Environmental Education as a Basic right within Sustainable Development

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fraga, Fellipe Vilas Bôas
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Godoy, Sandro Marcos, Bastos de Oliveira, Bruno
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Jurídica Cesumar - Mestrado (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revjuridica/article/view/10567
Resumo: Current paper analyzes environmental education as a type of promotion of sustainable development. Based on the deductive method, research features as exploratory, bibliographical and descriptive and discusses the effects of globalization that developed in hyper consumerism. Further, sustainability is seen as a model of development caused by the urgency to implement human activities that would impair necessary conditions to maintain human life on the plant for future generations. Analyses on education will be developed as a tool to make feasible the diffused idea of the preservation of the ecologically balanced environment for present and future generations. It may be concluded that environmental education is a basic right to attain sustainable development.
id UNICESU-0_8877b11f898a0283623d4a4d771c304f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10567
network_acronym_str UNICESU-0
network_name_str Revista Jurídica Cesumar - Mestrado (Online)
repository_id_str
spelling Environmental Education as a Basic right within Sustainable Development La Educación Ambiental como Derecho Fundamental en el Camino del Desarrollo SustentableA Educação Ambiental enquanto Direito Fundamental no caminho do Desenvolvimento SustentávelDevelopmentEducationGlobalizationHyper consumerismSustainabilityDesarrolloEducaciónGlobalizaciónHiper consumismoSustentabilidadDesenvolvimentoEducaçãoGlobalizaçãoHiperconsumismoSustentabilidadeeducação ambientalCurrent paper analyzes environmental education as a type of promotion of sustainable development. Based on the deductive method, research features as exploratory, bibliographical and descriptive and discusses the effects of globalization that developed in hyper consumerism. Further, sustainability is seen as a model of development caused by the urgency to implement human activities that would impair necessary conditions to maintain human life on the plant for future generations. Analyses on education will be developed as a tool to make feasible the diffused idea of the preservation of the ecologically balanced environment for present and future generations. It may be concluded that environmental education is a basic right to attain sustainable development. En el presente artículo se tiene como objetivo analizar la educación ambiental como forma de promoción del desarrollo sustentable. En ese escenario, con base en el método deductivo, utilizándose de la pesquisa exploratoria, bibliográfica y descriptiva, en un primer momento, se discute los efectos de la globalización que llevaron al hiper consumismo, para, después, argumentar a respecto de la sustentabilidad como modelo de desarrollo en recurrencia de la imprescindibilidad de implementar acciones humanas de forma a no poner en riesgo las condiciones necesarias a la manutención de la vida del ser racional sobre la Terra para la posteridad. Después, se harán análisis a respecto de la educación como instrumento capaz de viabilizar el derecho difuso de la preservación del medio ambiente ecológicamente equilibrado a las generaciones presentes y futuras. Por fin, se concluirá que la educación ambiental es un derecho fundamental para que se pueda alcanzar el desarrollo sustentable.O presente artigo tem como objetivo analisar a educação ambiental como forma de promoção do desenvolvimento sustentável. Nesse cenário, com base no método dedutivo, utilizando-se da pesquisa exploratória, bibliográfica e descritiva, em um primeiro momento, discute-se os efeitos da globalização que levaram ao hiperconsumismo, para, logo em seguida, argumentar a respeito da sustentabilidade como modelo de desenvolvimento em decorrência da imprescindibilidade de implementar ações humanas de forma a não pôr em risco as condições necessárias à manutenção da vida do ser racional sobre a Terra para a posteridade. Após, serão feitas análises a respeito da educação como instrumento capaz de viabilizar o direito difuso da preservação do meio ambiente ecologicamente equilibrado para as gerações presentes e futuras. Por fim, concluir-se-á que a educação ambiental é um direito fundamental para que se possa alcançar o desenvolvimento sustentável.Universidade Cesumar - UniCesumar2022-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revjuridica/article/view/1056710.17765/2176-9184.2022v22n2.e10567Revista Jurídica Cesumar - Mestrado; v. 22 n. 2 (2022): maio/ago.; 381-3982176-91841677-6402reponame:Revista Jurídica