuss issues of gender and intersexuality in the physical education teacher training curriculum. On the other hand, the same percentage considers that the name/sex of registration should be a decisive factor for normative situations in society, such as the use of bathrooms.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8666286
10.20396/resgate.v30i00.8666286
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8666286
identifier_str_mv 10.20396/resgate.v30i00.8666286
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8666286/31639
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Physical Education
Educación Física
Educação Física
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 30 (2022): Publicação contínua; e022014
Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 30 (2022): Publicação contínua; e022014
Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; v. 30 (2022): Publicação contínua; e022014
2178-3284
reponame:Resgate (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Resgate (Online)
collection Resgate (Online)
repository.name.fl_str_mv Resgate (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||resgate@unicamp.br
_version_ 1800216871350304768