Paths of historical-educational heritage: historiography and memory

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Conceição, Joaquim Tavares da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Paulilo, André Luiz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Resgate (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8670473
Resumo: This text presents a historiographical balance of studies about historical-educational heritage within the History of Education field, mainly considering publications prospected in scientific journals. The aim is to contribute to the understanding of the set of interests that underlie the safeguard, custody, research, valorization, and dissemination of historical-educational heritage, of school or education archives, and of institutional or personal collections of educators. The results point to research concentration and diffusion, despite the expansion and diversity of initiatives. Moreover, there is evidence of the valorization of the theme, given the publication of works in consolidated journals both in the area of education and history of education; in addition to signs of scope comprehensiveness and dispersion of theoretical-methodological references, although the postulates of Cultural History predominate.
id UNICAMP-6_7d08aed0ea64fd83efd3b883c2c08a87
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670473
network_acronym_str UNICAMP-6
network_name_str Resgate (Online)
repository_id_str
spelling Paths of historical-educational heritage: historiography and memoryVeredas del patrimonio histórico educativo: historiografía y memoria Veredas do Patrimônio Histórico Educacional: historiografia e memóriaAcervoArchivoMemoriaPatrimonio histórico educativoHistoria de la educaciónAcervoArquivoMemóriaPatrimônio histórico educacionalHistória da educaçãoArchiveFileMemoryHistorical-educational heritageHistory of educationThis text presents a historiographical balance of studies about historical-educational heritage within the History of Education field, mainly considering publications prospected in scientific journals. The aim is to contribute to the understanding of the set of interests that underlie the safeguard, custody, research, valorization, and dissemination of historical-educational heritage, of school or education archives, and of institutional or personal collections of educators. The results point to research concentration and diffusion, despite the expansion and diversity of initiatives. Moreover, there is evidence of the valorization of the theme, given the publication of works in consolidated journals both in the area of education and history of education; in addition to signs of scope comprehensiveness and dispersion of theoretical-methodological references, although the postulates of Cultural History predominate.Este artículo presenta un balance historiográfico de la producción en Historia de la Educación sobre el patrimonio histórico educativo, a partir de publicaciones prospectadas en revistas científicas, buscando contribuir a la comprensión del conjunto de los intereses que se ocupan de la salvaguardia, custodia, investigación, valorización y difusión del patrimonio histórico educativo, de los archivos escolares o de la educación y de los acervos institucionales o personales de educadores. Los resultados apuntan a la concentración de la producción y de su difusión, a pesar de la expansión y diversidad de las iniciativas; valorización del tema con la publicación de la producción en periódicos consolidados en el área de la educación y de la historia de la educación y alcance conceptual y dispersión de los referentes teórico-metodológicos, a pesar del predominio de los supuestos de la historia cultural.Este artigo apresenta um balanço historiográfico da produção em História da Educação a respeito do patrimônio histórico educacional, a partir de publicações prospectadas em revistas científicas, buscando contribuir para a compreensão do conjunto dos interesses que versam sobre a salvaguarda, custódia, pesquisa, valorização e difusão do patrimônio histórico educacional, dos arquivos escolares ou da educação e dos acervos institucionais ou pessoais de educadores. Os resultados apontam a concentração da produção e da sua veiculação, apesar da expansão e diversidade das iniciativas; valorização da temática com a publicação da produção em periódicos consolidados na área da educação e da história da educação e abrangência conceitual e dispersão dos referenciais teórico-metodológicos, apesar da predominância dos pressupostos da história cultural.Universidade Estadual de Campinas2023-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextotextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/867047310.20396/resgate.v31i00.8670473Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 31 (2023): Publicação contínua; e023008Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 31 (2023): Publicação contínua; e023008Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; v. 31 (2023): Publicação contínua; e0230082178-3284reponame:Resgate (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8670473/32438Brazil; ContemporaryBrasil; Contemporáneo Brasil; Contem´porâneoCopyright (c) 2023 Resgate: Revista Interdisciplinar de Culturahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessConceição, Joaquim Tavares daPaulilo, André Luiz2023-09-20T12:40:20Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670473Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/oai||resgate@unicamp.br2178-32842178-3284opendoar:2023-09-20T12:40:20Resgate (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Paths of historical-educational heritage: historiography and memory
Veredas del patrimonio histórico educativo: historiografía y memoria
Veredas do Patrimônio Histórico Educacional: historiografia e memória
title Paths of historical-educational heritage: historiography and memory
spellingShingle Paths of historical-educational heritage: historiography and memory
Conceição, Joaquim Tavares da
Acervo
Archivo
Memoria
Patrimonio histórico educativo
Historia de la educación
Acervo
Arquivo
Memória
Patrimônio histórico educacional
História da educação
Archive
File
Memory
Historical-educational heritage
History of education
title_short Paths of historical-educational heritage: historiography and memory
title_full Paths of historical-educational heritage: historiography and memory
title_fullStr Paths of historical-educational heritage: historiography and memory
title_full_unstemmed Paths of historical-educational heritage: historiography and memory
title_sort Paths of historical-educational heritage: historiography and memory
author Conceição, Joaquim Tavares da
author_facet Conceição, Joaquim Tavares da
Paulilo, André Luiz
author_role author
author2 Paulilo, André Luiz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Conceição, Joaquim Tavares da
Paulilo, André Luiz
dc.subject.por.fl_str_mv Acervo
Archivo
Memoria
Patrimonio histórico educativo
Historia de la educación
Acervo
Arquivo
Memória
Patrimônio histórico educacional
História da educação
Archive
File
Memory
Historical-educational heritage
History of education
topic Acervo
Archivo
Memoria
Patrimonio histórico educativo
Historia de la educación
Acervo
Arquivo
Memória
Patrimônio histórico educacional
História da educação
Archive
File
Memory
Historical-educational heritage
History of education
description This text presents a historiographical balance of studies about historical-educational heritage within the History of Education field, mainly considering publications prospected in scientific journals. The aim is to contribute to the understanding of the set of interests that underlie the safeguard, custody, research, valorization, and dissemination of historical-educational heritage, of school or education archives, and of institutional or personal collections of educators. The results point to research concentration and diffusion, despite the expansion and diversity of initiatives. Moreover, there is evidence of the valorization of the theme, given the publication of works in consolidated journals both in the area of education and history of education; in addition to signs of scope comprehensiveness and dispersion of theoretical-methodological references, although the postulates of Cultural History predominate.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8670473
10.20396/resgate.v31i00.8670473
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8670473
identifier_str_mv 10.20396/resgate.v31i00.8670473
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8670473/32438
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contem´porâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 31 (2023): Publicação contínua; e023008
Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 31 (2023): Publicação contínua; e023008
Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; v. 31 (2023): Publicação contínua; e023008
2178-3284
reponame:Resgate (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Resgate (Online)
collection Resgate (Online)
repository.name.fl_str_mv Resgate (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||resgate@unicamp.br
_version_ 1800216871412170752