Evaluating the effects of introduction of computers in Brazilian public schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Firpo, Sergio Pinheiro
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Pieri, Renan Gomes De
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Inovação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8649040
Resumo: This paper analyzes the effects of using computers and other information and communication technologies in schools. For this, we evaluate the first stage of a program that distributed computers and other computer accessories and trained teachers from schools belonging to municipalities with low HDI. We estimate the program’s impact on student performance variables and school resources variables. As a result, we find that despite the significant increase in access to computer and science labs by participant schools, the program’s impact in the short term is negative on performance of students of grades 4th and 8th. However, for students in 4th grade, this negative result is smaller over time, indicating that there seems to be a long term positive effect, although small, between younger children and exposed to new information technologies. This result is not found for the 8th grade, where we find longterm outcomes null or negative, indicating that older children, when exposed to information technology in schools, do not exhibit learning gains.
id UNICAMP-9_d60aacef3e56357127c01b4142206998
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8649040
network_acronym_str UNICAMP-9
network_name_str Revista Brasileira de Inovação (Online)
repository_id_str
spelling Evaluating the effects of introduction of computers in Brazilian public schoolsAvaliando os efeitos da introdução de computadores em escolas públicas brasileirasComputer assisted learningEducational policyEducationI21I28O15Aprendizado com computadores. Política educacional. Educação.I21I28O15This paper analyzes the effects of using computers and other information and communication technologies in schools. For this, we evaluate the first stage of a program that distributed computers and other computer accessories and trained teachers from schools belonging to municipalities with low HDI. We estimate the program’s impact on student performance variables and school resources variables. As a result, we find that despite the significant increase in access to computer and science labs by participant schools, the program’s impact in the short term is negative on performance of students of grades 4th and 8th. However, for students in 4th grade, this negative result is smaller over time, indicating that there seems to be a long term positive effect, although small, between younger children and exposed to new information technologies. This result is not found for the 8th grade, where we find longterm outcomes null or negative, indicating that older children, when exposed to information technology in schools, do not exhibit learning gains.O presente artigo tem como objetivo analisar os efeitos do uso de computadores e outras tecnologias de informação e comunicação nas escolas. Para isso, avalia-se a primeira etapa de um programa que distribuiu computadores e outros acessórios de informática e treinou professores de escolas pertencentes a municípios com baixo IDH. Estimou-se o impacto do programa sobre variáveis de desempenho dos alunos e variáveis de recursos nas escolas. Como resultado, observa-se que, a despeito do aumento significativo do acesso aos laboratórios de informática e ciência pelas escolas participantes, o impacto do programa no curto prazo tende a ser negativo sobre o desempenho dos alunos da 4ª e 8ª séries do ensino fundamental. Contudo, para alunos da 4ª série, esse resultado negativo fica menor em termos absolutos ao longo do tempo, indicando que parece haver um efeito de longo prazo positivo, porém pequeno, entre crianças mais novas e expostas às novas tecnologias de informação. Tal resultado não é encontrado para a 8ª série, onde foram verificados resultados de longo prazo nulos ou negativos, indicando que crianças mais velhas, quando expostas a tecnologias de informação nas escolas, não apresentam ganhos de aprendizado.Universidade Estadual de Campinas2012-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa qualitativaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/864904010.20396/rbi.v11i0.8649040Revista Brasileira de Inovação; Vol. 11 (2012): Número Especial - Fronteiras da Avaliação; 153-190Revista Brasileira de Inovação; Vol. 11 (2012): Número Especial - Fronteiras da Avaliação; 153-190Revista Brasileira de Inovação; v. 11 (2012): Número Especial - Fronteiras da Avaliação; 153-1902178-2822reponame:Revista Brasileira de Inovação (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8649040/15589Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Inovaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFirpo, Sergio PinheiroPieri, Renan Gomes De2017-06-05T10:35:46Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8649040Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbiPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/oai||rbi@ige.unicamp.br2178-28221677-2504opendoar:2017-06-05T10:35:46Revista Brasileira de Inovação (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Evaluating the effects of introduction of computers in Brazilian public schools
Avaliando os efeitos da introdução de computadores em escolas públicas brasileiras
title Evaluating the effects of introduction of computers in Brazilian public schools
spellingShingle Evaluating the effects of introduction of computers in Brazilian public schools
Firpo, Sergio Pinheiro
Computer assisted learning
Educational policy
Education
I21
I28
O15
Aprendizado com computadores. Política educacional. Educação.
I21
I28
O15
title_short Evaluating the effects of introduction of computers in Brazilian public schools
title_full Evaluating the effects of introduction of computers in Brazilian public schools
title_fullStr Evaluating the effects of introduction of computers in Brazilian public schools
title_full_unstemmed Evaluating the effects of introduction of computers in Brazilian public schools
title_sort Evaluating the effects of introduction of computers in Brazilian public schools
author Firpo, Sergio Pinheiro
author_facet Firpo, Sergio Pinheiro
Pieri, Renan Gomes De
author_role author
author2 Pieri, Renan Gomes De
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Firpo, Sergio Pinheiro
Pieri, Renan Gomes De
dc.subject.por.fl_str_mv Computer assisted learning
Educational policy
Education
I21
I28
O15
Aprendizado com computadores. Política educacional. Educação.
I21
I28
O15
topic Computer assisted learning
Educational policy
Education
I21
I28
O15
Aprendizado com computadores. Política educacional. Educação.
I21
I28
O15
description This paper analyzes the effects of using computers and other information and communication technologies in schools. For this, we evaluate the first stage of a program that distributed computers and other computer accessories and trained teachers from schools belonging to municipalities with low HDI. We estimate the program’s impact on student performance variables and school resources variables. As a result, we find that despite the significant increase in access to computer and science labs by participant schools, the program’s impact in the short term is negative on performance of students of grades 4th and 8th. However, for students in 4th grade, this negative result is smaller over time, indicating that there seems to be a long term positive effect, although small, between younger children and exposed to new information technologies. This result is not found for the 8th grade, where we find longterm outcomes null or negative, indicating that older children, when exposed to information technology in schools, do not exhibit learning gains.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-07-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8649040
10.20396/rbi.v11i0.8649040
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8649040
identifier_str_mv 10.20396/rbi.v11i0.8649040
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8649040/15589
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Inovação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Inovação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Inovação; Vol. 11 (2012): Número Especial - Fronteiras da Avaliação; 153-190
Revista Brasileira de Inovação; Vol. 11 (2012): Número Especial - Fronteiras da Avaliação; 153-190
Revista Brasileira de Inovação; v. 11 (2012): Número Especial - Fronteiras da Avaliação; 153-190
2178-2822
reponame:Revista Brasileira de Inovação (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Revista Brasileira de Inovação (Online)
collection Revista Brasileira de Inovação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Inovação (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||rbi@ige.unicamp.br
_version_ 1809464308779712512