Neoliberalism: Historical context and consequences to education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista @mbienteeducação |
Texto Completo: | https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1165 |
Resumo: | The main purpose of this article is to discuss important elements of neoliberalism and the context in which public educational policies have developed, particularly in Brazil. The (misleading) neoliberal strategy has shown only one facet: presenting education as an alternative for "social ascension" and "democratization of opportunities". This theoretical study shows that the school system, controlled by neoliberalism, has transformed (and has been transforming) social inequalities into school inequalities. |
id |
UNICID_95ae8cfe1a61250289fdc05f62b03860 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1165 |
network_acronym_str |
UNICID |
network_name_str |
Revista @mbienteeducação |
repository_id_str |
|
spelling |
Neoliberalism: Historical context and consequences to educationNeoliberalismo: Contexto histórico y consecuencias sobre la educaciónNeoliberalismo: Contexto histórico e reflexos à educaçãoStateNeoliberalismEducational policiesEstadoNeoliberalismoPolíticas educativasEstadoNeoliberalismoPolíticas educacionaisThe main purpose of this article is to discuss important elements of neoliberalism and the context in which public educational policies have developed, particularly in Brazil. The (misleading) neoliberal strategy has shown only one facet: presenting education as an alternative for "social ascension" and "democratization of opportunities". This theoretical study shows that the school system, controlled by neoliberalism, has transformed (and has been transforming) social inequalities into school inequalities.El objetivo principal de este artículo es discutir elementos importantes del neoliberalismo y el contexto en el que se desarrollaron las políticas públicas educativas, particularmente en Brasil. La estrategia neoliberal (engañosa) sólo ha mostrado una faceta: presentar la educación como una alternativa de "ascenso social" y "democratización de oportunidades". Este estudio teórico muestra que el sistema escolar, controlado por el neoliberalismo, ha transformado (y está transformando) las desigualdades sociales en desigualdades escolares.A proposta principal deste artigo é discutir elementos importantes do neoliberalismo e o contexto em que as políticas públicas educacionais se desenvolveram, particularmente, no Brasil. A estratégia (enganosa) neoliberal tem mostrado uma só faceta: apresentar a educação como alternativa de “ascensão social” e “democratização das oportunidades”. Constata-se, com este estudo teórico, que o sistema escolar, controlado pelo neoliberalismo, transformou (e vem transformando) as desigualdades sociais em desigualdades escolares.Universidade Cidade de São Paulo2022-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmlhttps://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/116510.26843/ae.v15i00.1165Revista @mbienteeducação; (2022) v. 15, Publicação Contínua; e0220231982-863210.26843/ae.v15i00reponame:Revista @mbienteeducaçãoinstname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)instacron:UNICIDporenghttps://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1165/1003https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1165/1004https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1165/1005Copyright (c) 2022 Ricardo Alexandre Marangoniinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarangoni, Ricardo Alexandre2022-12-29T19:56:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1165Revistahttp://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/oai1982-86321982-8632opendoar:2022-12-29T19:56:46Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Neoliberalism: Historical context and consequences to education Neoliberalismo: Contexto histórico y consecuencias sobre la educación Neoliberalismo: Contexto histórico e reflexos à educação |
title |
Neoliberalism: Historical context and consequences to education |
spellingShingle |
Neoliberalism: Historical context and consequences to education Marangoni, Ricardo Alexandre State Neoliberalism Educational policies Estado Neoliberalismo Políticas educativas Estado Neoliberalismo Políticas educacionais |
title_short |
Neoliberalism: Historical context and consequences to education |
title_full |
Neoliberalism: Historical context and consequences to education |
title_fullStr |
Neoliberalism: Historical context and consequences to education |
title_full_unstemmed |
Neoliberalism: Historical context and consequences to education |
title_sort |
Neoliberalism: Historical context and consequences to education |
author |
Marangoni, Ricardo Alexandre |
author_facet |
Marangoni, Ricardo Alexandre |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marangoni, Ricardo Alexandre |
dc.subject.por.fl_str_mv |
State Neoliberalism Educational policies Estado Neoliberalismo Políticas educativas Estado Neoliberalismo Políticas educacionais |
topic |
State Neoliberalism Educational policies Estado Neoliberalismo Políticas educativas Estado Neoliberalismo Políticas educacionais |
description |
The main purpose of this article is to discuss important elements of neoliberalism and the context in which public educational policies have developed, particularly in Brazil. The (misleading) neoliberal strategy has shown only one facet: presenting education as an alternative for "social ascension" and "democratization of opportunities". This theoretical study shows that the school system, controlled by neoliberalism, has transformed (and has been transforming) social inequalities into school inequalities. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1165 10.26843/ae.v15i00.1165 |
url |
https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1165 |
identifier_str_mv |
10.26843/ae.v15i00.1165 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1165/1003 https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1165/1004 https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1165/1005 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Ricardo Alexandre Marangoni info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Ricardo Alexandre Marangoni |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Cidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Cidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista @mbienteeducação; (2022) v. 15, Publicação Contínua; e022023 1982-8632 10.26843/ae.v15i00 reponame:Revista @mbienteeducação instname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) instacron:UNICID |
instname_str |
Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) |
instacron_str |
UNICID |
institution |
UNICID |
reponame_str |
Revista @mbienteeducação |
collection |
Revista @mbienteeducação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798315142451036160 |