Impressão 3D de peças anatômicas como ferramentas de educação e auxílio na prática clínica
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Research, Society and Development |
Texto Completo: | https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/35234 |
Resumo: | The method traditionally applied for teaching-learning in the anatomy discipline can be enhanced with the use of three-dimensional (3D) printing technology that contributes and improves the quality of learning, offering the student an extensive and replicable database with rich details. in three-dimensional format. Bioprinting also plays an important role in clinical practice, such as in the development of prostheses and the study of anatomical variations. Thus, the present work analyzed the importance of 3D printing in the teaching-learning process and evaluated its application in clinical practice. A literature review was carried out, based on studies published between 2016 and 2022 relevant to the terms (DeCS/MeSH) “3D Printing” and “Anatomy”. Regarding the applicability of bioprinting in anatomy, anatomical models can be used for educational purposes and medical training. As for clinical practice, there are several applications in medicine, among them anatomical models for preoperative planning, medical investigation, and implants. We emphasize the importance of developing new methodologies and materials from the production of models made by digital modeling processes and making this knowledge available to students and doctors, directly benefiting the population. |
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Impressão 3D de peças anatômicas como ferramentas de educação e auxílio na prática clínica3D printing of anatomical parts as educational tools and aid in clinical practiceImpresión 3D de piezas anatómicas como herramientas educativas y ayuda en la práctica clínicaAnatomiaBioimpressãoEducaçãoImpressão 3DInovação.AnatomíaBioimpresiónEducaciónEnseñandoInnovación.AnatomyBioprintingEducationInnovationTeaching.The method traditionally applied for teaching-learning in the anatomy discipline can be enhanced with the use of three-dimensional (3D) printing technology that contributes and improves the quality of learning, offering the student an extensive and replicable database with rich details. in three-dimensional format. Bioprinting also plays an important role in clinical practice, such as in the development of prostheses and the study of anatomical variations. Thus, the present work analyzed the importance of 3D printing in the teaching-learning process and evaluated its application in clinical practice. A literature review was carried out, based on studies published between 2016 and 2022 relevant to the terms (DeCS/MeSH) “3D Printing” and “Anatomy”. Regarding the applicability of bioprinting in anatomy, anatomical models can be used for educational purposes and medical training. As for clinical practice, there are several applications in medicine, among them anatomical models for preoperative planning, medical investigation, and implants. We emphasize the importance of developing new methodologies and materials from the production of models made by digital modeling processes and making this knowledge available to students and doctors, directly benefiting the population.O método tradicionalmente aplicado para o ensino-aprendizagem na disciplina de anatomia pode ser incrementado com o uso da tecnologia da impressão tridimensional (3D) que contribui e aprimora a qualidade da aprendizagem, oferecendo ao estudante um extenso e replicável banco de dados com riqueza de detalhes no formato tridimensional. A bioimpressão tem um importante papel também na prática clínica, como por exemplo, no desenvolvimento de próteses e estudo das variações anatômicas. Dessa forma, o presente trabalho analisou a importância da impressão 3D no processo ensino-aprendizagem, e avaliou sua aplicação na prática clínica. Foi realizada uma revisão de literatura, baseada em estudos publicados entre os anos de 2016 e 2022 pertinentes aos termos (DeCS/MeSH) “3D Printing” e “Anatomy”. Em relação a aplicabilidade da bioimpressão na anatomia, os modelos anatômicos podem ser usados para fins educacionais e treinamento médico. Quanto a prática clínica, existem diversas aplicações na medicina dentre elas destacam-se os modelos anatômicos para planejamento pré-operatório, investigação médica e implantes. Ressalta-se a importância de se desenvolver novas metodologias e materiais a partir da produção de modelos feitos por processos de modelagem digital e disponibilizar esses conhecimentos aos estudantes e aos médicos, beneficiando, diretamente, a população.El método tradicionalmente aplicado para la enseñanza-aprendizaje en la disciplina de anatomía puede potenciarse con el uso de la tecnología de impresión tridimensional (3D) que contribuye y mejora la calidad del aprendizaje, ofreciendo al estudiante una base de datos amplia y replicable con gran riqueza de detalles en tres -formato dimensional. La bioimpresión también juega un papel importante en la práctica clínica, como en el desarrollo de prótesis y el estudio de variaciones anatómicas. Así, el presente trabajo analizó la importancia de la impresión 3D en el proceso de enseñanza-aprendizaje, y evaluó su aplicación en la práctica clínica. Se realizó una revisión bibliográfica, basada en estudios publicados entre 2016 y 2022 relacionados con los términos (DeCS/MeSH) “Impresión 3D” y “Anatomía”. En cuanto a la aplicabilidad de la bioimpresión en anatomía, los modelos anatómicos se pueden utilizar con fines educativos y de formación médica. En cuanto a la práctica clínica, existen varias aplicaciones en medicina, entre ellas modelos anatómicos para planificación preoperatoria, investigación médica e implantes. Resaltamos la importancia de desarrollar nuevas metodologías y materiales a partir de la producción de modelos realizados por procesos de modelado digital y poner este conocimiento al alcance de estudiantes y médicos, beneficiando directamente a la población.Research, Society and Development2022-10-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/3523410.33448/rsd-v11i13.35234Research, Society and Development; Vol. 11 No. 13; e248111335234Research, Society and Development; Vol. 11 Núm. 13; e248111335234Research, Society and Development; v. 11 n. 13; e2481113352342525-3409reponame:Research, Society and Developmentinstname:Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)instacron:UNIFEIporhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/35234/29675Copyright (c) 2022 Thaís Ribeiro Garcia; Rafaela Melo Macedo; Matheus Hernandes Vieira Vaz; Guilherme Henrique Iaccino Borges; Igor Mundim Zendron; Jalsi Tacon Arrudahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGarcia, Thaís Ribeiro Macedo, Rafaela Melo Vaz, Matheus Hernandes Vieira Borges, Guilherme Henrique Iaccino Zendron, Igor Mundim Arruda, Jalsi Tacon2022-10-17T13:43:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35234Revistahttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/indexPUBhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/oairsd.articles@gmail.com2525-34092525-3409opendoar:2024-01-17T09:50:12.667073Research, Society and Development - Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)false |
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