Paths of historical-educational heritage: historiography and memory
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Resgate (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8670473 |
Resumo: | This text presents a historiographical balance of studies about historical-educational heritage within the History of Education field, mainly considering publications prospected in scientific journals. The aim is to contribute to the understanding of the set of interests that underlie the safeguard, custody, research, valorization, and dissemination of historical-educational heritage, of school or education archives, and of institutional or personal collections of educators. The results point to research concentration and diffusion, despite the expansion and diversity of initiatives. Moreover, there is evidence of the valorization of the theme, given the publication of works in consolidated journals both in the area of education and history of education; in addition to signs of scope comprehensiveness and dispersion of theoretical-methodological references, although the postulates of Cultural History predominate. |
id |
UNICAMP-6_7d08aed0ea64fd83efd3b883c2c08a87 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670473 |
network_acronym_str |
UNICAMP-6 |
network_name_str |
Resgate (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Paths of historical-educational heritage: historiography and memoryVeredas del patrimonio histórico educativo: historiografía y memoria Veredas do Patrimônio Histórico Educacional: historiografia e memóriaAcervoArchivoMemoriaPatrimonio histórico educativoHistoria de la educaciónAcervoArquivoMemóriaPatrimônio histórico educacionalHistória da educaçãoArchiveFileMemoryHistorical-educational heritageHistory of educationThis text presents a historiographical balance of studies about historical-educational heritage within the History of Education field, mainly considering publications prospected in scientific journals. The aim is to contribute to the understanding of the set of interests that underlie the safeguard, custody, research, valorization, and dissemination of historical-educational heritage, of school or education archives, and of institutional or personal collections of educators. The results point to research concentration and diffusion, despite the expansion and diversity of initiatives. Moreover, there is evidence of the valorization of the theme, given the publication of works in consolidated journals both in the area of education and history of education; in addition to signs of scope comprehensiveness and dispersion of theoretical-methodological references, although the postulates of Cultural History predominate.Este artículo presenta un balance historiográfico de la producción en Historia de la Educación sobre el patrimonio histórico educativo, a partir de publicaciones prospectadas en revistas científicas, buscando contribuir a la comprensión del conjunto de los intereses que se ocupan de la salvaguardia, custodia, investigación, valorización y difusión del patrimonio histórico educativo, de los archivos escolares o de la educación y de los acervos institucionales o personales de educadores. Los resultados apuntan a la concentración de la producción y de su difusión, a pesar de la expansión y diversidad de las iniciativas; valorización del tema con la publicación de la producción en periódicos consolidados en el área de la educación y de la historia de la educación y alcance conceptual y dispersión de los referentes teórico-metodológicos, a pesar del predominio de los supuestos de la historia cultural.Este artigo apresenta um balanço historiográfico da produção em História da Educação a respeito do patrimônio histórico educacional, a partir de publicações prospectadas em revistas científicas, buscando contribuir para a compreensão do conjunto dos interesses que versam sobre a salvaguarda, custódia, pesquisa, valorização e difusão do patrimônio histórico educacional, dos arquivos escolares ou da educação e dos acervos institucionais ou pessoais de educadores. Os resultados apontam a concentração da produção e da sua veiculação, apesar da expansão e diversidade das iniciativas; valorização da temática com a publicação da produção em periódicos consolidados na área da educação e da história da educação e abrangência conceitual e dispersão dos referenciais teórico-metodológicos, apesar da predominância dos pressupostos da história cultural.Universidade Estadual de Campinas2023-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextotextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/867047310.20396/resgate.v31i00.8670473Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 31 (2023): Publicação contínua; e023008Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 31 (2023): Publicação contínua; e023008Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; v. 31 (2023): Publicação contínua; e0230082178-3284reponame:Resgate (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8670473/32438Brazil; ContemporaryBrasil; Contemporáneo Brasil; Contem´porâneoCopyright (c) 2023 Resgate: Revista Interdisciplinar de Culturahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessConceição, Joaquim Tavares daPaulilo, André Luiz2023-09-20T12:40:20Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670473Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/oai||resgate@unicamp.br2178-32842178-3284opendoar:2023-09-20T12:40:20Resgate (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Paths of historical-educational heritage: historiography and memory Veredas del patrimonio histórico educativo: historiografía y memoria Veredas do Patrimônio Histórico Educacional: historiografia e memória |
title |
Paths of historical-educational heritage: historiography and memory |
spellingShingle |
Paths of historical-educational heritage: historiography and memory Conceição, Joaquim Tavares da Acervo Archivo Memoria Patrimonio histórico educativo Historia de la educación Acervo Arquivo Memória Patrimônio histórico educacional História da educação Archive File Memory Historical-educational heritage History of education |
title_short |
Paths of historical-educational heritage: historiography and memory |
title_full |
Paths of historical-educational heritage: historiography and memory |
title_fullStr |
Paths of historical-educational heritage: historiography and memory |
title_full_unstemmed |
Paths of historical-educational heritage: historiography and memory |
title_sort |
Paths of historical-educational heritage: historiography and memory |
author |
Conceição, Joaquim Tavares da |
author_facet |
Conceição, Joaquim Tavares da Paulilo, André Luiz |
author_role |
author |
author2 |
Paulilo, André Luiz |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Conceição, Joaquim Tavares da Paulilo, André Luiz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Acervo Archivo Memoria Patrimonio histórico educativo Historia de la educación Acervo Arquivo Memória Patrimônio histórico educacional História da educação Archive File Memory Historical-educational heritage History of education |
topic |
Acervo Archivo Memoria Patrimonio histórico educativo Historia de la educación Acervo Arquivo Memória Patrimônio histórico educacional História da educação Archive File Memory Historical-educational heritage History of education |
description |
This text presents a historiographical balance of studies about historical-educational heritage within the History of Education field, mainly considering publications prospected in scientific journals. The aim is to contribute to the understanding of the set of interests that underlie the safeguard, custody, research, valorization, and dissemination of historical-educational heritage, of school or education archives, and of institutional or personal collections of educators. The results point to research concentration and diffusion, despite the expansion and diversity of initiatives. Moreover, there is evidence of the valorization of the theme, given the publication of works in consolidated journals both in the area of education and history of education; in addition to signs of scope comprehensiveness and dispersion of theoretical-methodological references, although the postulates of Cultural History predominate. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8670473 10.20396/resgate.v31i00.8670473 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8670473 |
identifier_str_mv |
10.20396/resgate.v31i00.8670473 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8670473/32438 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contem´porâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 31 (2023): Publicação contínua; e023008 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 31 (2023): Publicação contínua; e023008 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; v. 31 (2023): Publicação contínua; e023008 2178-3284 reponame:Resgate (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Resgate (Online) |
collection |
Resgate (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Resgate (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||resgate@unicamp.br |
_version_ |
1800216871412170752 |