Neoliberalism: Historical context and consequences to education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marangoni, Ricardo Alexandre
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista @mbienteeducação
Texto Completo: https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1165
Resumo: The main purpose of this article is to discuss important elements of neoliberalism and the context in which public educational policies have developed, particularly in Brazil. The (misleading) neoliberal strategy has shown only one facet: presenting education as an alternative for "social ascension" and "democratization of opportunities". This theoretical study shows that the school system, controlled by neoliberalism, has transformed (and has been transforming) social inequalities into school inequalities.
id UNICID_95ae8cfe1a61250289fdc05f62b03860
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1165
network_acronym_str UNICID
network_name_str Revista @mbienteeducação
repository_id_str
spelling Neoliberalism: Historical context and consequences to educationNeoliberalismo: Contexto histórico y consecuencias sobre la educaciónNeoliberalismo: Contexto histórico e reflexos à educaçãoStateNeoliberalismEducational policiesEstadoNeoliberalismoPolíticas educativasEstadoNeoliberalismoPolíticas educacionaisThe main purpose of this article is to discuss important elements of neoliberalism and the context in which public educational policies have developed, particularly in Brazil. The (misleading) neoliberal strategy has shown only one facet: presenting education as an alternative for "social ascension" and "democratization of opportunities". This theoretical study shows that the school system, controlled by neoliberalism, has transformed (and has been transforming) social inequalities into school inequalities.El objetivo principal de este artículo es discutir elementos importantes del neoliberalismo y el contexto en el que se desarrollaron las políticas públicas educativas, particularmente en Brasil. La estrategia neoliberal (engañosa) sólo ha mostrado una faceta: presentar la educación como una alternativa de "ascenso social" y "democratización de oportunidades". Este estudio teórico muestra que el sistema escolar, controlado por el neoliberalismo, ha transformado (y está transformando) las desigualdades sociales en desigualdades escolares.A proposta principal deste artigo é discutir elementos importantes do neoliberalismo e o contexto em que as políticas públicas educacionais se desenvolveram, particularmente, no Brasil. A estratégia (enganosa) neoliberal tem mostrado uma só faceta: apresentar a educação como alternativa de “ascensão social” e “democratização das oportunidades”. Constata-se, com este estudo teórico, que o sistema escolar, controlado pelo neoliberalismo, transformou (e vem transformando) as desigualdades sociais em desigualdades escolares.Universidade Cidade de São Paulo2022-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmlhttps://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/116510.26843/ae.v15i00.1165Revista @mbienteeducação; (2022) v. 15, Publicação Contínua; e0220231982-863210.26843/ae.v15i00reponame:Revista @mbienteeducaçãoinstname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)instacron:UNICIDporenghttps://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1165/1003https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1165/1004https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1165/1005Copyright (c) 2022 Ricardo Alexandre Marangoniinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarangoni, Ricardo Alexandre2022-12-29T19:56:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1165Revistahttp://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/oai1982-86321982-8632opendoar:2022-12-29T19:56:46Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)false
dc.title.none.fl_str_mv Neoliberalism: Historical context and consequences to education
Neoliberalismo: Contexto histórico y consecuencias sobre la educación
Neoliberalismo: Contexto histórico e reflexos à educação
title Neoliberalism: Historical context and consequences to education
spellingShingle Neoliberalism: Historical context and consequences to education
Marangoni, Ricardo Alexandre
State
Neoliberalism
Educational policies
Estado
Neoliberalismo
Políticas educativas
Estado
Neoliberalismo
Políticas educacionais
title_short Neoliberalism: Historical context and consequences to education
title_full Neoliberalism: Historical context and consequences to education
title_fullStr Neoliberalism: Historical context and consequences to education
title_full_unstemmed Neoliberalism: Historical context and consequences to education
title_sort Neoliberalism: Historical context and consequences to education
author Marangoni, Ricardo Alexandre
author_facet Marangoni, Ricardo Alexandre
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marangoni, Ricardo Alexandre
dc.subject.por.fl_str_mv State
Neoliberalism
Educational policies
Estado
Neoliberalismo
Políticas educativas
Estado
Neoliberalismo
Políticas educacionais
topic State
Neoliberalism
Educational policies
Estado
Neoliberalismo
Políticas educativas
Estado
Neoliberalismo
Políticas educacionais
description The main purpose of this article is to discuss important elements of neoliberalism and the context in which public educational policies have developed, particularly in Brazil. The (misleading) neoliberal strategy has shown only one facet: presenting education as an alternative for "social ascension" and "democratization of opportunities". This theoretical study shows that the school system, controlled by neoliberalism, has transformed (and has been transforming) social inequalities into school inequalities.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1165
10.26843/ae.v15i00.1165
url https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1165
identifier_str_mv 10.26843/ae.v15i00.1165
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1165/1003
https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1165/1004
https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1165/1005
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Ricardo Alexandre Marangoni
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Ricardo Alexandre Marangoni
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Cidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade Cidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Revista @mbienteeducação; (2022) v. 15, Publicação Contínua; e022023
1982-8632
10.26843/ae.v15i00
reponame:Revista @mbienteeducação
instname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
instacron:UNICID
instname_str Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
instacron_str UNICID
institution UNICID
reponame_str Revista @mbienteeducação
collection Revista @mbienteeducação
repository.name.fl_str_mv Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798315142451036160