Intersexuality and physical education: analysis of knowledge and experiences of higher education teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Resgate (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8666286 |
Resumo: | Facing invisibility, silencing and discrimination, intersex people have biological markers that touch both genders. This study sought to analyze the perception of teachers of the Physical Education course to establish the first approaches to the subject from the perspective of this area of knowledge. The findings suggest that many of the stigmatizing situations found within heteronormative society are reverberated and affirmed by situations experienced by teachers in their educational practices. Approximately 50% believe it is pertinent to discuss issues of gender and intersexuality in the physical education teacher training curriculum. On the other hand, the same percentage considers that the name/sex of registration should be a decisive factor for normative situations in society, such as the use of bathrooms. |
id |
UNICAMP-6_7b60bbcc824dba5567b1db95faca58a9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666286 |
network_acronym_str |
UNICAMP-6 |
network_name_str |
Resgate (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Intersexuality and physical education: analysis of knowledge and experiences of higher education teachersIntersexualidad y educación física: análisis de conocimientos y experiencias de profesores de educación superiorIntersexualidade e educação física: análise do conhecimento e das experiências de docentes do ensino superiorGénero; SexualidadEducación FísicaCuerpo humanoGendeSexualityPhysical EducationHuman bodyGêneroSexualidadeEducação FísicaCorpo humanoFacing invisibility, silencing and discrimination, intersex people have biological markers that touch both genders. This study sought to analyze the perception of teachers of the Physical Education course to establish the first approaches to the subject from the perspective of this area of knowledge. The findings suggest that many of the stigmatizing situations found within heteronormative society are reverberated and affirmed by situations experienced by teachers in their educational practices. Approximately 50% believe it is pertinent to discuss issues of gender and intersexuality in the physical education teacher training curriculum. On the other hand, the same percentage considers that the name/sex of registration should be a decisive factor for normative situations in society, such as the use of bathrooms.Frente a la invisibilidad, el silenciamiento y la discriminación, las personas intersexuales tienen marcadores biológicos que afectan a ambos sexos. Este estudio analizó la percepción de los docentes del curso de Educación Física para establecer los primeros acercamientos al tema desde la perspectiva de esta área de conocimiento. Los hallazgos sugieren que muchas de las situaciones estigmatizantes que se encuentran dentro de la sociedad heteronormativa son reverberadas y afirmadas por situaciones vividas por los docentes en sus prácticas. El 50% de los profesores cree que es pertinente discutir el tema en la formación de educación física. Sin embargo, el mismo porcentaje considera que el nombre/género registrado debe ser un factor decisivo, por ejemplo, para el uso de baños.Enfrentando invisibilidade, silenciamento e discriminação, pessoas intersexuais possuem marcadores biológicos que tangenciam ambos os sexos. O presente estudo buscou analisar a percepção de docentes do curso de Educação Física para estabelecer as primeiras aproximações do assunto sobre a ótica dessa área de conhecimento. Os achados sugerem que muitas das situações estigmatizantes encontradas no seio da sociedade heteronormativa são reverberadas e afirmadas por situações vivenciadas pelos docentes em suas práticas educativas. Aproximadamente 50% acreditam ser pertinente discutir questões de gênero e intersexualidade no currículo da formação do professor de educação física. Por outro lado, o mesmo percentual considera que o nome/sexo de registro deve ser fator decisivo para situações normativas da sociedade, como por exemplo, a utilização de banheiros.Universidade Estadual de Campinas2023-03-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/866628610.20396/resgate.v30i00.8666286Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 30 (2022): Publicação contínua; e022014Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 30 (2022): Publicação contínua; e022014Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; v. 30 (2022): Publicação contínua; e0220142178-3284reponame:Resgate (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8666286/31639Physical EducationEducación FísicaEducação FísicaCopyright (c) 2023 Resgate: Revista Interdisciplinar de Culturahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida Silva Soares, RaphaelFigueiredo da Silva, Carlos Alberto Torres Coelho , Rafael 2023-03-14T14:07:41Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666286Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/oai||resgate@unicamp.br2178-32842178-3284opendoar:2023-03-14T14:07:41Resgate (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Intersexuality and physical education: analysis of knowledge and experiences of higher education teachers Intersexualidad y educación física: análisis de conocimientos y experiencias de profesores de educación superior Intersexualidade e educação física: análise do conhecimento e das experiências de docentes do ensino superior |
title |
Intersexuality and physical education: analysis of knowledge and experiences of higher education teachers |
spellingShingle |
Intersexuality and physical education: analysis of knowledge and experiences of higher education teachers Almeida Silva Soares, Raphael Género ; Sexualidad Educación Física Cuerpo humano Gende Sexuality Physical Education Human body Gênero Sexualidade Educação Física Corpo humano |
title_short |
Intersexuality and physical education: analysis of knowledge and experiences of higher education teachers |
title_full |
Intersexuality and physical education: analysis of knowledge and experiences of higher education teachers |
title_fullStr |
Intersexuality and physical education: analysis of knowledge and experiences of higher education teachers |
title_full_unstemmed |
Intersexuality and physical education: analysis of knowledge and experiences of higher education teachers |
title_sort |
Intersexuality and physical education: analysis of knowledge and experiences of higher education teachers |
author |
Almeida Silva Soares, Raphael |
author_facet |
Almeida Silva Soares, Raphael Figueiredo da Silva, Carlos Alberto Torres Coelho , Rafael |
author_role |
author |
author2 |
Figueiredo da Silva, Carlos Alberto Torres Coelho , Rafael |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida Silva Soares, Raphael Figueiredo da Silva, Carlos Alberto Torres Coelho , Rafael |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Género ; Sexualidad Educación Física Cuerpo humano Gende Sexuality Physical Education Human body Gênero Sexualidade Educação Física Corpo humano |
topic |
Género ; Sexualidad Educación Física Cuerpo humano Gende Sexuality Physical Education Human body Gênero Sexualidade Educação Física Corpo humano |
description |
Facing invisibility, silencing and discrimination, intersex people have biological markers that touch both genders. This study sought to analyze the perception of teachers of the Physical Education course to establish the first approaches to the subject from the perspective of this area of knowledge. The findings suggest that many of the stigmatizing situations found within heteronormative society are reverberated and affirmed by situations experienced by teachers in their educational practices. Approximately 50% believe it is pertinent to discuss issues of gender and intersexuality in the physical education teacher training curriculum. On the other hand, the same percentage considers that the name/sex of registration should be a decisive factor for normative situations in society, such as the use of bathrooms. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8666286 10.20396/resgate.v30i00.8666286 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8666286 |
identifier_str_mv |
10.20396/resgate.v30i00.8666286 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8666286/31639 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Physical Education Educación Física Educação Física |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 30 (2022): Publicação contínua; e022014 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 30 (2022): Publicação contínua; e022014 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; v. 30 (2022): Publicação contínua; e022014 2178-3284 reponame:Resgate (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Resgate (Online) |
collection |
Resgate (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Resgate (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||resgate@unicamp.br |
_version_ |
1800216871350304768 |