Cesumar - Mestrado (Online)instname:Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)instacron:UNICESUporhttps://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revjuridica/article/view/10567/7168Copyright (c) 2022 Revista Jurídica Cesumar - Mestradohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFraga, Fellipe Vilas BôasGodoy, Sandro MarcosBastos de Oliveira, Bruno2022-09-06T12:56:19Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10567Revistahttp://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revjuridicaPRIhttp://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revjuridica/oai||naep@unicesumar.edu.br2176-91841677-6402opendoar:2022-09-06T12:56:19Revista Jurídica Cesumar - Mestrado (Online) - Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)false
dc.title.none.fl_str_mv Environmental Education as a Basic right within Sustainable Development
La Educación Ambiental como Derecho Fundamental en el Camino del Desarrollo Sustentable
A Educação Ambiental enquanto Direito Fundamental no caminho do Desenvolvimento Sustentável
title Environmental Education as a Basic right within Sustainable Development
spellingShingle Environmental Education as a Basic right within Sustainable Development
Fraga, Fellipe Vilas Bôas
Development
Education
Globalization
Hyper consumerism
Sustainability
Desarrollo
Educación
Globalización
Hiper consumismo
Sustentabilidad
Desenvolvimento
Educação
Globalização
Hiperconsumismo
Sustentabilidade
educação ambiental
title_short Environmental Education as a Basic right within Sustainable Development
title_full Environmental Education as a Basic right within Sustainable Development
title_fullStr Environmental Education as a Basic right within Sustainable Development
title_full_unstemmed Environmental Education as a Basic right within Sustainable Development
title_sort Environmental Education as a Basic right within Sustainable Development
author Fraga, Fellipe Vilas Bôas
author_facet Fraga, Fellipe Vilas Bôas
Godoy, Sandro Marcos
Bastos de Oliveira, Bruno
author_role author
author2 Godoy, Sandro Marcos
Bastos de Oliveira, Bruno
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fraga, Fellipe Vilas Bôas
Godoy, Sandro Marcos
Bastos de Oliveira, Bruno
dc.subject.por.fl_str_mv Development
Education
Globalization
Hyper consumerism
Sustainability
Desarrollo
Educación
Globalización
Hiper consumismo
Sustentabilidad
Desenvolvimento
Educação
Globalização
Hiperconsumismo
Sustentabilidade
educação ambiental
topic Development
Education
Globalization
Hyper consumerism
Sustainability
Desarrollo
Educación
Globalización
Hiper consumismo
Sustentabilidad
Desenvolvimento
Educação
Globalização
Hiperconsumismo
Sustentabilidade
educação ambiental
description Current paper analyzes environmental education as a type of promotion of sustainable development. Based on the deductive method, research features as exploratory, bibliographical and descriptive and discusses the effects of globalization that developed in hyper consumerism. Further, sustainability is seen as a model of development caused by the urgency to implement human activities that would impair necessary conditions to maintain human life on the plant for future generations. Analyses on education will be developed as a tool to make feasible the diffused idea of the preservation of the ecologically balanced environment for present and future generations. It may be concluded that environmental education is a basic right to attain sustainable development.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revjuridica/article/view/10567
10.17765/2176-9184.2022v22n2.e10567
url https://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revjuridica/article/view/10567
identifier_str_mv 10.17765/2176-9184.2022v22n2.e10567
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revjuridica/article/view/10567/7168
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Jurídica Cesumar - Mestrado
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Jurídica Cesumar - Mestrado
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Cesumar - UniCesumar
publisher.none.fl_str_mv Universidade Cesumar - UniCesumar
dc.source.none.fl_str_mv Revista Jurídica Cesumar - Mestrado; v. 22 n. 2 (2022): maio/ago.; 381-398
2176-9184
1677-6402
reponame:Revista Jurídica Cesumar - Mestrado (Online)
instname:Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)
instacron:UNICESU
instname_str Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)
instacron_str UNICESU
institution UNICESU
reponame_str Revista Jurídica Cesumar - Mestrado (Online)
collection Revista Jurídica Cesumar - Mestrado (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Jurídica Cesumar - Mestrado (Online) - Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)
repository.mail.fl_str_mv ||naep@unicesumar.edu.br
_version_ 1798042388747255808