Evaluating the effects of introduction of computers in Brazilian public schools
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Inovação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8649040 |
Resumo: | This paper analyzes the effects of using computers and other information and communication technologies in schools. For this, we evaluate the first stage of a program that distributed computers and other computer accessories and trained teachers from schools belonging to municipalities with low HDI. We estimate the program’s impact on student performance variables and school resources variables. As a result, we find that despite the significant increase in access to computer and science labs by participant schools, the program’s impact in the short term is negative on performance of students of grades 4th and 8th. However, for students in 4th grade, this negative result is smaller over time, indicating that there seems to be a long term positive effect, although small, between younger children and exposed to new information technologies. This result is not found for the 8th grade, where we find longterm outcomes null or negative, indicating that older children, when exposed to information technology in schools, do not exhibit learning gains. |
id |
UNICAMP-9_d60aacef3e56357127c01b4142206998 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8649040 |
network_acronym_str |
UNICAMP-9 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Inovação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Evaluating the effects of introduction of computers in Brazilian public schoolsAvaliando os efeitos da introdução de computadores em escolas públicas brasileirasComputer assisted learningEducational policyEducationI21I28O15Aprendizado com computadores. Política educacional. Educação.I21I28O15This paper analyzes the effects of using computers and other information and communication technologies in schools. For this, we evaluate the first stage of a program that distributed computers and other computer accessories and trained teachers from schools belonging to municipalities with low HDI. We estimate the program’s impact on student performance variables and school resources variables. As a result, we find that despite the significant increase in access to computer and science labs by participant schools, the program’s impact in the short term is negative on performance of students of grades 4th and 8th. However, for students in 4th grade, this negative result is smaller over time, indicating that there seems to be a long term positive effect, although small, between younger children and exposed to new information technologies. This result is not found for the 8th grade, where we find longterm outcomes null or negative, indicating that older children, when exposed to information technology in schools, do not exhibit learning gains.O presente artigo tem como objetivo analisar os efeitos do uso de computadores e outras tecnologias de informação e comunicação nas escolas. Para isso, avalia-se a primeira etapa de um programa que distribuiu computadores e outros acessórios de informática e treinou professores de escolas pertencentes a municípios com baixo IDH. Estimou-se o impacto do programa sobre variáveis de desempenho dos alunos e variáveis de recursos nas escolas. Como resultado, observa-se que, a despeito do aumento significativo do acesso aos laboratórios de informática e ciência pelas escolas participantes, o impacto do programa no curto prazo tende a ser negativo sobre o desempenho dos alunos da 4ª e 8ª séries do ensino fundamental. Contudo, para alunos da 4ª série, esse resultado negativo fica menor em termos absolutos ao longo do tempo, indicando que parece haver um efeito de longo prazo positivo, porém pequeno, entre crianças mais novas e expostas às novas tecnologias de informação. Tal resultado não é encontrado para a 8ª série, onde foram verificados resultados de longo prazo nulos ou negativos, indicando que crianças mais velhas, quando expostas a tecnologias de informação nas escolas, não apresentam ganhos de aprendizado.Universidade Estadual de Campinas2012-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa qualitativaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/864904010.20396/rbi.v11i0.8649040Revista Brasileira de Inovação; Vol. 11 (2012): Número Especial - Fronteiras da Avaliação; 153-190Revista Brasileira de Inovação; Vol. 11 (2012): Número Especial - Fronteiras da Avaliação; 153-190Revista Brasileira de Inovação; v. 11 (2012): Número Especial - Fronteiras da Avaliação; 153-1902178-2822reponame:Revista Brasileira de Inovação (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8649040/15589Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Inovaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFirpo, Sergio PinheiroPieri, Renan Gomes De2017-06-05T10:35:46Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8649040Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbiPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/oai||rbi@ige.unicamp.br2178-28221677-2504opendoar:2017-06-05T10:35:46Revista Brasileira de Inovação (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Evaluating the effects of introduction of computers in Brazilian public schools Avaliando os efeitos da introdução de computadores em escolas públicas brasileiras |
title |
Evaluating the effects of introduction of computers in Brazilian public schools |
spellingShingle |
Evaluating the effects of introduction of computers in Brazilian public schools Firpo, Sergio Pinheiro Computer assisted learning Educational policy Education I21 I28 O15 Aprendizado com computadores. Política educacional. Educação. I21 I28 O15 |
title_short |
Evaluating the effects of introduction of computers in Brazilian public schools |
title_full |
Evaluating the effects of introduction of computers in Brazilian public schools |
title_fullStr |
Evaluating the effects of introduction of computers in Brazilian public schools |
title_full_unstemmed |
Evaluating the effects of introduction of computers in Brazilian public schools |
title_sort |
Evaluating the effects of introduction of computers in Brazilian public schools |
author |
Firpo, Sergio Pinheiro |
author_facet |
Firpo, Sergio Pinheiro Pieri, Renan Gomes De |
author_role |
author |
author2 |
Pieri, Renan Gomes De |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Firpo, Sergio Pinheiro Pieri, Renan Gomes De |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Computer assisted learning Educational policy Education I21 I28 O15 Aprendizado com computadores. Política educacional. Educação. I21 I28 O15 |
topic |
Computer assisted learning Educational policy Education I21 I28 O15 Aprendizado com computadores. Política educacional. Educação. I21 I28 O15 |
description |
This paper analyzes the effects of using computers and other information and communication technologies in schools. For this, we evaluate the first stage of a program that distributed computers and other computer accessories and trained teachers from schools belonging to municipalities with low HDI. We estimate the program’s impact on student performance variables and school resources variables. As a result, we find that despite the significant increase in access to computer and science labs by participant schools, the program’s impact in the short term is negative on performance of students of grades 4th and 8th. However, for students in 4th grade, this negative result is smaller over time, indicating that there seems to be a long term positive effect, although small, between younger children and exposed to new information technologies. This result is not found for the 8th grade, where we find longterm outcomes null or negative, indicating that older children, when exposed to information technology in schools, do not exhibit learning gains. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-07-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa qualitativa |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8649040 10.20396/rbi.v11i0.8649040 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8649040 |
identifier_str_mv |
10.20396/rbi.v11i0.8649040 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8649040/15589 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Inovação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Inovação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Inovação; Vol. 11 (2012): Número Especial - Fronteiras da Avaliação; 153-190 Revista Brasileira de Inovação; Vol. 11 (2012): Número Especial - Fronteiras da Avaliação; 153-190 Revista Brasileira de Inovação; v. 11 (2012): Número Especial - Fronteiras da Avaliação; 153-190 2178-2822 reponame:Revista Brasileira de Inovação (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Inovação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Inovação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Inovação (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbi@ige.unicamp.br |
_version_ |
1809464308779712512 |